Probleem met retour

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Rentenier80
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jul 2022 11:31

Probleem met retour

Ongelezen bericht door Rentenier80 »

Hallo,

In opdracht van mijn zusje vertel ik hier haar verhaal.

Ze heeft op een vrijdag voor 116 E aan kleding besteld bij de webwinkel schattigebabykleertjes.nl
Er staat duidelijk op de website: Wanneer je op werkdagen bestelt voor 23:59 uur, wordt jouw bestelling de volgende dag geleverd.
Helaas kwam de bestelling op maandag binnen.
Mijn zusje was al op vakantie, 3 weken lang.
De kleding voldeed niet aan de eisen en mijn zusje wilde ze retour sturen.
Helaas kan dat niet.
Ze heeft gemaild en gebeld en Afterpay gebeld en gemaild, maar ze kunnen niks voor haar betekenen.
Hebben jullie nog tips of adviezen?

Rentenier80
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jul 2022 11:31

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Rentenier80 »

Algemene retour voorwaarden
- Je meldt de retour aan binnen 14 dagen na ontvangst van de zending via ons Retourportaal (zie mintkleurige button hieronder).
- Zorg dat jouw retour binnen 14 dagen na aanmelding bij ons afgeleverd is.
- De artikelen zijn ongebruikt/ongewassen en zijn netjes opgevouwen in het eigen zakje en met de juiste barcodes. Stuur jouw retour altijd netjes terug.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Hophophop »

Ok, je zit dus buiten de 14 dagen termijn? Dan heb je idd pech.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door kuklos »

Rentenier80 schreef:
14 sep 2022 11:23
Ze heeft op een vrijdag voor 116 E aan kleding besteld bij de webwinkel schattigebabykleertjes.nl
Er staat duidelijk op de website: Wanneer je op werkdagen bestelt voor 23:59 uur, wordt jouw bestelling de volgende dag geleverd.
Helaas kwam de bestelling op maandag binnen.
Mijn zusje was al op vakantie, 3 weken lang.
Heel vervelend, maar dit overkomt ook bol.com tegenwordig regelmatig.
Dit is slechte timing van jouw zusje. Als er ook maar iets misgaat loop je dus vast als je direct daarna op vakantie gaat.
Rentenier80 schreef:
14 sep 2022 11:23
De kleding voldeed niet aan de eisen en mijn zusje wilde ze retour sturen.
Helaas kan dat niet.
Waarom kan dat niet? Juist dat is de cruciale vraag.
Rentenier80 schreef:
14 sep 2022 11:23
Ze heeft gemaild en gebeld en Afterpay gebeld en gemaild, maar ze kunnen niks voor haar betekenen.
Hebben jullie nog tips of adviezen?
Moeten we hieruit begrijpen dat ze met Afterpay heeft betaald?
Op de website van Afterpay staat dat dit voor achteraf betalen is. Waarom heeft jouw zusje dan betaald als het niet op orde was? En waarom kan Afterpay niks betekenen in deze situatie?

Rentenier80
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jul 2022 11:31

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Rentenier80 »

Mijn zusje heeft nog niet betaald.
Maar ze moet betalen van die webshop omdat de 14 dagen is overschreden.
Ze was 3 weken op vakantie.
Afterpay verwijst naar de webshop en de webshop zegt je moet betalen via afterpay.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Hophophop »

Ok dan houdt het op. Betalen en van leren.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door kuklos »

Okee, en voldeed de kleding wel aan de beschrijving op de website? Met andere woorden, de vraag is dus of de kleding wel overeen kwam met wat er op de website stond en het gewoon niet paste, of dat de beschrijving op de website fout en daardoor misleidend was.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In de tijd van drukte is de volgende dag leveren niet altijd mogelijk. Op de laatste werkdag voor de vakantie bestelling is natuurlijk niet slim te noemen.
De wettelijke herroepingstijd is 14 dagen. Dus binnen die 14 dagen moet aangegeven worden dat er herroepen word. Daarna is het gewoon te laat.

Rentenier80
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jul 2022 11:31

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Rentenier80 »

kuklos schreef:
14 sep 2022 11:51
Okee, en voldeed de kleding wel aan de beschrijving op de website? Met andere woorden, de vraag is dus of de kleding wel overeen kwam met wat er op de website stond en het gewoon niet paste, of dat de beschrijving op de website fout en daardoor misleidend was.
De kleding paste mijn nichtje niet.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar zelf verkopen of weggeven. 14 dagen is 14 dagen.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door kuklos »

Rentenier80 schreef:
14 sep 2022 12:02
kuklos schreef:
14 sep 2022 11:51
Okee, en voldeed de kleding wel aan de beschrijving op de website? Met andere woorden, de vraag is dus of de kleding wel overeen kwam met wat er op de website stond en het gewoon niet paste, of dat de beschrijving op de website fout en daardoor misleidend was.
De kleding paste mijn nichtje niet.
Het voldeed dus wel aan de beschrijving die op de website stond?
In dat geval heeft je zusje pech. Vlak voordat ze met vakantie gaat kleding bestellen, en dus pas na de 14 dagen erachter komen dat het niet past.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door BreejKC »

Volgens mij is hierbij sprake van een koop op afstand. Die 14-dagen retournering termijn die de verkoper stelt, is dat in overeenstemming met de Wet Koop op Afstand? Zo niet, dan is het gestelde door de verkoper onwettig en kan de kleding overeenkomstig genoemde wetgeving gewoon geretourneerd worden.

Even nagaan wat uw consumentenrecht in dezen is (ACM). Bestaat daarin die 14-dagen termijn niet dan de verkoper hierop wijzen, de kleding gewoon terugzenden en niet betalen.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Erthanax »

Te laat, is dat echt zo? Even een juridische knuppel in het praktische hoenderhok.

De termijn van 14 dagen is geregeld in BW 6:230o. Daar staat het volgende:
BW6:230o, lid 1 schreef:De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na:
(...)
1°.de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen;
Als het pakketje door de brievenbus is geschoven of door de bezorger uit eigen beweging of bedrijfsbeleid bij de buren is afgegeven (dan is die buur dus niet een "door de consument aangewezen derde"), dan gaat de termijn van 14 dagen toch pas lopen op het moment dat de zus van TS thuiskwam van vakantie? Of zie ik dat verkeerd?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Leuk

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou als eerste kijken naar de formaliteiten. Is het modelformulier verstrekt? Zo niet dan gaat de termijn nog niet lopen.

Als het pakket bij de buren is afgeleverd dan heeft de koper het niet ontvangen. Als dan kun je natuurlijk als argument aandragen dat het pakket wel is bezorgd maar dat je het niet hebt ontvangen, omdat je op vakantie was. Ik denk dat je daarmee gelijk hebt, maar de kans dat je toch geen gelijk krijgt is wel aanwezig.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door moederslink »

Jouw zus bestelt op vrijdag en gaat dan direct 3 weken op vakantie. :roll:
Het afleveren is nl niet altijd 100 % op de volgende dag gegarandeerd, zeker niet op een zaterdag.
Laat ze de kleding op MP zetten.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
14 sep 2022 13:48
Als het pakketje door de brievenbus is geschoven of door de bezorger uit eigen beweging of bedrijfsbeleid bij de buren is afgegeven (dan is die buur dus niet een "door de consument aangewezen derde"), dan gaat de termijn van 14 dagen toch pas lopen op het moment dat de zus van TS thuiskwam van vakantie? Of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je verleerd én correct. Als het pakketje door de brievenbus paste, is het ontvangen. Als het echter bij de buren is afgegeven (en er geen briefje op de deur hangt "pakketten afgeven bij de buren aub"), volg ik de inschatting van Alfatrion dat het pakket niet is ontvangen tot het moment van overhandiging.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kijk, zo leer ik weer eens wat!

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waar de kleertjes afgeleverd zijn verteld het verhaal niet. En een aangewezen derde kan ruim opgevat worden. In vele gevallen kan je in de PostNL app aangeven of de zending wel of niet bij de buren afgeleverd mag worden. Als je aangeeft dat dat mag, dan zou je dat kunnen scharen onder een aangewezen derde.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Probleem met retour

Ongelezen bericht door moederslink »

Rentenier80 schreef:
14 sep 2022 11:23
Helaas kwam de bestelling op maandag binnen.
Mijn zusje was al op vakantie, 3 weken lang.
Waar werd de bestelling afgeleverd? Bij de buren ? In de brievenbus ? Pick-up point?

Plaats reactie