LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
NJK
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2007 13:46

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door NJK »

Ik gebruik nu ongeveer 4 weken Citalopram en ik moet bekennen dat dit de eerste anti depressiva is die bij mij een positief effect heeft.
Aan het begin heb ik ook niet echt veel last gehad van de bijwerkingen terwijl ik dat bij andere anti depressiva wel heel erg had.
Maar nu zit ik dus met een ander probleem, ik heb een nieuwe vriend en mijn sex leven lijd echt ontzettend onder mijn medicijn gebruik.
Sinds ik dit medicijn gebruik kan ik vrijwel niet of met zeer veel moeite klaarkomen, mijn vriend en ik raken er allebei echt ontzettend gefrustreerd van omdat dat voordat ik dit medicijn gebruikte helemaal niet zo'n probleem was.
Ik kom uit een relatie van 3,5 jaar met een heel slecht sexleven, en ik wil echt niet dat ik weer zo'n sexleven krijg in mijn nieuwe relatie door deze medicijnen.
Is dit blijvend? En kan ik er ook iets aan doen? Ik ben echt radeloos, ik vind het echt super vervelend. :(

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hoi NJK

ja helaas is dit een blijvende bijwerking , en dat is bij vrijwel alle antidepressiva. de 1 heeft er meer last van dan de ander , maar het is niet zo, als bij de andere bijwerkingen, dat dit tijdelijk is . ikzelf heb er gelukkig niet zoveel last van, (ik slik 30mg) maar er zijn inderdaad vrouwen waarvan het hele sexuele gevoel en klaarkomen weg valt. die ervaring heb ik gehad met de Efexor. kan me dus voorstellen hoe je je voelt en dat je er niet blij mee bent. sterkte ermee.

groetjes jeannette.

Astrada
Berichten: 185
Lid geworden op: 17 mar 2007 11:54

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Astrada »

Misschien hebben jullie iets aan de volgende niet commerciële links?
(als deze geplaatst mogen worden)

www.meldpuntmedicijnen.nl

www.bijwerkingenpsychiatrischemedicijnen.nl
(negatieve verhalen)

http://www.ncrm.nl/rapp.%20gevaren%20va ... 0drugs.doc
(de gevaren van psychiatrische medicatie)

http://www.ncrm.nl/rapp.%20waarschuwing ... icatie.doc
(64 internationale waarschuwingen tegen psychiatrische medicatie)

http://blog.seniorennet.be/rilatine/
(apotheker spreekt over Ritalin, Concerta, Strattera)

http://www.ncrm.nl/nieuws.htm


WAARSCHUWING

Stop NOOIT met het slikken van psychiatrische drugs zonder het advies en de begeleiding van een kundige (niet pschiatrische) arts.

Afzender Astrada, zelf ben ik tegen psychiatrische medicatie.

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Hoi elynasedai

Ik ben wel gewoon aan het werk gegaan, maar ik heb wel even tegen mijn bazin gezegd dat ik ad was gaan gebruiken, zodat ze wisten wat er aan de hand was als ik wat afwezig deed.
Voor mij is werken ook meer therapie. Het leidt mij af. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de rest nog werkt of toch thuis is.

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Hoi Anne, bedankt voor je reactie.

Werken is voor mij ook belangrijk, ik ben net weer met opbouwen begonnen (hoewel ik niet weet of ik het helemaal ga redden met die erg vervelende bijwerkingen!). Mijn partner werkt nl 40 uur per week en omdat ik hier pas woon maar ook binnenkort weer ga verhuizen heb ik niet echt een sociale cirkel opgebouwd in mijn woonplaats (ouders en zus wonen ruim een uur verderop). Als ik niet werk zit ik dus de hele dag alleen thuis en ik heb daar regelmatig last van (voor mij onzinnige angsten over hoe de dag door te komen of dat ik ga flauwvallen). Werken betekent voor mij weer even kletsen met collega's en vooral: het huis uit zijn.

Nog een vraag: zou het voor de bijwerkingen uitmaken of je Citalopram in de ochtend of avond inneemt?
Ik neem het 's avonds voor ik naar bed ga. Ik slaap daardoor slecht (voor ik 2 dagen geleden met ad begon niet!) en ik voel me vooral de ochtend erna erg beroerd en soms angstig. Zou het tijdstip van de bijwerkingen veranderen als ik de pil op een ander moment neem?
Wanneer nemen jullie?

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Ik neem hem altijd 'smorgens vroeg
Voor dat ik ad ging slikken sliep ik heel erg slecht.
Dat is bij mij veel beter geworden
Je bouwt toch wel rustig op hé?
Niet gelijk met 20 mg beginnen maar langzaam opbouwen
Veel sterkte en doorzetten hoor.
Hopelijk voel jij je dan straks weer een heel ander mens!

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Bedankt voor de tip, Anne!

Na het lezen van verschillende reacties hier heb ik inderdaad besloten morgenochtend (3e dag) met 5 mg te beginnen en langzaam op te bouwen (heb de 1e 2 dagen 20 mg geslikt en ik kreeg veel bijwerkingen).

Gelukkig heb ik nog Oxazepam liggen, die me vandaag ook weer helpen de dag door te komen ;)

EnJoy
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2007 22:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door EnJoy »

Hallo allemaal!

mathy02, dank voor je reactie. Bewegen is een hele goede tip. Ook al voel ik mij lusteloos en tot niets in staat, ik stel mezelf ten doel elke dag te bewegen, een half uur! Nadeel is nu even dat ik nauwelijks naar buiten kan/durf. Tóch wandel ik met mijn hond, dit om de angst voor angst de baas te worden en om beweging te krijgen. Agorafobie is zo ongrijpbaar....en doordat ik er geen 'grip' op krijg is het deprimerend. Door de depressie voel ik me dan weer lichamelijk ziek en dat maakt de cirkel rond. Zaak is nu dat patroon te doorbreken en dat kost tijd. Patronen zijn te veranderen maar daar heb ik professionele hulp bij nodig. A.s. dinsdag ga ik dat regelen met mijn huisarts.
Ik voel me momenteel redelijk, de verhalen die hier neergezet worden maken dat ik me in ieder geval niet meer zo alleen voel en in het 'lijden' blijf hangen! Ik dank iedereen voor zijn of haar openheid!! En wens natuurlijk iedereen heel veel kracht en moed toe...

Liefs, EnJoy

Ohja, ik zit nu op 18mg Citalopram. Op naar de 20!

ritaxw
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2007 11:26

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ritaxw »

Hoi Jeanette,

Ik schrok toch wel van je bericht.
Ik heb juist nog nooit zo'n goede vakantie gehad als nu.
Dat lome heb ik ook wel hoor, maar ik begin smorgens met eten, dan mijn 30 mg citalopram en daarna een dextro energy,( 3 x per dag) en een flesje aa - drink per dag. Moet je maar eens doen... voel je je veel fitter bij !!!
Hopelijk ga je je binnenkort snel beter voelen.... ik voel me wel vereerd dat het spul zo goed werkt bij mij.. want ik lees ook wel andere dingen.

Groetjes Rita

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hoi rita

ik ben gisteren bij de psychiater geweest en vanaf vandaag is de citalopram verhoogd naar 40 mg. ik heb vanaf vorige week vrijdag tot en met zondag redelijk goeie dagen gehad , maar gisteren en vandaag is het weer helemaal mis. gevoel van eenzaamheid, lusteloos doelloos, veel huilen, de gedachte : ik wil niet meer . het is nu even afwachten wat of de verhoging doet en over 3 weken heb ik weer een afspraak , in deze 3 weken gaan ze overleggen hoe verder , welke therapie en waar de hulp voor mijn dochter weg moet komen. een 13 jarige puber die wel heel lief is en haar best doet , maar toch ook een sterke wil heeft en haar leeftijd ver vooruit is vanwege vriendinnen die allemaal een stuk ouder zijn.
na de ,,crash,, in februari was ik toen het spoor van opvoeding helemaal bijster. nu gaat het redelijk maar heb nog veel momenten dat ik compleet in de war raak en niet weet hoe te antwoorden op een vraag van haar( heeft met uitgaan en tijd te maken)

gelukkig kan ik deze weken terug vallen op mijn maatschappelijk werkster die mij nog steeds opvangt en als een soort buffer fungeert.
intussen knok ik keihard door, maar die geestelijke vermoeidheid is zo moeilijk. het valt niet mee . ik koester elke goei dag , halve dag of een uur.

groetjes en voor allemaal die in de zelfde situatie zitten hier, een stevige knufffel. jeannette.

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

was ik nog vergeten: ik begin smorgens ook met een boterham en een kop koffie , daarna ga ik zwemmen en meestal eet ik daarna nog 2 boterhammen. maar het is heel verschillend . mn eetlust is de ene dag beter dan de andere. daar heb ik ook veel moeite mee .

nogmaals groetjes jeannette.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jrs66 »

Sorry, dat ik even reageer. Ik heb ook 7 weken Cipramil geslikt, sloeg niet aan, maar gebruik nu Efexor xr. Eerst 75 mg......sloeg niet zo goed aan, toen over naar 150 mg, na die overgang heb ik me vreselijk gevoeld. Ik kreeg bijverschijnselen die ik bij het begin niet heb gehad. Het was vreselijk, nu gebruik ik de 150 mg alweer bijna 3 weken en het gaat goed, steeds beter, heel langzaam, maar het gaat wel. Ik denk dat dat bij Cipramil ook zo werkt, dus het is toch een kwestie van doorzetten, denk ik! Groetjes, jrs.

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Dit is de 6e dag dat ik Citalopram gebruik. Voordat ik ging slikken waren mijn lichamelijk klachten er wel, maar bijna weg. Helaas zijn deze nu weer erger geworden en ik heb er (psychisch) veel moeite mee. Gelukkig heb ik Oxazepam om de klachten wat te verminderen (slik een halve per dag, vandaag even zonder proberen).

Vooral de vlagen/tintelingen van spanning onderin mijn buik zijn heel vervelend, deze heb ik als ik 's ochtend vroeg wakker word en dan kan ik eigenlijk niet meer in bed blijven liggen. Als ik dat wel doe word ik erg onrustig en misselijk en voel ik me weer rot/down (komt iemand dit bekend voor?)

Ook ik heb het idee dat ik even moet doorzetten met Citalopram, en dat het daarna wel goed gaat. Bijna een week alweer :)

N.B. na 2 dagen 20mg nu 4 dagen 5 mg geslikt. Ik ga van het weekend naar 10 mg. De 1e 2 dagen waren.. eh..niet zo goed.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi Elyna,

Zwaar he? Dat beginnen... Ik vind het echt even een soort van modderpoel waar je door moet. Bij mij is het inmiddels de tweede keer dat ik er doorheen ga, die opbouwfase. 4 jaar geleden een depressie gehad, Cipramil genomen en het werkte, voor zowel de depressies als de angst. Drie maanden geleden ben ik gaan afbouwen en het is nu weer teruggekomen, helaas....

Het is bekend. In het begin wordt het erger. De Cipramil werkt namelijk al direct op het gebiedje waar het moet werken, maar de positieve effecten worden pas merkbaar vanaf twee weken. Ik weet nog dat ik destijds met 10 mg ben begonnen en na een dag of 7 naar de 20. Ik ben nu meteen begonnen met 20mg en de afgelopen 12 dagen (jaaaa, ik ben ook aan het tellen) zijn heel zwaar. Om de ergste momenten door te komen slik ik tranxene, een kalmeringsmiddel. Soms 5mg, soms 10, soms niks. Ik heb over anderhalve week een eerste afspraak met de psych en ze vertelde me dat je het gerust een maand (tranxene) kunt gebruiken zonder dat het verslavend is, vanwege de lange halfwaardetijd. Overigens wil ik dat graag van haar aannemen, maar ben ik er wel voorzichtig mee. Ik drink me verder helemaal tureluurs aan slaapthee van Celestial Seasons (oook overdag, want het is heel ontspannende thee) en ik ben gisteren naar een meridiaanmasseuse geweest. Kortom: hoe vervelend ik me ook voel: ik probeer zo goed mogelijk voor mezelf te zorgen.

Voor mij zijn de ochtenden het zwaarst. Wie herkent dit? Gaandeweg de dag vordert lijkt het beter te gaan en dat is wel een verchil met in het begin.... een lichtpuntje....

Wat hebben we het zwaar he? Ik wil iedereen hier een virtuele knuffel geven en moed inspreken. We hebben dit niet verdiend en we gaan hier doorheen komen!
liefs
Johanna

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Jeanette, wat moeilijk voor je.... met zo'n puberende meid erbij..... Maar zorg goed voor jezelf hoor, echt doen. JIJ bent nu belangrijk en zij is eventjes verantwoordelijk voor zichzelf. Praat inderdaad veel en kijk of je een beetje afleiding kan vinden....
Wat vervelend dat een lagere dosering niet aan lijkt te slaan. Misschien moet je eens bespreken of je niet een andere soort moet gaan gebruiken? Ik hoor mensen ook over Efexor?

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Wat hebben we het zwaar he? Ik wil iedereen hier een virtuele knuffel geven en moed inspreken. We hebben dit niet verdiend en we gaan hier doorheen komen!
Bedankt Johanna!

Ik wens ook iedereen veel moed en we komen er doorheen! Echt waar!


P.S.: zometeen eerste gesprek bij de psycholoog. Ik ben benieuwd!
Ik loop al een tijdje bij een psychosomatisch fysiotherapeut die vanuit haptonomisch oogpunt werkt. Ook met haar praat ik veel. Eens kijken wat het verschil is met de psych ;)

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hoi mathy

ik herken het , dat ellendige gevoel bij het wakker worden, bijna niet je b ed uit kunnen komen , elke dag hetzelfde gevecht om weer op gang te komen. nu dat ik smorgens vroeg van kwart voor 8 tot kwart voor 9 ga zwemmen knap ik iets sneller op in de loop van de morgen . maar het blijft elke dag dat zelfde gevecht en gevoel van : weer opnieuw beginnen. weer eeen moeilijke start van de dag. ik probeer nu zogauw ik wakker word me te concentreren op het zwemmen. ha lekker zometeen het water in. werpt nog niet veel vruchten af , maar toch....
keb in elk geval een planning voor vandaag . en het weekend ??? geen idee. zal vast nog wel even te vinden zijn hier de komende dagen om wat troost en steun op te halen.
wens verder iedereen een fijn weekend .

groetjes jeannette.

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

na het verhogen van de citalopram vanaf woensdag voel ik me verschrikkelijk. misselijk geen eetlust meer, nergens geen zin in en weet niet waar ik het zoeken moet . het zijn rotdagen die er tussen zitten , ik weet het , maar kan nu wel wat steun gebruiken. tot overmaat van ramp zijn de kinderen dit weekend ook nog bij hun vader. en ik ben niet in staat om plannen of afspraken te maken. help me er aub doorheen door deze dagen.

jeannette.

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Hoi Jeanette,
Ik wou dat ik je kon helpen.
Wat rot dat je je nu zo akelig voelt.
Maar hou moed hé. Het wordt straks weer beter.
Kun je niet wat steun krijgen van familie of vriendinnen ofzo?
Afleiding werkt bij mij altijd goed.
Ik kijk altijd wel een paar keer per dag op de site dus als het helpt om het wat van je af te schrijven gewoon doen hoor!
Jeannette, heel veel sterkte en je gaat je straks beter voelen hoor!!

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Meis, heb je iets kalmerends in huis?
Ik had vandaag even een crisis, midden op de dag. Op mijn werk. ineens een totale paniek.... Ineens denken: wat als dit nooit overgaat? Ik benalleenstaande moeder van een heel leuk ventje van 7 en ik voel me zo verantwoordelijk en vreselijk instabiel. Dat greep me even naar de keel. Op zo'n moment ben ik dolblij dat ik tranxene heb. Pilletje erin en chillen. Ben bang om verslaafd te worden, maar die paniek is slechter voor mijn gezondheid dan wat dan ook en bellemerd ook mijn (hopelijke) genezingsproces.
Ik ga ook verhogen. Van 20 naar 30. Dat zal rumoer in de tent geven, maar het is voor mij de vorige keer ook de beste dosis gebleken.

Jeanette, hoeveel slik je nu?

Gesloten