LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tv kwijt

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
JASN
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2014 18:40

Tv kwijt

Ongelezen bericht door JASN »

Geachte forumleden,

Heeft iemand advies over wetten m.b.t. het volgende verhaal?

Ik wou mijn Panasonic TX-P50G20 plasma televisie laten repareren omdat er een verticale lijn door het scherm liep. Bij Panasonic vertelde ze me dat ik het moest aan vragen bij de leverancier omdat de televisie niet bij Panasonic Nederland van ingekocht. Dus ik had hem op laten halen voor reparatie door Redcoon.nl waar ik de tv in 2010 had gekocht. Het ophalen werd gedaan door extra@home wat onderdeel is van postnl op 04-09-2014. Na een maand te hebben gewacht ben ik maar eens gaan vragen naar de status. Na herhaaldelijk bellen hebben ze mij verteld dat mijn tv niet meer te traceren is waarop op ik vroeg naar duidelijkheid hoe dit wordt opgelost. Na nog een week herhaaldelijk bellen en na vragen hebben ze mij verteld dat ik 533 euro gestort kan krijgen of voor dat bedrag wat kan uit zoeken om dat het model niet meer gemaakt wordt. Echter voor dit bedrag kan ik geen gelijkwaardige televisie krijgen. Ik hoeft het aankoopbedrag van toen wat bedraagt op 1249 euro niet te hebben, maar wil toch wel minimaal een tv met de zelfde specificaties.

Heeft er iemand verstand over wat mijn rechten zijn op juridische vlak en hoe ik eventueel mijn recht kan halen?

Met vriendelijke groet,

Jeffrey

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door 16again »

JASN schreef:.... dat ik 533 euro gestort kan krijgen of voor dat bedrag wat kan uit zoeken om dat het model niet meer gemaakt wordt. Echter voor dit bedrag kan ik geen gelijkwaardige televisie krijgen. Ik hoeft het aankoopbedrag van toen wat bedraagt op 1249 euro niet te hebben, maar wil toch wel minimaal een tv met de zelfde specificaties.
Je zoekt nu een nieuwe TV met gelijkwaardige specificaties, niet een van 4 jaar oud!
Is het onredelijk om iets bij te moeten leggen, om dan weer een nieuwe TV te hebben?

TVs zijn alleen maar goedkoper geworden volgens mij

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door bprosman »

Vraag me af of je nog ergens aan een fatsoenlijke plasma TV kunt komen.
Coronel heeft er in ieder geval geen een meer op voorraad.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door trail46 »

Geld aannemen en voor 100 euro erbij een mooie nieuwe plasmatv.Genoeg te koop voor die prijs.
Laatst gewijzigd door trail46 op 18 okt 2014 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door aarie25 »

ik vind 533 euro een mooie vergoeding, voor jouw 4 jaar oude tv.
als je een auto nieuw koop, kun je naar 4 jaar toch ook niet meer de nieuwprijs verwachten.
je heb voor 533 zat mooie tv`s. en ik zou ook voor led gaan, ik had ook een lcd tv en ben toen overgegaan naar led en wil geen lcd meer, led is veel mooier en helder beeld dan lcd.

mvg arjan

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door olaf79 »

De voorgaande reacties zijn natuurlijk allemaal behoorlijk onzinnig. TS biedt een tv ter reparatie aan en de tv is verdwenen. Zouden jullie ook zo reageren als het een Ferrari van 100.000 euro betrof?

Iemand heeft die tv gejat en nu zit TS met de gebakken peren. De opdrachtnemer voor de reparatie is verantwoordelijk dat de tv gerepareerd retour komt. En lukt ze dat niet dan moeten ze inderdaad of de zelfde tv terug geven of een nieuwe leveren.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door trail46 »

olaf79 schreef:''De voorgaande reacties zijn natuurlijk allemaal behoorlijk onzinnig''.

De opdrachtnemer voor de reparatie is verantwoordelijk dat de tv gerepareerd retour komt. En lukt ze dat niet dan moeten ze inderdaad of de zelfde tv terug geven of een nieuwe leveren.
Gelukkig weet jij alles beter. :lol:
Dat laatste kan gewoon gebeuren van het geboden bedrag, de vergelijking met een ferrari is onzin.De tv koste 4 jaar geleden €1249.- en voor exact dezelfde tv met gelijke specificaties ( dat is het uitgangspunt in eerdere uitspraken van de geschillencommissie ook ) betaal je nu rond de €600.- de link
http://www.televisies.nl/lg/50pb660v/

Hoeft niet speciaal deze, klik aan de linkerzijde op Plasma en er staan er nog 21.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door olaf79 »

trail46 schreef:
olaf79 schreef:''De voorgaande reacties zijn natuurlijk allemaal behoorlijk onzinnig''.

De opdrachtnemer voor de reparatie is verantwoordelijk dat de tv gerepareerd retour komt. En lukt ze dat niet dan moeten ze inderdaad of de zelfde tv terug geven of een nieuwe leveren.
Gelukkig weet jij alles beter. :lol:
Dat laatste kan gewoon gebeuren van het geboden bedrag, de vergelijking met een ferrari is onzin.De tv koste 4 jaar geleden €1249.- en voor exact dezelfde tv met gelijke specificaties ( dat is het uitgangspunt in eerdere uitspraken van de geschillencommissie ook ) betaal je nu rond de €600.- de link
http://www.televisies.nl/lg/50pb660v/

Hoeft niet speciaal deze, klik aan de linkerzijde op Plasma en er staan er nog 21.
Het gaat mij er ook om dat steeds meer "kwijt" raakt bij de post en dat niemand daar verantwoording voor neemt.
Als voor het geboden bedrag een vergelijkbare tv is te leveren waarom doen ze dat dan niet gewoon? IPV TS met de sores op te zadelen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door kokka »

olaf79 schreef:De voorgaande reacties zijn natuurlijk allemaal behoorlijk onzinnig. TS biedt een tv ter reparatie aan en de tv is verdwenen. Zouden jullie ook zo reageren als het een Ferrari van 100.000 euro betrof?

Iemand heeft die tv gejat en nu zit TS met de gebakken peren. De opdrachtnemer voor de reparatie is verantwoordelijk dat de tv gerepareerd retour komt. En lukt ze dat niet dan moeten ze inderdaad of de zelfde tv terug geven of een nieuwe leveren.
is het in dit geval niet zo dat het niet uitmaakt of de tv wel of niet kapot was en of dat al dan niet onder de garantie zou vallen.
de TV is in het beheer gegeven van Redcoon, die een transporteur heeft ingeschakeld om de tv op te halen.
de TV is nu weg, de schade die TS heeft is de dagwaarde van de televisie. de tv was 1249 hij is 4 jaar. een televisie van meer als 750 heeft een economische levensduur van 10 jaar. ts heeft dus een afschrijving van 40%. de schade is dan 750 euro Daar heeft volgens mij TS recht op. Redcoon zou er dus wijs aan doen om de vervangingswaarde uit te keren, deze is zo'n 100 euro lager

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door trail46 »

@olaf79 ..... Met dat laatste ben ik het zeker eens, er raakt steeds meer weg bij o.a. post.nl. Blijft overeind dat er voor het geboden bedrag een plasma tv kan worden gekocht met gelijke of zelfs beter specificaties en helaas is dat waar TS mee moet dealen, leuk is echter anders en daar het je gelijk in.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:De voorgaande reacties zijn natuurlijk allemaal behoorlijk onzinnig. TS biedt een tv ter reparatie aan en de tv is verdwenen. Zouden jullie ook zo reageren als het een Ferrari van 100.000 euro betrof?
Ook voor die Ferrari zal max vergoeding de dagwaarde zijn.
kokka schreef:de TV is nu weg, de schade die TS heeft is de dagwaarde van de televisie. de tv was 1249 hij is 4 jaar. een televisie van meer als 750 heeft een economische levensduur van 10 jaar. ts heeft dus een afschrijving van 40%. de schade is dan 750 euro Daar heeft volgens mij TS recht op. Redcoon zou er dus wijs aan doen om de vervangingswaarde uit te keren, deze is zo'n 100 euro lager
In die beredenering mis ik 2 zaken:
-Er wordt gerekend met aanschafwaarde, en niet met in de tussentijd gedaalde marktprijzen
-De TV was defect. Ongetwijfeld had TS ruim honderd euro voor reparative dienen te betalen. Dit zelfde bedrag kan nu worden bijgelegd voor vervanging.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door trail46 »

kokka schreef: is het in dit geval niet zo dat het niet uitmaakt of de tv wel of niet kapot was en of dat al dan niet onder de garantie zou vallen.
de TV is in het beheer gegeven van Redcoon, die een transporteur heeft ingeschakeld om de tv op te halen.
de TV is nu weg, de schade die TS heeft is de dagwaarde van de televisie. de tv was 1249 hij is 4 jaar. een televisie van meer als 750 heeft een economische levensduur van 10 jaar. ts heeft dus een afschrijving van 40%. de schade is dan 750 euro Daar heeft volgens mij TS recht op. Redcoon zou er dus wijs aan doen om de vervangingswaarde uit te keren, deze is zo'n 100 euro lager
Voor zover ik het terug kan vinden hanteren de grote verzekeraars rond de 20% afschrijving per jaar en dan zou het bedrag veel lager uitvallen. Ik vind echter het feit dat men het toestel gewoon is kwijtgeraakt een belangrijker punt en op grond daarvan is het geboden bedrag karig maar niet onredelijk.Hoop dat Redcoon de vervangingswaarde uitkeert of TS een nieuwe TV bezorgt met gelijke specificaties.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door kokka »

trail46 schreef: Voor zover ik het terug kan vinden hanteren de grote verzekeraars rond de 20% afschrijving per jaar en dan zou het bedrag veel lager uitvallen. Ik vind echter het feit dat men het toestel gewoon is kwijtgeraakt een belangrijker punt en op grond daarvan is het geboden bedrag karig maar niet onredelijk.Hoop dat Redcoon de vervangingswaarde uitkeert of TS een nieuwe TV bezorgt met gelijke specificaties.

ik kwam deze lijst tegen
http://www.svcnet.nl/handboek2/TL_Tools ... ages.htm#P

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

JASN schreef:Heeft er iemand verstand over wat mijn rechten zijn op juridische vlak en hoe ik eventueel mijn recht kan halen?
Het staat u vrij om naar de rechter te stappen.

U moet dan stellen dat u een televisie met een conformiteitsgebrek is geleverd. Onderdeel van de conformiteitseis is dat je als koper mag verwachten dat een product dezelfde kwaliteit en prestaties bied als een product van het zelfde soort. En televisies gaan gemiddeld genomen acht tot tien jaar mee. De verkoper kan uw stelling niet gemotiveerd betwisten, zo vermoed ik. Daarmee staat dan vast dat de verkoper u een non-conforme televisie heeft geleverd.

U heeft in beginsel dan recht op kosteloos herstel (maar dat kan niet) of kosteloze vervanging (maar ook dat kan niet). Dan blijft ontbinding over. De wet zegt dat partijen de geleverde prestaties dan ongedaan moeten maken. U moet uw geld terug krijgen en de verkoper moet de televisie terug krijgen. U doet er goed aan om dan wel te wijzen op het bestaan van art. 7:10 lid 3 BW. En ik zou er ook op wijzen dat de levensverwachting van televisies op de acht tot tien jaar liggen.

Als u de televisie bij Panasonic Nederland had ingeleverd en zij hem kwijt hadden gemaakt dan had u slechts de dagwaarde ontvangen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het zou wel prettig zijn als je (in overeenstemming met de auteurswet) de naam van de auteur vermeld als je deze citeert.

De prestatie die de koper heeft geleverd (en de verkoper ongedaan moet maken) is het betalen van 1249 euro.
Artikel 6:271 BW schreef:Een ontbinding bevrijdt de partijen van de daardoor getroffen verbintenissen. Voor zover deze reeds zijn nagekomen, blijft de rechtsgrond voor deze nakoming in stand, maar ontstaat voor partijen een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds door hen ontvangen prestaties.
Artikel 7:10 lid 3 BW schreef:Indien de koper op goede gronden het recht op ontbinding van de koop of op vervanging van de zaak inroept, blijft deze voor risico van de verkoper.

JASN
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2014 18:40

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door JASN »

Iedereen bedankt voor het advies :)

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:U heeft in beginsel dan recht op kosteloos herstel (maar dat kan niet) of kosteloze vervanging (maar ook dat kan niet). Dan blijft ontbinding over. De wet zegt dat partijen de geleverde prestaties dan ongedaan moeten maken. U moet uw geld terug krijgen en de verkoper moet de televisie terug krijgen. U doet er goed aan om dan wel te wijzen op het bestaan van art. 7:10 lid 3 BW. En ik zou er ook op wijzen dat de levensverwachting van televisies op de acht tot tien jaar liggen.
Het is redelijk en ook gebruikelijk dat de koper in dit soort gevallen een gebruiksvergoeding betaalt voor 4 jaar ongestoord kijkgenot.

Als de TV een levensduur van 8 jaar zou hebben, kan de gebruiksvergoeding nu in redelijkheid op 50% van de aanschafprijs worden gesteld. Zonder deze gebruiksvergoeding is er hier sprake van een ogerechtvaardigde verrijking van de koper.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, de koper wordt verrijkt. Nee, deze verrijking is niet ongerechtvaardigd.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door prem »

JASN schreef:Geachte forumleden,

Heeft iemand advies over wetten m.b.t. het volgende verhaal?

Ik wou mijn Panasonic TX-P50G20 plasma televisie laten repareren omdat er een verticale lijn door het scherm liep. Bij Panasonic vertelde ze me dat ik het moest aan vragen bij de leverancier omdat de televisie niet bij Panasonic Nederland van ingekocht. Dus ik had hem op laten halen voor reparatie door Redcoon.nl waar ik de tv in 2010 had gekocht. Het ophalen werd gedaan door extra@home wat onderdeel is van postnl op 04-09-2014. Na een maand te hebben gewacht ben ik maar eens gaan vragen naar de status. Na herhaaldelijk bellen hebben ze mij verteld dat mijn tv niet meer te traceren is waarop op ik vroeg naar duidelijkheid hoe dit wordt opgelost. Na nog een week herhaaldelijk bellen en na vragen hebben ze mij verteld dat ik 533 euro gestort kan krijgen of voor dat bedrag wat kan uit zoeken om dat het model niet meer gemaakt wordt. Echter voor dit bedrag kan ik geen gelijkwaardige televisie krijgen. Ik hoeft het aankoopbedrag van toen wat bedraagt op 1249 euro niet te hebben, maar wil toch wel minimaal een tv met de zelfde specificaties.

Heeft er iemand verstand over wat mijn rechten zijn op juridische vlak en hoe ik eventueel mijn recht kan halen?

533 Euro plus het geld van de reparatie, laten we zeggen 250 Euro. Niet huilen, koop gewoon een mooie LG , weer nieuw en nieuwe garantie en toptoestellen.
Met vriendelijke groet,

Jeffrey

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tv kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Heb je daar ook nog wat op te zeggen of laat je het bij deze onnuttige bijdrage?

Gesloten