Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Albertvanstraatten
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 aug 2023 22:57

Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door Albertvanstraatten »

Vandaag geprobeerd mijn lege flessen en blikjes in te wisselen in Amsterdam Noord.

Bij zowel de Vomar, AH (2 apparaten) Dirk van de Broek (3 apparaten) en de Jumbo waren de innameapparaten "defect". Handmatig innemen werd niet gedaan..... door geen van bovengenoemde supermarkten.

De reden volgens een van de supermarkten dat apparaten buiten bedrijf waren:
Op het NDSM terrein is een festival dit weekend. Hierdoor werden vuilniszakken vol blikjes omgewisseld voor geld. Daarom waren de apparaten "defect".

Schande, dat iemand die gewoon boodschappen doet, wel moet betalen voor hun statiegeld maar het niet terug kan krijgen, ongeacht wat de reden is.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Albertvanstraatten schreef:
22 okt 2023 14:18
Schande, dat iemand die gewoon boodschappen doet, wel moet betalen voor hun statiegeld maar het niet terug kan krijgen, ongeacht wat de reden is.
Mag u het nou nooit meer inleveren?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik ben met u eens, ik vind dat supermarkten hun apparaten niet bewust uit mogen zetten.
Echter, ik weet niet wat de wetgeving hierover zegt.

Volgende week kunt u de flessen alsnog inleveren.

Albertvanstraatten
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 aug 2023 22:57

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door Albertvanstraatten »

Bij vooral de Vomar gebeurt dit regelmatig. Als je op de fiets boodschappen wil doen kan je dus amper wat kopen, doordat je met de lege flessen zit. Bovendien dacht ik dat als je zaak groter is dan 200 vierkante meter, je een terugname verplichting hebt.

Albertvanstraatten
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 aug 2023 22:57

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door Albertvanstraatten »

DeZevendeHenk schreef:
22 okt 2023 14:22
Albertvanstraatten schreef:
22 okt 2023 14:18
Schande, dat iemand die gewoon boodschappen doet, wel moet betalen voor hun statiegeld maar het niet terug kan krijgen, ongeacht wat de reden is.
Mag u het nou nooit meer inleveren?
Bij sommige zaken wordt het steeds moeilijker ja....sinds de invoering statiegeld blikjes. En je mag verwachten dat als ik bij een winkel statiegeld betaal, ik het kan verrekenen met de lege flessen. Niet wanneer het de winkelier uitkomt.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door BL2 »

Seinhuis schreef:
22 okt 2023 14:42
...Echter, ik weet niet wat de wetgeving hierover zegt....
Dat kan je natuurlijk navragen bij het Juridisch Loket.

Anderzijds moet het voor de normale klant natuurlijk gewoon mogelijk zijn de flesjes en blikjes in te leveren op het moment van bezoek aan de winkel, en niet op een moment in de toekomst welke de winkelier hopelijk eens uitkomt.
Je zal maar met een boodschappenkar of kleine tas zijn, kan je zeker eerst weer naar huis om ruimte te maken !

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u bent vandaag naar vier supermarkten geweest? Wat verschrikkelijk.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dan morgen maar eindelijk de boodschappen halen. Weer plaats in de tas en kun je afrekenen met het statiegeld.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door BreejKC »

Kan natuurlijk niet wat zo'n Vomar eigenlijk doet. Zolang niemand daartegen iets doet zal dit ook zo blijven. Misschien dat een nette brief naar het hoofdkantoor van deze onderneming gaat helpen. Vomar hoofdkantoor, Opaalstraat 15, 1812 RH Alkmaar.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Melden bij Inspectie Leefomgeving en Transport.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BreejKC schreef:
22 okt 2023 16:29
Kan natuurlijk niet wat zo'n Vomar eigenlijk doet. Zolang niemand daartegen iets doet zal dit ook zo blijven. Misschien dat een nette brief naar het hoofdkantoor van deze onderneming gaat helpen. Vomar hoofdkantoor, Opaalstraat 15, 1812 RH Alkmaar.
Wel aangetekend natuurlijk. :roll:

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoeveel statiegeldflessen had u dat u perse vandaag al die flessen kwijt moest? Dan snapt u direct de reden waarom ze tijdens het event geen lege flessen willen hebben. Een normaal huishouden heeft niet gek veel statiegeld bij zich.

Wat heeft u liever, niet kunnen inwisselen omdat ze uit voorzorg de apparaten uit hebben staan, niet kunnen inleveren omdat de apparaten vol of smerig zijn door de vele blikjes of lang in de rij staan omdat er festivalgangers voor u staan die vuilniszakken vol aan het inwisselen zijn? Ik denk dat u in alle gevallen zou gaan klagen

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BreejKC schreef:
22 okt 2023 16:29
Kan natuurlijk niet wat zo'n Vomar eigenlijk doet. Zolang niemand daartegen iets doet zal dit ook zo blijven. Misschien dat een nette brief naar het hoofdkantoor van deze onderneming gaat helpen. Vomar hoofdkantoor, Opaalstraat 15, 1812 RH Alkmaar.
Wat doen ze dan? Een defecte machine vanwege de hoeveelheid zooi die nog in de blikjes zit, daar kan men ook niet aan doen. Is er geen mogelijkheid een draaidop op blikjes te doen? Dat kan prima ook van blik gemaakt worden.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
22 okt 2023 17:31
BreejKC schreef:
22 okt 2023 16:29
Kan natuurlijk niet wat zo'n Vomar eigenlijk doet. Zolang niemand daartegen iets doet zal dit ook zo blijven. Misschien dat een nette brief naar het hoofdkantoor van deze onderneming gaat helpen. Vomar hoofdkantoor, Opaalstraat 15, 1812 RH Alkmaar.
Wat doen ze dan? Een defecte machine vanwege de hoeveelheid zooi die nog in de blikjes zit, daar kan men ook niet aan doen. Is er geen mogelijkheid een draaidop op blikjes te doen? Dat kan prima ook van blik gemaakt worden.
Of bang voor defecten door overbelasting door het festival waar TS het over heeft. Ik kan me heel goed voorstellen dat een winkelier daar niet op zit te wachten. Nu zullen sommigen wel weer met allerlei juridische zooi komen, maar die hoeven zelf geen bedrijf draaiende te houden.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
22 okt 2023 16:29
Kan natuurlijk niet wat zo'n Vomar eigenlijk doet. Zolang niemand daartegen iets doet zal dit ook zo blijven.
Waarom niet? Ik vind het prima kunnen.

Bottom line is de keuze tussen tijdig uitschakelen om problemen te voorkomen, of uitschakelen nadat de problemen zich hebben gemanifesteerd. Ik snap de keuze wel.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rwolters schreef:
22 okt 2023 18:58
Nu zullen sommigen wel weer met allerlei juridische zooi komen, maar die hoeven zelf geen bedrijf draaiende te houden.
Ik denk dat er in alle gevallen inderdaad juridisch geneuzel zou kunnen komen. Of de machine doelbewust uit staat (ze zijn immers verplicht om het aan te nemen), of de machine defect gegaan is (ze moeten maar zorgen voor reserve onderdelen, meer machines en een 24 uur helpdesk) of bij lange rijen (stankoverlast, niet lang kunnen staan, e.d.)
Al met al kan men het nooit goed doen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

'Ze' zouden ook dat statiegeld gewoon weer af kunnen schaffen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door BreejKC »

Nijogeth schreef:
22 okt 2023 17:31
BreejKC schreef:
22 okt 2023 16:29
Kan natuurlijk niet wat zo'n Vomar eigenlijk doet. Zolang niemand daartegen iets doet zal dit ook zo blijven. Misschien dat een nette brief naar het hoofdkantoor van deze onderneming gaat helpen. Vomar hoofdkantoor, Opaalstraat 15, 1812 RH Alkmaar.
Wat doen ze dan? Een defecte machine vanwege de hoeveelheid zooi die nog in de blikjes zit, daar kan men ook niet aan doen. Is er geen mogelijkheid een draaidop op blikjes te doen? Dat kan prima ook van blik gemaakt worden.
Daar gaat de Vomar niet over.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
22 okt 2023 20:03
Daar gaat de Vomar niet over.
Maar wel over hun machines.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lege flessen inwisselen onmogelijk

Ongelezen bericht door 16again »

Seinhuis schreef:
22 okt 2023 14:42
Ik ben met u eens, ik vind dat supermarkten hun apparaten niet bewust uit mogen zetten.
Je mag verwachten dat ze een inname capaciteit hebben, welke gelijke tred kan houden met eigen verkoop.
Dat zegt natuurlijk niet dat incidenteel exceptioneel hoog aanbod verwerkt moet kunnen worden. Wat dat betreft snap ik wel dat de inname, al dan niet door een defect, gestopt is.

Plaats reactie