AH is de weg kwijt

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
simonswald
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:17

AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door simonswald »

Vanavond kant en klare pannenkoeken gehaald bij AH.
Lekker makkelijk en af en toe best lekker, al weet ik dat niet iedereen er zo over denkt.
De kleinste verpakking genomen, 8 stuks voor 2,25, en de 2e halve prijs.
Voor mij het handigst,eet er 4 per keer.
Bij thuiskomst dacht ik,klopt die prijs wel?
Even online gekeken en wat blijkt, 8 pannenkoeken zijn veel duurder dan 10,ongeveer de helft duurder,en totaalgewicht van die 10 is hoger.
Dit laatste verklaart dus niet het prijsverschil,integendeel.
Toch maar even de klantenservice benaderd, niet om het geld,maar wilde weten hoe dit kan.
Het antwoord luidde, die verpakking van 8 is zonder suiker en daarom duurder.
Ik moet het nog even verwerken, maar misschien snapt u het al.
Ik ga vanaf nu geen koffie zwart meer bestellen, kijk wel uit,neem de melk en suiker wel mee naar huis voor de zekerheid.
Ik had in de winkel beter op de prijs moeten letten,weet ik,maar hoe kan iets zonder suiker 50% duurder zijn dan met en dan ook nog zo'n groot verschil?
Let wel: zonder toegevoegde suiker,het is niet zo,dat ze moeite hebben moeten doen,om de natuurlijke suiker er uit te halen.
Aan de ene kant moeten we minder suiker gebruiken, stond vandaag nog in de krant en aan de andere kant wordt je beboet,als je dat doet.
AH doe alsjeblieft normaal.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door Cro »

maar hoe kan iets zonder suiker 50% duurder zijn dan met en dan ook nog zo'n groot verschil?
Dat valt natuurlijk zonder de exacte inhoud van beide producten weer te geven niet te zeggen.
Misschien zit er in de duurdere verpakking wel duurdere ingrediënten, komt wel vaker voor.

Net zoals dat je wel vaker ziet dat producten die gezien worden als een verstandige keuze duurder zijn dan producten die gezien worden als minder verstandige keuze.

Maar goed, zonder verdere detail informatie valt hier weinig over te zeggen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit zijn de 8 stuks zonder toegevoegde suiker (à € 2,25 per 8 ):
Ingrediënten: water, bloem (tarwe, rogge), scharrelei, palmolie, mageremelkpoeder, vegetarisch weipoeder, azijn, boterolie, natuurlijk aroma, zout, conserveermiddel (kaliumsorbaat [E202]), rijsmiddel (natriumcarbonaat [E500]), enzym (tarwe).
Waarvan toegevoegde suikers 0.00g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.42g per 100 gram
En dit zijn de 10 stuks met toegevoegde suiker (à € 1,59 per 10):
Ingrediënten: water, tarwebloem, palmolie, scharrelei, vegetarisch weipoeder, suiker, azijn, zout, natuurlijk aroma, conserveermiddel (kaliumsorbaat [E202]), rijsmiddel (natriumcarbonaat [E500]), emulgator (lecithine [E322]).
Waarvan toegevoegde suikers 3.2g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.40g per 100 gram
Het is dus niet alleen een kwestie van suiker wel of niet toevoegen; de ingrediëntenlijst is gewoon anders.

Conclusie: storm in een glas water :wink:

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Volgende keer gewoon zelf bakken. melk,bloem,eitje en smufje zout, veel lekkerder en veeeeel goedkoper

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door witte angora »

En dan ook nog eens met speltmeel (liefst volkoren) van een zuiver ras en sojamelk, moet je eens zien.

Overigens kan rogge een bijdrage leveren aan het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
21 mar 2022 21:16
Het is dus niet alleen een kwestie van suiker wel of niet toevoegen; de ingrediëntenlijst is gewoon anders.

Conclusie: storm in een glas water :wink:
Het verschil in samenstelling is niet zo groot, dat dit het volledige prijsverschil verklaart. Lijkt mij eerder marketing - wie koopt welke versie en hoeveel heeft dat type klant ervoor over?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
21 mar 2022 22:11
Moneyman schreef:
21 mar 2022 21:16
Het is dus niet alleen een kwestie van suiker wel of niet toevoegen; de ingrediëntenlijst is gewoon anders.

Conclusie: storm in een glas water :wink:
Het verschil in samenstelling is niet zo groot, dat dit het volledige prijsverschil verklaart. Lijkt mij eerder marketing - wie koopt welke versie en hoeveel heeft dat type klant ervoor over?
Ik heb, net als jij denk ik, onvoldoende inzicht in de kostprijs- en productiekostenberekeningen van de pannenkoekenfabrikant om daar iets zinnigs van te kunnen zeggen.

Maar ook als het marketing is, klopt de conclusie van TS -die immers enkel relateert aan suiker- niet.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jablan schreef:
21 mar 2022 22:11
Moneyman schreef:
21 mar 2022 21:16
Het is dus niet alleen een kwestie van suiker wel of niet toevoegen; de ingrediëntenlijst is gewoon anders.

Conclusie: storm in een glas water :wink:
Het verschil in samenstelling is niet zo groot, dat dit het volledige prijsverschil verklaart. Lijkt mij eerder marketing - wie koopt welke versie en hoeveel heeft dat type klant ervoor over?
Maar 1 van de meest essentiële ingredienten is fundamenteel anders.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
21 mar 2022 22:23
Ik heb, net als jij denk ik, onvoldoende inzicht in de kostprijs- en productiekostenberekeningen van de pannenkoekenfabrikant om daar iets zinnigs van te kunnen zeggen.

Maar ook als het marketing is, klopt de conclusie van TS -die immers enkel relateert aan suiker- niet.
De klantenservice van AH geeft de suiker als oorzaak voor het prijsverschil. Simonswald is nog steeds ondersteboven van.

Qua kostprijs zou het mij niet eens verbazen als energie een groot aandeel heeft: bakken, koelen, beschermend verpakken, transport.

Bij de marketing zal ik het flink overdrijven:
De suikervrije versie is bedoeld voor de bewuste moeder, die haar kinderen vooral water geeft en in de bakfiets naar de vrije school brengt. Deze mevrouw is gemiddeld iets beter opgeleid, verdient ook beter en kan daarom de suikervrije versie - die nog steeds palmolie bevat - makkelijk betalen zonder erover na te denken.
De versie met suiker is eerder bedoeld voor de mensen, die wel op de centen moeten letten en niet nadenken over de hoeveelheid suiker, die hun kinderen binnenkrijgen.

Als vergelijkingsmateriaal is er koffie. Gemalen, vacuüm verpakte koffie vraagt meer stappen om te produceren dan gebrande bonen te verpakken. Toch zijn beide varianten even duur; een tijdlang waren de bonen zelfs duurder dan de gemalen versie. De reden is niet de kwaliteit van de bonen (praktisch allemaal Arabica, want die soort koffieplant is massaal aangeplant de laatste 15 jaar), de reden is de prijs van de koffiemachine in huis. Een volautomaat is in aanschaf duurder dan een filterapparaat en dus ... als je dat bedrag over hebt voor de machine, dan ben je ook bereid om meer te betalen voor losse bonen. Dit is nu marketing in de praktijk. Het gaat niet over kostprijzen, het gaat erom wie wat over heeft voor iets.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op dergelijke vragen over producten heeft een klantenservice zelden inhoudelijk correcte vragen. In De Keuringsdienst van Waarde is dat wekelijks te zien.

Afgezien daarvan, je kunt niet zomaar een ingrediënt uit de receptuur weglaten. Er moet een nieuwe receptuur ontwikkeld worden en dat kost tijd en geld, wat moet worden terugverdiend.

Zelf verwacht ik dat "een stukje productbeleving" (Geen toegevoegde suikers!) een grotere rol speelt bij de verkoopprijs dan de kostprijs. Jablan heeft aardig uitgelegd hoe dat werkt.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan kopen ze voorgebakken suikervrije pannenkoeken en bedekken die met stroop. Wat een flauwekul.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
22 mar 2022 00:05
En dan kopen ze voorgebakken suikervrije pannenkoeken en bedekken die met stroop. Wat een flauwekul.
Daarom moet ik altijd lachen als ik weer eens iemand een Xl Big Mac menu met een Cola Light zie bestellen :lol:

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
22 mar 2022 08:35
Hoe vaak ziet u dat?
Dat ziet u alleen als u in de McDonalds komt
Dat is een (onjuiste) aanname.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door sjohie »

simonswald schreef:
21 mar 2022 21:03
Vanavond kant en klare pannenkoeken gehaald bij AH.
Lekker makkelijk en af en toe best lekker, al weet ik dat niet iedereen er zo over denkt.
De kleinste verpakking genomen, 8 stuks voor 2,25, en de 2e halve prijs.
Voor mij het handigst,eet er 4 per keer.
Bij thuiskomst dacht ik,klopt die prijs wel?
Even online gekeken en wat blijkt, 8 pannenkoeken zijn veel duurder dan 10,ongeveer de helft duurder,en totaalgewicht van die 10 is hoger.
Dit laatste verklaart dus niet het prijsverschil,integendeel.
Toch maar even de klantenservice benaderd, niet om het geld,maar wilde weten hoe dit kan.
Het antwoord luidde, die verpakking van 8 is zonder suiker en daarom duurder.
Ik moet het nog even verwerken, maar misschien snapt u het al.
Ik ga vanaf nu geen koffie zwart meer bestellen, kijk wel uit,neem de melk en suiker wel mee naar huis voor de zekerheid.
Ik had in de winkel beter op de prijs moeten letten,weet ik,maar hoe kan iets zonder suiker 50% duurder zijn dan met en dan ook nog zo'n groot verschil?
Let wel: zonder toegevoegde suiker,het is niet zo,dat ze moeite hebben moeten doen,om de natuurlijke suiker er uit te halen.
Aan de ene kant moeten we minder suiker gebruiken, stond vandaag nog in de krant en aan de andere kant wordt je beboet,als je dat doet.
AH doe alsjeblieft normaal.
Je kan in een proces als dit, uit de receptuur niet zomaar suiker er uit "knippen", en een suikervervanger als stevia er voor in de plaats "plakken".

Het is ondanks de reclames etc, niet zo dat een blommige bakker dat deeg met de hand maakt, en zo even een snufje meer of minder van iets kan doen.

Dat vereist een behoorlijke aanpassing van het productieproces, denk aan een andere mix van hulpstoffen, of zelfs het fysiek moeten aanpassen van machines/mallen aan toe, omdat dit deeg zich net anders gedraagd. Dat alles moet vooraf getest worden, en langs een smaakpanel etc, en zo nog een enorme reeks aan handelingen.

Los daarvan is bietensuiker idioot goedkoop, zeker versus suikervervangers. En ze plakken er ook wat extra marge op, want mensen die hier gevoelig voor zijn, betalen dat blijkbaar wel.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jablan schreef:
21 mar 2022 22:57


Als vergelijkingsmateriaal is er koffie. Gemalen, vacuüm verpakte koffie vraagt meer stappen om te produceren dan gebrande bonen te verpakken. Toch zijn beide varianten even duur; een tijdlang waren de bonen zelfs duurder dan de gemalen versie.
Dat is op zich niet gek. In gemalen filterkoffie kan je makkelijk inferieure bonen verwerken. Zodra het pak open is gemaakt is binnen een dag een groot deel van de smaak en geur toch al verminderd, dus de kans dat je het echt merkt is niet zo groot. Ongemalen bonen blijven veel langer vers, dus proef je het verschil heel snel als er rommel tussen zit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
22 mar 2022 00:05
En dan kopen ze voorgebakken suikervrije pannenkoeken en bedekken die met stroop. Wat een flauwekul.
De meeste pannenkoeken die ik eet zijn hartige pannenkoeken. Ik zou daarom sowieso niet de gezoete pannenkoeken kopen. Ondanks dat die goedkoper zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door kweenie »

Jablan schreef:
21 mar 2022 22:11
Het verschil in samenstelling is niet zo groot, dat dit het volledige prijsverschil verklaart. Lijkt mij eerder marketing - wie koopt welke versie en hoeveel heeft dat type klant ervoor over?
Er is sowieso geen directe link tussen kostprijs en verkoopprijs.

Het is vrij simpel. Er is, net als bij veel andere producten, een goedkoop en standaard bulk product, waar een hoop van worden verkocht, en er zijn diverse duurdere afwijkende varianten voor wie een specifieke wens heeft. Of de grondstoffen nu duurder zijn of niet maakt daarbij weinig uit.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
23 mar 2022 08:18
Jablan schreef:
21 mar 2022 22:11
Het verschil in samenstelling is niet zo groot, dat dit het volledige prijsverschil verklaart. Lijkt mij eerder marketing - wie koopt welke versie en hoeveel heeft dat type klant ervoor over?
Er is sowieso geen directe link tussen kostprijs en verkoopprijs.

Het is vrij simpel. Er is, net als bij veel andere producten, een goedkoop en standaard bulk product, waar een hoop van worden verkocht, en er zijn diverse duurdere afwijkende varianten voor wie een specifieke wens heeft. Of de grondstoffen nu duurder zijn of niet maakt daarbij weinig uit.
Nou, er is bij de AH een merk hazelnootpasta wat 2x zo duur is dan Nutella, en dat komt grotendeels door het feit dat er 2x zoveel hazelnoten, de duurste individuele grondstof erin, in zitten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door kweenie »

sjohie schreef:
23 mar 2022 08:23
Nou, er is bij de AH een merk hazelnootpasta wat 2x zo duur is dan Nutella, en dat komt grotendeels door het feit dat er 2x zoveel hazelnoten, de duurste individuele grondstof erin, in zitten.
Uiteraard zijn er ook producten die duurdere grondstoffen bevatten waardoor een hogere verkoopprijs logisch is. Maar ook dan zullen ze dit producten alleen kunnen verkopen als de consument bereid is om die verkoopprijs te betalen. En andersom is er ook vaak geen verband tussen een hogere verkoopprijs en de prijs van de grondstoffen. Om bij de hazelnootpasta te blijven, de eigen merk pasta heeft even veel hazelnoten naar is bijna drie keer zo goedkoop. En Nocilla is dan weer even duur als Nutella, maar heeft drie keer minder hazelnoten. De verkoopprijs zegt dus van niet zo veel over de grondstoffen.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: AH is de weg kwijt

Ongelezen bericht door Dirkie »

Volgens mij is AH niet de weg kwijt maar TS.
Als de verpakking met 10 goedkoper is dan die met 8 ( en verder is er geen verschil) dan zou ik die van 10 kopen, er 2 maal 4 opeten en de rest weg gooien. Is misschien niet milieu vriendelijk enz enz maar wel goed voor mijn portemonnee.
Los van het feit dat ik ze sowieso al niet zou kopen omdat zelf maken veel goedkoper en veel lekkerder is. En als ze niet op gaan, dan zijn ze de volgende ochtend koud ook heel lekker (althans dan vind ik).

Gesloten