NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
21 jul 2023 11:59
Is het niet interessanter om te vragen wat er precies aan de hand is, dan iemand geluk weg te sturen. Niet iedereen is bekend met hoe en forum werkt.
Dat IS gevraagd, meerdere malen, maar TS weigert juist daar uitleg over te geven en wil enkel namen van personen vermelden, zelfs nadat ze er meerdere malen op is gewezen dat dat niet mag.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onkruid71 schreef:
21 jul 2023 11:59
Is het niet interessanter om te vragen wat er precies aan de hand is, dan iemand geluk weg te sturen. Niet iedereen is bekend met hoe en forum werkt.
Dat werd in de eerste reactie algevraagd. leest u het topic niet?

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Moneyman »

SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 10:42
@Nevyn Een Don Quichot, hahaha. Ik hoef geen front te vormen, ik wil druk uitoefenen op de NVWA om tot actie over te gaan.
Als de manier van reageren hier maatgevend is, snap ik wel dat men niet zo hard voor je loopt. Los van het feit dat een dergelijke organisatie niet doorheen simpele burger aangestuurd wordt.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 09:50
Dat kan ik doen maar ik blijf liever meer anoniem. Deze bedrijven gaan het namelijk flink voelen in hun portemonnee als ze de claims moeten weghalen. Sommige bedrijven doen zeker een miljoen omzet per jaar dus ze gaan het niet waarderen. De NVWA inspecteurs moeten gewoon opschieten.
Zelf je eigen gegevens niet achterlaten vanwege..... maar wel namen van anderen en ongefundeerd beschuldigen van .... is laster.
Smaad en laster is strafbaar. :mrgreen:

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als u een officiële klacht tegen een overheidsinstantie, zoals de NVWA, heeft ingediend en die klacht wordt door hen genegeerd, getraineerd of helemaal niet in behandeling genomen, dan blijft er maar één weg in Nederland open. Contact hierover opnemen met de Nationale Ombudsman in Den Haag. Alle informatie daarover en hoe u met hen contact opneemt vindt u op hun gelijknamige website.

SandraV1966
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2023 19:16

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door SandraV1966 »

Wat vreemd dat mensen beweren dat er op dit forum geen naam en toenaam gebruikt worden. Ik zie letterlijk threads waarbij namen van personen in de titel staan. En waarom zou het benoemen van een naam smaad en laster zijn? Dan zou een programma als Boos, Radar of Kassa iedere uitzending smaad en laster plegen.

Daarbij heb ik geen ongefundeerde beschuldigingen. Ik heb correspondentie met inspecteurs en die sturen je van het kastje naar de muur.

@BreejKC Kijk, toch nog iemand die constructief is. Ik zal kijken wat de mogelijkheden zijn bij de Nationale Ombudsman. Ik zat zelf ook aan een Reclame Code Commissie zaak te denken maar dat gaat misschien best wat tijd kosten.

De claims gaan niet alleen over snelheid van gewichtsverlies maar dat de voedingsmiddelen een goede invloed hebben op je immuunsysteem, en dat je er fit, gezond en energiek van wordt/blijft. Dan hebben we nog zaken als: goedwerkende spijvertering, stabiel houdende bloedsuikerspiegel, gaat gewrichtspijn tegen etc.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door kuklos »

SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 13:56
Ik zie letterlijk threads waarbij namen van personen in de titel staan.
Prima, geef de link maar.
SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 13:56
De claims gaan niet alleen over snelheid van gewichtsverlies maar dat de voedingsmiddelen een goede invloed hebben op je immuunsysteem, en dat je er fit, gezond en energiek van blijft. Dan hebben we nog zaken als: goedwerkende spijvertering, stabiel houdende bloedsuikspiegel, gaat gewrichtspijn tegen etc.
De eerste zin is niet direct verboden. Goede invloed hebben op zegt eigenlijk niks. Stabiel houdende suikerspiegel is wel medisch en dus verboden. Idem voor gaat gewrichtspijn tegen.

SandraV1966
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 jul 2023 19:16

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door SandraV1966 »

In 3 minuten gevonden in alleen 1 sectie op dit forum:

alternatieve-geneeswijze-f82/wondermidd ... 97628.html
alternatieve-geneeswijze-f82/archief-ja ... 57285.html

Daar laat Radar weer zien dat ze met twee maten meten. Als ik het zo bekijk denk ik dat ze namen toelaten als ze weten dat het goede kliks oplevert.

Je mag niet zeggen dat iets je een goedwerkende spijsverering geeft, daarvoor is geen goedgekeurde claim. Check het handboek van de NVWA. Een handboek waar we niets aan hebben want ze controleren heel veel bedrijven niet, en als je klachten indient doen ze er vervolgens niets mee.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Lowieze »

Maar u schrijft toch dat uw klacht in behandeling is genomen, alleen het gaat u niet snel genoeg. U wilt ook nog inspraak hebben in de manier waarop ze uw klacht behandelen en de snelheid waarmee ze gaan handelen. Ik denk dat u moet beseffen dat u niet de enige bent met een klacht.
In het verleden heeft de NVWA al aandacht aan dit onderwerp gegeven, dus ze zijn wel op de hoogte hiervan.
https://www.nvwa.nl/binaries/nvwa/docum ... claims.pdf
Laatst gewijzigd door Lowieze op 21 jul 2023 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Je geeft 2 voorbeelden met namen die ook uitgebreid in het nieuws zijn geweest. Dat is toch wat anders dan namen van NVWA inspecteurs.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 13:56
De claims gaan niet alleen over snelheid van gewichtsverlies maar dat de voedingsmiddelen een goede invloed hebben op je immuunsysteem, en dat je er fit, gezond en energiek van wordt/blijft. Dan hebben we nog zaken als: goedwerkende spijvertering, stabiel houdende bloedsuikerspiegel, gaat gewrichtspijn tegen etc.
Oftewel reclame uitingen waarbij elk weldenkend mens weet dat het niet klopt. En zo lang de spullen niet schadelijk is voor de gezondheid blijft het een misleidende reclame. En dat is niet dusdanig ernstig dat de nvwa daar op moet ingrijpen. Sterker, die hebben er ook niets mee van doen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door kuklos »

SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 14:16
In 3 minuten gevonden in alleen 1 sectie op dit forum:

alternatieve-geneeswijze-f82/wondermidd ... 97628.html
alternatieve-geneeswijze-f82/archief-ja ... 57285.html
Bij het eerste wordt de naam genoemd van de persoon die het promoot. Die naam is dus al bekend.
Bij de tweede heb je het over een post van 8 jaar oud. Er is sindsdien behoorlijk wat veranderd op het gebied van privacy wetgeving.
SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 14:16
Daar laat Radar weer zien dat ze met twee maten meten. Als ik het zo bekijk denk ik dat ze namen toelaten als ze weten dat het goede kliks oplevert.
Wonderlijk hoe jij toch elke keer tot je "inzichten" komt.
SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 14:16
Een handboek waar we niets aan hebben want ze controleren heel veel bedrijven niet,
Hoeveel mensen zou de NVWA moeten hebben om alle bedrijven te kunnen controleren? En hoeveel belastinggeld gaat ons dat kosten?
SandraV1966 schreef:
21 jul 2023 14:16
en als je klachten indient doen ze er vervolgens niets mee.
Dat weet je niet, je weet enkel dat deze bedrijven hun claims hebben gedaan en blijkbaar nog steeds doen.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Alkmaarder schreef:
21 jul 2023 11:31
Grappig, u wilt anoniem blijven, maar uw zogenaamde tegenstanders (medewerkers van een overheidsinstantie die hier in privé-opzicht niets mee te maken hebben) moeten wel met naam en toenaam worden benoemd?
En persoonlijk zou ik graag gebruik maken van mijn recht op vrijheid van meningsuiting om dat "pure hypocrisie" te noemen.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is het soms een aanprijzing voor Haarlemmerolie? Dat werkt echt tegen en voor alles.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door BreejKC »

De Algemene Wet Bestuursrecht schrijft (AWB) voor dat ook klachten binnen een bepaalde termijn in behandeling genomen moeten worden door een overheidsinstantie. Daar zijn maximale termijnen aan gesteld die in principe niet overschreden mogen worden. Die wet geldt dus ook voor de NVWA, al denken sommige overheidsinstanties nog wel eens zich daaraan te kunnen onttrekken. Dan kunnen ze daarover door de Nationale Ombudsman, in het openbaar, daarop aangesproken worden.

De Nationale Ombudsman zal, als de NVWA niet aan die wettelijke termijnen voldoet, de klacht bij de NVWA niet beoordelen, wel de klacht over de NVWA. Ook wil het nog wel eens voorkomen dat de Nationale Ombudsman eerst met de instantie waar de klacht overgaat contact opneemt en hun verzoekt alsnog op korte termijn de klacht te behandelen. Hij stelt daaraan dan een maximale termijn. Meestal schrikken die organisaties dan wel omdat ze weten dat de Nationale Ombudsman als is ingeschakeld. Wordt de klacht dan nog niet behandeld dan volgt er een officieel onderzoek.

Maar ook als de klacht wel behandeld wordt door de desbetreffende overheidsinstantie maar deze de klacht afwijst kun je een beroep op de Nationale Ombudsman doen. Deze beoordeeld dan wel of de klacht op de juiste manier behandeld is en of de klacht al dan niet terecht is afgewezen.

Erthanax
Berichten: 9699
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Erthanax »

BreejKC schreef:
21 jul 2023 16:45
De Algemene Wet Bestuursrecht schrijft (AWB) voor dat ook klachten binnen een bepaalde termijn in behandeling genomen moeten worden door een overheidsinstantie. (...)
wat ik me afvraag: Geldt een melding/tip aan de NVWA ook als zo'n klacht?
Of gaat het dan over de klacht dat de NVWA niet snel genoeg reageert?

Ik vraag me ook af of iemand die niet persoonlijk getroffen of benadeeld is, wel als voldoende belanghebbend wordt beschouwd als de melding gaat over een heel algemene en misschien niet eens erg ernstige kwestie. Dan zou de klacht over het uitblijven van een reactie wel eens niet-ontvankelijk kunnen zijn.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
21 jul 2023 16:45
De Algemene Wet Bestuursrecht schrijft (AWB) voor dat ook klachten binnen een bepaalde termijn in behandeling genomen moeten worden door een overheidsinstantie. Daar zijn maximale termijnen aan gesteld die in principe niet overschreden mogen worden. Die wet geldt dus ook voor de NVWA, al denken sommige overheidsinstanties nog wel eens zich daaraan te kunnen onttrekken. Dan kunnen ze daarover door de Nationale Ombudsman, in het openbaar, daarop aangesproken worden.
Er is volgens mij helemaal geen sprake van dat de klacht niet door de nvwa in behandeling wordt genomen. Het gaat alleen niet op de manier waarop TS wil. Zij gaat echter niet over de beleidskeuzes, werkwijze en prioritering.

En dat is maar goed ook: de nvwa is niet de trekpop van TS.

Vergelijk met de politie: aangiftes moeten in behandeling worden genomen, maar of en hoe er vervolgd wordt is aan het OM.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

NVWA is een overheidsinstantie die in principe moet voldoen om een klacht binnen bepaalde tijd te beantwoorden.

Maar ik vraag me af of de klacht die TS beschrijft wel een klacht is. Zij komt op mij over als iemand die haar frustraties kwijt wilt. Eigen ervaring misschien?

Afvallen van snoepgoed klinkt niet als heel wetenschappelijk bewijs. Maar doet reclame dit niet altijd? Iets beloven dat als je er goed over nadenkt niet geloofwaardig is?

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door Methusalah »

Misschien gaat dit wel om vage buitenlandse facebook advertenties. Daar gaat de NVWA niet veel tijd aan verspelen vermoed ik. Ook daar hebben ze gewoon prioriteiten.

Maar dat is een lastig concept voor de Don Quichottes in deze wereld.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: NVWA inspecteurs nalatig bij klachten over gezondheidsclaims

Ongelezen bericht door kuklos »

Doch die advertenties, ook op mijn smartphone, worden hier in Nederland vertoond. Daarmee wordt het een Nederlandse aangelegenheid. Moet TS zich dan niet tot de Reclame Code Commissie wenden?

Plaats reactie