LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inductie koken

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
vanHouten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2007 16:31

Inductie koken

Ongelezen bericht door vanHouten »

Ik heb een vraag over inductie koken.
In mijn keuken komt een nieuw fornuis. Ik twijfel nu tussen koken op gas en koken op inductie wat momenteel zeer populair is en vele voordelen heeft.
Mijn vraag is: Is het koken met inductie veilig m.b.t. tot het bereiden van voedsel? Heeft het invloed op het voedsel. Ik gebruik ook geen magnetron omdat dit het voedsel doodt. Inductie koken werkt op een ander principe dan een magnetron, maar is het wel veilig voor je gezondheid?

Misschien kan iemand mij daar een deskundig advies over geven.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door eeliane »

Er gaat niets boven gas, als je echt vaak kookt dan moet je nooit aan een plaat gaan denken, ook niet als je gas gewend bent want een plaat went nooit. Mijn man is kok en die haat die platen.
Koken doe je op gas en niet anders, platen zijn voor mensen gemaakt die niet vaak koken en het is makkelijk schoon te houden. Iemand die van echt koken houdt maakt gewoon zijn fornuisje schoon, zonder te klagen.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Koken

Of men nu eten kookt op gas of inductie/magnetron blijft het eigenlijk hetzelfde.

De atomen worden versneld en of dit komt door warmtetoevoeging door brandend gas of door magnetische velden maakt geen verschil.
Alleen bij een magnetron is deze gericht op het midden van het product dat die warmte verspreidt naar buiten toe en bij koken op gas en inductie gebeurt dit van beneden naar boven toe.
Natuurkundig bezien zijn er echter géén verschillen.

Wel is het zo dat koken op gas door de gebruiker beter beheersbaar is door het nauwkeuriger kunnen beheersen van de warmtetoevoer.
Hoe nauwkeurig dat kan bij inductiekoken weet ik niet want daarin ben ik geen ervaringsdeskundige.

Maar...... het "doden" van voedsel in een magnetron is dus volkomen onzin!!

Grootvader

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door eeliane »

Vrienden van ons hebben ooit zo'n inductie plaast gehad , omdat zij het wel mooi vond staan in de kueken en die knakker in de winkel vertelde dat het reageren van de warmte toevoer net zo snel zou zijn als gas.
Daar zit m het verschil ook niet zo in, maar het koken/gehannes op zo'n plaat dus schuiven met de pannen enzo wat je doet als je kookt. en het komen op de gaspit daarin zit t verschil. Zij blij, hij gek na een paar maanden. Plaat weg, gas er weer in, hij nu vreselijk blij!
Kookgekken en koks willen liever de oude vertrouwde gaspit. Ooit in een restaurant een plaat gezien?

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Ikzelf kook al wel 17 jaar op inductie en zou niet meer anders willen. Wat de snelheid betreft kun je het zeker vergelijken met gas en ik heb eens uitgeprobeerd om 200cc water van de zelfde temperatuur op de inductie te koken en in de magnetron, en ook daar was inductie sneller. Inductie heb je wel in verschillende watt percentages, meestal zijn de goedkopere wat minder. Ook de veiligheid is goed want als iets te hard bakt en je let even niet op dan stopt de kookplaat ermee, dus dit is erg veilig. Ook is de ene plaat wat sneller dan de ander maar zelfs bij gas heb je grote en kleinere vlammen. Het voedsel veranderd niet door het koken op wat voor soort kookmanier dan ook, in de magnetron droogt iets snel uit als je het te lang laat koken en de hoeveelheid water en de lengte van de kooktijd hebben daar natuurlijk wel invloed op. En van gevaarlijke stralen heb je geen last van zelfs met de magnetron niet.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door eeliane »

Het gaat niet om de snelheid maar meer om het kunnen schuiven en kiepen met pannen, gas zie en hoor je ook en een kok kookt gewoon beter op gaspitten... en ik thuis ook hoor, vindt inductie bij vriendin helemaal niks, ze is ook altijd als de dood dat je wat morst enzo....

gijs2006
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 sep 2007 19:50

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door gijs2006 »

Wij koken al jaren op inductie en willen echt niet anders meer. Daarvoor jaren op gas, maar voor ons geen verschil in manier van koken ervaren. Grote voordeel is het gemakkelijk schoonmaken van de inductieplaat.

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Juist als je morst is het prettig met inductie want het brand er nooit in omdat de plaat zelf nooit zo heel erg heet wordt, alleen het gedeelte waar de pan opstaat, maar dan nog kun je het er zo afvegen. En als je goede pannen gebruikt en je behandeld de kookplaat met de goede schoonmaakmiddelen beschermlaag ) dan kan het heus wel tegen het geschuif met een pan.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door eeliane »

Mijn man is kok en die schuiven toch wel meer dan de gemiddelde kok(kin), schuiven hoort er gewoon bij, betrap me er zelf ook op hoe vaak je dat even doet.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door S. »

Sudderen van gerechten gaat op een inductieplaat beter, omdat de warmtetoevoer heel nauwkeurig is en constant blijft.
Het voordeel van gas is dat je puur op 't gehoor de brander kunt regelen en wokken lijkt me op gas ook beter gaan + je wisselt makkelijker van pit.

In veel trendy woonbladen zie je nu ook combiplaten met bv 2 inductieplaten, een gedeelte met gasbranders, een aparte zeer krachtige wokbrander en daarnaast een ingebouwde frituur.
Kost wat én je hebt er de ruimte voor nodig. :wink:

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Ooit in een restaurant een plaat gezien?
zeker weten, zowel in het echt als bij televisiekoks.

'k kook ook op een plaat en bevalt me prima, makkelijk schoon te houden, de warmte is dmv cijfers zeer nauwkeurig te doseren en qua warmteafgifte aan de pan maakt het geen verschil met gas. 'k zou niet anders meer willen!

biosbart
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:36

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door biosbart »

Inductie verwarmt alleen het metaal en niet zoals bij een magnetron het product.
Ze zeggen dat koken in de magnetron echt beperkt moet blijven omdat er relatief meer voedingsstoffen verloren gaan.
Bij inductie heb je dit probleem niet volgens mij.

Het is kindveilig. Je hebt meteen een ingebouwde timer. Het kookt sneller als gas. En het houdt super makkelijk schoon.
Ik weet niet wie een probleem heeft met schuivende pannen, maar de plaat is hardstikke stevig en je hoeft alles enkel met een simpel nat doekje af te nemen en klaar is kees.

Het nadeel is wel dat als je uitgebreid en lang gaat koken, je wel weer een iets hogere elektriciteitsrekening kunt verwachten.
Gas is goedkoper en perfect om te wokken.
Sudderen gaat volgens mijn ervaring ook beter op gas.

Coton
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2006 12:38

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door Coton »

Ik kook nu 7 jaar op inductie, daarvoor altijd op gas. Ik wil niets anders meer dan inductie!
Bovenop de al door anderen genoemde voordelen van inductie is er nog meer. Je ruikt het niet. Gas ruik je, en er komen afvalstoffen vrij bij koken op gas. Plus het brandgevaar door open vuur.
Voor mij werkt inductie zelfs sneller dan gas, en er is ook geen warmteverlies. Gaswarmte gaat ook langs de pannen, inductie niet.

Met de juiste pannen gaat sudderen prima op inductie.
Warmtetoevoer is nauwkeurig te regelen bij inductie.
Morsen op een inductieplaat is juist geen probleem omdat het niet inbrand.

somogyi
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2007 16:03

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door somogyi »

Toen inductiekoken nog niet op grote schaal geintroduceerd was, heb ik voor de NCRV consumentenrubriek 'Over Kopen Gesproken' indertijd met een blinde collega (Bert Wester) inductiekoken getest.
Conclusie: Veilig, je kunt jezelf niet verbranden aan de kookplaat en je kunt er snel mee koken. Nadeel: je moet speciale pannen met dikke bodem hebben.
En over die magnetron die het voedsel zou doden: ONZIN!. Een magnetron doodt geen voedsel. De zender in de magnetron geeft ook GEEN STRALING zoals vaak wordt beweerd.
De moleculen in het voedsel gaan onder invloed van de magnetronzender sneller bewegen en dat zorgt voor verwarming.
Van straling en van doden van voedsel of meleculen is absoluut geen sprake.
Ik zelf zou voor inductiekoken kiezen als ik mocht kiezen. Koken in een magnetron zet ik op de laatste plaats.
Mijn vrouw zweert bij koken op gas omdat deze manier van koken het beste te regelen is.
Imre SOMOGYI (Ex-hoofdredacteur Over Kopen Gesproken NCRV Radio)

nico_s
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 jul 2007 15:06

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door nico_s »

Houd er mee rekening dat je pannen geschikt moeten zijn voor inductie. De huidige pannen heb je gebruikt op gas, de bodem zal dan een beetje kromgetrokken zijn door het gebruik op de gaspit, ook al is dat maar minimaal. Bij de overgang naar inductie zul je dus een nieuwe set pannen moeten aanschaffen.
Nog iets anders: bij inductie zul je wellicht het aantal groepen in de meterkast moeten uitbreiden, houd daar rekening mee in je overweging tussen gas en inductie.

lotje54
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:23

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door lotje54 »

In het blad Onkruid is, naar ik meen in de 90 er jaren, een onderzoek gedaan naar de energetische waarden van voedsel dat op diverse manieren was gekoot.
Conclusie was dat koken op gas minder energetische waardeverlies opleverde dan magnetron koken.
Ik kan me niet meer herinneren of inductiekoken destijds ook in het onderzoek was meegenomen, maar dat kunnen ze je misschien bij Onkruid wel vertellen.

dorshorst
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2007 17:14

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door dorshorst »

Ik ben van gas overgegaan naar inductie. Was daar zeer tevreden over maar bij een verhuizing en installatie van nieuwe keuken weer over teruggegaan naar gas. ik was helaas vergeten hoeveel tijd het kost om een gasfornuis netjes schoon te houden.
Ik heb spijt dat ik niet bij inductie ben gebleven.
Niet alleen vanwege het schoonmaken, wat achteraf veel sneller gaat maar ook het sudderen gaat veel beter met inductie. Voor het wokken had ik bij de inductieplaat een aparte wokbrander op gas.
Ik zou dus een volgende keer zeker weer voor inductie kiezen. Helaas zal dat nog wel enige jaen duren. Joke

ingridvantuyl
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:38

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door ingridvantuyl »

Ook ik kook al zeker 10 a 11 jaar op inductie en wil niet anders meer. Toen we vorig jaar een nieuwe keuken hebben geplaatst kwam daar ook weer een inductieplaat in. De voordelen zijn eigenlijk allemaal al genoemd. Het is snel, ruikt niet, is makkelijk te doseren, snel te temperen en ook snel uit. Mijn plaat heeft beveiligingen tegen oververhitting, panherkenning, een timer en geeft aan als er op een plaat nog restwarmte aanwezig is. Kortom ik vind het prettig, veilig en SCHOON... Laatst bij mn zoon zn gasfornuis nog eens gepoetst.. pfff, al die pitten schuren. Neeeeeee. ik blijf bij mijn inductieplaat !.

silverline
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2007 15:54

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door silverline »

este Eeliane, nog nooit in de keuken van een sterrenrestaurant geweest! Daar wordt wel degelijk gekookt op inductie kookplaten! Is veel sneller, schoner, veiliger enzzzzzzzzzz. Een GOEDE kok kan koken met inductie! Die kijkt niet naar het (gas) vlammetje maar hetgeen hij aan het bereiden is!

Groetjes,
Marja

silverline
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2007 15:54

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door silverline »

Beste Joke,

Er zijn tegenwoordig ook inductie platen MET wokbrander!
Tis maar dat je het weet!

Groetjes
Marja

Gesloten