Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
26 jun 2023 14:24
En waar staat dan dat de naam gewijzigd moet worden als de curator de boel nog een tijdje voortzet?
Als achteloze koper, heb je er geen recht op om te weten met wie je zaken doet?
Je verwacht een bekend bedrijf, die misschien nog wel bij keurmerk/ geschillencommissie etc is aangesloten, maar achter de oude website schuilt nu de curator, die natuurlijk nergens is aangesloten.
Is een bij de curator gesloten overeenkomst vernietigbaar wegens dwaling?

Moneyman
Berichten: 30158
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door Moneyman »

Terecht punt, 16again, al is het natuurlijk geen antwoord op de vraag van Lady1234.

Normaal gesproken zal een curator duidelijk communiceren dat er sprake is van een faillissement en onder welk regime/ voorwaarden. Welke dat zijn, hangt nogal af van de verdere feiten van de casus. Het leegverkopen van een magazijn is iets anders dan het doen van een doorstart (met behoud van naam). Een aantal van de mogelijke routes zijn hier te lezen.

Als er helemaal niets gecommuniceerd is, dan zou een beroep op dwaling nog wel kunnen slagen (al is het de vraag wat je ermee opschiet).

Moneyman
Berichten: 30158
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again duidt een terecht (overigens niet door jou benoemd) zorgpunt, jij schrijft onjuistheden. Moeilijker is het niet.

J. Deltoer
Berichten: 3103
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Moneyman schreef:
26 jun 2023 17:06
16again duidt een terecht (overigens niet door jou benoemd) zorgpunt, jij schrijft onjuistheden. Moeilijker is het niet.
Het punt heb ik gemaakt in het tweede gedeelte van mijn reactie, het gedeelte wat u zo goed uitkwam om weg te laten tijdens het quoten van mij.
Nee, moeilijk is het zeker niet.

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
26 jun 2023 17:06
16again duidt een terecht (overigens niet door jou benoemd) zorgpunt, jij schrijft onjuistheden. Moeilijker is het niet.
Vooral toegeven dat men er naast zat blijkt moeilijk..

kuklos
Berichten: 9782
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
26 jun 2023 14:21
kuklos schreef:
23 jun 2023 19:38
J. Deltoer schreef:
22 jun 2023 21:42

Onjuist. Wanneer een zaak failliet is mogen ze de winkel niet meer onder de oude naam open houden.
Okee, dan hap ik wel. Waar kan ik jouw claim terugvinden in de wetgeving of de jurisprudentie?
Lekker is dat. Wat u nu doet is precies wat moneyman ook deed, selectief quoten om mijn stelling te kunnen verdraaien en zodoende onderuit te kunnen halen. Hieronder de volledige quote:
J. Deltoer schreef:
22 jun 2023 21:42
Onjuist. Wanneer een zaak failliet is mogen ze de winkel niet meer onder de oude naam open houden. Er zijn teveel onzekerheden. Wordt er wel geleverd (nee dus zoals bij ts), als geleverd wordt, hoe zit dat met garantie en retourrecht en krijg ik geld terug als ik daar gebruik van moet maken (nee).
Onder naam bedoel ik natuurlijk onder naam van de oude (gefailleerde) onderneming. Uiteraard kan en mag de curator de onderneming onder zijn bewind nog een tijdje voortzetten. Daar is natuurlijk geen discussie over. Zie voormalig V&D of nu de winkels van Score. Volgende keer zal ik proberen voor de spijkersoplaagwaterzoekers nog vollediger te zijn. Als je mijn volledige quote leest zou dat ook duidelijk genoeg moeten zijn, maar ja, dan kun je mijn posts niet afkraken, of, zoals de terecht verwijderde posting van juliomarinier, mij als een trol bestempelen.

Van de site van de kamer van koophandel:
Bewaarfase
Uw faillissementsaanvraag is goedgekeurd. U kunt nu niets meer doen. Alle beslissingen voor uw bedrijf worden genomen door de curator. De curator controleert de administratie en al uw bezittingen.
Ik heb het stuk gequote wat gewoon niet klopt. Daar zit niks selectiefs aan qua quoten, het klopt gewoon niet.
En als jij stelt dat het wel klopt, waar kunnen we terugvinden in de wet of de jurisprudentie dat het wel klopt?

Erthanax
Berichten: 9712
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lady1234 schreef:
26 jun 2023 16:18
[quote="J. En daar bent u een pikeur in.
Oei, ik kan het niet helpen, maar nu hoor ik ineens de karakteristieke stem van Hans Eijsvogel:

"En daar zet J.Deltoer aan, door de binnenbocht, naar het laatst rechte eind, maar daar komt Moneyman buitenom, het is nu nek aan nek, met vlak daarachter juliomariner, 16gain maakt zich nu ook los uit het middenveld en komt sterk naar voren, J.Deltoer zet aan voor de eindsprint, lijkt het te houden maar hij is te vroeg want daar komt [vul hier een forumlid naar keuze in :wink: ] wat een snelheid, hij ligt ineens een lengte voor en daar gaat hij over de [toonhoogte en spreektempo zakken] finish en wat een fantastische winnaar met als goeie tweede enz. enz. "

Excuses voor dit plotseling opwellende radiohistorisch sentiment.

NeoDutchio
Berichten: 12334
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Erthanax schreef:
26 jun 2023 18:30
Lady1234 schreef:
26 jun 2023 16:18
[quote="J. En daar bent u een pikeur in.
Oei, ik kan het niet helpen, maar nu hoor ik ineens de karakteristieke stem van Hans Eijsvogel:

"En daar zet J.Deltoer aan, door de binnenbocht, naar het laatst rechte eind, maar daar komt Moneyman buitenom, het is nu nek aan nek, met vlak daarachter juliomariner, 16gain maakt zich nu ook los uit het middenveld en komt sterk naar voren, J.Deltoer zet aan voor de eindsprint, lijkt het te houden maar hij is te vroeg want daar komt [vul hier een forumlid naar keuze in :wink: ] wat een snelheid, hij ligt ineens een lengte voor en daar gaat hij over de [toonhoogte en spreektempo zakken] finish en wat een fantastische winnaar met als goeie tweede enz. enz. "

Excuses voor dit plotseling opwellende radiohistorisch sentiment.
Oei, ik ben vergeten aan de start te komen, nu race ik een keer niet mee. Hoeveel rondes liggen ze voor en heeft het nog nut om te starten?

J. Deltoer
Berichten: 3103
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

U mag altijd nog meedoen waarde NeoDutchio.

juliomariner
Berichten: 4860
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door juliomariner »

Erthanax schreef:
26 jun 2023 18:30
Lady1234 schreef:
26 jun 2023 16:18
quote="Oei, ik kan het niet helpen, maar nu hoor ik ineens de karakteristieke stem van Hans Eijsvogel:

"En daar zet J.Deltoer aan, door de binnenbocht, naar het laatst rechte eind, maar daar komt Moneyman buitenom, het is nu nek aan nek, met vlak daarachter juliomariner, 16gain maakt zich nu ook los uit het middenveld en komt sterk naar voren, J.Deltoer zet aan voor de eindsprint, lijkt het te houden maar hij is te vroeg want daar komt [vul hier een forumlid naar keuze in :wink: ] wat een snelheid, hij ligt ineens een lengte voor en daar gaat hij over de [toonhoogte en spreektempo zakken] finish en wat een fantastische winnaar met als goeie tweede enz. enz. "

Excuses voor dit plotseling opwellende radiohistorisch sentiment.
Onbedoeld slaat u de spijker op de kop. Mijn nickname juliomariner is vernoemd naar de beroemde Engels volbloed hengst juliomariner die in Engeland de beroemde St. Lager race heeft gewonnen en later naar Nederland is verkocht.

Ik neem aan dat JD de term Paladijn in de hedendaagse betekenis bedoelt en niet in de Romeinse

Erthanax
Berichten: 9712
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door Erthanax »

NeoDutchio schreef:
26 jun 2023 18:33
Oei, ik ben vergeten aan de start te komen, nu race ik een keer niet mee. Hoeveel rondes liggen ze voor en heeft het nog nut om te starten?
Jammer. Maar anders dan de heer Eijsvogel ons liet weten, vermoed ik dat de race nog niet is afgelopen. Voor de Grote Prijs van het Forum is het nooit te laat om aan te haken.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Ik denk dat ik een heel mooi voorbeeld heb. Op 12 oktober 2009 werd de noodregeling (vergelijkbaar met surseance van betaling) uitgesproken over DSB Bank NV. Een week later, op 19 oktober 2009, werd het faillissement uitgesproken. In de tussenliggende periode werd onderzocht of een doorstart tot de mogelijkheden behoorde. Dat bleek niet mogelijk. Na uitspraak faillisement draaide de bank gewoon door, maar met 2 grote verschillen:
er werden geen nieuwe leningen meer afgesloten en er waren geen opnames meer mogelijk van kredieten en bankrekeningen. Op dat laatste werd één uitzondering gemaakt: men kon nog een opname doen bij de automaten van de andere banken (die van DSB waren direct na uitspraak afgesloten van het betalingsverkeer). Het duurde tot eind 2010 voor de toevoeging "in faillisement" werd doorgevoerd. Verplicht was dat niet maar curatoren vonden dat dit
meer recht deed aan de actuele situatie. De bank in fraillisement is nog 12 jaar actief geweest! Pas op 17 december 2021 werd het faillisement beeindigd.
Per dezelfde datum werd de naam gewijzigd in DSB NV. Door de beëindiging van het faillisement mocht niet langer meer het bedanddeel "Bank" in de naam gevoerd worden. En passant bleken de curatoren ook nog eens de langst zittende bankdirecteuren te zijn. Na beëeindiging van het faillissement resteerde nog zo'n 650 miljoen. Tot 15 december vorig jaar kon men nog gederfde rente claimen. DSB NV is belast met de vereffening van die 650 miljoen.

Hoewel een bank iets anders is als een gewone onderneming, is op beiden de Faillissementswet van toepassing. Je kunt dus gewoon doordraaien onder de oorspronkelijke naam. De toevoeging "in faillissement" is niet verplicht maar toegevoegd voor de duidelijkheid. In alle externe communicatie maakten curatoren duidelijk onder welke voorwaarden het bedrijf werd voortgezet: "DSB Bank verstrekt geen leningen meer" en "opnames zijn niet meer mogelijk".

Een faillissement kan dus ook "goed" aflopen. In dit geval resteerde, nadat alle schulden waren voldaan, een bedrag van 650 miljoen voor vereffening.

Moneyman
Berichten: 30158
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hier weer een voorbeeld van een winkel die gewoon onder de bekende naam doordraait. Alleen de webshop hebben ze -om voor de hand liggende redenen- dicht gegooid.
https://www.nu.nl/economie/6269879/scor ... start.html

J. Deltoer
Berichten: 3103
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Moneyman schreef:
27 jun 2023 20:21
Hier weer een voorbeeld van een winkel die gewoon onder de bekende naam doordraait. Alleen de webshop hebben ze -om voor de hand liggende redenen- dicht gegooid.
https://www.nu.nl/economie/6269879/scor ... start.html
Gut, wat een nieuws...
J. Deltoer schreef:
26 jun 2023 14:21
Uiteraard kan en mag de curator de onderneming onder zijn bewind nog een tijdje voortzetten. Daar is natuurlijk geen discussie over. Zie voormalig V&D of nu de winkels van Score.
:mrgreen:

Moneyman
Berichten: 30158
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beaumotica is 21-06 failliet nog actief

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
27 jun 2023 21:38
Gut, wat een nieuws...
Klopt. Mededeling van de curator van vandaag. Graag gedaan!

Plaats reactie