LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Histamine intolerantie

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Histamine intolerantie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Bij mijn 4 jarige zoon is een histamine intolerantie gediagnosticeerd. Op internet staan vele lijsten van allerlei levensmiddelen die hij wel of niet mag eten. Het probleem is dat de verschillende sites elkaar regelmatig tegenspreken.
Heeft iemand een ( uit eigen ervaring) betrouwbare lijst?

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27
Beste antwoord
Gekozen door juliomariner

Re: Histamine intolerantie

door nicolesw1981 » 02 feb 2020 11:19

Hoi! Ik heb zelf ook een histamine intolleratie en heb een hele goede lijst. Deze kan ik evt. wel naar je mailen (is een pdf bestand) als je mij je mailadres kunt geven?

Ik moet wel zeggen dat het per persoon kan wisselen hoe heftig je op een voedingsmiddel kan reageren maar wees bijvoorbeeld vooral voorzichtig met gist en voedsel uit pakjes en voedsel dat met water moet worden aangemaakt (zoals bouillonblokjes, instant noodles etc.) Champignons bevatten ook veel histamine.

Het is in het begin even zoeken maar uiteindelijk is het een stuk minder lastig om mee te leven dan in 1e instantie lijkt. Na een tijdje weet je wat je wel en niet kunt even en is er goed mee om te gaan.

Nog een tip voor als jullie uit eten gaan: vraag goed naar de ingredienten!

Succes en als ik de lijst moet mailen hoor ik het wel : )

Groeten Nicole.
Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Histamine intolerantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou dat eens bij een diëtiste navragen. Het zal voor een klein kind anders zijn dan voor een volwassene.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Histamine intolerantie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Klopt. We krijgen maandag een voedingslijst van de kinderarts. Net even naar de supermarkt geweest. Je wordt er moedeloos van, kan bijna niets kopen. Snoep bijvoorbeeld ( ik weet is niet zo goed voor een kind maar af en toe mag het) alleen witte chocolade. Fruit: bijna niets. Vlees: alleen diepvries of heel vers van de slager. Vleeswaren: bijna geen keuze want overal zit nitrietzout of rook aroma in.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Histamine intolerantie

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat vervelend Julio voor zo.n klein manneke.
In dierlijke producten , vlees, melk etc zitten eiwitten die dus niet meer mogen.
Er zal ongetwijfeld een lijst komen met wat wel of niet mag voor hem , maar lastig is dit wel.
Dat betekent in het begin ook goed op etiketten kijken totdat je het zo.n beetje weet.
En met verjaardagen? Spelen bij vriendjes thuis ? Sneu 🥺

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Histamine intolerantie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Online vind ik op elk onderwerp zowel goede als Dubieuze adviezen.
Wacht op de echte lijst .

Ik Google even en zie ook die tegenstrijdige.
met Yandex kreeg ik iets geloofwaardiger, maar dat is voor Russische markt en taal...
Daar kregen enkele websites een onbetrouwbaar melding, had Google ook moeten doen!

Erthanax
Berichten: 9690
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Histamine intolerantie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het enige lichtpuntje lijkt me dat een intolerantie net wat minder erg is dan een allergie, maar dat is dan ook het enige. Deze intolerantie maakt het wel heel lastig om zo'n klein kereltje gezond te laten eten. Hopelijk geeft de lijst van de kinderarts voldoende mogelijkheden. Advies heb ik niet, ik kan jullie alleen sterkte en succes wensen.
Is er nog een kans dat hij "eroverheen groeit"?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Histamine intolerantie

Ongelezen bericht door Revoked »

Komkommertijd schreef:
01 feb 2020 18:41
Online vind ik op elk onderwerp zowel goede als Dubieuze adviezen.
Wacht op de echte lijst .

Ik Google even en zie ook die tegenstrijdige.
met Yandex kreeg ik iets geloofwaardiger, maar dat is voor Russische markt en taal...
Daar kregen enkele websites een onbetrouwbaar melding, had Google ook moeten doen!
Wat de ektjoeal fuk? "Histamine" is hopelijk Russisch voor "Stofzuigert"

mh73

Re: Histamine intolerantie

Ongelezen bericht door mh73 »

Wat vervelend. Geen ervaring met allergieën hier, maar wel met de begeleiding op het gebied van voeding vanuit het ziekenhuis. Ik heb in meerdere ziekenhuizen meegemaakt dat dat te wensen over laat.
Ik zou dan ook naar een diëtist gaan. Niet alleen voor wat mag en wat niet mag, vaak weten ze ook nog hoe je iets wat eigenlijk niet zo lekker is, toch lekker kan bereiden.
Sterkte ermee!

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Histamine intolerantie

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Hoi! Ik heb zelf ook een histamine intolleratie en heb een hele goede lijst. Deze kan ik evt. wel naar je mailen (is een pdf bestand) als je mij je mailadres kunt geven?

Ik moet wel zeggen dat het per persoon kan wisselen hoe heftig je op een voedingsmiddel kan reageren maar wees bijvoorbeeld vooral voorzichtig met gist en voedsel uit pakjes en voedsel dat met water moet worden aangemaakt (zoals bouillonblokjes, instant noodles etc.) Champignons bevatten ook veel histamine.

Het is in het begin even zoeken maar uiteindelijk is het een stuk minder lastig om mee te leven dan in 1e instantie lijkt. Na een tijdje weet je wat je wel en niet kunt even en is er goed mee om te gaan.

Nog een tip voor als jullie uit eten gaan: vraag goed naar de ingredienten!

Succes en als ik de lijst moet mailen hoor ik het wel : )

Groeten Nicole.

Gesloten