NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
SandraV1966
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2023 19:16

NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door SandraV1966 »

Ik ben al bijna een jaar bezig met het indienen van klachten bij de NVWA voor bedrijven die overtredingen maken. Deze bedrijven spelen met voedingsmiddelen in op gezondheidsclaims die niet gemaakt mogen worden.

Herhaaldelijk wordt je van het kastje naar de muur gestuurd.

Eerst wordt je maandenlang genegeerd met je klachten. Vervolgens dien je een klacht in bij de NVWA dat er niets gebeurd met je klacht, waar ook niets mee gebeurd.

Nu zijn we bijna een jaar later en krijg ik een mail dat de klachten open staan om behandeld te worden maar nog niet geïnspecteerd. Daarna wordt er een vage belofte gedaan dat het dit jaar nog wordt uitgevoerd. Dan verderop wordt vermeld dat omdat de klacht al in het systeem staat en dat mijn klacht daardoor ongegrond is.

Ik ben benieuwd of andere mensen op dit forum soortgelijke ervaringen hebben. Benoem gerust de inspecteur waarmee je contact hebt, ze mogen er niet meer wegkomen vind ik dat ze klachten stelselmatig links laten liggen.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 jul 2023 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kunt u niet beter vermelden waar uw klachten betrekking op hebben?

SandraV1966
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2023 19:16

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door SandraV1966 »

Dat kan ik doen maar ik blijf liever meer anoniem. Deze bedrijven gaan het namelijk flink voelen in hun portemonnee als ze de claims moeten weghalen. Sommige bedrijven doen zeker een miljoen omzet per jaar dus ze gaan het niet waarderen. De NVWA inspecteurs moeten gewoon opschieten.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vraag niet naar uw naam, maar naar de klachten. Zullen dan ook niet veel voorstellen.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik denk dat uw strijd tegen het door u benoemde onrecht , niet door u als persoon gevoerd kan worden.
Het enige wat u tegenkomt is frustratie, zoals ik al in uw antwoord lees als de moderatoren namen weghalen.
Als u de forum regels had gelezen had u geweten dat dit hier niet mag.
Zoals Lady al terecht vraagt, wat is het probleem en dat kan zonder u bekend maken.
Nu is het alleen spuien van uw ongenoegen.
Verder adviseer ik u om uw gevecht als enkeling te staken en te proberen een vereniging / organisatie op te zetten om samen dit probleem aan te kaarten.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik ken iemand die bij de NVWA werkt en ik weet dat ze ook daar met personeelstekort kampen.
Uw klacht(en) ‘ deze bedrijven spelen met voedingsmiddelen in op gezondheidsclaims die niet gemaakt mogen worden’ zullen waarschijnlijk niet zo urgent zijn dat er onmiddellijk actie moet worden ondernomen.
U kunt zich daar wel over opwinden, maar ik vermoed dat ze hun aandacht eerst richten op ergere dingen die een snelle inspectie en actie vereisen.
En eh ‘moeten opschieten’…., dat is niet aan u om over te oordelen.

SandraV1966
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2023 19:16

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door SandraV1966 »

@Lady1234 Het zijn sites die inspelen op de snelheid van gewichtsverlies met voedingsmiddelen. Ook maken ze verboden gezondheidsclaims. Dat stelt juist wel veel voor. Leuk dat je reageert maar je hebt er waarschijnlijk geen kennis van zaken.

@Nevyn Oja? Ik zie allerlei namen in threads op dit forum. Radar plaatst zelf ook allerlei eigenaren op hun site waarvan wordt beredeneerd dat de bedrijven illegale activiteiten doen. Echt een onzin argument.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Nevyn »

SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 10:19
@Lady1234 Het zijn sites die inspelen op de snelheid van gewichtsverlies met voedingsmiddelen. Ook maken ze verboden gezondheidsclaims. Dat stelt juist wel veel voor. Leuk dat je reageert maar je hebt er waarschijnlijk geen kennis van zaken.

@Nevyn Oja? Ik zie allerlei namen in threads op dit forum. Radar plaatst zelf ook allerlei eigenaren op hun site waarvan wordt beredeneerd dat de bedrijven illegale activiteiten doen. Echt een onzin argument.
Maar u zit niet op de Radar site maar op hun forum en daar zijn de regels meer dan duidelijk.
Zo wie zo een min iets om iemands naam te plaatsen zonder die van u te willen vermelden.

SandraV1966
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2023 19:16

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door SandraV1966 »

@Lowieze Als er personeelstekorten zijn is dat niet mijn probleem. Dan moeten ze maar hun klachtenformulier sluiten en erbij zetten dat ze nu geen tijd hebben, zoiets. Of dat gewoon snel aangeven nadat klachten binnenkomen.

Normaal gesproken kan je kritiek uiten op bedrijven die hun zaken niet op orde hebben. Radar zelf benoemt dan ook de namen van de eigenaren en gaat ze bellen of zelfs opzoeken op locatie voor tekst en uitleg. Dat zenden ze dan uit op TV. Maar ik als forumgebruiker mag geen namen noemen... wat een hypocrietheid.

Gelukkig zijn er nog andere platformen (wel een stuk kleiner) waar je nog wel deze vrijheid van meningsuiting hebt.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 10:25
@Lowieze Als er personeelstekorten zijn is dat niet mijn probleem. Dan moeten ze maar hun klachtenformulier sluiten en erbij zetten dat ze nu geen tijd hebben, zoiets. Of dat gewoon snel aangeven nadat klachten binnenkomen.

Normaal gesproken kan je kritiek uiten op bedrijven die hun zaken niet op orde hebben. Radar zelf benoemt dan ook de namen van de eigenaren en gaat ze bellen of zelfs opzoeken op locatie voor tekst en uitleg. Dat zenden ze dan uit op TV. Maar ik als forumgebruiker mag geen namen noemen... wat een hypocrietheid.

Gelukkig zijn er nog andere platformen (wel een stuk kleiner) waar je nog wel deze vrijheid van meningsuiting hebt.
Je kan terecht op Twitter. Doei.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Nevyn »

SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 10:25
@Lowieze Als er personeelstekorten zijn is dat niet mijn probleem. Dan moeten ze maar hun klachtenformulier sluiten en erbij zetten dat ze nu geen tijd hebben, zoiets. Of dat gewoon snel aangeven nadat klachten binnenkomen.

Normaal gesproken kan je kritiek uiten op bedrijven die hun zaken niet op orde hebben. Radar zelf benoemt dan ook de namen van de eigenaren en gaat ze bellen of zelfs opzoeken op locatie voor tekst en uitleg. Dat zenden ze dan uit op TV. Maar ik als forumgebruiker mag geen namen noemen... wat een hypocrietheid.

Gelukkig zijn er nog andere platformen (wel een stuk kleiner) waar je nog wel deze vrijheid van meningsuiting hebt.
Nu dan zou ik zeggen, gauw hier uitchecken en met gelijkgezinden uw ongenoegen delen.
Een tip, u kunt zich met hun verenigen en een sterk actie front vormen, nu bent u Don Quichot.
Hier krijgt u tegen gas waar u duidelijk niet tegen kan.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door riddert »

Lieve Sandra,
Zoals ik het lees raakt u gefrustreerd door het feit dat de door u gebruikte afslankmiddelen er niet voor hebben gezorgd dat u nu overtollig gewicht bent kwijtgeraakt.

Als u wilt afvallen kunt u het beste meer energie verbranden dan u erin stopt. De weg die u nu bewandeld zal u niets brengen.

SandraV1966
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2023 19:16

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door SandraV1966 »

@Nevyn Een Don Quichot, hahaha. Ik hoef geen front te vormen, ik wil druk uitoefenen op de NVWA om tot actie over te gaan.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Nevyn »

SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 10:42
@Nevyn Een Don Quichot, hahaha. Ik hoef geen front te vormen, ik wil druk uitoefenen op de NVWA om tot actie over te gaan.
En dat gaat u als eenling dus niet lukken , hoe groot uw echo ook is. :wink:

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U doelt wellicht op gewichtverlies door het eten van snoepjes? Iedereen weet toch dat dat onzin is.

Het enige eten waar je van afvalt, is dat je het NIET eet.

En u mag best schrijven dat firma zus of zo reclame maakt voor iets dat niet werkt. Maar u mag niet Piet benoemen die op de afdeling verkoop of zo werkt.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De redactie van Radar doet onderzoek naar iets en kan onderbouwd een eigenaar of verantwoordelijke uitnodigen om tekst en uitleg te geven. Dat is iets anders dan een individu die iets meent, aan de kaak wil stellen en daarbij namen noemt van personen die zich niet kunnen verdedigen. Vandaar dat hier geen namen genoemd mogen worden.

U vindt dat voor uw probleem al het werk stilgelegd moet worden omdat u het zo belangrijk vind. Echter is dat niet aan u om te oordelen. U bent niet om de positie om te bepalen wat een ander moet doen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Cro »

SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 10:19
Oja? Ik zie allerlei namen in threads op dit forum. Radar plaatst zelf ook allerlei eigenaren op hun site waarvan wordt beredeneerd dat de bedrijven illegale activiteiten doen. Echt een onzin argument.
Over het algemeen haalt Radar namen weg van niet publieke figuren vanwege de privacy wetgeving, inspecteurs van de NVWA zijn over het algemeen geen bekende Nederlanders, dus die namen zullen worden weggehaald. Nu zal het niet snel gebeuren, maar je wil bijvoorbeeld ook niet dat die mensen lastig gevallen gaan worden omdat een anoniem persoon niet geverifieerde beschuldigingen uit op bijvoorbeeld het radar forum.

Gaat het over over namen van bijvoorbeeld politici, denk aan een Kaag, Rutte, Carolientje, Klaver, Omtzigt of Marijnissen zullen de namen blijven staan, Net als dat dit ook mogelijk is bij CEO's van bijvoorbeeld bekende bedrijven, immers zijn ook die personen vaak publiek, en is er dus geen directe inbreuk op de privacy als ze eens genoemd worden. Ik verwacht dat je hier dus rustig de naam van bijvoorbeeld de directeur van de NVWA mag noemen zonder dat deze verwijderd zal worden, maar niet de naam van willekeurige medewerkers lager in de organisatie.

Ik moet ook eigenlijk eerlijk bekennen dat ik niet direct zie wat namen van specifieke medewerkers toe zou voegen aan een klacht. De klacht is schijnbaar dat het NVWA niet snel genoeg handelt. Maar dat zal toch over het algemeen iets zijn dat veroorzaakt wordt door de uitgezette koers van een directie / management, die zullen de grote lijnen bepalen en dus ook waar wel / geen prioriteiten liggen. Het zou mij verbazen als zo'n inspecteur zijn eigen functie volledig zelf mag invullen en dus ook bepalen welke klachten hij of zij wel niet tijdig op zal volgen.

Alkmaarder
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2023 13:54

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Alkmaarder »

Grappig, u wilt anoniem blijven, maar uw zogenaamde tegenstanders (medewerkers van een overheidsinstantie die hier in privé-opzicht niets mee te maken hebben) moeten wel met naam en toenaam worden benoemd?

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Is het niet interessanter om te vragen wat er precies aan de hand is, dan iemand geluk weg te sturen. Niet iedereen is bekend met hoe en forum werkt.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door kuklos »

SandraV1966 schreef:
20 jul 2023 19:38
Ik ben al bijna een jaar bezig met het indienen van klachten bij de NVWA voor bedrijven die overtredingen maken. Deze bedrijven spelen met voedingsmiddelen in op gezondheidsclaims die niet gemaakt mogen worden.
De belangrijkste vraag is of die claims daadwerkelijk gevaarlijk zijn. "Je valt hierdoor af" en dat doet het niet is vervelend, maar niet zo erg als "het geneest kanker". Daarom is het soort claim dat gemaakt wordt van belang.
SandraV1966 schreef:
20 jul 2023 19:38
Benoem gerust de inspecteur waarmee je contact hebt, .............
SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 09:27
Waarom worden de namen van de inspecteurs verwijderd in mijn bericht?
...................
Dit is een vorm van censuur
.................
Jullie beperken mijn vrijheid van meningsuiting,
.........................
Neemt Radar het op voor de NVWA?
.....................
Machtsmisbruik noemen we dat.
Omdat op het forum het noemen van namen van personen expliciet verboden is. Omdat er ook nog zoiets bestaat als privacy wetgeving.

Nee, het is geen censuur, en nee je vrijheid van meningsuiting wordt niet ingeperkt en nee Radar neemt het niet op voor de NVWA en nee ze misbruiken hun macht niet. Als jij dit soort hysterische termen erin gooit, zorg dan dat je eerst weet wat ze betekenen en wat hun beperkingen zijn.
SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 10:19
@Lady1234 Het zijn sites die inspelen op de snelheid van gewichtsverlies met voedingsmiddelen.
Die reclames ken ik van spelletjes op mijn smartphone. een soort winegums waarmee je in twee weken snel zou afvallen. Daar stoor ik me ook aan.

SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 10:19
Ook maken ze verboden gezondheidsclaims. Dat stelt juist wel veel voor.
Wat voor verboden gezondsheidsclaims?
Je wil namen van inspecteurs noemen, maar weigert in te gaan op inhoudelijke vragen aangaande het onderwerp, terwijl juist dat wel van belang is.
SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 10:19
Leuk dat je reageert maar je hebt er waarschijnlijk geen kennis van zaken.
Zegt de persoon die tegen de regels in namen van personen wil noemen, en van alles en nog wat roept over censuur, vrijheid van meningsuiting, machtsmisbruik, maar werkelijk geen idee heeft wat die termen inhouden. Noch de wetten omtrent de privacy kent.
SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 10:25
Gelukkig zijn er nog andere platformen (wel een stuk kleiner) waar je nog wel deze vrijheid van meningsuiting hebt.
Hoe snel zouden die boetes krijgen, dan wel gesloten worden als men erachter komt dat zij de regels overtreden?

Plaats reactie