Eieren echt biologisch?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Bobdebouwer_
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2022 09:50

Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door Bobdebouwer_ »

Biologische eieren van de Aldi gekocht. Normaal eet ik ze nooit maar wat eiwit kan geen kwaad. Maar dan wel graag biologisch.

Bio en beter leven 3. Dus de kippen moeten naar buiten kunnen.

De herkomst vinden is even gedoe als je geen app wilt installeren. 0-NL-4410001 daarmee kom ik dankzij was-steht-auf-dem-ei.de uit op een bedrijf in De Krim [adresgegevens verwijderd door moderatie].
Kijk ik dan op satelliet en streetview dan zie ik een paar grote hallen met daar omheen grasland. Echter niets wat lijkt op buitenruimte waar deze bio kippen gebruik van zouden maken.

Iemand een idee hoe dit zit?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bobdebouwer_ schreef:
23 okt 2022 10:00
Iemand een idee hoe dit zit?
De Aldi misschien?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door witte angora »

0-NL geeft al aan dat het om een Nederlands bedrijf gaat. En de 0 staat voor biologisch. In Nederland worden bijna geen eieren uit het buitenland verkocht, dus ik denk wel dat de informatie klopt.
https://www.eieiei.nl/wat-betekent-de-code-op-mijn-ei/

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door PGros »

Dat heeft TS als particulier wel gevonden. Dat schrijft TS toch. En dat het Nederlands is wist TS dus ook al en dat biologisch ook. Heb je de openingspost wel gelezen?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee, TS schrijft dat de eieren uit de Krim komen. Lijkt me dus niet geheel te kloppen.

Edit: ik zie het al, het is een dorp in Nederland. Denk dat TS dan de boer zal moeten bellen met de vraag hoe het zit. Hier zal niemand het kunnen vertellen denk ik.
Laatst gewijzigd door witte angora op 24 okt 2022 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
24 okt 2022 10:07
Nee, TS schrijft dat de eieren uit de Krim komen. Lijkt me dus niet geheel te kloppen.
De Krim = (ook) Nederland :wink: Ik dacht bij "De Krim" eerst ook niet direct aan Nederland :D

Overigens krijg ik met de code alleen maar deze melding op de door TS gegeven site, dus ik ben wel benieuwd waar hij die adresgegevens op de Krim vandaan haalt.
We hebben geen informatie over dit ei. De producent van dit ei is bij ons niet bekend en neemt niet deel aan ons traceerbaarheids- en controlesysteem KAT (voor eieren uit alternatieve vormen van veehouderij).
Laatst gewijzigd door Moneyman op 24 okt 2022 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door PGros »

Dat ligt in Nederland (gemeente Hardenberg)
Ik krijg op die website wel een adres.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door grun »

Om de kippen, die onder normale omstandigheden naar buiten mogen, te beschermen tegen de vogelgriep geldt sinds 5 oktober een ophokplicht.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 20pluimvee.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door kuklos »

PGros schreef:
24 okt 2022 10:03
Dat heeft TS als particulier wel gevonden. Dat schrijft TS toch. En dat het Nederlands is wist TS dus ook al en dat biologisch ook. Heb je de openingspost wel gelezen?
Als ik De Krim lees is ook mijn eerste gedachte Oekraïne. En het al gegeven advies om het aan Aldi zelf te vragen kan ik alleen maar bij aansluiten.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door rwolters »

kuklos schreef:
24 okt 2022 10:25
PGros schreef:
24 okt 2022 10:03
Dat heeft TS als particulier wel gevonden. Dat schrijft TS toch. En dat het Nederlands is wist TS dus ook al en dat biologisch ook. Heb je de openingspost wel gelezen?
Als ik De Krim lees is ook mijn eerste gedachte Oekraïne. En het al gegeven advies om het aan Aldi zelf te vragen kan ik alleen maar bij aansluiten.
Gezien de situatie in Oekraïne en in de Krim in het bijzonder klinkt het niet logisch dat er überhaupt al eieren geëxporteerd worden naar Nederland. Dan leg je toch eerder automatisch de link met het Nederlandse dorp.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Krim in Oekraïne. Daar is Poetin het niet mee eens.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door witte angora »

rwolters schreef:
24 okt 2022 10:39
Gezien de situatie in Oekraïne en in de Krim in het bijzonder klinkt het niet logisch dat er überhaupt al eieren geëxporteerd worden naar Nederland. Dan leg je toch eerder automatisch de link met het Nederlandse dorp.
Want? Het is net zo bekend en besproken als de grote steden en net zo toeristisch als Gouda, Alkmaar, Staphorst en dergelijke plaatsen?

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bobdebouwer_ schreef:
23 okt 2022 10:00
(...) Kijk ik dan op satelliet en streetview dan zie ik een paar grote hallen met daar omheen grasland. Echter niets wat lijkt op buitenruimte waar deze bio kippen gebruik van zouden maken.

Iemand een idee hoe dit zit?
De ophokplicht is al genoemd, maar dan nog zou ik inderdaad ook verwachten dat je de uitloop zou moeten kunnen zien. Op Google zie ik die niet.

Dat hoeft niet veel te betekenen. Ik kan op mijn telefoon niet zien wanneer de stalliet- en Street View-beelden zijn gemaakt. Misschien was het bedrijf nog niet in bedrijf toen de beelden werden gemaakt. Misschien is de uitloop overdekt en kunnen er grote roldeuren open. Kippen zijn van oorsprong bosbewoners en houden eigenlijk niet van een volledig open erf; ze scharrelen het liefs onder een (blader)dak.

Neem gewoon eens contact op met het bedrijf. De meeste ondernemers stellen oprechte belangstelling voor hun bedrijf wel op prijs.


Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heel treurig.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nog even en er zijn geen eieren meer te koop, of kip.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hamsteren dus. Eieren blijven een week of twee, drie, goed, dus zorg dat je goed vooruit kunt!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door sjohie »

Bobdebouwer_ schreef:
23 okt 2022 10:00
Biologische eieren van de Aldi gekocht. Normaal eet ik ze nooit maar wat eiwit kan geen kwaad. Maar dan wel graag biologisch.

Bio en beter leven 3. Dus de kippen moeten naar buiten kunnen.

De herkomst vinden is even gedoe als je geen app wilt installeren. 0-NL-4410001 daarmee kom ik dankzij was-steht-auf-dem-ei.de uit op een bedrijf in De Krim [adresgegevens verwijderd door moderatie].
Kijk ik dan op satelliet en streetview dan zie ik een paar grote hallen met daar omheen grasland. Echter niets wat lijkt op buitenruimte waar deze bio kippen gebruik van zouden maken.

Iemand een idee hoe dit zit?
Jahoor, u kijkt naar verouderd beeldmateriaal (08-2021 bij google). Nieuwer, nog niet publiekelijk beeldmateriaal van 08-2022 laat zien dat er wel uitloopfaciliteiten zijn.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door grun »

witte angora schreef:
24 okt 2022 14:05
Hamsteren dus. Eieren blijven een week of twee, drie, goed, dus zorg dat je goed vooruit kunt!
Hamsteren? Hoeveel eieren eet u dan? Zelf koop ik ze per doosje van 6 en eet er drie in de week. En bewaar ze in de koelkast.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Eieren echt biologisch?

Ongelezen bericht door PGros »

sjohie schreef:
24 okt 2022 14:38
Jahoor, u kijkt naar verouderd beeldmateriaal (08-2021 bij google). Nieuwer, nog niet publiekelijk beeldmateriaal van 08-2022 laat zien dat er wel uitloopfaciliteiten zijn.
Even voor mezelf. Hoe kun je niet publiekelijk materiaal van aug 2022 zien?

Plaats reactie