NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bezorgdeburger schreef:
21 jul 2023 18:39
NVWA is een overheidsinstantie die in principe moet voldoen om een klacht binnen bepaalde tijd te beantwoorden.
Beantwoorden: ja. Actie ondernemen? Niet perse.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik heb geen idee wanneer TS haar officiele klacht bij de NVWA heeft ingediend, hoe lang die klacht daar al ligt en of die klacht überhaupt al in behandeling genomen is. Sommige overheidsinstanties doen er wel eens erg lang over om klachten serieus af te handelen. In mijn eerste reactie noemde ik het woordje "getraineerd", wat een manier is die natuurlijk ook niet kan. Ook klachten moeten binnen een redelijke termijn worden afgehandeld.

Of de klacht inhoudelijk werkelijk een klacht is kunnen wij niet beoordelen, omdat wij de klacht inhoudelijk niet kennen. Als de NVWA vindt dat de klacht van TS geen klacht is zullen zij dit met redenen moeten omschrijven naar TS. Er volgt dan dus een keurige afwijzing van de klacht. Misschien is dat wel de reden dat die klachtbehandeling bij de NVWA zo lang duurt omdat daar intern bij de klachtencommissie verschil van mening over bestaat.

Maar zelfs als een klacht door een overheidsinstantie is afgewezen bestaat de mogelijkheid open daarna hierover de hulp van de Nationale Ombudsman in te roepen.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een klacht over een overheidsorganisatie is volgens mij iets anders dan een melding bij een overheidsorganisatie.

Over de afhandeling van een melding bij de NVWA kun je eventueel een klacht indienen bij die organisatie. Pas je daarover niet tevreden bent, kun je eventueel naar de Nationale Ombudsman, volgens mij. Die heeft echter niet de bevoegdheid om de NVWA op te dragen een inspectie of onderzoek uit te voeren, alleen om advies te geven:
Nationale Ombudsman schreef:Zodra ons onderzoek klaar is, sturen we u een brief of rapport. Daarin staat ons oordeel. De overheidsorganisatie kan de uitkomsten van het onderzoek gebruiken om hun werk te verbeteren.
Of de NVWA verplicht is zich te houden aan antwoordtermijnen voor meldingen weet ik niet; ik denk eerlijk gezegd van niet. Afgezien daarvan, TS heeft wel een ontvangstbevestiging gekregen, maar zij eist actie op haar melding. Dát is dan een klacht.

Als het OM besluit niet te vervolgen, kan een benadeelde proberen via de rechter vervolging af te dwingen met een artikel 12-procedure. Misschien bestaat er een soortgelijke mogelijkheid voor de NVWA, maar ik heb geen zin dat uit te zoeken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Erthanax: U verward het doen van een melding, die TS in eerste instantie heeft gedaan, met het indienen van een klacht daarna. Ik reageer op het indienen van die klacht,NIET over die melding. TS schrijft in haar openingspost toch echt: "Vervolgens dien je een klacht in bij de NVWA dat er niets gebeurd met je klacht," je zou bijna dus kunnen zeggen dat een dubbele klacht bij de NVWA is ingediend.

Die melding, daarover oordeel ik niet, dat is geheel aan de NVWA. Die klacht moet de NVWA afhandelen zoals de AWB dit voorschrijft. Doen ze dat niet of veel te langzaam, dan kan de Nationale Ombudsman ingeschakeld worden, maar nu val ik in herhaling.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 23 jul 2023 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Lowieze »

TS schrijft: “Dan verderop wordt vermeld dat omdat de klacht (ik denk dat TS hier de melding bedoelt) al in het systeem staat en dat mijn klacht daardoor ongegrond is.”

De klacht is dus ongegrond, maar TS vindt dat aan de melding niet snel genoeg iets wordt gedaan.
“ De NVWA inspecteurs moeten gewoon opschieten.”

Denkt u dan dat de Ombudsman daar echt iets aan kan/gaat doen?

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Erthanax »

BreejKC schreef:
23 jul 2023 11:06
@Erthanax: U verward het doen van een melding, die TS in eerste instantie heeft gedaan, met het indienen van klacht daarna.
Nee, dat doe ik juist niet. U ook niet, dus wat dat betreft zijn we het eens.

Als de klacht van TS over de afhandeling van de melding niet tot tevredenheid van TS wordt afgehandeld, kan TS naar de Nationale Ombudsman. Maar wat TS eigenlijk wil, als ik het goed begrijp, is dat de NVWA optreedt tegen de door haar gemelde advertenties en dát kan de Nationale Ombudsman de NVWA niet opleggen, volgens mij.

Het enige resultaat wat in een volgens mij relatief onbeduidende zaak als deze is te verwachten, is dat de NVWA haar klachtenprocedure wat kan verbeteren of versnellen. Het lijkt me sterk dat er een advies komt om beleidsprioriteiten aan te passen.

Plaats reactie