Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Etd
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2018 20:29

Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door Etd »

Afgelopen zondag won ik 3 items op Catawiki. Het was niet eenvoudig om te zien of ik de hoogste bieder was omdat de server een paar keer bij Catawiki vastliep. Nadat ik objecten had gewonnen heb ik ze alle drie direct betaald inclusief de verzend- en veilingkosten. Maandag ochtend besloot Catawiki echter dat vanwege diverse internet onderbrekingen de veilingen met 48 uur te verlengen en alle kopers die reeds betaald hadden voor geveilde items zouden hun geld terug krijgen.

Toen ik ’s in de middag echter ging kijken naar de items viel het me direct op dat items in een andere veiling die ik volgde voor een deel niet met 48 uur zijn verlengd. Dit terwijl objecten hiervan tussen de door mij gewonnen veilingen afliepen.
Mijn 3 items zaten in de veiling https://www.catawiki.com/nl/a/877675-sc ... nenveiling
In veiling https://www.catawiki.com/nl/a/858973-ex ... nenveiling zijn de eerste 7 objecten niet opnieuw aangeboden en begon de verlenging bij object: Märklin 1 - 55681 - Elektrische locomotief - Serie Ce 6/8 III 'het reptiel van de Gotthard" – SBB

Omdat in mijn veiling mijn object als 2e geveild was deze eindtijd in de periode van de 7 andere objecten. Op dinsdagavond bleek dat 2 van mijn 3 gewonnen items door anderen waren overboden, ik was zelf niet in de gelegenheid om hierop te bieden op dinsdag.

Het is belachelijk dat Catawiki een beslissing neemt om een deel van de veilingen te verlengen en een deel niet. Juridisch klopt er geen bal van wat ze hier hebben gedaan. Waar is de gelijkheid voor alle kopers/verkopers?

Ik heb daarom aan Catawiki gevraagd de 3 objecten alsnog te leveren omdat er geen gelijkheid is toegepast in een beslissing van de directie. (Uiteraard tegen betaling de betaling van de items.) Wie neemt er hier bij Catawiki de beslissing over? Een "veilingmeester"?

Ed

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door kuklos »

Etd schreef:
24 nov 2023 15:57
Juridisch klopt er geen bal van wat ze hier hebben gedaan.
Op basis van welke wetgeving of jurisprudentie zou die niet mogen? Aangezien je zegt dat het juridisch niet klopt. Waarmee je dus ook zegt dat ze de wetgeving niet gevolgd hebben.

Etd
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2018 20:29

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door Etd »

de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB) . De AWGB is de implementatie van diverse Europese richtlijnen die gelijke behandeling beogen.
De AWGB is van toepassing op private partijen, De AWGB verbiedt het ondernemingen onderscheid te maken bij het aanbieden van of verlenen van toegang tot diensten, en bij het sluiten, uitvoeren of beëindigen van overeenkomsten ter zake.
Je moet het dus of voor iedereen doen of niet.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Catawiki kan doen en laten wat ze willen, hun site, hun voorwaarden.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Catawiki = marktplaats aangevuld met (vaak) schijn experts en een hoop eigen voorwaarden en regels (uiteraard om er zelf beter van te worden). Teveel voorbeelden gezien waardoor ik er zelf helemaal niets zou willen kopen/verkopen maar die keuze moet iedereen voor zich maken.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door rwolters »

Etd schreef:
24 nov 2023 20:18
de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB) . De AWGB is de implementatie van diverse Europese richtlijnen die gelijke behandeling beogen.
De AWGB is van toepassing op private partijen, De AWGB verbiedt het ondernemingen onderscheid te maken bij het aanbieden van of verlenen van toegang tot diensten, en bij het sluiten, uitvoeren of beëindigen van overeenkomsten ter zake.
Je moet het dus of voor iedereen doen of niet.
Stonden veilingen voor sommigen wel open en voor anderen niet? Of werden sommige veilingen verlengd en anderen niet?

Etd
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2018 20:29

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door Etd »

rwolters schreef:
24 nov 2023 20:38
Stonden veilingen voor sommigen wel open en voor anderen niet? Of werden sommige veilingen verlengd en anderen niet?
Volgens mijn info (en van een communicatie die afgelopen maandag morgen is verzonden door Catawiki) zijn alle veilingen verlengd. Ik zag echter in een andere veiling waar ik ook een paar objecten volgde dat de eerste 7 items (waarvan er een paar voor en na mijn 1e gewonnen item eindigde) niet opnieuw werden verlengd en de overige items in die veiling wel. Er is dus niet aan te geven dat alleen objecten van een bepaalde tijd opnieuw verlengd zijn. Dat heb ik vastgesteld.

Hierdoor is er dus een bepaalde willekeur toegepast en zijn niet alle kopers gelijk behandeld.

Ook al doet Catawiki wat ze willen en hebben ze veel regeltjes.........dat wil niet zeggen dat ze buiten de wet mogen handelen!

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door kuklos »

Etd schreef:
24 nov 2023 20:57
.........dat wil niet zeggen dat ze buiten de wet mogen handelen!
Als je zo overtuigd bent dat ze buitenwettelijk handelen moet je naar een advocaat stappen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door alfatrion »

Etd schreef:
24 nov 2023 20:18
Algemene wet gelijke behandeling (AWGB)
Ik zou zeggen lees hem eens. Deze wet is niet van toepassing op dit geschil.

Ik zou dit geschil gewoon aanvliegen vanuit het verbintenissenrecht.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door BL2 »

Ondertussen....
Wat wil je nog bereiken, de objecten zijn verkocht, en door de eigenaar / vrrkoper ondertussen wel geleverd aan de koper. Dus die komen niet meer terug.

Etd
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2018 20:29

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door Etd »

Ondertussen......
Catawiki heeft het boetekleed aangetrokken en een ruime schadevergoeding toegekend. Als je overtuigd bent van je gelijk moet je gewoon blijven zeuren, dan komen ze met vanzelf met voorstellen!

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door criticus2 »

schadevergoeding, een forse nog wel , waarvoor precies? los van dat je bepaalde zaken niet hebt kunnen kopen door de gang van zaken, wat was dan precies de schade die ze vergoed hebben? , los van enige tijd hoge bloeddruk?
Dat er online zaken kunnen misgaan door vastlopen, het zij zo. zal in de toekomst nog wel meer en vaker gebeuren, in deze online maatschappij.. het blijft electronica.. Ik snap alleen dat schadevergoeding verhaal dus niet goed.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik geloof er niks van, maar ik neem aan dat je het kan bewijzen.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door BL2 »

Etd schreef:
08 dec 2023 14:26
..Catawiki heeft het boetekleed aangetrokken en een ruime schadevergoeding toegekend....
Ik kan mij niet voorstellen dat een bedrijf als Catawiki jou smartegeld (er is immers geen schade) gaat uitkeren omdat je enkele modeltreintjes bent misgelopen.......

broekensdijkstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 dec 2023 17:12

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door broekensdijkstra »

Hallo,

In oktober jl hebben wij een leren bank te koop gezet op Catawiki. We hebben duidelijke foto's geplaatst en de omschrijving er bij gedaan zoals bank is. Catawiki heeft dit beoordeeld en heeft akkoord gegeven. Een chesterfield bank van leer. We hebben deze verkocht via Catawiki aan een Duitse koper die ook in Duitsland woont. De koper is naar Nederland gekomen om de bank op te halen. Twee dagen na de verkoop geeft koper aan dat de bank niet voldoet aan de beschrijving, dat deze niet van leer is etc. Catawiki moet dit dan bepalen en binnen een paar dagen heeft Catawiki de koper gelijk gegeven op basis van de foto's van de koper! Intussen hebben wij bewijs gevonden dat het zeker om een leren bank gaat, een chesterfield. Ze draaien 180 graden de andere kant op en geen goed onderzoek gepleegd.
Catawiki begint ons te pushen dat we met de koper er uit moeten komen of dat de koop geannuleerd wordt! Er wordt ook aangegeven dat de koper juridische stappen kan ondernemen. Onder deze druk hebben wij aangegeven aan catawiki dat de koop dan maar geannuleerd moet worden en dat we de bank niet ophalen. catawiki laat niets meer horen.
Vanaf het moment dat wij het bewijs hebben geleverd, is het doodstil bij catawiki, wat ik ook probeer ik krijg geen reactie. Intussen komt de koper weer op de lijn en dreigt nu met claims en juridische stappen en worden we beschuldigd van frauduleus handelen. Ook de koper hebben wij nu het bewijs gegeven dat het echt om een leren bank gaat en de factuur van toen is meegestuurd! en tot nu toe ook niets gehoord.

Wat kunnen we nu doen dat catawiki zijn verantwoordelijkheid neemt?? Ze zijn veel te snel meegegaan in het verhaal van de koper en worden wij nu benadeeld en veel verweten.

Ik hoor graag wat we kunnen doen!

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door Moneyman »

broekensdijkstra schreef:
13 dec 2023 17:25
Ze zijn veel te snel meegegaan in het verhaal van de koper...
Ja, maar jij ook. Je had gewoon de poot stijf moeten houden.

Want nu heb je én geen bank, én geen geld, én juridisch gedoe. En als je nu iets wilt, ligt de bal bij jou in plaats van bij de andere partijen. Je zult moeten gaan dagvaarden als je nu nog geld wilt zien, vrees ik.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Catawiki benadeelt kopers willekeurig

Ongelezen bericht door BL2 »

Zou maar heel gauw de bank gaan ophalen bij de verkoper, en let daarbij goed op dat het wel je eigen bank is.
Als je zeker bent van je zaak, waarom dan (schijnbaar impulsief) de verkoop annuleren?

Plaats reactie