Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Anoniem17
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2021 03:01

Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door Anoniem17 »

Ik heb een bestelling geplaatst bij een kleine webshop. Een vestje heb ik geretourneerd binnen veertien dagen met retour formulier op eigen kosten via DHL. Ik heb het vestje hooguit vijf minuten aangehad en daarna weer netjes verpakt.

Nu krijg ik om 23:45 uur een appje van de eigenaresse van de webshop. Mijn retour is niet geaccepteerd omdat er een transparantie geur aanzit. Nu gaat het vestje retour naar mij, maar ik moet de leveringskosten betalen. In de retour voorwaarden van de webshop staat dat retouren geweigerd kunnen worden met een "geurtje". Mag dit zomaar?

Ik had van te voren gedoucht en ik ben altijd heel voorzichtig met gekochte goederen.

Moet ik mijn verlies nemen of kan Ik nog iets doen om mijn geld terug te krijgen? Ik heb nog niet gereageerd op het appje. Ik ontvang graag advies.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat u bedoelt dat het vestje naar zweet zou ruiken? Toch wel bijzonder want een vest pas je aan over iets anders.

Welke webshop is dat?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik naar de winkel ga douche ik nooit van tevoren. Ja, 's ochtends. Maar toch niet nog eens vlak voordat ik ga passen. Toch wel bijzonder.

Volgens mij heb je het recht om het ding nog eens terug te sturen, waarbij de webshop niet het volledige bedrag teruggeeft vanwege de 'schade'. Immers, het kan niet meer als nieuw verkocht worden. Het is kennelijk gedragen. Over welk bedrag hebben we het eigenlijk? Het is wel goed om te bedenken dat gebruikte kleding doorgaans voor niks aan kringloopwinkels wordt gedoneerd, waarna het voor een paar euro wordt verkocht.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het volledige bedrag moet worden terugbetaald. Geurtjes zijn geen uitsluitingsgrond en de 'schade' is niet veroorzaakt door iets dat verder ging dan passen. TS kan altijd naar de rechtbank met een vordering. Zie ook: (scroll door voor de bijlagen)
viewtopic.php?p=2839336#p2839336

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door Sira »

Er zijn mensen die last hebben van overmatig zweten. Dan kan het zeker zijn dat er een zweetlucht in het vestje zit. Het maakt niet uit dat het om een vest gaat en dat u er iets onder droeg, want zweet beperkt zich niet alleen onder de oksels, maar trekt ook in de kleding.

Probleem van dit soort zaken is dat mensen met een zweetprobleem het vaak zelf niet ruiken, althans niet zoals een ander het ruikt. Dat geldt ook voor vrouwen met overmatig parfumgebruik. Zij ruiken het zelf ook niet, maar zouden zij iets passen dan zit die parfumlucht ook in de kleding. Dus een ander kan een zweetlucht ruiken, terwijl u niets heeft geroken.
Wij hadden vroeger een buurman met ongelooflijke zweetvoeten, zijn hele huis stonk er naar. Was de stank niet van de voeten zelf, dan was het wel van de vuile sokken die nog gewassen moesten worden. Zelf rook hij het niet, want hij was aan de lucht gewend.

Ik douche zelf nooit voordat ik iets ga passen, ik zweet dan ook gelukkig niet (of nauwelijks bij extreem warm weer).
Je zal als klant van een webshop maar net dát vestje of schoenen toegestuurd krijgen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dan moet de winkel dat kledingstuk reinigen. De kosten daarvan zijn alleen niet op TS te verhalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door moederslink »

Anoniem17 schreef:
12 sep 2021 03:02
Ik heb een bestelling geplaatst bij een kleine webshop.
Bij een kleine webshop hanteren ze vermoedelijk strengere retourvoorwaarden.
Bij een grote keten calculeren ze dit soort retouren in : gebruikt, vies, beschadigd etc.
Ik heb daar een reportage over gezien, ongelooflijk hoe sommigen de spullen retour ( durven ) sturen.
Het wordt dan gewoon afgeschreven....

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
12 sep 2021 14:41
Bij een kleine webshop hanteren ze vermoedelijk strengere retourvoorwaarden. Bij een grote keten calculeren ze dit soort retouren in : gebruikt, vies, beschadigd etc.
Klopt. Maar die strengere voorwaarden mogen niet in strijd zijn met wet en jurisprudentie, en dat is hier wél het geval.

Alex058
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2021 14:42

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door Alex058 »

Volgens mij hebt u recht op geld terug. Misschien stonk het vest al toen het bij u aankwam. Ondergoed etc. mag je niet gedragen terugsturen, maar dit wel en men kan nooit bewijzen dat u de geur veroorzaakt hebt. Zo simpel is het volgens mij. Ze kunnen voorwaarden opstellen, maar als die niet wettelijk zijn gelden ze gewoon niet. Succes!

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat niet over gedragen kleding, maar gepast.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door Moneyman »

snellie schreef:
12 sep 2021 17:43
Anoniem17 schreef:
12 sep 2021 03:02
Ik heb het vestje hooguit vijf minuten aangehad en daarna weer netjes verpakt.
Wat wil je zeggen, Snellie?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door alfatrion »

Alex058 schreef:
12 sep 2021 15:24
Ondergoed etc. mag je niet gedragen terugsturen, (...).
Ondergoed mag ook gepast worden. Immers, het kan geschikt gemaakt worden voor de verkoop door middel reiniging.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door Sira »

alfatrion schreef:
12 sep 2021 18:43
Alex058 schreef:
12 sep 2021 15:24
Ondergoed etc. mag je niet gedragen terugsturen, (...).
Ondergoed mag ook gepast worden. Immers, het kan geschikt gemaakt worden voor de verkoop door middel reiniging.
Ondergoed mag je uitsluitend passen over je eigen ondergoed heen en niet anders. Het zou wat worden als die webwinkels alles moeten gaan reinigen.

Als ik al een zware parfumgebruikster zou zijn dan zou ik de kleding passen vóór ik me rijkelijk heb voorzien van parfum. En heb ik erge zweetvoeten, zou ik desnoods plastic zakjes over mijn sokken doen tijdens het passen. In een schoenwinkel moet je ook pantykousjes aandoen tijdens het passen en in een lingeriewinkel moet je ook je eigen ondergoed aanhouden. Dan is het logisch dat je dat thuis ook doet. Je ontvangt iets dat schoon is en dan dient dat ook schoon geretourneerd te worden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door Jablan »

alfatrion schreef:
12 sep 2021 18:43
Alex058 schreef:
12 sep 2021 15:24
Ondergoed etc. mag je niet gedragen terugsturen, (...).
Ondergoed mag ook gepast worden. Immers, het kan geschikt gemaakt worden voor de verkoop door middel reiniging.
Bij mijn weten is ondergoed een hygiëne-artikel en mag alleen retour in ongeopende verpakking.

Voor Anoniem17: vijf minuten iets dragen vind ik al meer dan 'even passen'. De retourvoorwaarde inzake geuren heeft deze webshop beslist ingevoerd, omdat er een groep is, die kleding bestelt, één avond draagt en daarna retourneert.
Als ik het goed lees, betaal je nu nog twee keer verzendkosten. Dan zou ik het erbij laten, het verlies nemen en bij deze webshop niet meer bestellen.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien het vestje even op verschillende bloesjes gepast? Dan is vijf minuten aan echt niet bijzonder.

En de vraag is voor mij ook nog of die webshop wel de waarheid spreekt.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
12 sep 2021 19:37

omdat er een groep is, die kleding bestelt, één avond draagt en daarna retourneert.
Klopt. Ik kom in fysieke winkels nog steeds af en toe nieuwe stropdassen tegen die toch echt een paar keer gedragen zijn. Dat is niet zo moeilijk te zien, zeker niet als de klant niet weet hoe hij een das moet strikken (dus niet zo strak als een schoenveter)

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Geen idee hoe duur het vestje was. Maar ik denk dat juridisch proces aanspannen niet de moeite waard is.

Mocht je dat toch willen doen, ga dan via de deurwaarder naar de rechter. Ik denk dat het de enige manier is om geld terug te krijgen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan schreef:
12 sep 2021 19:37
Bij mijn weten is ondergoed een hygiëne-artikel en mag alleen retour in ongeopende verpakking.
Die uitzondering is “slechts van toepassing indien een goed, nadat de verzegeling van de verpakking ervan is verbroken, definitief niet meer kan worden verkocht om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne, omdat de aard van dit goed het voor de handelaar onmogelijk of uiterst moeilijk maakt om maatregelen te treffen waarmee hij het opnieuw kan aanbieden zonder af te doen aan één van beide eisen” (HvJ-EU, 27 maart 2019, slewo, Zaak C-681/17). Ondergoed is eenvoudig te reinigen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door moederslink »

Teruggestuurd gedragen ondergoed reinigen en weer verkopen? :roll:

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retour niet geaccepteerd wegens 'geurtje'

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er zijn genoeg lingerie winkels waar het ondergoed gepast mag worden.

Gesloten