LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
rienvangemert
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2011 22:23

bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door rienvangemert »

Order geplaatst bij bol.com voor 25 boeken. Deze met creditcard betaalt. Het te betalen bedrag wordt dan niet 1 keer gereserveerd (geautoriseerd) op de creditcard
maar wel 15 keer. Het gaat hier om een fout in de programmatuur bij bol.com. De "klantenservice" (NOT) meldt dat er maar 1 keer wordt geincasseerd. Echter wordt er aan voorbij gegaan dat door 15 keer het bedrag op de creditcard te autoriseren (reserveren) de kredietlimiet is bereikt en er geen andere aankopen kunnen worden gedaan. Dit kan pas weer wanneer de reserverings termijn is verstreken (duurt 3 weken).
De "klantenservice" geeft aan de reserveringen niet te kunnen annuleren. Annulering van de reserveringen is mogelijk door handmatig in de Ogone applicatie te gaan.
Echter de juiste persoon vinden die hiervoor de autorisatie heeft lijkt onmogelijk. Boodschap is: zoek het maar uit. Wij zijn bekend met het probleem.

Conclusie: Bol kan vanwege hun fout ervoor zorgen dat je niet meer over je eigen betaalmiddel kan beschikken. Hoezo wet op de privacy?! Hoezo PCI compliant? ING geeft niet thuis! Zegt geen inbreng te hebben in het contract tussen Bol en de payment service provider Ogone. Ogone geeft ook aan niets te kunnen doen. Dit is vreemd want er wordt onterecht een veelvoud gereserveerd. Bol mag niet meer dan de daadwerkelijke aankoopwaarde reserveren!

P.S. en op de koop toe wordt een deel van de order geannuleerd omdat de kredietlimiet op de creditcard is bereikt. JA DAT HEBBEN ZE ZELF VEROORZAAKT. Bol.com: u kunt het beste zelf nieuwe orders aanmaken voor ieder boek apart. Op deze wijze zou het goed moeten gaan. Hoeze klantvriendelijk?

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Stuur maar even een mailtje naar de directeur van bol.com [persoonsgegevens verwijderd door moderator], dan komt het allemaal goed. Zijn email is [persoonsgegevens verwijderd door moderator]

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door Emmy75 »

rienvangemert schreef: Bol.com: u kunt het beste zelf nieuwe orders aanmaken voor ieder boek apart. Op deze wijze zou het goed moeten gaan. Hoeze klantvriendelijk?
Ja leuk, en hoe gaan ze dan om met bijvoorbeeld de verzendkosten ?
Gaan ze die ook voor elke order apart in rekening brengen.

rienvangemert
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2011 22:23

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door rienvangemert »

Je kunt 1 tegoedbon krijgen van jawel 1,95.
Stel ik zou in mijn geval 25 orders moeten aanmaken is dit natuurlijk een geweldige tegemoetkoming voor hun tekortkoming.

rienvangemert
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2011 22:23

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door rienvangemert »

Heb [persoonsgegevens verwijderd door moderator] reeds op de hoogte gesteld en ben in blijde afwachting.
Bedankt voor de tip anyway

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door jlthkoch »

rienvangemert schreef:Heb [persoonsgegevens verwijderd door moderator] reeds op de hoogte gesteld en ben in blijde afwachting.
Bedankt voor de tip anyway
Graag gedaan, ik ga er vanuit dat het wordt opgelost. Heb zelf ook eerder een probleem met bol.com op deze wijze opgelost, want met de klantenservice kom je er soms gewoon niet uit. [persoonsgegevens verwijderd door moderator] reageert en zorgt dat er een oplossing komt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door Emmy75 »

rienvangemert schreef:Je kunt 1 tegoedbon krijgen van jawel 1,95.
Stel ik zou in mijn geval 25 orders moeten aanmaken is dit natuurlijk een geweldige tegemoetkoming voor hun tekortkoming.
Zo, moet niet gekker worden zeg. Van € 48,75 extra kosten krijg je maar liefst € 1,95 terug. Dat het eraf kan zeg :mrgreen:

Het moge duidelijk zijn dat dit wat sarcastisch bedoeld is. Ik vind dit niet echt meedenken met de klant om het probleem op te lossen. Overigens zou ik niet weten wat je eraan kunt doen, behalve elders gaan shoppen.
Ach wie weet levert de mail wat op.. we horen het overigens graag.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Emmy75 schreef:
rienvangemert schreef:Je kunt 1 tegoedbon krijgen van jawel 1,95.
Stel ik zou in mijn geval 25 orders moeten aanmaken is dit natuurlijk een geweldige tegemoetkoming voor hun tekortkoming.
Zo, moet niet gekker worden zeg. Van € 48,75 extra kosten krijg je maar liefst € 1,95 terug. Dat het eraf kan zeg :mrgreen:

Het moge duidelijk zijn dat dit wat sarcastisch bedoeld is. Ik vind dit niet echt meedenken met de klant om het probleem op te lossen. Overigens zou ik niet weten wat je eraan kunt doen, behalve elders gaan shoppen.
Ach wie weet levert de mail wat op.. we horen het overigens graag.
Komt nog bij dat je die code voor "gratis verzendkosten" zo van het internet af plukt.

rienvangemert
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2011 22:23

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door rienvangemert »

Ik houd jullie op de hoogte. Goed om te vernemen dat de directeur zich bezighoudt met de klant. Ik wacht heel even de reactie af ........

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor je volgende boekbestellingen kan ik je deze site adviseren:

www.bookbutler.com

Met name voor Engelstalig zeer handig.

BOL.com is met boeken vaak erg duur. Als ze er ook nog eens zo'n belabberde service op nahouden, dan zou ik daar snel weg zijn.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef:Voor je volgende boekbestellingen kan ik je deze site adviseren:

http://www.bookbutler.com

Met name voor Engelstalig zeer handig.

BOL.com is met boeken vaak erg duur. Als ze er ook nog eens zo'n belabberde service op nahouden, dan zou ik daar snel weg zijn.
Logisch dat Bol voor engelstalige boeken duurder is dan verkopers in Engeland of VS. dat zijn gewone boekwinkels ook. En Nederlands boeken mogen niet goedkoper worden verkocht.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Bol is inderdaad niet altijd de goedkoopste maar levert vrijwel zonder uitzondering goede service en levert snel en betrouwbaar. Ik kan dit concluderen na daar 9 jaar klant te zijn geweest en 88 keer besteld te hebben. Deze klacht is dan ook een uitzondering en wordt snel opgelost.

rienvangemert
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2011 22:23

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door rienvangemert »

Ja, ik heb ook veel goede ervaring met Bol, maar dit keer is het goed misgegaan.
Wanneer een leverancier je creditcard onterecht kan blokkeren is er naar mijn mening wettelijk iets mis.
Na diverse contacten met Bol wensen ze niet tot een oplossing te komen terwijl deze er wel is. Ik heb namelijk vanwege mijn eigen werk veel ervaring met het creditcardbetaalproces.
Het is dan ook jammer dat je na jaren goede ervaring moet vaststellen dat als het misgaat het ook goed misgaat. Dat je dan weer veel moeite moet steken in het vinden van andere wegen om tot een oplossing te komen is ook jammer.
Bol is via diverse wegen in de gelegenheid gesteld om een snelle oplossing te bieden. Daar ze in het weekend zeer waarschijnlijk met een minimale bezetting aanwezig zijn en de heer Ropers geen geavanceerde PDA heeft, verwacht ik zeker dat zij maandag contact zullen opnemen.

P.S. mocht Bol met een gepaste oplossing komen dan ben ik niet rancuneus en zal zeer waarschijnlijk klant blijven.

Weer bedankt voor je reactie hoor. Altijd goed dat andere meeleven!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door Guardian72 »

En als je nu melding maakt dat er onterecht een 'reservering' op de credit card word gemaakt?

Dit lijkt me op misbruik van het betalingsverkeer op jouw kaart, plus bijzonder onhandig omdat men je kaart effectief 'leegzuigt'.

Een iets scherper verwoorde mail/brief/fax zou ik zeker sturen, met een waarschuwing dat indien men dit niet binnen 3 dagen oplost, je melding gaat maken van fraude met je creditcard.

rienvangemert
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2011 22:23

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door rienvangemert »

Hallo Guardian72,
Inmiddels weer een niet van toegevoegde waarde bericht van BOL ontvangen. Lichten hun procedure toe en vergeten wie er buiten het boekje is gegaan.
De paymentserverprovider (deze zorgt dat BOL over de diverse betalingswijzen kan beschikken) geeft aan niets te kunnen doen en geen partij is. Zij hebben een contract met de merchant (BOL) en mogen niet tussen BOL en de klant komen.
ING (uitgever van de kaart) zegt niets te kunnen doen omdat er geen afschrijvingen van de kaart zijn gedaan. Indien dit ten onrechte gedaan wordt kan er een verzoek tot terugvordering worden gedaan.
Inderdaad een vreemde zaak en ga zeker tot op de bodem. Inzage in mijn persoonlijke gegevens is een eis die ik ga stellen bij BOL maar ben er inmiddels achter dat dit via een rechter zou moeten WANT klantvriendelijk is BOL niet als het misgaat.
Volgende stap die ik eerst ga nemen is mastercard en ING aanschrijven.
BOL ontvangt een aangetekende brief per gelijke post. Kost allemaal vrije tijd en geld maar ik heb het er voor over om dit onderwerp aan de orde te brengen.

Ben verder benieuwd of ik de enige ben die last heeft van het onjuist functioneren van het BOL creditcardproces. Ze blijken een fout in de software te hebben die lukraak creditcard tegoed te reserveren. LAAT VAN JE HOREN!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door Guardian72 »

rienvangemert schreef:Hallo Guardian72,
Kost allemaal vrije tijd en geld maar ik heb het er voor over om dit onderwerp aan de orde te brengen.

Ben verder benieuwd of ik de enige ben die last heeft van het onjuist functioneren van het BOL creditcardproces. Ze blijken een fout in de software te hebben die lukraak creditcard tegoed te reserveren. LAAT VAN JE HOREN!
Ja, maar wacht even.
Dat geld en tijd kan je dus bij BOL declareren - aangezien het toch duidelijk lijkt dat de fout bij hen ligt. Je zou er nog een mailtje aan kunnen wagen en vragen waarom er onterechte, en dus frauduleuze, bedragen in rekening worden gebracht (het word in rekening gebracht daar je de kaart nu niet kan gebruiken - zodat het is alsof geld is uitgegeven)

Ik neem aan dat je niet een berichtje hebt verzonden of BOL alstublieft je card frauduleus wilt belasten? Dan gewoon tijd en kosten noteren, en een rekening sturen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Guardian72 schreef:
rienvangemert schreef:Hallo Guardian72,
Kost allemaal vrije tijd en geld maar ik heb het er voor over om dit onderwerp aan de orde te brengen.

Ben verder benieuwd of ik de enige ben die last heeft van het onjuist functioneren van het BOL creditcardproces. Ze blijken een fout in de software te hebben die lukraak creditcard tegoed te reserveren. LAAT VAN JE HOREN!
Ja, maar wacht even.
Dat geld en tijd kan je dus bij BOL declareren - aangezien het toch duidelijk lijkt dat de fout bij hen ligt. Je zou er nog een mailtje aan kunnen wagen en vragen waarom er onterechte, en dus frauduleuze, bedragen in rekening worden gebracht (het word in rekening gebracht daar je de kaart nu niet kan gebruiken - zodat het is alsof geld is uitgegeven)

Ik neem aan dat je niet een berichtje hebt verzonden of BOL alstublieft je card frauduleus wilt belasten? Dan gewoon tijd en kosten noteren, en een rekening sturen.
Tijd kan je echt niet declareren, dat kan hoogstens als het beroepsmatig is. Vrije tijd heeft geen uurtarief.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door Guardian72 »

GJvdZ schreef: Tijd kan je echt niet declareren, dat kan hoogstens als het beroepsmatig is. Vrije tijd heeft geen uurtarief.
Misschien, misschien niet - feit blijft dat de handeling van of namens BOL niet juist zijn - meerdere 'reserveringen' voor eenzelfde bestelling is m.i. onrechtmatig - daar effectief een betaalmiddel zo gekaapt word.

BOL lijkt - gezien commentaar TS - niet echt van plan actie te ondernemen.
Dus, TS moet vrij nemen van werk om dingen te regelen (afdelingen die dit soort zaken regelen werken tussen 10 en 17 uur meestal) - lijkt me alleszins redelijk dat deze tijd (deels) vergoed word.

De fout ligt bij BOL (of althans, de verantwoording) - of niet?

rienvangemert
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2011 22:23

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door rienvangemert »

Mijn insteek is om ervoor te zorgen dat de onwettige handelingen van BOL stoppen. Natuurlijk kost het tijd en dus geld maar ik ben er nog nimmer in geslaagd prive tijd vergoed te krijgen.
Inmiddels heb ik een klacht bij de thuiswinkel.org ingediend.
Afwachten wat hieruit komt.

rienvangemert
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 aug 2011 22:23

Re: bol.com doet onterecht reserveringen op creditcard

Ongelezen bericht door rienvangemert »

BOL heeft gereageerd door het inzetten van een medewerker Special care.
Ze hebben mij verzocht aan te tonen dat er reserveringen actief zijn op mijn creditcard want zij kunnen de reserveringen niet zien in hun systeem.
Of ik een kopie van mijn afschrift wil toezenden met het bewijs.
Bewijslast ligt dus klaarblijkelijk bij mij. Echter weet zelf de Special care medewerker die ook nog een collega van de financiële afdeling heeft ingeschakeld niet dat een creditcardafschrift nimmer reserveringen vermeld.
Daarnaast is het BOL dus niet bekend met welke systemen er gewerkt wordt. Daar ik bekend ben met de systemen waar zij mee werken omdat ik op mijn werk met dezelfde systemen werk en met dezelfde leveranciers, heb ik hun een werkinstructie toegezonden hoe zij hun probleem kunnen oplossen.
Mooie omgekeerde wereld. En op de koop toe maak ik nog een instructie voor ze ook in mijn tijd die ik anders had kunnen gebruiken. Deel dus zeker het gevoel van Guardian72 en ga dus door totdat het naar mijn tevredenheid is opgelost.

Wordt vervolgd....

Gesloten