BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
BarryK
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2021 10:41

BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door BarryK »

Op vrijdag 10 december heb ik geboden op een kavel bij BVA Auctions.

Via marktplaats kwam ik een advertentie tegen over de online veiling en via marktplaats werd ik doorgelinkt naar de BVA pagina waar je de bieding kan doen op de desbetreffende kavel. Op deze biedingspagina wordt niet gesproken over een eventuele openbare veiling, ook bij het plaatsen van het bod wordt je niet geattendeerd dat het een openbare veiling betreft. Doordat het een openbare veiling betreft heb je blijkbaar geen recht op herroepingsrecht.

In de marktplaats-advertentie wordt letterlijk gezegd dat het kavel onderdeel is van een online veiling (dus géén openbare veiling). Hiermee wordt je dus gelokt. Bva Aucitions zegt: "Via marktplaats wordt alleen geadverteerd, om een bod uit te brengen word je doorverwezen naar onze site waar deze informatie vermeldt staat.

De informatie waarnaar BVA Auctions verwijst, zit (zie ik nu achteraf) verborgen onder subpagina's bij de kavel.
In de omschrijving van de kavel wordt hier niet over gesproken, evenals bij het plaatsen van de bieding.

BVA lokt consumenten naar (een zogenaamde openbare) online veiling.
Nu wil ik gebruik maken van mijn herroepingsrecht en BVA Auctions steekt de kop in het zand en wil mij (als onervaren) consument om geen enkele wijze tegemoet komen. BVA wil op geen enkele wijze mij hierin tegemoet komen! Dus mensen, pas op!

Methusalah
Berichten: 1214
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Methusalah »

Maar... het is een veiling? Weet je dan niet wat een veiling is? Ik vrees dat dit gewoon een kwestie is van je zelf niet goed informeren.

Cro
Berichten: 2097
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Cro »

Maar was er nu sprake van een openbare of online veilig? Dit artikel legt het vrij duidelijk uit, waarbij ze ook nog een andere uitzondering aan lijken te stippen, namelijk de faillissement veiling, iets dat bij BVA ook vaak van toepassing is.

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... je-aankoop

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik liep laatst over straat en iemand sprak mij aan dat er in het veilinghuis om de hoek een veiling gaande was. Ik ben naar binnen gelopen en heb geboden op een kavel. Nu blijk ik ineens het hoogste bod uitgebracht te hebben en zit er nu aan vast.

Tja, het verhaal is niet helemaal vergelijkbaar, maar in strekking hetzelfde. U biedt blind op iets zonder de voorwaarden gelezen te hebben. Sterker, u weet niet eens wanneer het afhaalmoment is.
Het ligt er helemaal aan wat voor veiling het geweest is. Bij een faillissementsveiling zal de koper eerst naar de kijkdag moeten gaan om daarna wel of niet te bieden. Bij commerciële veilingen kan er een kijkdag zijn of niet. Verschillende opties betekent dus ook vooraf kijken hoe en wat.

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Moneyman »

BarryK schreef:
13 dec 2021 10:42
In de marktplaats-advertentie wordt letterlijk gezegd dat het kavel onderdeel is van een online veiling (dus géén openbare veiling).
Waarom zou een online veiling niet kunnen kwalificeren als een openbare veiling?

Seinhuis
Berichten: 2386
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies. Hun kunnen jou advies geven wat je kunt doen.

Echter, ik denk dat het heel moeilijk wordt om van de koop af te komen.

Ivo.w
Berichten: 1769
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Om bij BVA een bod uit te kunnen brengen, moet je een account aanmaken en inloggen. Bij het aanmaken van een account moet uitdrukkelijk worden aangegeven dat u akkoord bent met de algemene voorwaarden van BVA. Wie inlogt en biedt op een kavel heeft dus al in een eerder stadium aangegeven bekend te zijn met en akkoord te gaan met de voorwaarden die aan de veiling verbonden zijn.

Daarnaast zie ik met alle wil van de wereld niet waarom een online veiling geen openbare veiling kan zijn. Toegang tot internet en het aanmaken van een BVA account is niet voorbehouden een een selecte groep mensen. Het staat iedereen vrij dat te doen en op die manier deel te nemen aan de online veiling, waarmee de online veiling in mijn ogen volledig openbaar is. Zelfs nog veel meer "openbaar" dan een veiling in een veilinghuis waarbij je fysiek aanwezig moet zijn. Immers is er in geval fysieke aanwezigheid vereist is nogal een beperking ten aanzien van beschikbare capaciteit én moet je als persoon met normale dagelijkse bezigheden ook maar net beschikbaar en op de plaats van de locatie kunnen zijn. In een tijd van mobiel internet is het 'ter plaatse' zijn bij de digitale veiling veel makkelijker (dus toegankelijker, dus meer "openbaar") dan bij een veiling in een veilinghuis.

Het is gewoon een kwestie van lezen. En ja, een kavel 'winnen' betekent betalen. In het beste geval heeft u geboden op een commerciële veiling waarop het herroepingsrecht van toepassing is. Dan kunt u na betaling en ontvangst van uw goederen hiervan gebruik maken. In geval van een faillissementsveiling is het herroepingsrecht niet van toepassing.

ZeerPrivé
Berichten: 5646
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik had me laatst als onervaren bergbeklimmer aangemeld voor een beklimming van de Mount Everest. Kom ik daar aan blijkt hij toch hoger te zijn dan de Vaalserberg. En ze vertikken het om mijn geld terug te geven...

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Moneyman schreef:
13 dec 2021 12:15
BarryK schreef:
13 dec 2021 10:42
In de marktplaats-advertentie wordt letterlijk gezegd dat het kavel onderdeel is van een online veiling (dus géén openbare veiling).
Waarom zou een online veiling niet kunnen kwalificeren als een openbare veiling?
Inderdaad dat. Het is gewoon zichtbaar hoeveel er geboden wordt. Net als bij een "echte" veiling.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
13 dec 2021 12:15
Waarom zou een online veiling niet kunnen kwalificeren als een openbare veiling?
Leidraad Consumentenrechten - 2.6. Regels voor openbare veilingen
De vervangen Richtlijn 97/7/EG inzake verkoop op afstand was niet van toepassing op overeenkomsten "die worden gesloten bij een verkoop bij opbod" (artikel 3, lid 1). De nieuwe richtlijn is van toepassing op verkopen bij opbod of veilingen, die moeten voldoen aan de specifieke regels voor een "openbare veiling", als bepaald in artikel 2, lid 13, als "een verkoopmethode waarbij goederen of diensten door de handelaar worden aangeboden aan consumenten, die persoonlijk aanwezig zijn of de mogelijkheid krijgen om persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, door middel van een transparante competitieve biedprocedure, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de winnende bieder verplicht is de goederen of diensten af te nemen".

Artikel 6, lid 3, bepaalt dat voor openbare veilingen de identiteit, contactgegevens en het geografische adres van de vestiging en de bedrijfsruimte van de handelaar die de goederen of diensten verkoopt, mogen worden vervangen door die van de veilingmeester. Daarnaast is er op grond van de uitzondering in artikel 16, onder k), geen herroepingsrecht voor overeenkomsten die zijn gesloten op een openbare veiling.

Consumenten moeten een openbare veiling immers in persoon kunnen bijwonen, ook als de mogelijkheid bestaat via internet of per telefoon een bod te doen. Onlineveilingen waarbij consumenten niet persoonlijk aanwezig kunnen zijn, mogen daarentegen niet worden beschouwd als een openbare veiling.

In overweging 24 wordt het volgende verduidelijkt: "Gebruikmaking van onlineplatforms voor een veiling die ter beschikking staan van consumenten en handelaren, mag niet als openbare veiling in de zin van deze richtlijn worden aangemerkt." Onlineveilingen moeten dan ook volledig in overeenstemming zijn met de bepalingen in de richtlijn inzake bijvoorbeeld de precontractuele informatie die moet worden verstrekt voordat de consument door de overeenkomst (het bod) is gebonden, en het herroepingsrecht.

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bijzonder. Zelfs als ik als gerechtsdeurwaarder een executieverkoop doe, kwalificeert een digitale veiling als openbare verkoop.

De vraag is dus of er een kijkdag/ moment/ mogelijkheid tijdens de veiling is geweest. Als dat zo is, wordt aan de eisen voldaan, lijkt mij. Zie ook de eerdere link van Hellolaw.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 13 dec 2021 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou verder kijken naar de misleidende handelspraktijk. Het lijkt mij namelijk, dat als er sprake is van een openbare veiling, dan ook aangegeven moet worden dat je persoonlijk aanwezig kan zijn.

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tenzij het een executieverkoop (bijvoorbeeld na faillissement) is. Dan geldt er geen herroepingsrecht.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dan zou m.i. aangegeven moeten worden dat het gaat om een executieverkoop. Aan de informatieplicht ontkom je niet.

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens. Mijn ervaring met BVA is overigens dat dat helder aangegeven wordt.

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

https://service.bva-auctions.com/nl/art ... re-veiling. Je kan bij BVA dus gewoon fysiek aanwezig zijn bij een veiling.

Wellicht heeft TS nog een linkje naar de veiling, dan weten we direct wat er wel of niet geschreven is.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het beste is om een screenshot te maken. De tekst op een internet pagina is vluchtig, omdat deze aangepast kan worden.

Ik zie overigens alleen online veilingen
https://www.marktplaats.nl/u/bva-auctions-b-v/25692430/

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door alfatrion »

https://www.marktplaats.nl/v/sieraden-t ... taal-59889

"Dit kavel is onderdeel van een online veiling. Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van BVA Auctions.

Hét online veilinghuis voor jou

BVA Auctions is het grootste online veilinghuis van Europa en veilt in opdracht van derden slapende voorraad, overstock, tweedekans producten zoals retouren en bedrijfsbeëindigingen. Met meer dan 2 miljoen geregistreerde klanten is BVA Auctions het vertrouwde online veilinghuis voor jou!"

https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 9/18355407

En dan weggestopt onder "veilinginformatie"

"Retourneren?
Dit betreft een openbare veiling waardoor de kavels in deze veiling niet op basis van het wettelijk herroepingsrecht geretourneerd kunnen worden. Voor meer informatie zie Contact en vragen."

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het voorbeeld van het Ebel horloge is inderdaad misleidend. De cruciale informatie staat tever weggestopt.

Ik heb vooral ervaring met de executieverkopen. Daarbij is het een stuk helderder, zie bijvoorbeeld onderstaande advertentie.
https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 8281?pid=0

Hierbij gelden ook aanvullende veilingvoorwaarden, en aparte biedvoorschriften. Deze advertentie is dan grappig genoeg weer niet op marktplaats te vinden.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Sterker nog de informatie is dubbelzinnig. Eerst: u kunt alleen op onze website bieden. En later: u kunt ook langs komen. Dat is misleidend, zelfs als het niet is weggestopt.

Gesloten