C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ivo.w schreef:
06 mar 2024 19:50
ZeerPrivé schreef:
06 mar 2024 16:52
Kortom, zonder de factuur kan je niet betalen.
Dat is niet de reden waarom ik de tekst neerzette. De reden was dat er helemaal niet staat dat de factuur gemaild wordt.
Dat hoeft ook helemaal nergens te staan. E-mail is een gangbaar communicatiekanaal voor het verzenden en ontvangen van facturen. Juist ook wanneer de aankoop online is gedaan!

Een aparte vermelding van de verzendwijze is echt niet nodig als een gangbare methode gebruikt wordt.
Nou, ik bestel al jaren meerdere keren p.w. online en soms zit de factuur toch echt a) in de doos of b) onder het adreslabel in plastic geplakt. En daarnaast kan de mail in de spambox beland zijn.

Zal vast wel weer aan mij liggen, maar als ik geen factuur krijg voor levering of een dienst, ga ik er toch echt zelf achteraan.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
06 mar 2024 18:54
16again schreef:
06 mar 2024 18:17
De bewijslast voor ontvangst van 14-dagen brief ligt bij C&A, danwel incassoburo.
Betaal de hoofdsom , en laat ze het eerst maar aantonen.
Waarom kan de rekening met incassokosten wel op de deurmat ploffen, en 14-dagen brief niet?
TS kan de hoofdsom niet betalen. Daarvoor heeft TS een factuurnummer nodig. Dat is nou net het probleem.
Onzin. TS kan natuurlijk gewoon bevrijdend alleen het factuurbedrag aan het incassobureau betalen en de kosten betwisten.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
06 mar 2024 18:58
16again schreef:
06 mar 2024 18:17
De bewijslast voor ontvangst van 14-dagen brief ligt bij C&A, danwel incassoburo.
Betaal de hoofdsom , en laat ze het eerst maar aantonen.
Waarom kan de rekening met incassokosten wel op de deurmat ploffen, en 14-dagen brief niet?
Het is niet helemaal duidelijk wat de juridische status nu is. Het is een Duits bedrijf, gevestigd in Duitsland. Ze werken ook met een Duits incasso buro. Zie de algemene voorwaarden:
§ 9 Toepasselijk recht
Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing, met uitsluiting van het Weens koopverdrag (CISG). Op het gebied van privacy is Duits recht van toepassing.
Da's ook onzin: er is uiteraard gewoon Nederlands recht van toepassing.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Jablan »

C&A: de webshop is tegenwoordig vanuit Duitsland voor de hele EU, niet meer per land apart.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »


TS kan de hoofdsom niet betalen. Daarvoor heeft TS een factuurnummer nodig. Dat is nou net het probleem.
Onzin. TS kan natuurlijk gewoon bevrijdend alleen het factuurbedrag aan het incassobureau betalen en de kosten betwisten.
U heeft er meer verstand van dan ik. Meende dat incassoburo's vroeger binnenkomend geld altijd eerst met de kosten verrekende en daarna het restant pas in mindering brachten op hoofdsom.
Raad daarom altijd aan om rechtstreeks te betalen met vermelding van het orginele factuurnummer maar is kennelijk niet nodig.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef: Da's ook onzin: er is uiteraard gewoon Nederlands recht van toepassing.
Oh als dat zo duidelijk is, waarom kan er dan alleen in een buitenlandse taal gecommuniceerd worden?

Dus als TS een conflict krijgt met het incasso buro dan kan TS dat Duitse incasso buro voor de Nederlandse rechter dagen? Uitbrengen van een dagvaarding bij een Duits bedrijf is dan geen enkel probleem?

Heb ik weer wat geleerd vandaag. Ik vind landgrenzen juridisch best verwarrend.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
06 mar 2024 23:32

TS kan de hoofdsom niet betalen. Daarvoor heeft TS een factuurnummer nodig. Dat is nou net het probleem.
Onzin. TS kan natuurlijk gewoon bevrijdend alleen het factuurbedrag aan het incassobureau betalen en de kosten betwisten.
U heeft er meer verstand van dan ik. Meende dat incassoburo's vroeger binnenkomend geld altijd eerst met de kosten verrekende en daarna het restant pas in mindering brachten op hoofdsom.
Raad daarom altijd aan om rechtstreeks te betalen met vermelding van het orginele factuurnummer maar is kennelijk niet nodig.
Wat het incassobureau met de opdrachtgever doet, is voor ts niet relevant. Als de zaak uit handen is gegeven, kan je het onbetwiste deel beter aan de gemachtigde betalen. Dat is bevrijdend.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
06 mar 2024 23:38
Moneyman schreef: Da's ook onzin: er is uiteraard gewoon Nederlands recht van toepassing.
Oh als dat zo duidelijk is, waarom kan er dan alleen in een buitenlandse taal gecommuniceerd worden?

Dus als TS een conflict krijgt met het incasso buro dan kan TS dat Duitse incasso buro voor de Nederlandse rechter dagen? Uitbrengen van een dagvaarding bij een Duits bedrijf is dan geen enkel probleem?

Heb ik weer wat geleerd vandaag. Ik vind landgrenzen juridisch best verwarrend.
Houd het simpel; je doet zaken met een in Nederland opererend bedrijf. De Nederlandse rechter is bevoegd. Je mag gewoon in het Nederlands communiceren. Je kunt in Nederland dagvaarden. De verwarring valt dus heel erg mee.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Je kunt in Nederland dagvaarden.
Dat wist ik dus niet. Dus het is geen probleem om die dagvaarding te betekenen in het buitenland?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

Speedy123 schreef:
06 mar 2024 18:54
TS kan de hoofdsom niet betalen. Daarvoor heeft TS een factuurnummer nodig. Dat is nou net het probleem.
Om te betalen heb je alleen geld en een bankrekening nodig. Het is wel handig om iets identificered te gebruiken zoals een factuurnummer, ordernummer, klantnummer, maar dat is niet noodzakelijk om te betalen. Betalen gaat er om dat de ander het geld heeft, niet dat hij ook weet dat je aan je betalingsverplichting hebt voldaan.
Jablan schreef:
06 mar 2024 22:35
C&A: de webshop is tegenwoordig vanuit Duitsland voor de hele EU, niet meer per land apart.
En dus? De website is in het Nederlands, de taal is Nederlands en in de voorwaarden staat dat Nederlands recht van toepassing is.
Speedy123 schreef:
06 mar 2024 23:32
Meende dat incassoburo's vroeger binnenkomend geld altijd eerst met de kosten verrekende en daarna het restant pas in mindering brachten op hoofdsom.
De regel is eerst de kosten, dan de rente en dan pas de hoofdsom. Het maakt niet uit aan wie je betaald. Het maakt wel uit of je die kosten kan verhalen en dat kan hier niet.
Speedy123 schreef:
06 mar 2024 23:38
Oh als dat zo duidelijk is, waarom kan er dan alleen in een buitenlandse taal gecommuniceerd worden?
Wat heeft de taal waarin de vertegenwoordiger van de schuldeiser wilt communiceren te maken met het recht dat van toepassing is?
Speedy123 schreef:
06 mar 2024 23:38
Dus als TS een conflict krijgt met het incasso buro dan kan TS dat Duitse incasso buro voor de Nederlandse rechter dagen?
TS krijgt heen conflict met het incassobureau maar met de schuldeiser. En het is niet TS die naar de rechter moet maar de schuldeiser. Als hoofdregel moet je dagvaarden waar de gedaagde woont. Daar zijn tal van uitzonderingen op.
Moneyman schreef:
06 mar 2024 23:47
Je kunt in Nederland dagvaarden.
C&A zit in Duitsland dus er moet in Duitsland dagvaarden en ik meen dat er ook in het Duits gedagvaard worden om te verschijnen voor de rechtbank in Nederland. Maar je kan bij de rechtbank in Nederland terecht voor een alternatieve route.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door rwolters »

Even een checkvraag: is er via de NL of DE website besteld?

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »

rwolters schreef:
07 mar 2024 08:06
Even een checkvraag: is er via de NL of DE website besteld?
Er is geen NL website. Er is slechts een website die meerdere talen ondersteunt die vanuit Duitsland gehost wordt. Op die site kan je kiezen in welk land je bestelling afgeleverd wordt.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Dirkie »

Speedy123 schreef:
07 mar 2024 08:38
rwolters schreef:
07 mar 2024 08:06
Even een checkvraag: is er via de NL of DE website besteld?
Er is geen NL website. Er is slechts een website die meerdere talen ondersteunt die vanuit Duitsland gehost wordt. Op die site kan je kiezen in welk land je bestelling afgeleverd wordt.
En nog een check vraag: heeft TS al eens gekeken naar de bestellingen. Dat kan namelijk door in te loggen bij C&A en daar te kijken. Daar staan alle gegevens zoals de factuur, de betaling gegevens, wat er eventueel retour gestuurd is enz enz. Kortom als je online koopt is dat de plek om even te kijken. Als ik iets koop met achteraf betalen dan maak ik een notitie zodat ik weet dat er nog iets betaald moet worden.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Dirkie schreef:
07 mar 2024 08:41
Speedy123 schreef:
07 mar 2024 08:38
rwolters schreef:
07 mar 2024 08:06
Even een checkvraag: is er via de NL of DE website besteld?
Er is geen NL website. Er is slechts een website die meerdere talen ondersteunt die vanuit Duitsland gehost wordt. Op die site kan je kiezen in welk land je bestelling afgeleverd wordt.
En nog een check vraag: heeft TS al eens gekeken naar de bestellingen. Dat kan namelijk door in te loggen bij C&A en daar te kijken. Daar staan alle gegevens zoals de factuur, de betaling gegevens, wat er eventueel retour gestuurd is enz enz. Kortom als je online koopt is dat de plek om even te kijken. Als ik iets koop met achteraf betalen dan maak ik een notitie zodat ik weet dat er nog iets betaald moet worden.
TS wist dat hij nog moest betalen. Daar zit het probleem niet. TS was in afwachting van de factuur. De factuur werd echter niet ontvangen, hij kreeg een bericht van een Duits incasso buro met incasso kosten.

Het probleem is nu niet meer dat TS wacht op de factuur, het probleem is hoe af te komen van de incasso kosten

marieke85
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2010 11:35

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door marieke85 »

In de doos zat geen factuur. De spammap in mijn emailbox controleer ik paar keer per week ivm ziek/lichamelijk beperkt kind en daar ook weleens berichten inkomen van behandelaars. Ik heb daar geen email gezien van c&a. Het was met de feestdagen dat ik in haast wat dingen via internet bestelde voor de feestdagen. Meestal betaal ik met IDEAL, maar dit keer had ik gekozen voor achteraf betalen. Ik ben mij door de feestdagen, drukke gezin en de zorgen om mij kind niet bewust geweest van een openstaande factuur. Als je hem dan niet ontvangt per email ben je je van geen kwaad bewust. Ik heb nog nooit een brief van een incassobureau gehad of een rekening niet betaald. Dus ik raakte in schok toen ik een brief kreeg van een incassobureau. Eerst moest ik uitzoeken van wie (was een dik boekwerk). Met de zoekfunctie in mijn email vond ik geen factuur van c&a. Dus C&A gebeld. Jammer voor je eenmaal bij incassobureau is het je eigen probleem. Ik heb toen het nummer op de Incassobrief gebeld. Zij waren een tussenbedrijf, waarschijnlijk omdat het incassobureau Duits is. Ik kreeg te horen dat dit een veelvoorkomend probleem is. Ik moest bezwaar maken en het bedrag van de producten betalen aan het incassobureau, maar niet de incassokosten zij de vrouw aan de lijn. Dit dus gedaan, maar het incassobureau dreigt met deurwaarders. C&A kon geen factuur per post sturen maar het incassobureau weet juist te goed mijn brievenbus te vinden. Helaas zijn op Internet gelijke verhalen te vinden of klanten die producten retour sturen en alsnog Teschinkasso achter zich aan krijgen. Met mijn verhaal probeer ik mensen te waarschuwen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

marieke85 schreef:
07 mar 2024 10:07
Helaas zijn op Internet gelijke verhalen te vinden of klanten die producten retour sturen en alsnog Teschinkasso achter zich aan krijgen. Met mijn verhaal probeer ik mensen te waarschuwen.
Wat er bij anderen in andere situaties gebeurd staat los van uw probleem. Dat geeft enkel ruis.
Dat C&A geen brieven verstuurd is niet zo vreemd. U besteld online en regelt alles online. En over online gesproken, als u inlogt bij C&A kunt u alles inzien. Zowel uw bestellingen als alle facturen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door witte angora »

marieke85 schreef:
07 mar 2024 10:07
Met mijn verhaal probeer ik mensen te waarschuwen.
Maar waar tegen dan? 'Koop niet online bij C&A'?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
07 mar 2024 08:49
Het probleem is nu niet meer dat TS wacht op de factuur, het probleem is hoe af te komen van de incasso kosten
Dat probleem lijkt me niet zo moeilijk:
Geen deugdelijke 14 dagen brief ontvangen, kosten te hoog.
Al zullen wel intimiderende mailtjes volgen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
07 mar 2024 03:59
Moneyman schreef:
06 mar 2024 23:47
Je kunt in Nederland dagvaarden.
C&A zit in Duitsland dus er moet in Duitsland dagvaarden en ik meen dat er ook in het Duits gedagvaard worden om te verschijnen voor de rechtbank in Nederland. Maar je kan bij de rechtbank in Nederland terecht voor een alternatieve route.
C&A heeft tal van nevenvestigingen, ook in Nederland. Tenzij de webshop een eigen separate, uitsluitend Duitse entiteit is, kun je gewoon in Nederland dagvaarden.

Maar goed, ts hoeft helemaal niet te dagvaarden.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Methusalah »

witte angora schreef:
06 mar 2024 20:13
Ivo.w schreef:
06 mar 2024 19:54
witte angora schreef:
06 mar 2024 17:56
Soms wordt de factuur als bijlage bij gevoegd, in plaats dat de mail de eigenlijke factuur is. Maar dan moet je die mail wel goed lezen. Soms is het mij ook niet altijd duidelijk dat er een bijlage is die ik nodig heb. Gaat overigens tot nu toe altijd goed, geen zorg.
Soms?

Het is gangbaar dat een digitale factuur in de vorm van een PDF bestand (dus als bijlage indien het mail betreft) wordt verstuurd.
Maar dan moet je wel een pdf-lezer hebben. Als die niet is geïnstalleerd kun je hem ook niet lezen.

Als je kan internetten kan je ook een PDF lezen want elke browser kan deze openen. Dus dat excuus gaat niet op.

Plaats reactie