BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door k2p »

https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 8572&pid=0

Broodmandje, zogenaamd al 300 euro op geboden. Nog 13 minuten om te bieden. Maar ik kan op kijkdagen komen kijken. Waar? Nou, bij:

Kijk- & ophaaldagen
Kijkdagen
Kijkdag 1
do 09 dec. 2021 van 10:00 tot 16:00

Adres: Thuisbezorgd . Online NL

Wij adviseren je van de kijkdag gebruik te maken. Houd de kavelnummer(s) bij de hand tijdens de kijkdag, zonder kavelnummer(s) kunnen wij je niet van dienst zijn.
Kijkdag 2
vr 10 dec. 2021 van 10:00 tot 16:00

Adres: Thuisbezorgd . Online NL

Wij adviseren je van de kijkdag gebruik te maken. Houd de kavelnummer(s) bij de hand tijdens de kijkdag, zonder kavelnummer(s) kunnen wij je niet van dienst zijn.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door k2p »

Is het trouwens niet zo dat bij een openbare veiling ze ook móeten verkopen en leveren aan de hoogste bieder, al wordt er niet veel geboden? Dus als het begin-bod door iemand wordt geaccepteerd, en er is geen tweede bieder. En ook als ze na de biedingen blijken het weer verkocht te hebben aan een ander, dat ze alsnog moeten leveren of schadevergoeding moeten betalen?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is geen openbare veiling, want je kunt tijdens de veiling niet persoonlijk aanwezig zijn. Het veilingshuis kan een minimum instellen.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Moneyman »

k2p schreef:
13 dec 2021 21:23
Is het trouwens niet zo dat bij een openbare veiling ze ook móeten verkopen en leveren aan de hoogste bieder, al wordt er niet veel geboden? Dus als het begin-bod door iemand wordt geaccepteerd, en er is geen tweede bieder. En ook als ze na de biedingen blijken het weer verkocht te hebben aan een ander, dat ze alsnog moeten leveren of schadevergoeding moeten betalen?
Dat hangt er maar net vanaf wat er in de veilingvoorwaarden staat. Als daar een voorbehoud van gunning instaat, wat ik zelf altijd doe als ik via BVA verkoop, is die leveringsverplichting er niet.

Bram Bonnewel
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

waarom kijken sommigen niet verder dan hun neus lang is?? Alles staat vermeld op de site.

https://www.bva-auctions.com/nl/terms

Wij kopen regelmatig op veilingen en de voorwaarden is altijd het eerste wat je moet lezen.
Zo ook de veiling specifieke voorwaarden.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bram Bonnewel schreef:
15 dec 2021 13:38
waarom kijken sommigen niet verder dan hun neus lang is??
Omdat ze dat, wettelijk gezien, niet hoeven. Je zou niet moeten klikken om relevante informatie te zien.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bram Bonnewel schreef:
15 dec 2021 13:38
waarom kijken sommigen niet verder dan hun neus lang is??
Omdat BVA ze op het verkeerde been zet.

mgroen1
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 apr 2011 10:08

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door mgroen1 »

Er zitten enige hiaten de wet bij online veilingen, die helaas in deze casus (en bij mij ook in het verleden) tot uiting kwamen. Laat het mij uitleggen. De gedachte achter een koop op afstand is dat de consument niet direct "binding" heeft met het apparaat/artikel dat hij/zij koopt. Het niet heeft kunnen testen, aanraken, voelen, fysiek beoordelen, etc. Normaal gesproken kun je dan gebruik maken van een garantie/reparatie proces maar dat kan bij een faillesments veiling wellicht niet (meer), ivm verlopen garanties. Zelfs een kijkdag biedt dan geen oplossing want dan kun je alleen "kijken", aanraden, maar nog steeds niet uitgebreid testen of functionaliteiten naar believen zijn.

Wat doe je dan bijvoorbeeld als je bijv. een laptop hebt gekocht bij BVA (of andere online veiling), uit een faillisementsveiling, online, van 3 jaar oud (dus geen garantie), je bij de kijkdag bent geweest, het winnende bod hebt, en thuis blijkt dat het toetsenbord het niet doet? Kijken op een veilingdag, is iets anders dan het product fysiek kunnen gebruiken en testen en evalueren. Formeel heb je geen recht op teruggave (overigens volgens de wet, BVA kan in AV zeggen wat ze willen de wet Koop op Afstand prevaleert bijna altijd).
In zo'n situatie moet/kun je niet anders dan een beroep doen op de coulance van BVA (of andere). De wet Koop op Afstand voorziet helaas niet in deze casustiek.

NB: Ik heb zelf persoonlijk een vergelijkbare situatie mogen ervaren bij BVA. Na terugsturen van het product dat defect bleek te zijn, kreeg ik mijn aankoopbedrag terug (dit kostte wel enige moeite bij BVA maar de aanhouder wint).

Tot slot 3 opmerkingen:
1. kopen van electronische apparaten via een veiling is risicovol. Omdat je dus geen recht op garantie hebt en de kijkdagen onvoldoende zijn om defecten uit te sluiten, en je dus formeel geen recht op ongedaan maken van de aankoop hebt. Let dus op hiermee!!
2. Ik kan als advies geven richting de gedupeerde geven : neem contact met BVA op en probeer coulance te geven.
3. Ik roep wetgevers deze hiaat in de wet te dichten!

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Moneyman »

lubeckdave schreef:
16 dec 2021 08:55
Jouw verhaal deugd niet !! Jouw verhaal stinkt naar opnaaierij !! Ik ken die site ! En voor jij een bieding gaat doen zie je eerst wat het bedrag op dat moment is wat anderen geboden heeft en kan je niet minder bieden dan de hoogste bieder op dat moment . Of je naait de boel op hier , of je bent O***t*m !!! Buiten dat valt me op dat het toch vaak Volwassenen die overal intuinen . Dit soort websites zijn geen Charitatieve Instellingen . Die worden rijk door jou soort stommiteiten . Volwassenen trappen overal in ( dat noemt zich volwassen ) . Mijn kleine neefje van 10 is zelfs slimmer dan menig volwassene . Een tip voor je . ga liever Fysiek naar een veiling dan naar zo'n dergelijke site .
Dit verhaal deugt inderdaad niet. Ik heb het daarom maar ven gemeld.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik lees maar over een consument die zijn kop in het zand steekt - en dat is de koper.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moneyman schreef:
16 dec 2021 10:15
Dit verhaal deugt inderdaad niet. Ik heb het daarom maar ven gemeld.
Die melding is niet gelukt, denk ik, want ik kon het bericht zojuist nog melden. Wat ik dan ook onverwijld gedaan heb.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Moneyman »

Was wel gedaan, en door de moderatie verwijderd. Die vinden dit blijkbaar geen probleem...

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door Erthanax »

Aha, zit het zo. Dan ben ik het niet eens met de moderator van dienst. Grove taal, beledigingen, TS aanvallen; volgens mij is het bericht toch echt in strijd met de forumregels.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door alfatrion »

Erthanax schreef:
16 dec 2021 12:23
Aha, zit het zo. Dan ben ik het niet eens met de moderator van dienst. Grove taal, beledigingen, TS aanvallen; volgens mij is het bericht toch echt in strijd met de forumregels.
En dan is het verhaal van TS ook eens bevestigd in dit topic.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: BVA-Auctions lokt consumenten en steekt kop in het zand

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
15 dec 2021 13:39
Bram Bonnewel schreef:
15 dec 2021 13:38
waarom kijken sommigen niet verder dan hun neus lang is??
Omdat ze dat, wettelijk gezien, niet hoeven. Je zou niet moeten klikken om relevante informatie te zien.
Dan vind ik de wet niet oké, de meest relevante informatie is (gezien de voorwaarden die eraan verbonden zijn) dat het een openbare veiling is, dat er online geboden wordt is veel minder relevant.

Gesloten