Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
bigal_nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2022 11:46

Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door bigal_nl »

Afgelopen januari heb ik, bij wat ik dacht dat Amazon was, 2 HYKISS™SIR ventilator lampen gekocht. In juni is bij één van de ventilatoren een ventilatorblad afgebroken terwijl deze aanstond. De ventilator is nu niet meer bruikbaar. Ik heb toen onmiddellijk contact gezocht met Amazon en zij hebben gezegd dat ze contact op zouden nemen met de verkoper (ik dacht dat Amazon de verkoper was, maar blijkbaar was dat een andere partij), om te kijken of ik mijn geld zou kunnen terug krijgen. Ik kreeg daarna te horen van Amazon dat het te laat was voor een a-z formulier (wat dat ook moge zijn) en dat ik zelf contact op moest nemen met de verkoper; HYKISS™SIR.
Ik kan gewoon niet geloven dat ik iets heb gekocht van Amazon (nergens is ook te lezen dat de verkoper een andere partij is), dat het product binnen een half jaar kapot gaat en dat er vervolgens wordt verteld door Amazon dat zij me niet verder kunnen helpen, dat het niet hun probleem is en dat ik zelf contact op moet nemen met de verkoper.
Er is wel een link op de Amazon website om contact op te nemen met 3e partijen en die heb ik ook geprobeerd, maar ik heb helemaal nergens antwoord op gehad. Amazon heeft ook gezegd dat ze wel contact hebben geprobeerd op te nemen, maar dat zij ook geen reactie hebben gehad van HYKISS™SIR.
In de tussentijd worden op Amazon nog altijd producten verkocht van HYKISS™SIR.
Ik heb gelezen dat Amazon een klantgericht bedrijf wil zijn, maar dit is wat mij betreft absoluut niet het geval; dit is geen service. Ondertussen - zit ik nog altijd met een gebroken fanlamp...

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Amazon is een platform waarop diverse verkopers hun waren kunnen aanbieden. Om die reden staat er ook aan de rechterkant op de productpagina wie de verkoper is en door wie het geleverd word: https://www.amazon.nl/LED-plafondventil ... B0893499NB
Als u klikt op de naam van de verkoper krijgt u alle informatie. En gezien de werkelijke bedrijfsnaam en het adres zou ik er niet willen kopen:
Bedrijfsnaam: Xianshigaolingquhuayulaibaihuoshanghang
Bedrijfstype: Particulier bedrijf
Handelsregister-nummer: 92610117MA6TRQJ383
Vestigingsadres:
gaolingquluyuanjiebanbeijiecunyizu
xianshi
Shanxisheng
710000
CN

U zou Amazon kunnen vragen om te bemiddelen, echter is en blijft het een zaak tussen u en de verkoper.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door rwolters »

rob van Duijn schreef:
09 nov 2022 19:02
Koop NOOIT meer bij deze oplichters, ik heb al zoveel narigheid gehoord over deze oplichters meld zo veel mogelijk overal dat ja daar NIET moet kopen als je garantie of service wil
Gewoon even goed kijken bij wie je bestelt. Als je gewoon bij Amazon zelf bestelt heb je gewoon hele goede customer service. En er zijn ook genoeg resellers die een fatsoenlijke service bieden.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rob van Duijn schreef:
09 nov 2022 19:02
Koop NOOIT meer bij deze oplichters, ik heb al zoveel narigheid gehoord over deze oplichters meld zo veel mogelijk overal dat ja daar NIET moet kopen als je garantie of service wil
Roepen dat iemand een oplichter is kan strafbaar zijn. Onderbouwen kan een goed beeld geven wat en waarom er iets is mis gegaan.

Ninc
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:39

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door Ninc »

Misschien voor u interessant om te weten dat dit ook geldt voor oa. :

Blokker.nl
Bol.com

En vele andere "gerenommeerde" sites geven externe partijen (vaak partners genoemd) de gelegenheid hun producten via hun site te verkopen zonder daar de verantwoordelijkheid voor te dragen.

Bij Blokker zit het zelfs nog extra humoristischer in elkaar. Blokker.nl is een directe concurrent van de fysieke Blokker winkel.

De oplossing:
Ga naar een fysieke winkel en je weet precies waar je aam toe bent

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door witte angora »

Ninc schreef:
10 nov 2022 06:58
Misschien voor u interessant om te weten dat dit ook geldt voor oa. :

Blokker.nl
Bol.com
Exact dit. Ik was op zoek naar een éénwijzerig horloge. Prisma heeft ze éénmalig gemaakt. Er is één bedrijf dat nog een restpartij verkoopt, zowel via Bol als via het eigen kanaal. De 'winkel' is enkel door de week te bezoeken, en een verzoek om informatie wordt pas na een reminder beantwoord. Plus toch wel negatieve reviews over het bedrijf... Dus ik denk niet dat ik ervoor ga.

Bij een stenen winkel heb je dat allemaal niet. Tenzij je een auto koopt natuurlijk. :wink:

bigal_nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2022 11:46

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door bigal_nl »

Het was mijn bedoeling om mensen juist te waarschuwen dat je denkt iets te kopen bij een "gerenommeerde" bedrijf als Amazon - maar eigenlijk koop je iets van Xianshigaolingquhuayulaibaihuoshanghang in China. Dat wist ik niet en had ik nooit van te voren aan gedacht.
En dan zit je met de gebakken peren - of zoals in mijn geval - een gebroken fanlamp.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door kuklos »

Hoe heb je dit dan kunnen missen? Elke keer als ik iets koop bij Amazon en niet Amazon maar een derdepartij is de uiteindelijke leverancier, dan wordt dit zeer duidelijk aangegeven.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Volgens mij heeft Radar uitzendingen gemaakt waar duidelijk werd gemaakt dat het platform bij problemen met de partner niet zomaar makkelijk hun handen terug kan trekken.
Als je ergens partner bent heb je ook een gedeelde verantwoordelijkheid.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
17 nov 2022 11:46
Volgens mij heeft Radar uitzendingen gemaakt waar duidelijk werd gemaakt dat het platform bij problemen met de partner niet zomaar makkelijk hun handen terug kan trekken.
Als je ergens partner bent heb je ook een gedeelde verantwoordelijkheid.
... partner ...? Een partnerschap is iets heel anders dan een verkoopplatform.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Misschien moeten ze "verkocht door" boven de add to cart knop plaatsen, dat zou het ook een stuk duidelijker maken. Althans in de app.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nee hoor moneyman, ze noemen zich partner, daar horen ook verplichtingen bij. Ik ken iemand die partner is bij Bol. Aan hem (haar/hen/hun) worden eisen gesteld.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
17 nov 2022 11:58
Nee hoor moneyman, ze noemen zich partner, daar horen ook verplichtingen bij.
Wie is "ze"?
J. Deltoer schreef:
17 nov 2022 11:58
Ik ken iemand die partner is bij Bol. Aan hem (haar/hen/hun) worden eisen gesteld.
Je beseft dat we het hier niet over Bol.com, maar over Amazon hebben?

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Uiteraard. De situatie is vergelijkbaar

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
17 nov 2022 11:46
Volgens mij heeft Radar uitzendingen gemaakt waar duidelijk werd gemaakt dat het platform bij problemen met de partner niet zomaar makkelijk hun handen terug kan trekken.
Als je ergens partner bent heb je ook een gedeelde verantwoordelijkheid.
Dus als je op de markt bij een marktkoopman een probleem hebt ga je ook naar diegene die de eigenaar is van de grond waarop de markt staat?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
17 nov 2022 12:05
Uiteraard. De situatie is vergelijkbaar
Nou nee :lol:

Het partnerprogramma van Bol.com is iets totaal anders dan het partnerprogramma van Amazon.

Als je hiermee iets aan dit topic bij wilt dragen, mag je uitleggen hoe onderstaande verkoper kwalificeert als partner van Amazon, en wat dant dan volgens jou betekent. Anders koopt TS er niets voor.
Zakelijke verkoper
Bedrijfsnaam: Xianshigaolingquhuayulaibaihuoshanghang
Bedrijfstype: Particulier bedrijf
Handelsregister-nummer: 92610117MA6TRQJ383
Vestigingsadres: gaolingquluyuanjiebanbeijiecunyizu
xianshi
Shanxisheng
710000
CN

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Bedankt voor deze informatie moneyman. Als ik op uw link druk van amazon zie ik als eerste staan partner, en partner=partner.
kuklos schreef:
17 nov 2022 12:07
J. Deltoer schreef:
17 nov 2022 11:46
Volgens mij heeft Radar uitzendingen gemaakt waar duidelijk werd gemaakt dat het platform bij problemen met de partner niet zomaar makkelijk hun handen terug kan trekken.
Als je ergens partner bent heb je ook een gedeelde verantwoordelijkheid.
Dus als je op de markt bij een marktkoopman een probleem hebt ga je ook naar diegene die de eigenaar is van de grond waarop de markt staat?
tang.... varken...

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
17 nov 2022 12:15
Bedankt voor deze informatie moneyman. Als ik op uw link druk van amazon zie ik als eerste staan partner, en partner=partner.
kuklos schreef:
17 nov 2022 12:07
J. Deltoer schreef:
17 nov 2022 11:46
Volgens mij heeft Radar uitzendingen gemaakt waar duidelijk werd gemaakt dat het platform bij problemen met de partner niet zomaar makkelijk hun handen terug kan trekken.
Als je ergens partner bent heb je ook een gedeelde verantwoordelijkheid.
Dus als je op de markt bij een marktkoopman een probleem hebt ga je ook naar diegene die de eigenaar is van de grond waarop de markt staat?
tang.... varken...
Nee hoor, Amazon fungeert als grond waarop normaliter een marktkraam staat.
Dat ze de term partner gebruiken is iets wat jij gebruikt als argument om ineens ze verantwoordelijk te maken voor alles wat de marktkoopman met zijn kraampje op jouw grond doet.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
17 nov 2022 12:15
Bedankt voor deze informatie moneyman. Als ik op uw link druk van amazon zie ik als eerste staan partner, en partner=partner.
Precies. Heel goed van je. Nu nog even verder lezen dan het eerste woord, dan snap je ook wat het inhoudt - en heel msischien ook waarom je standpunt nergens op slaat.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ik dacht dat ik ventilator-lampen van Amazon kocht, maar ze helpen niet bij defect

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kuklos schreef:
17 nov 2022 12:17
Amazon fungeert als grond waarop normaliter een marktkraam staat.
Moneyman schreef:
17 nov 2022 12:17
Nu nog even verder lezen dan het eerste woord, dan snap je ook wat het inhoudt - en heel msischien ook waarom je standpunt nergens op slaat.
Geachte kuklos en moneyman, ik zal het nog een laatste keer uitleggen. Als jullie het niet willen snappen, soi, bon, maar dan houdt het voor mij op.

Allereerst de vergelijking met de grond van een marktkraam. Die vergelijking gaat niet op. De grond van de marktkraam kun je een op een vergelijken met het hostingsbedrijf van een website. En zowel de grond van een marktkraam als het hostingsbedrijf van een website zijn hierin geen partij.

Nu terug naar Amazon.

Amazon (net zoals Bol) maakt reclame en profileert zich als Amazon. En dus niet als Xianshigaolingquhuayulaibaihuoshanghang. Dus Amazon heeft een verantwoordelijkheid. De uitzending van Radar over dit onderwerp kunt u terugkijken. Die ging weliswaar over Bol, maar Bol had aanvankelijk dezelfde werkwijze richting de klant als Amazon. Wij wassen onze handen in onschuld en klant succces verder. Heerlijk allerlei kleine letters zoals moneyman ze ook presenteert. Ja ze staan er. Zie je ze bij de uitingen van Amazon? Zoiets van: U bestelt niet bij Amazon met zijn goede service maar stieken bij Xianshigaolingquhuayulaibaihuoshanghang en u zoekt het na aankoop maar lekker uit.

Zoek eens op wat de betekenis is van partner. De leukste vind ik: Degene met wie gedanst wordt


Jammer dat dit goedgepraat wordt, want zo wordt Amazon zeker niet aangespoord om twijfelachtige "partners" te weren dan wel vooraf te checken.

Vroeger was ik lid van KonsumentenKontakt. De kracht van het als consumenten gezamelijk optrekken. Helaas is de club opgeheven en ik heb een beetje het gevoel dat door mensen die alles maar goedpraten wat bedrijven flikken de kracht tanende is.

Plaats reactie