LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zoekende naar een bepaald product op Bol.com kwam ik uit bij verschillende verkopers die hetzelfde leveren. Stap 1 is altijd nakijken wie de verkoper is en of dit te vertrouwen is. Een verkoper sprong er tussenuit vanwege een behoorlijk lagere prijs dan dezelfde artikelen bij andere aanbieders.
Dus doorgeklikt naar deze verkoper en zag dat deze nog geen 2 maanden actief is. Op het opgegeven adres vind ik een kantoorpand die te huur staat. Dat adres is wel bekend bij de KVK, maar dan kom ik uit bij een im- en exportbedrijf die aan de andere kant van Nederland zit. Bij het opgegeven KVK nummer krijg ik een heel andere bedrijfsnaam te zien in een andere stad. Uiteraard (zou je haast denken met alle andere topics hier) een woonhuis waar meerdere verschillende bedrijven op ingeschreven staan. Namelijk een groothandel, een handelsbemiddelaar en een holding mbt pensioenen en lijfrentes.
De aanbieder heeft een rare combinatie aan aangeboden artikelen, tuinhek, damesmutsen, staande lamp, ovenschaal en erotische kousen (nee, dat laatste was niet mijn zoekopdracht). In ieder geval geen logisch iets.

Omdat ik niet blind wil gaan bestellen heb ik contact opgenomen met Bol met mijn bevindingen:
*Bedrijfsnaam niet te vinden;
*Opgegeven adres staat te huur;
*Opgegeven KVK nummer is van een ander bedrijf in een andere stad;
*Aangeboden artikelen hebben geen lijn met elkaar.

Krijg ik een reactie terug dat er niets vreemds is gevonden en dat verkopers periodiek gecontroleerd worden. Het kan zijn dat een correspondentieadres anders is dan het vestigingsadres en dat de handelsnaam ook niet overeen hoeft te komen met de ingeschreven naam.

Misschien dat ik gek ben (open deur), maar hoe kan je een verkoper checken als zij een naam gebruiken die niet te vinden is op internet en een KVK adres gebruiken die schijnbaar niet van hun is, of niets te maken heeft met wat ze doen? Hoe geloofwaardig ben je dan nog als platform als je dergelijke bedrijven toelaat?

Ik heb mijn aankoop bij een andere aanbieder gedaan, eentje die wel eerlijk verteld wie hij is en waar hij zit. Maar Bol laat hier toch wel steken vallen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bol.com is niet meer wat het geweest is. Alertheid is ook daar geboden.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik moest even graven, maar de laatste aankoop hier bij Bol is meer dan 7 jaar geleden. Toen vond ik het al vreemd.

Willifrid
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 dec 2020 18:10

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door Willifrid »

Dankzij jouw eigen research ben je niet opgelicht. Bol.com is al lang geen betrouwbare verkoper meer. Hun concept van allerlei ranzige "partners" de gelegenheid te geven om via hun hun website. oplichterpraktijken uit te voeren zal op den duur dan ook het einde van bol.com betekenen.
Je hebt in elke geval bewezen dat het heel goed is om niet zomaar klakkeloos te vertrouwen op de zogenaamde reputatie van Bol.
Onder de streep zullen zij bij een duidelijk geval van oplichting je lekker in de kou laten staan met de opmerking dat het jouw verantwoordelijkheid is met wie je zaken doet. Ondanks het feit dat je wel alle aankopen moet betalen aan Bol.
Zal wel te maken hebben met het feit dat ze zoveel vertrouwen hebben in hun partners dat ze zelf eerst de mogelijkheid willen hebben om hun provisie op te strijken voor de 3e partij jouw geld krijgt.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Gedegen onderzoek is nodig als de verkoper niet bol.com zelf is. Geen zin om onderzoek te doen, laat bol.com voor wat het is en zoek een andere webwinkel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op Amazon wordt ook veel troep verkocht door partners. Maar Amazon betaalt wel makkelijk terug is mijn ervaring. Amazon doet dat zelf.

Je krijgt je iDeal-betaling gewoon teruggestort nadat je het artikel hebt teruggestuurd.

sake1987

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Bob Schurkjens schreef:
04 jan 2021 05:11
Op Amazon wordt ook veel troep verkocht door partners. Maar Amazon betaalt wel makkelijk terug is mijn ervaring. Amazon doet dat zelf.

Je krijgt je iDeal-betaling gewoon teruggestort nadat je het artikel hebt teruggestuurd.
Dat geld ook voor AliExpress, product niet geleverd, dispuut invullen en je hebt snel je geld terug.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ach, een aantal jaren geleden stond hier op het parkeerterreintje bij de schouwburg een busje met 2 mannen, die ons, lopend in de lunchpauze aanspraken. Wat bleek, die hadden een ritje met sets luidsprekers naar een winkelier, die ze niet kon betalen, en die ze daarom mee retour namen naar de dealer. Echter mochten ze die onderweg ook verkopen voor inkoopprijs. Er waren toch mensen die serieus geïnteresseerd waren, en met ze in gesprek gingen. (niet geheel toevallig stonden ze vlakbij een pin-automaat geparkeerd). Dat soort gasten zullen zich ook digitaal manifesteren, en een platform als Bol misbruiken. Is toch net wat een meer geëffend pad als marktplaats.

Maar goed, je geeft het zelf al aan, "Een verkoper sprong er tussenuit vanwege een behoorlijk lagere prijs dan dezelfde artikelen bij andere aanbieders.". kortom als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook. Digitaal, maar ook analoog.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door Sira »

Sinds Bol.com door Ahold is overgenomen, is Bol niet meer de betrouwbare webshop die het voor 2012 was.
Ik kocht heel veel bij Bol, maar de laatste jaren is dat aanzienlijk minder geworden. Ik koop nu meer bij AliExpress, omdat ik daar wel kopersbescherming heb. De oude trouwe klanten verdwijnen bij Bol of worden heel voorzichtig en doen onderzoek naar de verkoper. Blijven over de nieuwe klanten die denken bij Bol te kopen, maar die zijn ook weg zodra ze een keer hun neus stoten.

Bol hecht meer waarde aan de vergoeding van de zakelijke partner, dan aan het behoud van bestaande klanten.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Het lijkt er ook sterk op dat er "doorverkopers" actief zijn.
Bijvoorbeeld het doorverkopen van dit artikel is echt komisch.

https://www.bol.com/nl/p/air-essentials ... oductTitle

Komt dat hier vandaan?

https://www.action.com/nl-nl/p/air-esse ... geurolie-/

Dit is niet het enige artikel waarvan het prijsverschil hilarisch is.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Of deze...

https://www.bol.com/nl/p/lsc-smart-conn ... oductTitle

https://www.action.com/nl-nl/p/dummy-3003046/

En deze is bij Action nog in de aanbieding geweest onder de 30 euro :shock:

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door Sira »

[/quote]
hebra98 schreef:
04 jan 2021 09:33
Het lijkt er ook sterk op dat er "doorverkopers" actief zijn.
Bijvoorbeeld het doorverkopen van dit artikel is echt komisch.

https://www.bol.com/nl/p/air-essentials ... oductTitle

Komt dat hier vandaan?

https://www.action.com/nl-nl/p/air-esse ... geurolie-/

Dit is niet het enige artikel waarvan het prijsverschil hilarisch is.

Of deze...

https://www.bol.com/nl/p/lsc-smart-conn ... oductTitle

https://www.action.com/nl-nl/p/dummy-3003046/

En deze is bij Action nog in de aanbieding geweest onder de 30 euro
Het zegt mij voldoende over Bol.com

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
04 jan 2021 09:33
Bijvoorbeeld het doorverkopen van dit artikel is echt komisch.
:lol: :lol: en je kunt er gewoon nog je brood mee verdienen ook, want er zijn nog altijd mensen die er dan blind intrappen. EN het is nog volkomen legaal ook.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Moneyman schreef:
04 jan 2021 10:46
hebra98 schreef:
04 jan 2021 09:33
Bijvoorbeeld het doorverkopen van dit artikel is echt komisch.
:lol: :lol: en je kunt er gewoon nog je brood mee verdienen ook, want er zijn nog altijd mensen die er dan blind intrappen. EN het is nog volkomen legaal ook.
>>
Mensen erop wijzen is toch ook legaal... :evil: :evil:
Arme bol.com... :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het staat Bol van de sjacheraars dus.

Eerlijk is eerlijk, ik heb er niet zo heel vaak gekocht, en áls ik er koop, dan let ik altijd op of het van Bol zelf is of van een 'partner'. Die 'partners' heb ik altijd al een beetje een vreemde eend gevonden, daar zou ik niet zo snel iets bij kopen.

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hebra98 schreef:
04 jan 2021 09:33
Het lijkt er ook sterk op dat er "doorverkopers" actief zijn.
Bijvoorbeeld het doorverkopen van dit artikel is echt komisch.

https://www.bol.com/nl/p/air-essentials ... oductTitle

Komt dat hier vandaan?

https://www.action.com/nl-nl/p/air-esse ... geurolie-/

Dit is niet het enige artikel waarvan het prijsverschil hilarisch is.
Verrassend vanuit een woonhuis met een KVK inschrijving met als omschrijving “detailhandel via internet” en “boekhoudkantoor”. Wat hebben die 2 met elkaar te maken en hoe kan je 2 verschillende branches hebben in 1 inschrijving? En de prijzen van Bol liggen een stuk boven de prijzen op hun eigen website. En waar de voorraad zou moeten liggen van die 484 aangeboden artikelen? Op zolder? Daarbij kan je door de naam verwachten dat het handmade is. Hooguit met de hand gepakt uit het schap bij Action. En zo wordt je dus weer goed bij de neus genomen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://www.bol.com/nl/w/dora-s-house-o ... s/1431791/

De rest is (gedeeltelijk) van Aliexpress. Dropshipping wellicht.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou die Dora wel eens in de uitzending willen zien.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nee, dan bestel ik toch liever bij Lionia.

ManonTriquart
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2021 11:20

Re: Hoe veilig is Bol.com eigenlijk?

Ongelezen bericht door ManonTriquart »

Ik bestel vaak bij Bol.com. Nooit problemen mee gehad. Naar mijn idee zijn ze betrouwbaar.

Gesloten