ongedierte in voeding

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Zojuist lees ik een artikel in het Algemeen Dagblad (AD) wat iemand uit Elst is overkomen. Toen zij zin had in een smakelijke lunch kocht zij een zakje bladsla bij de Aldi en tot haar grote walging zat er een slak in Uiteraard heeft ze het AD ingeschakeld.
De vraag die ik me nu afvraag is, kunnen wij in Nederland nog voldoende vertrouwen op de eisen van voedselveiligheid die supermarkten zichzelf opleggen of gaat het alleen maar om zoveel mogelijk winst maken.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50
Beste antwoord
Gekozen door J. Deltoer

Re: ongedierte in voeding

door ZeerPrivé » 03 mei 2023 19:55

Slakken doen ze er expres in om kopers de indruk te geven dat het 100% biologisch is...
kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
03 mei 2023 18:34
De vraag die ik me nu afvraag is, kunnen wij in Nederland nog voldoende vertrouwen op de eisen van voedselveiligheid die supermarkten zichzelf opleggen of gaat het alleen maar om zoveel mogelijk winst maken.
Ongetwijfeld weet jij veel beter hoe het wel moet en ben je daar inmiddels een bedrijf in begonnen dat loopt als een tierelier en waarmee elke supermarkt zaken wil doen om te voorkomen dat dit soort fouten nooit meer voor zal komen.

Fouten worden gemaakt, ook in deze situatie. Helaas. Niemand wil dat, zeker supermarkten niet. De voedselveiligheid is niet in gevaar.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Hoe oud is u
Slakken in sla was altijd heel gewoon. Nu wordt het allemaal in een steriele omgeving gekweekt waar zelfs hommels en bijen een tijdelijk contract krijgen en daarna weer mogen opzouten..

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Als er op een enorme hoeveelheid kroppen sla 1x een slak gevonden wordt kun je naar mijn idee niet meteen een conclusie trekken over de algehele voedselveiligheid.
Als kind heb ik geleerd om sla altijd goed te wassen want je kunt niet 100% zeker zijn dat er niks op zit. Volgens mijn moeder tenminste, die kan er ook naastzitten natuurlijk....

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uiteraard contact met AD opgenomen? Is het normaal dat de media ingeschakeld word en dat je het niet met de verkoper opneemt?

In 2018 is een soortgelijk voorval geweest. Wat blijkt, 300 keer per jaar word AH benaderd over ongedierte in het eten. Klinkt dat als veel? Hun leverancier verwerkt 234 miljoen porties groente per jaar.
Het is niet ongewoon, slakken houden nu eenmaal van jonge sla, en het is ook niet aan de orde van de dag. Overal gebeurd wat.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is er mis met een slak in een zakje sla? Het is toch geen klaargemaakte salade.

En waarom wordt daar het AD voor ingeschakeld? Even spoelen onder de kraan lijkt mij verstandiger. Maar ja, het AD.

En wat heeft dat met voedselveiligheid te maken Deltoer?

En zeker bij groente van de volle grond, kan er een beestje inzitten.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door de auditu »

Soms betalen we voor een portie slakken. :D

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door jonis »

J. Deltoer schreef:
03 mei 2023 18:34
De vraag die ik me nu afvraag is, kunnen wij in Nederland nog voldoende vertrouwen op de eisen van voedselveiligheid die supermarkten zichzelf opleggen of gaat het alleen maar om zoveel mogelijk winst maken.
De eisen mbt voedselveiligheid worden niet door supermarkten opgesteld maar door de overheid. De controlerende instantie daarvoor is de nvwa. Producenten hebben eigen controles en audits en supermarkten controleren ook nog daarop.
.....desondanks vinden er helaas nog altijd incidenten plaats....
Maak jij je druk om wat je ziet?
Tis vaak wat je niet ziet wat je pas echt ziek maakt en waar je pas echt risico loopt ipv tuinbeestje.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Slakken doen ze er expres in om kopers de indruk te geven dat het 100% biologisch is...

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Jullie denken wellicht dat ik raaskal, maar hieronder het artikel

https://www.ad.nl/overbetuwe/florence-o ... ~a6711267/

Ik mag toch aannemen dat wanneer een kwaliteitskrant zoals het Algemeen Dagblad dit zo brengt we toch te maken hebben met een serieus probleem.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
03 mei 2023 20:03
................ we toch te maken hebben met een serieus probleem.
kuklos schreef:
03 mei 2023 18:44
Ongetwijfeld weet jij veel beter hoe het wel moet en ben je daar inmiddels een bedrijf in begonnen dat loopt als een tierelier en waarmee elke supermarkt zaken wil doen om te voorkomen dat dit soort fouten nooit meer voor zal komen.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nee, ik weet het niet meneer kuklos, ik maak me gigantisch zorgen, wellicht heeft u wijze raad.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
03 mei 2023 20:11
Nee, ik weet het niet meneer kuklos, ik maak me gigantisch zorgen, wellicht heeft u wijze raad.
Die raad gaf ik al: het zelf beter doen. Dus begin dat bedrijf, doe alles waar je hier altijd over zeikt werkelijk helemaal perfect en de hele wereld wordt je klant.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Quote uit het artikel: We vermoeden dat de slak zich aan de sla heeft vastgehouden en zo door het proces van wassen heen is gekomen.’ Bij de Aldi zien ze de kwestie als een incident. Einde quote

Het zal aan mij liggen maar ik heb een beeld van een slakje dat zich wanhopig aan een blaadje sla vasthoudt om niet te vallen. En dat laat me toch even glimlachen.
De dame in kwestie kreeg steeds een foutmelding toen ze haar klacht wilde indienen. Er is een onderzoek geweest maar nergens aanwijzingen dat er nog meer slakken rondhangen. De Aldi gaat nog wel een kleinigheid regelen tegen de schrik van mevrouw.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door PGros »

Het was denk onbespoten sla en dat is dan weer een voordeel.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door BL2 »

Eigenlijk wel zielig, de slakjes zijn wat aan het rondschuiven en eten, worden ze er door een enorme tsunami afgespoten. En dan ??

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Doet me aan heel vroeger denken. Er zat een slak in een krop andijvie. Mijn zoontje heeft die nog een tijd lang als huisdier gehouden in een doosje met een stuk van een blad andijvie,

Die slak had vast zijn zwemdiploma.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door Erthanax »

:?
J. Deltoer schreef:
03 mei 2023 20:11
Nee, ik weet het niet meneer kuklos, ik maak me gigantisch zorgen, wellicht heeft u wijze raad.
Mijn advies: zet de Aldi op uw op dit forum fameuze lijst van zaken waar u geen zaken meer mee doet.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of ga eens slakken eten in bijvoorbeeld Frankrijk, dan blijft u daarna naar de Aldi gaan met de hoop op die gratis delicatesse.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ongedierte in voeding

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
03 mei 2023 20:03
Ik mag toch aannemen dat wanneer een kwaliteitskrant zoals het Algemeen Dagblad dit zo brengt we toch te maken hebben met een serieus probleem.
:lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol:

Plaats reactie