LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Atkins dieet

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
jaspers
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2006 17:26

Atkins dieet

Ongelezen bericht door jaspers »

Helemaal nieuw is het niet.
Het is al eens aan de orde geweest.
Helpt het.
Ja , bij voldoende doorzettings-vermogen wel.
Ik wil meer meningen horen.
Meningen over gezondheid en klachten over dit dieet.
Zijn er ernstige gevallen bekent.
Een maatje die Atkins doet,heeft gedaan. :lol:

atos

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door atos »

Ik weet niet of het helpt of niet. Het enigste dat ik weet is dat de cardioloog Atkins zelf is overleden aan een hartkwaal en toen een flink overgewicht had. Hij deed het dieet dus blijkbaar zelf niet.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door eeliane »

Geen enkel dieet is goed, zeker deze niet waarvan de maker overlijdt aan hartklachten... denk even na ja...

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door chubi »

cardioloog Atkins zelf is overleden aan een hartkwaal en toen een flink
Maar ja dit zullen mensen toch niet willen geloven?

http://business2.blogs.com/business2blo ... _real.html

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door chubi »

Zelf meer dan 35 kilo afgevallen door Atkins. Wil geen ander dieet meer. Dieet is trouwens van het griekse woord levenswijze. En daar gaat om. Je levenwijze qua voeding veranderen.

Als ik granen eet zit ik onder puisten. Had een stoelgang van ruim 3 weken. nu elke dag. Eet veel meer vezels.

Eet stuk gezonder,ruim 6 a 8 ons groente per dag.

Van granen word ik ziek. Ik eet lekker van amandelmeel mijn brood en van kokosrasp. Wel duurder,maar is erg lekker.
Amandelmeel maak je door amandelen in de keukenmachine tot meel te maken. Kokosrasp kun je bij de toko kopen.

neem eens een kijkje op

http://surf.to/atkinsdieet

Verder is het zo dat niet IEDEREEN goed reageert op Atkins.
Ieder mens is anders. Bij de ene werkt meer koolhydraten,bij de ander minder koolhydraten.

Trouwens de mens eet pas sinds 10.000 jaar granen. Dus echt natuurlijk voedsel is het niet. Maar er zijn mensen die er wel goed op reageren.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Ik denk dat je wel van natuurlijk voedsel kunt spreken als de mens al 10000 jaar granen eet, hoor.

atos

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door atos »

Chubi, ik wil niemand aanvallen, beledigen of wat dan ook. Als het voor jou werkt is het goed. Ik ben even naar die site gegaan, heb toch echt andere foto's gezien van de arts, weet alleen niet meer waar. Wat je zegt is waar, wat voor de een goed is is voor de ander fout, als ik geen granen eet krijg ik gelijk last van maag en ingewanden. Toch lijkt het me wel natuurlijk voedsel, anders lagen de natuurwinkels er niet vol mee.

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door chubi »

Atos,

heb je daar foto's van. Die wil ik dan graag zien.

Putjesschepper
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jan 2006 08:50

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door Putjesschepper »

Rasje en Atos,

Tienduizend jaar is niets vanuit evolutionair perspectief. Hooguit 500 generaties. Veel te kort voor een soort als de mens om zich aan te passen aan de consumptie van graszaad (granen zijn graszaden). Mensen worden er niet zo ziek van dat ze sterven vóór ze zich kunnen voortplanten; anders zouden wij inderdaad aangepast zijn. Maar de toonaangevende evolutiegeneeskundigen van dit moment, Dr Loren Cordain en Dr Staffan Lindeberg, geven goede, heldere argumenten waarom een voeding die erg zwaar op granen leunt, niet matcht met ons genoom en verre van optimaal is.

Als je Engels beheerst, neus dan eens op www.thepaleodiet.com en lees vooral ook alle studies (in pdf, gratis).

Veel plezier!

Putjesschepper.

jaspers
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2006 17:26

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door jaspers »

Bedankt voor jullie reactie's.
tja , iedereen heeft niet het eeuwige leven en wat je in je gene mee krijgt ook de stress van tegenwerking lijdt ook tot hart kwalen , zoook bij Atkins.
Meel bij de TOKO kun je dat nog een keer mailen naar [email protected] ik wil dat ook eens gaan proberen.
Ik ben 12 kg kwijt nu en vanaf oktober aan de gang.
Mijn broek zakt echt van m'n kont.
Stuur nog even je recepten.
Jaspers

chubi
Berichten: 82
Lid geworden op: 10 jun 2005 07:33

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door chubi »

Vraag gewoon bij de toko om kokosrasp zonder toevoegingen.
Een zak kokosrasp kost iets 1.50 tot 2 euro voor halve kilo
Als je het eerst wil proberen kun je beter bij de supermarkt een zakje van 50 gram proberen.

Je kunt kokosmakronen of broodjes maken.

Nodig

50 gram kokosrasp (te koop bij supermarkt en bij toko)
2 eieren
stevia (moeilijk verkrijgbaar) of vloeibare zoetstof ivm bakken

Meng dit door elkaar,maar er hoopjes van en zet dit ongeveer 10 minuten op 180 a 190 graden in de oven.

Het is ook lekker met een stukje kaas

Recepten vind je op

http://www.atkinsforum.nl (wel eerst aanmelden)

en

www.atkinsdieet.nl

ook op het forum vind je lekkere recepten.

atos

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door atos »

Zoals ik al zei chubi, ik weet niet meer waar. Het was in ieder geval in een blad, en nee geen roddelblad want die lees ik niet. Maar helaas, ik weet het niet meer.

Pexx
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 okt 2003 10:12

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door Pexx »

Ik geloof zeker in het atkinsdieet. Veel mensen hebben last van bloedsuikerschommelingen en dan is het atkinsdieet ideaal. Met dit dieet stabiliseer je n.l. je bloedsuikerspiegel. Als je bloedsuiker te hoog wordt (door het eten van suiker of zetmeel) dan gaat je lichaam insuline aanmaken. Insuline is een dikmakend hormoon. Het zorgt ervoor dat je bloedsuiker weer normaal wordt maar het zorgt ook voor de opslag van vet in het lichaam.

Mensen die een schommelende bloedsuikerspiegel hebben en suiker/zetmeel eten krijgen dus ineens een hoge bloedsuikerspiegel. Als dit langdurig voorkomt kan de alvleesklier in de war raken en teveel insuline aanmaken. Het gevolg is juist weer een te lage bloedsuiker. Gevolg hiervan is honger en trek en in het vervelendste geval een enorme hypo waar je echt ziek van kunt worden (misselijk, koud zweet, trillen, ook wel hypoglycemie genoemd) Met het atkinsdieet stabiliseer je dit alles dus.

Dr. Atkins is niet gestorven aan een hartkwaal, hij is uitgegleden in de sneeuw en met zijn hoofd op de stoeprand gekomen. Daardoor raakte hij in een coma en is daarna overleden.

Wat betreft vet is het wel belangrijk om de gezonde vetten te nemen (vloeibare) en té is natuurlijk nooit goed. Mensen die het atkinsdieet volgen leven doorgaans een stuk gezonder dan mensen die geen dieet volgen. Denk eens aan alle koekjes enx. waar veel niet zichbaar vet in zit of chips wat je niet meer eet. Belangrijk bij het atkinsdieet is om veel groenten te eten en te eten tot je verzadigd bent en je niet te overeten.

Voor meer informatie kijk op www.atkinsdieet.isgezond.nl of www.lowcarbsupport.nl

Gr. Pexx

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door solleila »

Maar Pexx,verzadigde vetten zijn ookgoed.
Bij Atkins eet je van alle soorten vet iets (behalve transvetten)
Transvet is het enigste vet wat je zoveel mogelijk moet vermijden.

Waaarom zou vezadigd vet slecht zijn. Duizenden jaren is het gebruikt en opeens zou het niet meer goed zijn?
Die meneer Katan beweert dat verzadigd vet en transvet hetzelfde zijn. Ik heb nog nooit gelezen dat verzadigd vet een alminium/nikkel katalysator bevat. Transvet heeft dat wel. En komt ook in de natuur niet voor.
Ik heb het idee dat ze transvacceenzuur (cla) en transvet door elkaar halen.

Pexx
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 okt 2003 10:12

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door Pexx »

Verzadigde vetten verhogen je cholesterol terwijl onverzadigde vetten juist je cholesterol verlagen. Vlees bevat verzadigd vet maar vis bevat weer onverzadigd vet. Daarom is het goed om niet alleen vlees te eten maar ook vis en bijvoorbeeld olijfolie. Transvet zit ook in vlees maar in mindere mate dan in koekjes, gebak, chocola enz. Transvet wordt voornamelijk toegevoegd in de fabriek.

Met het atkinsdieet eet je geen koek, gebak, chocola enz. dus dat scheelt al een hoop.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door solleila »

Pexx

Daar ben ik het niet helemaal met je eens.
Dat alleen onverzadigd vet goed voor je is en dat verzadigd vet je cholesterol verhoogt en dus slecht zou zijn.
Trouwens een te hoog cholesterolgehalte blijkt ook niet eens slecht te zijn.
Je moet een goede balans vinden tussen deze 2.


Uit een aantal studies blijkt juist dat mensen die meer verzadigd vet eten,minder kans liepen op hart en vaat ziektes
Ook mensen die meer cholesterol aten. Cholesterol is goed,omdat het als een anti-oxidant werkt. Er is geen enkel verband te vinden dat verzadigd vet zorgt voor het dichtslippen van je aderen. Het voedingscentrum wat suggereert dat het hard worden van het vet je aderen zou dicht laten slippen niet klopt. Sorry hoor,maar verzadigd vet wordt niet hard bij een temperatuur van 36 graden en hoger.
Experimenteer maar eens.

HIer trouwens ook een goede site met artikels

http://www.kernkracht.org/faq.htm#Vraag%202

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door eeliane »

Volgens mij zijn er nog wat onduidelijkheden omtrent de verschillende soorten cholesterol en hun rol en wat t nou precies is, verzadigs vet zorgt voor teveel LDL produktie van delever om al dat vet te vervoeren.
Dichtslibben van de aderen komt meestal in eerste instante door een verkeerd eetpatroon , te weinig beweging en een hoge bloeddruk. De ader raakt wat uitgerekt en/of beschadigd door de spanning na de hartslagen. De transvetten zijn de vetten in t bloed die het makkelijkst aan deze oneffenheden (wat dat zijn die beschadigingen eigenlijk) blijven 'kleven'. Daarna komt het cholesterol en maakt t erger:

Cholesterol is een vetachtige stof die het lichaam nodig heeft om lichaamscellen en hormonen te kunnen maken.
Het grootste gedeelte van de cholesterol wordt in de lever gemaakt en een klein gedeelte wordt uit de voeding gehaald.
Olie en vet kunnen niet oplossen in water. Cholesterol isd een vetachtige stof en kan dus niet oplossen in water of waterige vloeistoffen. Bloed is een waterige vloeistof en hierin kan cholesterol dan ook niet oplossen.
Om vervoerd te kunnen worden in het bloed worden kleine bolletjes cholesterol omgeven door een laagje eiwit. De twee belangrijkste eiwit-cholesteroldeeltjes zijn LDL en HDL.
LDL (low-density lipoprotein) vervoert het cholesterol naar verschillende delen v/h lichaam. Onderweg kan dit chol zich makkelijk aan de wanden van de slagaders hechten (vooral als ze beschadigd zijn en er al een hobbeltje zit) en zo een vernauwing veroorzaken. Dit is dus slecht colesterol...
HDL (high0density lipoprotein) voert het teveel aan chol af naar de lever. Die lever zorgt ervoor dat aht chol in de darmen komt en via de ontlasting het lichaam verlaat. HDL-chol wordt daarom wel het goede cholesterol genoemd.
Daarom is het zaak om de laten meten wat het LDL, HDL en de transvetgehalten zijn. Een algemeen cholesterol gehalte zegt niet veel, alleen als ie veel te hoog is is alles te hoog...

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door solleila »

Cholesterol is het reparatie-materiaal van het lichaam. Littekenweefsel bevat hoge waardes cholesterol. Als je aders geïrriteerd zijn of scheurtjes hebben, dan is er de cholesterol om de schade op te lappen.

Samen met het verzadigd vet, geeft de cholesterol aan de celmembraan van onze cellen de noodzakelijke stevigheid en stabiliteit. Als het dieet een excessieve hoeveelheid aan meervoudig onverzadigde vetzuren bevat, dan vervangen deze de verzadigde vetzuren in het celmembraan zo dat de celwanden eigenlijk kwabbig slap worden. Als dit zo gebeurt, dan wordt er cholesterol van uit het bloed naar de weefsels "gedreven" om deze een structurele intergiriteit te geven. Dit is waarom de bloedcholesterolwaardes tijdelijk omlaag gaan als we verzadigde vetten in het dieet vervangen door meervoudig onverzadigde olie, terwijl dat de totale waardes van het cholesterol in het lichaam in feite zelfs omhoog gaan.

Cholesterol functioneert als voorloper voor vitale costicosteriden, hormonen die ons helpen om te gaan met stress en het lichaam beschermen tegen hartziekte en kanker; en als voorloper voor de geslachtshormonen zoals androgeen, testosteron, estrogeen en progestoron. Cholesterol is ook een voorloper voor de vitamine D en de galzouten. Gal is er voor de vertering en assimilatie van vetten in het dieet.

Recent onderzoek laat zien dat cholesterol functioneert als een anti-oxidant. Dit is waarschijnlijk de verklaring voor het feit dat de cholesterolwaardes met de leeftijd omhoog gaan. Cholesterol beschermt ons als een oxidant tegen schade door vrije radicalen die tot hartziekte en kanker leidt.

Cholesterol is nodig voor de juiste functie van de serotonine-receptoren in de hersenen. Serotonine is de natuurlijke "voel-goed"-chemische stof van het lichaam. Er is een relatie tussen lage cholesterolwaardes en agressief gewelddadig gedrag, depressies en suïcide.

Moedermelk is bijzonder rijk aan cholesterol en bevat een speciaal enzyme wat de baby helpt deze voedingsstof te assimileren. Babies en kinderen hebben cholesterolrijk voedsel nodig door hun groei-jaren heen om de juiste ontwikkeling van de hersenen en het zenuwsysteem te verzekeren.
Diëtisch cholesterol speelt een belangrijke rol in het behouden van de gezondheid van de darmwand. Dit is waarom vegetarische laagvethoudende diëten kunnen leiden tot het lekkende darmsyndroom en andere darmstoringen.

Mannen die cholersterolwaardes hebben van hoger dan 350 mg/dl hebben een klein beetje meer risico voor hartziekte. Voor vrouwen is er geen groter risico voor hartziekte, zelfs als de waardes zo hoog liggen als 1000 mg/dl. In feite ligt het overlijden voor vrouwen met een laag cholesterol hoger dan voor vrouwen met een hoog cholesterol.

Cholesterolmetingen zijn niet accuraat. Ze verschillen naar gelang de tijd van de dag, wanneer de patiënt zijn laatste maaltijd heeft gegeten, naar gelang hoeveel stress dat deze heeft, en naar gelang het type test wat er gebruikt wordt. Testen voor HDL en LDL zijn in het bijzonder inaccuraat.

bron: http://www.westonaprice.org/moderndiseases/hd_nl.html

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door eeliane »

Ligt eraan waar je t meeste van binnen krijgt.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Atkins dieet

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
==============================================
Met het atkinsdieet eet je geen koek, gebak, chocola enz. dus dat scheelt al een hoop.
===============================================

Dat eet ik dus met dit dieet elke dag al maak ik dit wel zelf met koolhydraatarme producten.
--------------------------------

Er is nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat vet slecht voor je is.
Dit is een in de 50er jaren aangenomen stelling.
Ik heb het Atkins dieet in de 70er jaren gedaan en ben er inmiddels ook weer mee bezig.
Op het moment is het makkelijker vol te houden omdat de benodigde supplementen en koolhydraatarme producten beter verkrijgbaar zijn in nederland.
Ik overweeg zelfs om er een way of life van te maken want ik heb er vele voordelen van.
Zo is mijn medicijn gebruik tijdens het dieet voor wat betreft Diabetes tot nul terug gebracht.
dwz zeggen dat mijn alvleesklier het zelf weer aan kan tijdens het dieet.
Zo zijn allerlei spierklachten die ik al jaren heb geheel verdwenen.
Over het algeheel is mijn conditie beter geworden en ben ik minder moe.
Ben inmiddels het afgelopen jaar 25 kg afgevallen en mijn vrouw 35kg.
Het koken vergt wat aanpassingen maar er zijn beslist lekkere dingen te maken.
En wat voor mij het zwaarst weegt, is dat ik er geen honger op heb.
Ik weet dat dit dieet vele voor en tegenstanders kent maar de taal van mijn lichaam spreekt boekdelen.

H.Harteman...voor het eerst in 30 jaar onder de 80kg.

Gesloten