Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zou ook eigenlijk pindaboter moeten heten, maar ja... regelgeving, want 'boter' mocht indertijd alleen voor roomboter gebruikt worden.

Niet dat de volksmond zich er wat van aantrok, althans bij ons thuis. Bij ons was margarine voor op brood gewoon 'de boter'. Het heet ook 'boterham', geen 'margarineham', of 'halvarineham'. Dat ze daar weer niet over zijn gevallen indertijd, ongelooflijk.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien dan maar “pindasmeersel”.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Erthanax »

Of pindapasta.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik beleg mijn boterham vaak met ham. Dat is dan dubbelop.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat wordt dan ham-boter-ham. Lijkt me een beetje een knoeiboel te worden. Geen brood?

Maar dit gaat off-topic, dit gaat over pindakaas die anders is dan die van vroeger.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door BL2 »

Hoe gezond is Pindakaas nou eigenlijk, ik eet er toch redelijk veel van.....

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Erthanax »

Pindakaas met plakjes komkommer, erg lekker, ook om mee te nemen.

100% pindakaas staat in de schijf van vijf.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik vind pindakaas smerig. Doe mij maar chocolade vlokken.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Leon74 »

J. Deltoer schreef:
17 feb 2024 19:10
Ik vind pindakaas smerig. Doe mij maar chocolade vlokken.
Al eens de 100 % pure pindakaas geprobeerd? Ik ging altijd over mijn nek ervan als mijn broertje die dikke, stugge pindakaas van Calvé vroeger at, maar de pindakaas die 100% uit noten bestaat kan ik goed eten.

Methusalah
Berichten: 1176
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Methusalah »

BL2 schreef:
17 feb 2024 18:40
Hoe gezond is Pindakaas nou eigenlijk, ik eet er toch redelijk veel van.....
Pinda's zijn ongeveer 50% vet en kunnen carcinogeen (kankerverwekkend) zijn. Zoals alles, je moet het met mate doen.

https://www.mmv.nl/voedingsmiddel/pinda ... 0schimmels.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik koop elk jaar enkele potten heel goedkope pindakaas..............voor de vogels in de winter.
Maar de laatste potten waren te waterig. Pindakaas speciaal voor vogels is wel goed en goedkoop maar eigen merk van Lidl was vooral water. Die heb ik door in de biobak geloosd.
Zelf, nee , nou ja satesaus af en toe bij de Chinees.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Leon74 »

Methusalah schreef:
18 feb 2024 19:22
BL2 schreef:
17 feb 2024 18:40
Hoe gezond is Pindakaas nou eigenlijk, ik eet er toch redelijk veel van.....
Pinda's zijn ongeveer 50% vet en kunnen carcinogeen (kankerverwekkend) zijn. Zoals alles, je moet het met mate doen.

https://www.mmv.nl/voedingsmiddel/pinda ... 0schimmels.
Nee, dat artikel dat je aanhaalt neemt een loopje met de waarheid: Pinda's kunnen inderdaad aflatoxines bevatten die inderdaad al in zeer kleine hoeveelheden leverkanker kunnen veroorzaken. Echter, in Europa geldt een grenswaarde voor de hoeveelheid aflatoxine die in een product mag zitten. Onder die grenswaarden is er geen echt risico.
In China wordt dat echter veel minder gecontroleerd, worden de pinda's slecht opgeslagen waardoor meer aflatoxine
ontstaat en waardoor in dat land wel veel meer mensen leverkanker krijgen door aflatoxine.

Methusalah
Berichten: 1176
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Methusalah »

Leon74 schreef:
18 feb 2024 21:26
Methusalah schreef:
18 feb 2024 19:22
BL2 schreef:
17 feb 2024 18:40
Hoe gezond is Pindakaas nou eigenlijk, ik eet er toch redelijk veel van.....
Pinda's zijn ongeveer 50% vet en kunnen carcinogeen (kankerverwekkend) zijn. Zoals alles, je moet het met mate doen.

https://www.mmv.nl/voedingsmiddel/pinda ... 0schimmels.
Nee, dat artikel dat je aanhaalt neemt een loopje met de waarheid: Pinda's kunnen inderdaad aflatoxines bevatten die inderdaad al in zeer kleine hoeveelheden leverkanker kunnen veroorzaken. Echter, in Europa geldt een grenswaarde voor de hoeveelheid aflatoxine die in een product mag zitten. Onder die grenswaarden is er geen echt risico.
In China wordt dat echter veel minder gecontroleerd, worden de pinda's slecht opgeslagen waardoor meer aflatoxine
ontstaat en waardoor in dat land wel veel meer mensen leverkanker krijgen door aflatoxine.
Weet je Leon. Jij weet in de andere topics zoveel onzin te spuien dat ik per definitie weinig waarde hecht aan jouw mening. Dus bespaar je de moeite met op mij te reageren.

lpc
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jan 2004 15:37

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door lpc »

Vroeger hadden we PCD echte 100% pindakaas en ik geloof dat je dat nu ook (nog of weer) kunt kopen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
17 feb 2024 14:51
Het zou ook eigenlijk pindaboter moeten heten, maar ja... regelgeving, want 'boter' mocht indertijd alleen voor roomboter gebruikt worden.

Pindaboter is ook raar. Het heeft niets met boter te maken, zelfs niet de bereidingswijze. Pindapasta is het meesr logische.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door xflorisx »

witte angora schreef:
15 feb 2024 09:55
Ben nu bezig een pot 100% Pindakaas van de Appie soldaat te maken. Heb eerder al zoiets van de Lidl gehad. En beiden vind ik eigenlijk niet lekker. Ik vind ze ook erg dun.

Vroeger had je alleen maar van dat soort pindakaas. In mijn herinnering was dat toen veel dikker, ook na het roeren (stampen noemden wij dat thuis). Dat Calvé zijn eerste palmvet pindakaas 'smeuïg' noemde had ook een reden: het was inderdaad beter smeerbaar dan de originelen. Er zat ook veel meer smaak aan. Nu proef ik vooral olie, en vooruit, ook nog wat pindakaas.

Ben ik nu de enige die toch wel zijn bedenkingen heeft bij de huidige 100% Pindakazen? En hoe kan het dat ze zo dun zijn? Het loopt gewoon van je mes af, dat was vroeger echt niet. Ik kan me herinneren dat op de lagere school werd uitgelegd dat pinda's gemalen werden om er slaolie uit te halen, en dat het restproduct dan de pindakaas was. Klopt dat verhaal? Dat zou het verschil dan wel verklaren.
Ik ken de pcd pindakaas ook van vroeger. Ook een laag olie er op. Of dat toen dikker was, weet ik zo niet meer. Misschien dat ze wel een deel olie afgoten. De olie van een pinda heet geen slaolie, maar arachideolie.
Slaolie is een mengsel van oliesoorten. O.a. raapzaadolie.
Ik ben trouwens niet zo gek op die 100 % pindakaas. Doe mij maar de soorten zonder olielaagje. Ik zal trouwens wel eens opletten of er niet te veel palmolie in zit. Cholesterol weet je wel. Zetmeel etc. vind ik prima.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die PCD pindakaas was ik helemaal vergeten. Het blijkt nog steeds te bestaan en de fabrikant is zelfs heel open over zijn expertise voor private-label pindakaas. PCD staat voor Pieter, Cornelis en Dirk Swartberg die het bedrijf in 1905 oprichtten. Zo leer ik nog eens wat 👍😁

Plaats reactie