Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door Thijs124 »

In ieder geval niet de eerste bestelling achteraf betalen aanbieden maar pas als er al langer een relatie bestaat.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

k2p schreef:
02 dec 2023 15:07
Maar het is Zalando die opgelicht is. Dan lijkt het me aan Zalando om aangifte te doen, in plaats van (bij monde van een incassobureau) te eisen dat de consument dat doet. Vooral omdat het gebruikt wordt als een soort van bewijs van onschuld, ja doei!
Daarom zeg ik: vraag een vergoeding! "Aangifte zegt u? Mijn uurtarief is € 60,- per uur met een minimum van € 60,-. Ik ga aangifte doen na akkoord van uw client." Gaan ze niet mee akkoord en dus ga jij je tijd hier niet aan besteden.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
02 dec 2023 16:18
k2p schreef:
02 dec 2023 15:07
Maar het is Zalando die opgelicht is. Dan lijkt het me aan Zalando om aangifte te doen, in plaats van (bij monde van een incassobureau) te eisen dat de consument dat doet. Vooral omdat het gebruikt wordt als een soort van bewijs van onschuld, ja doei!
Daarom zeg ik: vraag een vergoeding! "Aangifte zegt u? Mijn uurtarief is € 60,- per uur met een minimum van € 60,-. Ik ga aangifte doen na akkoord van uw client." Gaan ze niet mee akkoord en dus ga jij je tijd hier niet aan besteden.
Nieuw verdienmodel voor oplichters.😁

TheQuickFox
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 nov 2023 21:04

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door TheQuickFox »

De burger die de rekening of het incassobureau ontvangt is geen partij. Deze heeft niets besteld en niets ontvangen.

Als de burger dit aangeeft aan Zalando en het incassobureau dan is de kous af. Als het tot een rechtszaak komt dan zal de burger dit altijd winnen.
Ja mag natuurlijk aangifte doen maar het is Zalando die opgelicht wordt dus Zalando moet aangifte doen. Vervelend is het wel. Het kost tijd, frustratie en geeft mogelijk stress. Je kunt je enigszins beschermen door zo min mogelijk persoonlijke gegevens achter te laten bij derden. Bijvoorbeeld online, op de smartphone en oud papier met persoonlijke gegevens eerst door de versnipperaar. Helaas is het vaak nodig om persoonlijke gegevens achter te laten, bijvoorbeeld als je wat besteld of een verzekering afsluit. En bijna dagelijks zijn er datalekken van (databases met) persoonsgegevens.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door criticus2 »

zoals al gesteld is de oplossing even simpel als voor de hand liggend: Zalando en co (het gaat hier echt alleen niet over zalando...) moeten gewoon ophouden achteraf betalen als optie aan te bieden. Als ik naar een gewone kleding winkel ga kan ik het ook pas meenemen na eerst langs de kassa gegaan te zijn.
Ze zijn er eigenlijk zelf verantwoordelijk voor dat dit probleem ontstaan is...

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door rwolters »

criticus2 schreef:
02 dec 2023 17:38
zoals al gesteld is de oplossing even simpel als voor de hand liggend: Zalando en co (het gaat hier echt alleen niet over zalando...) moeten gewoon ophouden achteraf betalen als optie aan te bieden. Als ik naar een gewone kleding winkel ga kan ik het ook pas meenemen na eerst langs de kassa gegaan te zijn.
Ze zijn er eigenlijk zelf verantwoordelijk voor dat dit probleem ontstaan is...
Maar bij die stenen winkel ligt de tas met spullen al voor je op de toonbank en weet je precies wat er in zit. Zodra je betaald hebt kan je die tas meenemen. Ergo, jouw vergelijking gaat mank.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door 16again »

criticus2 schreef:
02 dec 2023 17:38
zoals al gesteld is de oplossing even simpel als voor de hand liggend: Zalando en co (het gaat hier echt alleen niet over zalando...) moeten gewoon ophouden achteraf betalen als optie aan te bieden.
Is achteraf betalen hier alleen het probleem? Of ook een ander factuuradres dan het leveradres ?

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Enkel dat ik uit moet kijken met enveloppen in de papierkliko waar ons adres op staat."

Om vervolgens heel zorgvuldig van alles wat ik de papierkliko gaat naam en adres te verwijderen maar ondertussen
wel het naamplaatje bij de voordeurbel laten zitten, waardoor iedereen nog steeds gewoon kan lezen wat de correcte
naam is van de bewoner. Dus een oplichter die een verkeerde naam bij het adres heeft vermeld die was dus gewoon
erg dom bezig geweest. Sorry voor het feit dat ik nu weer enkele oplichters op een goed idee heb gebracht.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door criticus2 »

criticus2 schreef:
02 dec 2023 17:38
zoals al gesteld is de oplossing even simpel als voor de hand liggend: Zalando en co (het gaat hier echt alleen niet over zalando...) moeten gewoon ophouden achteraf betalen als optie aan te bieden. Als ik naar een gewone kleding winkel ga kan ik het ook pas meenemen na eerst langs de kassa gegaan te zijn.
Ze zijn er eigenlijk zelf verantwoordelijk voor dat dit probleem ontstaan is...
ruim voordat achteraf betalen werd ingevoerd als extra optie draaide Zalando en vergelijkbare webshops ook al blijkbaar goede omzet ..... Dus dat zou niet uit mogen maken.
Het fraudeprobleem is een bijverschijnsel waar ze zelf aan bijgedragen hebben het mogelijk te maken.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
02 dec 2023 17:38
zoals al gesteld is de oplossing even simpel als voor de hand liggend: Zalando en co (het gaat hier echt alleen niet over zalando...) moeten gewoon ophouden achteraf betalen als optie aan te bieden.
Onzin natuurlijk. Achteraf betalen aanbieden als optie is wettelijk verplicht.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door criticus2 »

dat dat een wettelijke verplichting is wist ik dus niet... vind het eigenlijk ook een onzinregel... Als ik de tank vol brandstof gooi hoef ik ook niet pas de helft na een x periode te betalen, dat is boter bij de vis. Een een fysieke winkel moet je ook bij verlaten pand de aankopen volledig betaald hebben...
Ik weet een ding zeker: ik begin geen webshop... met dit soort regels is het wachten tot het verkeerd gaat...

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
03 dec 2023 14:42
criticus2 schreef:
02 dec 2023 17:38
zoals al gesteld is de oplossing even simpel als voor de hand liggend: Zalando en co (het gaat hier echt alleen niet over zalando...) moeten gewoon ophouden achteraf betalen als optie aan te bieden.
Onzin natuurlijk. Achteraf betalen aanbieden als optie is wettelijk verplicht.
Onjuist. Het hanteren van een algemene voorwaarden dat verplicht tot vooruitbetaling van meer dan 50% is wettelijk verboden. Achterafbetaling hoeft niet te worden aangeboden, omdat er ook gelijk mag worden overgestoken.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
03 dec 2023 17:31
Het hanteren van een algemene voorwaarden dat verplicht tot vooruitbetaling van meer dan 50% is wettelijk verboden. Achterafbetaling hoeft niet te worden aangeboden, omdat er ook gelijk mag worden overgestoken.
Precies. Rembours verzending voldoet daar aan.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
03 dec 2023 17:31
Moneyman schreef:
03 dec 2023 14:42
criticus2 schreef:
02 dec 2023 17:38
zoals al gesteld is de oplossing even simpel als voor de hand liggend: Zalando en co (het gaat hier echt alleen niet over zalando...) moeten gewoon ophouden achteraf betalen als optie aan te bieden.
Onzin natuurlijk. Achteraf betalen aanbieden als optie is wettelijk verplicht.
Onjuist. Het hanteren van een algemene voorwaarden dat verplicht tot vooruitbetaling van meer dan 50% is wettelijk verboden. Achterafbetaling hoeft niet te worden aangeboden, omdat er ook gelijk mag worden overgestoken.
Hoeveel webshops ken je waarbij “gelijk oversteken” een optie is?

Maar dat is uberhaupt het punt niet: de oplossing van criticus is de facto dus gewoon in strijd met de wet, omdat afhalen niet mogelijk is.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
03 dec 2023 18:16
Precies. Rembours verzending voldoet daar aan.
Het probleem met rembours verzending is dat je niet mag controleren wat er wordt geleverd. Ik heb meegemaakt dat de vervoerder slechts een deel leverden en ik wel de volledige koopsom moest voldoen.
Moneyman schreef:
03 dec 2023 18:39
Hoeveel webshops ken je waarbij “gelijk oversteken” een optie is?
Hoe heeft dat invloed op wat wettelijk mag en niet mag?
Moneyman schreef:
03 dec 2023 18:39
Maar dat is uberhaupt het punt niet: de oplossing van criticus is de facto dus gewoon in strijd met de wet, omdat afhalen niet mogelijk is.
Dat maakt nog niet dat er wettelijk gezien een optie tot achterafbetalen moet worden aangeboden. Overigens is een optie onvoldoende. Wanneer een verkoper een optie aanbied waarbij er hooguit 50% aanbetaalt moet worden en een optie aanbied waarbij meer dan 50% aanbetaalt moet worden, dan bevat de laatste optie een algemene voorwaarden - je kunt er immers niet over onderhandelen - bevat die in strijd is met dwingend recht.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
03 dec 2023 18:51
Overigens is een optie onvoldoende. Wanneer een verkoper een optie aanbied waarbij er hooguit 50% aanbetaalt moet worden en een optie aanbied waarbij meer dan 50% aanbetaalt moet worden, dan bevat de laatste optie een algemene voorwaarden - je kunt er immers niet over onderhandelen - bevat die in strijd is met dwingend recht.
Zolang er een betaalmethode is waar je niet meer dan 50% aanbetaalt, is het toegestaan ook andere methodes te bieden waar je wel volledig moet aanbetalen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
03 dec 2023 20:12
Zolang er een betaalmethode is waar je niet meer dan 50% aanbetaalt, is het toegestaan ook andere methodes te bieden waar je wel volledig moet aanbetalen.
Het is niet toegestaan om mensen een keuze te geven uit verschillende algemene voorwaarden waarvan een deel verplicht tot een vooruitbetaling van meer dan de helft van het aankoopbedrag en ander deel verplicht tot een vooruitbetaling van hooguit de helft van het aankoopbedrag.
Artikel 6:231 sub a BW
algemene voorwaarden: een of meer bedingen die zijn opgesteld teneinde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen, met uitzondering van bedingen die de kern van de prestaties aangeven, voor zover deze laatstgenoemde bedingen duidelijk en begrijpelijk zijn geformuleerd;

artikel 7:26 lid 2 BW
De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.

artikel 7:6 BW
1. Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.

2. Lid 1 is niet van toepassing op de artikelen 12, 13, eerste en tweede zin, 26 en 35, doch bedingen in algemene voorwaarden waarbij ten nadele van de koper wordt afgeweken van die artikelen, worden als onredelijk bezwarend aangemerkt

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door 16again »

volgens ACM : https://www.acm.nl/nl/verkoop-aan-consu ... -aanbieden
U mag maximaal 50% vooruitbetaling vragen voor producten die u nog moet leveren.

Dit betekent dat u standaard mag aanbieden om het hele bedrag te betalen. Maar u geeft klanten ook de mogelijkheid om minimaal 50% pas na levering te betalen.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Radar schreef:
01 dec 2023 10:22
Wat is de oplossing volgens jullie?
Tijd, aangezien ik me niet voor kan stellen dat een significant deel van de mensen een dergelijke factuur ook zal betalen zal Zalando dus een betere manier van identificatie moeten verzinnen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bestellen bij Zalando zonder te betalen

Ongelezen bericht door Jablan »

Radar schreef:
01 dec 2023 10:22
Wat is de oplossing volgens jullie?
Achteraf betalen beperken tot de groep vertrouwde, trouwe klanten. Niet klanten, die niet 10 stuks bestellen en 9 retour sturen; wel klanten met een normaal bestel- en betaalgedrag.

Plaats reactie