Advies over deze situatie: discriminatie?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Advies over deze situatie: discriminatie?

Ongelezen bericht door breaker_0 »

Ben bijna 4 maanden in dienst bij mij huidige werkgever.

Er is van alles belooft zoals na verloop van tijd productie draaien met de nieuwe spullen.

Dag 1 werd er al verteld dat 1 collega naar de nieuwe productie ging en de andere niet wat niet de afspraak was.

Snel werd duidelijk dat beide naar de nieuwe productie ging. Later ging ik toch niet en vanaf januari werd er gezegd dat ik toch die kant op ging maar elke keer werd er gezegd misschien op die dag.
Heb mij tussen tijd bij neer gelegd.

In de 2de maand kwam al de geruchten van een collega dat ik in de Wajong heb gezetten wat helemaal niet waar is. Heb dit ook vermeld maar dan zijn de geruchten in de rondte.

Later kwam ik achter dat ze mij als no-riskpolis bij de UWV hebben aangemeld toen ik 1 dag ziek was.
Je komt alleen in aanmerking bij lange ziekte of een Wajong of een andere uitkering. Heb dit bij de UWV recht getrokken en heb hier helemaal geen recht op de werkgever zegt dat ze nooit mij hebben aangemeld ik heb dit zwart op wit dat het wel zo is.

Nu vandaag ben ik terug van paar dagen ziek geweest te zijn.

En tegen mij werd er verteld dat ik veel ziek ben geweest totaal is dit 7 dagen en dat dit als beoordeling wordt gebruikt.

En verder werd er bij verteld dat ik dit niet dreigement moet zijn. Ik zie het als discriminatie.

Ben door deze situatie niet gelukkig door. En ik vind dat ik zeker na vandaag best gediscrimineerd wordt.

Na vandaag is voor mij echt niet leuk meer.


Maar wat kan ik het beste doen?

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Advies over deze situatie: discriminatie?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Discriminatie?
Op wat? Geloof, sexe, afkomst?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Advies over deze situatie: discriminatie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zoek een andere baan.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Advies over deze situatie: discriminatie?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Aan de hand van dit verhaal heb ik onvoldoende informatie om te beoordelen of u wordt gediscrimineerd.

Het kan ook zijn dat uw werkgever ook met andere mensen op deze manier om gaat
Het kan ook zijn dat u het verhaal overdrijft.


Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl om te vragen of er dingen gebeuren wat wettelijk gezien niet mag .

Indien u het niet fijn vindt om voor uw werkgever te werken dan kunt u misschien het beste op zoek gaan naar een andere werkgever.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Advies over deze situatie: discriminatie?

Ongelezen bericht door crazyme »

Zoek werk waar je wel gelukkig wordt. Je kan echt overal aan de bak.

Wel eerst goed in de spiegel kijken wat jouw aandeel in dit verhaal is, anders heeft het wisselen van baan geen enkele zin.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Advies over deze situatie: discriminatie?

Ongelezen bericht door Erthanax »

U schrijft dat uw werkgever zich niet aan gemaakte afspraken houdt, dat u bewijs heeft dat hij u onjuist informeert, en dat uw collega's over u roddelen. U kunt natuurlijk proberen dat allemaal recht te trekken, maar dat gaat u veel tijd en energie kosten. Als ik u was zou ik een andere baan zoeken. In de huidige arbeidsmarkt zou dat waarschijnlijk minder moeite kosten en het levert u wasrschijnlijk meer op: plezier in uw werk. Succes!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Advies over deze situatie: discriminatie?

Ongelezen bericht door scontra »

breaker_0 schreef:
15 feb 2023 18:58

Ben bijna 4 maanden in dienst bij mij huidige werkgever.

Nu vandaag ben ik terug van paar dagen ziek geweest te zijn.

En tegen mij werd er verteld dat ik veel ziek ben geweest totaal is dit 7 dagen en dat dit als beoordeling wordt gebruikt.

Maar wat kan ik het beste doen?
Niet meer dan normaal dat o.a. het ziekteverzuim wordt meegenomen in een beoordelingsgesprek. Het doel van het vastleggen hiervan is om afspraken te maken om deze situatie in de toekomst te verbeteren.
Als u achter alles wat er gebeurt en wat niet in uw straatje past als discriminerend ziet, dan moet u eens bij u zelf te rade gaan of dit werkelijk bij de werkgever ligt, of dat u eens bij u zelf te rade moet gaan of het trekken van deze kaart wel de juiste is.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Advies over deze situatie: discriminatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
16 feb 2023 10:48
Niet meer dan normaal dat o.a. het ziekteverzuim wordt meegenomen in een beoordelingsgesprek. Het doel van het vastleggen hiervan is om afspraken te maken om deze situatie in de toekomst te verbeteren.
Een goede werkgever zou dat juist niet doen. Een (frequent)verzuimgesprek is iets heel anders dan een functionerings- of beoordelingsgesprek. En hoewel er natuurlijk wel verwevenheid is, is het zaak om deze verschillende gesprekken, met ieder een eigen doen, goed uit elkaar te houden.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Advies over deze situatie: discriminatie?

Ongelezen bericht door BL2 »

7 dagen ziek in 4 maanden is natuurlijk redelijk veel, mede omdat het ook meerdere periodes waren, wat voor een werkgever moeilijk is ivm de planning. Vanzelfsprekend wordt dit in de beoordeling van je meegenomen, dat is gewoon heel normaal.
Waarom je over discriminatie begint is mij compleet onduidelijk in je verhaal.
Roddelen mag niet, maar komt overal helaas voor.
Dat een werkgever in een functionerings- of beoordelingsgesprek begint over het ziekteverzuim, of juist het ontbreken daarvan, lijkt mij heel normaal.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Advies over deze situatie: discriminatie?

Ongelezen bericht door witte angora »

breaker_0 schreef:
15 feb 2023 18:58
Later kwam ik achter dat ze mij als no-riskpolis bij de UWV hebben aangemeld toen ik 1 dag ziek was.
Je komt alleen in aanmerking bij lange ziekte of een Wajong of een andere uitkering. Heb dit bij de UWV recht getrokken en heb hier helemaal geen recht op de werkgever zegt dat ze nooit mij hebben aangemeld ik heb dit zwart op wit dat het wel zo is.
Als ik het zo lees vraag ik me toch af waarom het UWV deze no-riskpolis heeft geaccepteerd. Vroeger had je verschillende uitkeringsinstanties, die van elkaar niet wisten wat er in het klantenbestand gebeurde. Het UWV, een fusie van al die uitkeringsinstanties, bestaat al meer dan 20 jaar. Je zou dus, denk ik, mogen verwachten dat ze van iedere werknemer weet hoe het met historisch ziekteverzuim en uitkeringsverleden zit. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook geen idee hoe het UWV haar administratie in heeft gericht.

De twee adviezen die ik je kan geven zijn al door meerderen gegeven:
- ga op zoek naar een andere baan
- kijk toch eens in de spiegel naar je eigen functioneren, en wees in eerste instantie zowel kritisch als eerlijk over jezelf.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Advies over deze situatie: discriminatie?

Ongelezen bericht door sjohie »

7 dagen in 4 maanden telt op tot 21 in een jaar, dat zijn 4 volle standaard werkweken, en dat is bovengemiddeld veel. De wetmakers hebben Nederlandse werkgevers een redelijke zorgplicht opgelegd, wat betekent dat zij u moeten benaderen om dit te bespreken, en idealiter te reduceren.

Tussen beloftes van een overstap en de realiteit, kan door zeg ziekte op een afdeling een verschil ontstaan. Als de persoon die uw werk over zal nemen ziek is geworden of het bedrijf heeft verlaten bijvoorbeeld. Dan kan de werkgever uw doorschuiven even wat uitstellen.

Dat met het UWV kan ook een, overigens onprofessionele, menselijke fout zijn geweest.

Het voelt alsof u een aantal losstaande incidenten aan elkaar verbindt tot een subjectief lelijk plaatje, en daar wordt niemand wijzer van, u zelf al zeker niet.

Maar goed, overal schreeuwt men om mensen, dus als u zich hier niet meer fijn/thuis voelt, is nu het moment om over te stappen naar een nieuwe baan.

Plaats reactie