gezond rekenen magnetron maaltijden

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik had toevallig een magnetronmaaltijd in een too good to go box zitten.
Slavink met jus, gekookte krieltjes en boontjes met spek.
Opvallend is dat er extreem veel boontjes bij zitten. (wel genoeg voor 3 personen terwijl het een maaltijd voor 1 persoon is).
Zou dit een methode zijn om de maaltijd gezond te rekenen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand al die boontjes eet.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43
Beste antwoord
Gekozen door juliomariner

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

door Lisa29 » 27 apr 2023 08:36

Nijogeth schreef:
27 apr 2023 04:59
moederslink schreef:
26 apr 2023 21:41
En zeker een vette slavink met jus, met spekkies kan niet het predikaat " gezond" krijgen 😁!
En toch kan dat wel. Het ligt er maar net aan wie het eet. Voor de persoon die juist dat nodig heeft is dat harstikke gezond. Daarom vind ik het altijd vreemd om te zeggen wat nu wel of niet gezond is. Met mijn koolhydraatarm dieet is een aardappel waarschijnlijk schadelijker dan een extra stuk vlees, om maar iets te noemen.
Precies, voor mij was het advies van de diëtiste juist om meer brood en meer aardappels te eten.
Bij de vraag van dit topic moet ik wel een beetje denken aan Keuringsdienst van Waarde. In dat programma zoeken ze altijd bepaalde claims of termen uit en dat blijkt 9 van de 10x gewoon een marketing dingetje te zijn.
En volgens het boek van Teun van de Keuken, de Supermarkt survival gids, is de 1e afdeling van de supermarkt groenten en fruit omdat je dan onbewust het gevoel hebt gezond bezig te zijn.
Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou zeggen, weeg ze eens af. Kan best wel eens tegenvallen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door juliomariner »

Te laat, heb het net opgegeten. Ben een behoorlijke eter maar van de boontjes is nog de helft over. Ik zou trouwens niet dageliujks zo'n maaltijd willen.
Ik weet dat de levensmiddelen industrie bepaalde truukjes uithaald om een product gezonder te laten lijken. Ik vroeg me af of dit ook zo'n truukje is.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door BL2 »

Boontjes zijn relatief erg goedkoop, telt lekker aan voor het gewicht.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Boontjes zijn dus juist relatief duur. Misschien is er een fout gemaakt bij het opmaken van die maaltijd.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nee want het vak is er precies voor gemaakt.
Je zou denken dat ze er veel aardappels in zouden doen (lekker goedkoop) maar de boontjes doet het lekker gezond lijken.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door Ivo.w »

200 gram groenten is gewoon een hele flinke portie. En voor een gebalanceerde maaltijd zijn niet zo veel koolhydraten (aardappelen) nodig.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

juliomariner schreef:
26 apr 2023 19:59
Nee want het vak is er precies voor gemaakt.
Je zou denken dat ze er veel aardappels in zouden doen (lekker goedkoop) maar de boontjes doet het lekker gezond lijken.
Het lijkt niet gezond, het is gezond.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door juliomariner »

De boontjes wel ja maar de zoute vette slavink niet en de spekjes en jus ook niet.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is het kenmerk van een slavink, gekruid gehakt met spek er omheen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door juliomariner »

U snapt mijn punt niet. Door de vele boontjes wordt de maaltijd gezond gerekend en is deze dus op papier gezonder dan deze eigenlijk gegeten wordt.
Het krijgt dan het label gezond terwijl het dit eigenlijk niet is.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik dat 200/250 gram op het oog een grotere hoeveelheid is dan je zou denken. Ik kieper regelmatig een potje groenten bij mijn eten. Zo eentje van 360/370 gram. Daarvan is een flink deel water. Wat er overblijft is op het bord een flinke hoeveelheid, maar meer dan 270/280 gram zal het absoluut niet zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door moederslink »

juliomariner schreef:
26 apr 2023 20:15
De boontjes wel ja maar de zoute vette slavink niet en de spekjes en jus ook niet.
Van mijn diëtiste heb ik het advies ( ivm dreigende diabetes 2 ) gekregen dagelijks 200 gr groenten ( 3 opscheplepels) te eten, 2 aardappelen ( in de grootte ve ei ) en wat mager vlees of 3x p.w een ei , aangezien ik geen vleeseter ben , dus 200 gr groenten is niet exceptioneel véél.
Véél groenten, weinig aardappelen, weinig vlees, 2 stuks fruit en 3x wat zuivel, dan zit je qua gezond eten goed.
En zeker een vette slavink met jus, met spekkies kan niet het predikaat " gezond" krijgen 😁!

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is er mis met aardappelen, jus en een slavink? U hoeft niet alle jus op te eten. En als er werkelijk te veel groente bijzat, kan haast niet, is dat zeker een gezonde maaltijd.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik begrijp werkelijk niet waar over u nou klaagt. Als er100 gram boontjes in hadden gezeten en een berg krieltjes was het niet zo gezond geweest. Nu is er niets mis mee.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door BL2 »

Vier Slavinken was zeker te duur (maar wel lekker)

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
26 apr 2023 21:41
En zeker een vette slavink met jus, met spekkies kan niet het predikaat " gezond" krijgen 😁!
En toch kan dat wel. Het ligt er maar net aan wie het eet. Voor de persoon die juist dat nodig heeft is dat harstikke gezond. Daarom vind ik het altijd vreemd om te zeggen wat nu wel of niet gezond is. Met mijn koolhydraatarm dieet is een aardappel waarschijnlijk schadelijker dan een extra stuk vlees, om maar iets te noemen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Nijogeth schreef:
27 apr 2023 04:59
moederslink schreef:
26 apr 2023 21:41
En zeker een vette slavink met jus, met spekkies kan niet het predikaat " gezond" krijgen 😁!
En toch kan dat wel. Het ligt er maar net aan wie het eet. Voor de persoon die juist dat nodig heeft is dat harstikke gezond. Daarom vind ik het altijd vreemd om te zeggen wat nu wel of niet gezond is. Met mijn koolhydraatarm dieet is een aardappel waarschijnlijk schadelijker dan een extra stuk vlees, om maar iets te noemen.
Precies, voor mij was het advies van de diëtiste juist om meer brood en meer aardappels te eten.
Bij de vraag van dit topic moet ik wel een beetje denken aan Keuringsdienst van Waarde. In dat programma zoeken ze altijd bepaalde claims of termen uit en dat blijkt 9 van de 10x gewoon een marketing dingetje te zijn.
En volgens het boek van Teun van de Keuken, de Supermarkt survival gids, is de 1e afdeling van de supermarkt groenten en fruit omdat je dan onbewust het gevoel hebt gezond bezig te zijn.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door juliomariner »

Precies dit bedoel ik. De levensmiddelindustrie geeft je door al die groente het idee gezond bezig te zijn.
Door de gezonde boontjes in dit geval wordt de zeer zoute ongezond slavink gemaskeerd.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: gezond rekenen magnetron maaltijden

Ongelezen bericht door Lisa29 »

De vraag die dan hier belangrijk is is hoeveel gram boontjes het echt waren. 200 gram groenten is wat je nodig hebt per dag. Volgens mijn diëtiste is dat ongeveer de helft van je bord. Als dat bij uw maaltijd het geval was is het geen trucje maar gewoon een gezonde maaltijd...

Plaats reactie