Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben nu bezig een pot 100% Pindakaas van de Appie soldaat te maken. Heb eerder al zoiets van de Lidl gehad. En beiden vind ik eigenlijk niet lekker. Ik vind ze ook erg dun.

Vroeger had je alleen maar van dat soort pindakaas. In mijn herinnering was dat toen veel dikker, ook na het roeren (stampen noemden wij dat thuis). Dat Calvé zijn eerste palmvet pindakaas 'smeuïg' noemde had ook een reden: het was inderdaad beter smeerbaar dan de originelen. Er zat ook veel meer smaak aan. Nu proef ik vooral olie, en vooruit, ook nog wat pindakaas.

Ben ik nu de enige die toch wel zijn bedenkingen heeft bij de huidige 100% Pindakazen? En hoe kan het dat ze zo dun zijn? Het loopt gewoon van je mes af, dat was vroeger echt niet. Ik kan me herinneren dat op de lagere school werd uitgelegd dat pinda's gemalen werden om er slaolie uit te halen, en dat het restproduct dan de pindakaas was. Klopt dat verhaal? Dat zou het verschil dan wel verklaren.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door BL2 »

AH pindakaas is gewoon een budget soort Pindakaas. Relatief goedkoper dan het echte A-merk.
Verder wisselt de samenstelling van de AH pindakaas sterk, ene keer niet uit de pot te krijgen zo stevig, andere keer zo dun als wat.
Ben je niet blij met de beperkte kwaliteiten van het AH product, probeer eens het bekende A-merk.
Wel wat duurder, maar ouderwetse kwaliteit.

Hetzelfde bij de AH budget bananen, goedkoop en smakeloos, probeer eens de A-merk bananen, een wereld van smaakverschil (en prijs)....

rdvj
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 feb 2024 10:20

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door rdvj »

100% pindakaas is precies dat. Je moet flink roeren en dan heb je gemalen pindakaas. IK vind het prima. Waarom het vroeger harder was? Omdat de fabrikanten jarenlang - met Calvé voorop - hun pindakaas vermengden met gehard palmvet. Dat is zowat het slechtste voor je lijf, want het zet gelijk aan. Vandaar dat ik zelf al jaren elk product met dat spul vermijd.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door witte angora »

rdvj schreef:
15 feb 2024 10:10
100% pindakaas is precies dat. Je moet flink roeren en dan heb je gemalen pindakaas. IK vind het prima. Waarom het vroeger harder was? Omdat de fabrikanten jarenlang - met Calvé voorop - hun pindakaas vermengden met gehard palmvet. Dat is zowat het slechtste voor je lijf, want het zet gelijk aan. Vandaar dat ik zelf al jaren elk product met dat spul vermijd.
Maar ik heb het dus over de 100% pindakaas voordat dat geharde palmvet in beeld kwam. juist door dat palmvet werd pindakaas beter smeerbaar, en had je geen laag olie meer op de pindakaas.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
15 feb 2024 09:55
Ben nu bezig een pot 100% Pindakaas van de Appie soldaat te maken. Heb eerder al zoiets van de Lidl gehad. En beiden vind ik eigenlijk niet lekker. Ik vind ze ook erg dun.

Vroeger had je alleen maar van dat soort pindakaas. In mijn herinnering was dat toen veel dikker, ook na het roeren (stampen noemden wij dat thuis). Dat Calvé zijn eerste palmvet pindakaas 'smeuïg' noemde had ook een reden: het was inderdaad beter smeerbaar dan de originelen. Er zat ook veel meer smaak aan. Nu proef ik vooral olie, en vooruit, ook nog wat pindakaas.

Ben ik nu de enige die toch wel zijn bedenkingen heeft bij de huidige 100% Pindakazen? En hoe kan het dat ze zo dun zijn? Het loopt gewoon van je mes af, dat was vroeger echt niet. Ik kan me herinneren dat op de lagere school werd uitgelegd dat pinda's gemalen werden om er slaolie uit te halen, en dat het restproduct dan de pindakaas was. Klopt dat verhaal? Dat zou het verschil dan wel verklaren.
Beter roeren denk ik. 100% Pindakaas van AH bevat alleen pinda's. Harder of zachter dan gemalen pinda wordt het niet.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb wel eens versgemalen pindakaas gehaald op de markt; dat wordt dus gemalen waar je bij staat. Het resultaat smaakte uiteraard naar pinda, maar het was een tamelijk slappe brij die snel ontmengde. Niet voor herhaling vatbaar.

Sinds wanneer pindakaasfabrikanten andere middelen bijmengen weet ik niet, maar dat zou wel eens eerder kunnen zijn dan menigeen denkt. Volgens mij wordt er al heel lang zetmeel, suiker en zout toegevoegd aan sommige soorten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
15 feb 2024 09:55
Ben nu bezig een pot 100% Pindakaas van de Appie soldaat te maken. Heb eerder al zoiets van de Lidl gehad. En beiden vind ik eigenlijk niet lekker. Ik vind ze ook erg dun.

Vroeger had je alleen maar van dat soort pindakaas. In mijn herinnering was dat toen veel dikker, ook na het roeren (stampen noemden wij dat thuis). Dat Calvé zijn eerste palmvet pindakaas 'smeuïg' noemde had ook een reden: het was inderdaad beter smeerbaar dan de originelen. Er zat ook veel meer smaak aan. Nu proef ik vooral olie, en vooruit, ook nog wat pindakaas.

Ben ik nu de enige die toch wel zijn bedenkingen heeft bij de huidige 100% Pindakazen? En hoe kan het dat ze zo dun zijn? Het loopt gewoon van je mes af, dat was vroeger echt niet. Ik kan me herinneren dat op de lagere school werd uitgelegd dat pinda's gemalen werden om er slaolie uit te halen, en dat het restproduct dan de pindakaas was. Klopt dat verhaal? Dat zou het verschil dan wel verklaren.
Wat anderen al zeggen: voor elk gebruik omroeren.
Pot hier bevat volgens de verpakking 100% geroosterde pinda's en zo snel als de pot leeg is, zal het wel goed smaken.

Het verhaal over pindakaas als bijvangst bij de productie van sla-olie vind ik wat minder geloofwaardig. Zonder de olie zijn pinda's erg droog om te eten, in welke vorm dan ook.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door witte angora »

Vroeger was de pindakaas ook een stuk droger... Maar ik zal volgende keer eens voor een 'echt' merk kijken, misschien gaat dat inderdaad beter.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nog nooit van pindakaas gehouden, maar toen het bij mij thuis als kind gegeten werd, stond er altijd een laagje olie bovenop. Is helemaal geen slaolie. Gewoon omroeren, klaar.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door 16again »

...die olie die bovenop kwam drijven vond ik een voordeel.
ipv doorroeren giet ik dat er juist vanaf. Om minder vette pindakaas over te houden

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Heb nog nooit een ander merk dan Calvé gekocht. Geen laag olie bovenop en niet droog. Voor mij precies goed.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dolgelukkig dat het niet is wat het vroeger was..

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door witte angora »

rdvj schreef:
15 feb 2024 10:10
100% pindakaas is precies dat. Je moet flink roeren en dan heb je gemalen pindakaas. IK vind het prima. Waarom het vroeger harder was? Omdat de fabrikanten jarenlang - met Calvé voorop - hun pindakaas vermengden met gehard palmvet. Dat is zowat het slechtste voor je lijf, want het zet gelijk aan. Vandaar dat ik zelf al jaren elk product met dat spul vermijd.
Ik heb het dus over de tijd voordat er palmvet aan pindakaas werd toegevoegd. Dat is lang geleden, maar het is intussen ook al heel wat jaartjes geleden dat ik uit het ei ben gekropen. Even wat dingen opgezocht:
Pindakaas is een voedingsmiddel gemaakt van zeer fijn gemalen pinda's. Pindakaas, in de huidige smeerbare vorm, komt oorspronkelijk uit Montreal (Canada), waar het in 1884 ontwikkeld werd door Marcellus Edson, ten tijde van een overschot in de productie van pinda's. Pindakaas was het bijproduct van pindaolie.

[...]

Bij veel merken wordt om commerciële redenen de bij het malen van de pinda's vrijgekomen olie onttrokken en vervangen door het veel goedkopere "gedeeltelijk gehard vet" of "gedeeltelijk gehydrogeneerde plantaardige olie" (transvet), zoals palmolie. Hieraan kleven echter wel gezondheidsrisico's.[13] De pindaolie wordt daarna los verkocht onder de naam 'arachideolie'.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pindakaas
Wat ik vroeger op school leerde kwam dus aardig in de richting, al ging het niet om slaolie. :D

Maar het lijkt er dus inderdaad op dat de huidige 100% pindakaas veel te vet is, zeker in vergelijking met vroeger, toen pindakaas inderdaad veel droger en dikker was (en er inderdaad alsnog een laagje olie op dreef als je het kocht; maar eenmaal geroerd kwam het niet snel weer naar boven, wat met de huidige pindakaas dus wel het geval is). De beste optie is dus om, wat 16again al aangaf, het laagje olie er gewoon af te gieten, en dan nog eens goed door te roeren.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Lowieze »

In de 100% pindakaas van AH zit 48 gr vet, waarvan 41 gram onverzadigd vet. Dus zo slecht niet.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Leuk, weet een topic over vroeger. Ik heb ook nog wat anekdotes daarover. Hopen dat ik geen ban krijg.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
16 feb 2024 21:15
Heb nog nooit een ander merk dan Calvé gekocht. Geen laag olie bovenop en niet droog. Voor mij precies goed.
Exact mijn ervaring. Koop dat al vele jaren, de slogan is niet voor niets 'smeuïg tot op de bodem".

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
17 feb 2024 13:47
ZeerPrivé schreef:
16 feb 2024 21:15
Heb nog nooit een ander merk dan Calvé gekocht. Geen laag olie bovenop en niet droog. Voor mij precies goed.
Exact mijn ervaring. Koop dat al vele jaren, de slogan is niet voor niets 'smeuïg tot op de bodem".
Met minder pinda's en onnodige toegevoegde ingrediënten voor meer geld. Unilever lacht zich rot.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door Moneyman »

Best. Als het smaakt, smaakt het.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
17 feb 2024 13:56
Best. Als het smaakt, smaakt het.
Precies. Zal mij een rotzorg zijn dat Unilever zich rot lacht. Hoewel ik zeer betwijfel of ze dat doen voor die paar potten pindakaas per jaar.

En meer geld dan wat? Ik ga echt geen winkels afstruinen voor mijn boodschappen, wordt netjes thuisbezorgd door Appie.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Pindakaas 100% - niet wat het vroeger was

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Even een vraagje, als er in de 100 procent pindakaas 100 procent pinda's in zitten, dan lijkt mij dat er 0 % kaas in zit. Ook boerenbedrog.

Plaats reactie