LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dr. Frank

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door pbarendse »

@juffie_84: waar het om gaat is dat de suiker die de natuur zelf in de appel gestopt heeft de zelfde chemische samenstelling heeft dan die de mens eventueel toe zou voegen. Het lichaam kan daar geen onderscheid in maken en het is dus erg onwaarschijnlijk dat een menselijk lichaam alleen in de war zou raken van toegevoegde en niet van natuurlijke suikers.

juffie_84
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2010 23:00

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door juffie_84 »

Ik ga verder niet in discussie of het nu wel of niet kan.
Ik weet zelf denk ik wel hoe mijn lichaam reageert op stoffen. Ik ben blij dat er iets is gevonden want als je heel lang rondloopt dat je zo moe bent, dat je amper op je benen kunt blijven staan is ook niet wat. Blijkbaar kan de medisch wereld mij niet helpen, want de huisarts heeft mij op van alles laten testen.

mijn vraag ging over het dieet en het antwoord heb ik nu.
bedankt.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door Robjee »

Ik ga verder niet in discussie of het nu wel of niet kan.
Het was bedoeld om je er mogelijk mee te helpen.
Het lijkt mij dat in een appel een mens niet apart nog suiker toevoegt...Of in een banaan. Het gaat om deze suiker; die een mens er nog apart in doet om een product langer goed te houden.
Het lichaam kan geen verschil onderscheiden wanneer een suiker afkomstig is van fruit of is toegevoegd. Nu lijkt het alsof je wel tegen suikerbiet kan, maar niet tegen bijvoorbeeld kristalsuiker dat uit de suikerbiet gewonnen is.
Blijkbaar helpt het, want heb nu genoeg energie. Dus waarom zou ik het niet laten staan.
Van mij hoef je het niet te laten. Maar je zei eerder dat je hierdoor enorm veel dingen moet laten staan. Op basis van jouw verhaal geef ik je mijn visie wat het leven makkelijker zou kunnen maken.
Het is door middel van mijn voedingslijn vastgesteld. Ik weet niet precies meer. Ze ging met een apparaatje op mijn vinger en dan ging er een wijzertje heen en weer en als het eerst bleef hangen en daarna normaal terug liep, was er geen allergie. Bleef het hangen was het er wel.
Zoals je het nu uitlegt heb ik weinig vertrouwen in de diagnose. Op geen enkele manier is aangetoond dat dit een valide methode is om een voedselallergie vast te stellen.
Persoonlijk zou ik de diagnose bevestigt willen zien met behulp van een meer valide test, of een combinatie daarvan. Te denken valt dan aan een eliminatie/provocatie dieet, huidtest of bloedonderzoek.
Er zijn meer mensen die dit hebben hoor. Het heeft ook een naam maar ik weet niet meer wat dit is.
Het doet mij het meest denken aan het candida dieet met de combinatie van schimmels. Dan is er echter geen sprake van een allergie.

De reguliere geneeskunde en de Maag Lever Darm Stichting erkennen het bestaan van het Candida syndroom of een Candida infectie in de darm niet. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat Candida de eerder genoemde uiteenlopende klachten kan veroorzaken. Ook is nooit aangetoond dat dieetadviezen effect hebben op deze klachten. Het dieet dat wordt aangeraden is bovendien erg streng. Als u dit dieet (langdurig) volhoudt, kunt u tekorten krijgen aan bepaalde belangrijke voedingsstoffen.
http://www.mlds.nl/ziekten/158/candida- ... ectie-met/

Niet-reguliere behandelaars schrijven vaak een zogenaamd anti-Candida-dieet voor in combinatie met medicijnen of preparaten. Wat wel en niet is toegestaan binnen dit dieet, kan per hulpverlener verschillen. Vaak worden bepaalde suikers verboden omdat deze onder meer de groei van Candida albicans zouden bevorderen. Het gaat hierbij meestal om geraffineerde suikers waartoe glucose (druivensuiker), maltose (moutsuiker) en saccharose (riet/bietsuiker ofwel witte of bruine suiker) behoren. Ook wordt meestal het advies gegeven om geen producten te gebruiken waarin de geraffineerde suikers voorkomen en om suikers te vermijden die in fruit (fructose) en melk(lactose) zitten.

Geen bewijs

Er is geen enkel bewijs dat ‘anti-Candida-diëten’ helpen. Geraffineerde suikers zijn wel belangrijke voedingsstoffen voor Candida albicans. Toch kan door het vermijden van deze suikers de gist niet als het ware worden ‘uitgehongerd’. Het vermijden van geraffineerde suikers heeft daarom geen effect op de groei van Candida albicans. Verder is Candida albicans niet in staat om lactose (melksuiker) te gebruiken om te groeien. Het is daarom ook niet zinvol om melkproducten te laten staan. Over de vraag of fructose (vruchtensuiker) de groei van Candida albicans kan bevorderen biedt de wetenschappelijke literatuur geen duidelijkheid. Bij een anti-Candida-dieet moeten verder vaak gist- en schimmelrijke producten en producten die snel gisten, worden vermeden. Ook het inademen van gisten en schimmels zou slecht zijn. Het is echter bewezen dat het niet helpt om bakkersgist en andere gist- en schimmelsoorten in eten te vermijden.

Volwaardig, evenwichtig eten

De klachten die volgens niet-reguliere behandelaars verband kunnen houden met Candida albicans, verminderen soms met een gezond eetpatroon. Speciale diëten hebben echter geen invloed. Een anti-Candida-dieet kan juist klachten veroorzaken of klachten verergeren. Het weglaten van melk(producten) en fruit leidt namelijk op termijn tot een tekort aan vezels, vitamines en mineralen

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... i-ten.aspx

juffie_84
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2010 23:00

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door juffie_84 »

Inderdaad mijn klachten komen overeen met het candida syndroom. En ook zie ik dat het niet erkent word. Al noemde deze arts het niet. Zij noemde het hypogluukemie (?) zal het wel helemaal verkeerd schrijven, of dat het iets anders is maar het was in deze 'buurt'
Dat is theoretisch allemaal leuk, maar als ik deze klachten heb en de artsen niets maar dan ook niets kunnen vinden; dan moet er toch iets met mij aan de hand zijn lijkt mij?
Er zijn bloedonderzoeken gedaan (talloze!), allergie-testen enz enz. Er kwam niets uit!
Totdat ik hier kwam en ik geen suiker meer nam. Mijn moeheid ging over! Ik kon weer voor de klas staan. De overige dingen die bij deze site staan, heb ik trouwens niet. Ik bedoel dat ik gewoon brood eet e.d. Ik let alleen op suiker en als het te zoet is met zoetstoffen laat ik het ook staan. Dit komt omdat ik het dan niet lekker vind.

Ik heb ook fibromyalgie en het reumafonds zegt dat bij veel gevallen de persoon in kwestie 'de Candida bacterie' is voorgekomen. Of dit nu een verband heeft? Geen idee.
Eerlijk gezegd zal mij het worst wezen. Als mijn klachten maar over zijn. Helaas kom ik van de fibromyalgie niet meer af.
Al heeft mijn zwager (die huisarts is) mij aangeraden om mij te laten onderzoeken op ziekte van Lyme, omdat deze ziekte ook neurologische en reumatische klachten kan geven.

Kortom: ik word doodmoe van mijn lichaam want er is altijd pijn. En je weet niet waar het allemaal vandaan komt. Ook word ik er moe van dat er altijd tegen mij is gezegd: 'Mevrouw, er is niks met u aan de hand. Het zit tussen uw oren' Ik voel toch dat er iets is! Ben geen hypogonder ofzo!
Daarom word ik er kribbig van als er al wel iets is vastgesteld bij mij, dat een ander dit dan probeert te weerleggen. Vandaar mijn ietwat kribbige reactie.
Mijn excuses, het zal goed bedoeld zijn.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door pbarendse »

Hypoglykemie (vaak uitgesproken zoals u het schrijft doordat de Duitse uitspraak van de y gebruikt wordt, het wordt dan een uu) is een heel ander verschijnsel en heeft o.a. te maken met diabetes. Het is geen syndroom of wat ook maar gewoon een te lage bloedsuikerspiegel. Dit kan voorkomen bij diabetespatiënten die bijvoorbeeld meer insuline gespoten hebben dan ze op dat moment nodig hebben.

Dat uw arts deze diagnose stelt wekt niet echt veel vertrouwen, want hypoglykemie is redelijk eenvoudig op te lossen. Juist door het tot zich nemen van suiker (bij voorkeur glucose)! Een diabetespatiënt die een "hypo" heeft kan bijvoorbeeld door een paar tabletjes druivesuiker er weer heel snel bovenop zijn. In ernstige gevallen wordt overgegaan tot het injecteren van glucagon.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door Robjee »

Zij noemde het hypogluukemie (?) zal het wel helemaal verkeerd schrijven, of dat het iets anders is maar het was in deze 'buurt'
Hypoglycemie? Dat is een te lage bloedsuiker. Oficieel <3,0 mmol/l. De klachten zijn zweten, trillen, zwakte, bleek zien en hartkloppingen.
Bij diabetespatiënten komt dit voor wanneer ze niet goed ingesteld zijn met insuline. Wanneer er teveel insuline gespoten wordt, of naar verhouding te weinig koolhydraten worden gegeten daalt de bloedsuiker.
Bij mensen die geen insuline spuiten komt het minder vaak voor.

In de alternatieve sector werkt men ook wel met reactieve hyperinsulinisme. Het idee erachter is dat na een koolhydraatrijke maaltijd het lichaam naar verhouding teveel insuline produceert. Het effect zou dan gelijk zijn met iemand die teveel insuline spuit. Onderzoeken leveren hier echter geen duidelijk bewijs voor.
Bovendien zou het voorkomen van pieken in de bloedsuiker voldoende zijn om dit te voorkomen.

Daarnaast zijn er ook medicijnen die de insulineafgifte beïnvloeden.

Als laatste nog een aantal mogelijke zeldzamere oorzaken van hypoglycemie:
- insulinoom, een insulineproducerende tumor in de alvleesklier
- bijnierschorsinsufficiëntie
- sepsis (bloedvergiftiging)
- grote kwaadaardige gezwellen (kanker)
- aangeboren stofwisselingsziekten
- dumpingsyndroom na chirurgische ingrepen in het maag-darmstelsel

Ongeacht de oorzaak van de hypoglycemie zijn derglijke drastische maatregelen die je noemde volgens mij overbodig. Een voeding richting paleolitische richtlijnen zou voldoende moeten zijn (naast eventueel medisch ingrijpen).

juffie_84
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2010 23:00

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door juffie_84 »

Nee te laag bloedsuiker was het niet. Voornamelijk vermoeidheid. Als ik mijn bed uit kwam ging het goed, nadat ik bijvoorbeeld gegeten of gedronken had werd ik weer ontzettend moe. Ik kon dan weer een paar uur slapen. na het 'slaapje' ging het dan weer even maar at en dronk ik weer wat. Was het weer mis.
Op een gegeven moment werd het op stress 'gegooid' Terwijl ik geen langdurige stress had. Dus in mijn ogen: artsen heb ik nooit veel aan gehad. Het vertrouwen er in is weg, dus volg ik liever mijn eigen weg. Als het blijkbaar helpt.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door Robjee »

De klachten die je noemt komen overeen met wat beschreven wordt onder functionele hyperinsulinisme. De te lage bloedsuiker na de maaltijd zou voor de vermoeidheid zorgen.
Zoals op Wikipedia te lezen schrijven alternatieve behandelaars dan een streng suikervrij dieet voor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypoglykemie

Er is dan echter geen sprake van een suikerallergie en het strenge suikervrije dieet is overbodig.
Het beperken van toegevoegde suikers oke, het kiezen voor koolhydraten met een hoge glycemische index oke, maar hierin kan ook overdreven worden.
Maar goed, dat is mijn visie.
Ontevredenheid over de reguliere geneeskunst betekent niet dat de alternatieve sector de juiste antwoorden heeft.

juffie_84
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2010 23:00

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door juffie_84 »

Robjee schreef:De klachten die je noemt komen overeen met wat beschreven wordt onder functionele hyperinsulinisme. De te lage bloedsuiker na de maaltijd zou voor de vermoeidheid zorgen.
Zoals op Wikipedia te lezen schrijven alternatieve behandelaars dan een streng suikervrij dieet voor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypoglykemie

Er is dan echter geen sprake van een suikerallergie en het strenge suikervrije dieet is overbodig.
Het beperken van toegevoegde suikers oke, het kiezen voor koolhydraten met een hoge glycemische index oke, maar hierin kan ook overdreven worden.
Maar goed, dat is mijn visie.
Ontevredenheid over de reguliere geneeskunst betekent niet dat de alternatieve sector de juiste antwoorden heeft.
Wat is dit? :-)
Oke, ik ga hier eens naar kijken. Maar hoe zou u dit dan aanpakken? Als ik na een maaltijd deze reactie krijg?
Nee klopt dat zij niet altijd de juiste antwoorden hebben. Alleen je moet je als patiënt toch ergens aan vasthouden, als de reguliere geneeskunde niets voor je kan doen.

Thomas
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2010 19:01

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door Thomas »

@ juffie,

Ik lees dit verhaal bij een andere forum.
Onderschat de bijwerking van Aluminium and Thimerosal niet.

prikkelingen in armen en benen
2010-08-19 13:25:07
Wie weet raad ? Heb altijd last van prikkelingen in armen en ben al bij diverse doktoren geweest heb al heel veel onderzoeken gehad maar ben nog steeds niet prikkelvrij.
H E L P

Ingezonden door: aycka


Re: prikkelingen in armen en benen
2010-08-20 12:43:00
Beste aycka,

Ik heb precies de zelfde klacht.
Heb ook diverse onderzoeken gehad.
Ik moet er maar mee leren leven kreeg ik te horen.
Op de scan was wel wat te zien,maar ze kunnen het niet opereren.
Gebruik nu ARTHROTEC 75.
Dit middel kreeg ik van de orthopeet en verlicht die pijnlijke prikken (vooral onder de voet)
Ik voel me onbegrepen door de medische wereld.
Ik sta zelf ook voor een raadsel,maar het is begonnen bij mij na een zogenaamde griepprik van de werkgever via arbo-net ongeveer 2 jaar geleden.
Heb je het al lang?

Ingezonden door: albertusw

http://www.rumormillnews.com/cgi-bin/ar ... ead=159931
de bijwerkingen van Aluminium and Thimerosal

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door Robjee »

Een bondige reactie omdat er erg veel over te vertellen is.
Wat is dit? :-)
De glycemiwsche index geeft aan hoe snel de koolhydraten als glucose in het bloed verschijnen:
http://www.nice-info.be/benl/site/nutri ... =281&k=376

Door koolhydraten (of corecter eigenlijk maaltijden) met een hoge glycemische index te vermijden voorkom je grote schommelingen in je bloedsuiker. Dit heeft vervolgens ook invloed op de insuline-afgifte. Een lage bloedsuiker kan vermoeidheid en zwakte als symptoom hebben. Een lage bloedsuiker is voor het lichaam ook een teken dat er gegeten moet worden waardoor de eetlust toeneemt.

Een te hoge bloedsuiker heeft als kenmerk ook vermoeidheid en daarnaast onder anderen dorst, vaak moeten plassen en slechter zien. Wat je echter niet meteen merkt is dat een hoge bloedsuiker ook de bloedvaten aantast.

Door koolhydraten met een lage glycemische index te gebruiken voorkom je schommelingen en mogelijk de bovenstaande symptomen. Ook door regelmatig te eten (3 hoofdmaaltijden, 3 verantwoorde tussendoortjes) en geen maaltijden over te slaan voorkom je schommelingen.
Maar hoe zou u dit dan aanpakken?
Mijn advies zou meer gericht zijn op het voorkomen hiervan door minder koolhydraten te eten en minder koolhydraten met een hoge glycemische index. Dit overdrijven is echter niet nodig.
Daarnaast de koolhydraten vervangen door eiwitten (zuivel, vlees, vis, ei, peulvruchten, noten) en vetten.

Dit is erg kort samengevat omdat een volledig voedingsadvies niet mogelijk is via een forum.
Als ik na een maaltijd deze reactie krijg?
Eerst zal uitgezocht moeten worden wat de klachten veroorzaakt. Zoals ik begrijp uit je verhaal is dat niet gelukt via de reguliere weg.
Wanneer het echter te maken heeft met reactieve insulinisme is dit eenvoudig te meten. Er is een test die de effecten meet van het drinken van een suikeroplossing op de bloedsuiker.
http://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/80327022755441
Wanneer hier niet uit blijkt dat je bloedsuiker te laag wordt is dat waarschijnlijk niet de oorzaak. Desnoods schaf je een glucosemeter aan om dit thuis in de pratijk te meten.

Nu komt het vaker voor dat mensen na de maaltijd wat moe worden. Dit is te verklaren doordat er altijd schommelingen zijn in je bloedsuiker. Daarnaast gaat alle energie naar het maag darmkanaal om het eten te verteren. Deze verschuivingen zouden daar invloed op kunnen hebben.
Extreme moeheid is hiermee echter niet te verklaren volgens mij.

juffie_84
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2010 23:00

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door juffie_84 »

Thomas schreef:@ juffie,

Ik lees dit verhaal bij een andere forum.
Onderschat de bijwerking van Aluminium and Thimerosal niet.

prikkelingen in armen en benen
2010-08-19 13:25:07
Wie weet raad ? Heb altijd last van prikkelingen in armen en ben al bij diverse doktoren geweest heb al heel veel onderzoeken gehad maar ben nog steeds niet prikkelvrij.
H E L P

Ingezonden door: aycka


Re: prikkelingen in armen en benen
2010-08-20 12:43:00
Beste aycka,

Ik heb precies de zelfde klacht.
Heb ook diverse onderzoeken gehad.
Ik moet er maar mee leren leven kreeg ik te horen.
Op de scan was wel wat te zien,maar ze kunnen het niet opereren.
Gebruik nu ARTHROTEC 75.
Dit middel kreeg ik van de orthopeet en verlicht die pijnlijke prikken (vooral onder de voet)
Ik voel me onbegrepen door de medische wereld.
Ik sta zelf ook voor een raadsel,maar het is begonnen bij mij na een zogenaamde griepprik van de werkgever via arbo-net ongeveer 2 jaar geleden.
Heb je het al lang?

Ingezonden door: albertusw

http://www.rumormillnews.com/cgi-bin/ar ... ead=159931
de bijwerkingen van Aluminium and Thimerosal
Ik heb geen last van prikkelingen in mijn armen en benen. Dus snap niet goed wat dit met mijn verhaal te maken heeft...?

Thomas
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2010 19:01

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door Thomas »

@ juffie_84,

Heeft u wel griepprik of andere vaccinaties gehad?

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door Robjee »

Heeft u wel griepprik of andere vaccinaties gehad?
Volgens mij heeft dit niets met Dr. Frank te maken en kun je beter een nieuw topic aanmaken, of in een relevant topic posten.

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door Willy.T »

Robjee schreef:
Heeft u wel griepprik of andere vaccinaties gehad?
Volgens mij heeft dit niets met Dr. Frank te maken en kun je beter een nieuw topic aanmaken, of in een relevant topic posten.

Ik snapte er al helemaal niets meer van, nadat ik het eiwitdieet van mijn vrouw had aanbevolen. Het zal wel een vrouwending zijn.

juffie_84
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 aug 2010 23:00

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door juffie_84 »

Willy.T schreef:
Robjee schreef:
Heeft u wel griepprik of andere vaccinaties gehad?
Volgens mij heeft dit niets met Dr. Frank te maken en kun je beter een nieuw topic aanmaken, of in een relevant topic posten.

Ik snapte er al helemaal niets meer van, nadat ik het eiwitdieet van mijn vrouw had aanbevolen. Het zal wel een vrouwending zijn.
Het eiwit-dieet wat u mij aanbeveelde heb ik bekeken hoor en ik ben bezig om te bekijken wat het beste bij mij past.

De berichten tussen mij en Robjee ging over 'suikers' Dit stond eigenlijk los van het Dr Frank dieet :-) De berichten van 'griepprik, vaccinaties e.d. snapte ik ook niet helemaal.

Dus geen speciaal vrouwending hoor :-)

Willy.T
Berichten: 217
Lid geworden op: 29 jul 2010 13:52
Locatie: thuis

Re: Dr. Frank

Ongelezen bericht door Willy.T »

@juffie_84

Dan begrijp ik het en ik dank u voor de uitleg.

Gesloten