LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte proeftijd van 2 maanden

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door Bailey »

Mijn stiefdochter werkte tot afgelopen vrijdag bij een bedrijf en had daar een half jaar contract met een proeftijd van 2 maanden. Vrijdag is ze vanwege een belachelijke reden weggestuurd. Vandaag is ze bij het CWI geweest en daar werd dus gezegd dat bij een halfjaar contract de proeftijd 1 maand is, niet 2 maanden. Ik ben even gaan zoeken op internet en op de site van het Juridisch Loket staat dit:

In principe is er een maximum proeftijd van 1 maand als het contract een duur heeft van minder dan 2 jaar of dient om een zieke of zwangere medewerk(st)er te vervangen. Is uw arbeidsovereenkomst afgesloten voor langer dan 2 jaar, dan is de maximum proeftijd 2 maanden.


Nu wil ze het gaan aanvechten, maar waar kan ze daar precies voor terecht?

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door Big-V »

In eerste instantie bij de werkgever zelf. Levert dat niets op, dan kun je nog naar de rechter. In het geval van arbeidsconflicten is dat de kantonrechter.
Zorg ervoor dat je je van tevoren wel goed informeert.
Succes.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door Frankkk »

Lijkt me een duidelijke zaak; de proeftijd is maximaal 1 maand in dit geval, dus ze is ontslagen na afloop van de proeftijd.

Gewoon de werkgever melden dat ze ontslagen is na de proeftijd en dat hij er zich niet op deze manier van af mag maken. De werkgever moet haar vervolgens weer gewoon in dienst nemen. Doet hij dit niet, dan eens kijken naar hulp van het juridisch loket (www.hetjl.nl).

Maar ik ga er hier wel vanuit dat ze meer dan een maand heeft gewerkt. Als ze korter dan een maand in dienst was, dan is het ontslag wel geldig.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door gravedigger »

79d9w
--------------------------------------------------------------------------------

Lijkt me een duidelijke zaak; de proeftijd is maximaal 1 maand in dit geval
Jij bent wel zeer beslist. Weet jij onder welke CAO ze viel?? En welke afspraken daar in staan?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door Bailey »

Ze werkte er 6 weken, dus meer dan een maand. Geen idee of ze een CAO hebben, dat zou ik na moeten vragen.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door Big-V »

Maar ik ga er hier wel vanuit dat ze meer dan een maand heeft gewerkt. Als ze korter dan een maand in dienst was, dan is het ontslag wel geldig.
Ook dàn is het ontslag niet geldig. De Hoge Raad heeft in het arrest "IJzeren Proeftijd" beslist dat, wanneer er een proeftijd is overeengekomen die wettelijk niet toegestaan is, er nooit een proeftijd tot stand is gekomen. Je stiefdochter was, in het geval de proeftijd inderdaad in strijd was met wettelijke bepalingen, vanaf dag één in dienst, zonder proeftijd.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door gravedigger »

Een CAO heeft dus geen wettelijke geldigheid?

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Arrest IJzeren proeftijd.

Even vooraf;

De Nederlandse wetgeving mag alleen aanvullend werken op Europeesche wetgeving.
Gemeentelijke verordeningen mogen alleen aanvullend werken op de Nederlandse wetgeving
En geen enkele overeenkomst zoals CAO's, koopovereenkomsten e.d. mag in strijdt zijn hetgeen overheden en Europeesche wetgeving heeft bepaald.

En dan nu een link naar die genoemde IJzeren Proeftijd:
http://www.russell.nl/Documents/pp2002n ... schild.pdf

Lees ze.

En tenslotte....................
Bij ontslag ALTIJD daartegen schriftelijk (aangetekend met bericht van ontvangst) bezwaar maken binnen 8 dagen.
Wie dit eerste gebod nalaat heeft een kans dat het een ontslag op eigen verzoek is geweest en dus vrijwillig werkloos!

Lid zijn van een vakbond blijkt zo gek nog niet!

Grootvader

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door Bailey »

Ze had een contract van 6 maanden en is afgelopen vrijdag weggestuurd. Ze wilde haar al eerder weg hebben, want ze wilden een ander aannemen. Daar is het personeel tegenin gegaan, dus mocht ze in ieder geval de afgesproken 6 maanden blijven. In het contract stond een proeftijd van 2 maanden, maar dat mocht dus blijkbaar niet. Nu is ze dus vrijdag weggestuurd om een compleet onzinnige reden, gewoon omdat ze haar kwijt wilden. Weet niet of je ook al onder de CAO valt als je op contractbasis werkt, weet ook niet of ze een CAO hadden, dat moet ik nog navragen.

Woensdag ben ik vrij, dan gaan we er wel even achteraan, want zoals het nu gegaan is, is niet normaal.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door gravedigger »

Als het bedrijf onder een CAO valt, moet ook in het contract vermeld staan dat die van toepassing is.
http://www.personeelsnet.nl/dossier.php?Id=2865&waar=5

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door antonh »

Waarom zou een proeftijd van 2 maand niet mogen.
Ze heeft zelf ingestemd met deze aanvullende arbeidsvoorwaarden!
En waarom is ze ontslagen met ingang van direkt?
Wat is die onzinnige reden?
Of is het een dwingende reden?

Er wordt hier vaak gesproken over contract is contract.
Maar in het contract staat dus duidelijk 6 maand
met een proeftijd van 2 maand!
Heeft ze zelf ondertekend?
Ze is dus zelf dus accoord gegaan met aanvullende voorwaarden!

Laat het CWI het anders opknappen.
Zij zijn de instantie die er voor is voor zo iets.
Maar dan geven ze niet thuis hoor.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door caruso »

In principe is er een maximum proeftijd van 1 maand
Dat staat er dus, en van principes kan worden afgeweken. Zeker als wernemer daarvoor heeft getekend.

CarlaH
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2008 16:38

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door CarlaH »

Ik weet niet in welke branche uw dochter werkzaam was maar in de CAO voor Mode- en Sportdetailhandel staat bv dat er altijd een proeftijd is van twee maanden, ongeacht de duur van het contract.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door Big-V »

Een proeftijd van langer dan één maand bij een contract voor bepaalde tijd, korter dan dan twee jaar, is niet toegestaan. Ook niet wanneer de werknemer hier van tevoren voor heeft getekend. Ook niet indien dit van tevoren zo zou zijn overeengekomen.
Mocht er toch een dergelijke bepaling in een arbeidscontract of CAO zijn opgenomen, dan is deze bepaling nietig.

Om discussie te voorkomen: art. 7:652 lid 4 sub a en art. 7:652 lid 7. Deze bepalingen bevatten dwingend recht. Dit wil zeggen dat er niet van kan worden afgeweken, ookal is dit door partijen wel overeengekomen.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door Frans75 »

@Bailey,

2 vragen:

1 - Wat voor contract had uw dochter?

2 - Is het contract door de werkgever afgekocht?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door Bailey »

De CAO van het bedrijf is de metaal-cao, of iets dergelijks. Woensdag ga ik even het contract bekijken. Bij het CWI werd gezegd dat 2 maanden proeftijd niet kan bij een half jaar contract.

Frans, mijn stiefdochter had een half jaar contract en er is niks afgekocht, ze is gewoon weggestuurd. Het CWI heeft haar naar het gerechtskantoor gestuurd, maar heb geen idee wat dat inhoudt. Daar gaat ze morgen heen. Woensdag ga ik even kijken en anders ga ik met haar naar de rechtswinkel.

Anton, de reden dat ze weggestuurd is is dat ze bedrijfsinformatie gelekt zou hebben. Het enige wat ze gedaan heeft is met een collega gesproken over het salaris. Nou ja gesproken, ze heeft zijn salaris geschat. Deze collega heeft dat verteld tegen een collega waar zij het niet goed mee kon vinden en die is weer naar hun chef gestapt. En blijkbaar vonden ze dat een reden om haar weg te sturen. Nou als je niet over je salaris mag praten, dan was ik bij mijn werkgever al 10 keer weggestuurd.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door Frankkk »

Zorg wel dat je zo snel mogelijk bezwaar maakt (aangetekend met handtekening retour) tegen het ontslag. Bijvoorbeeld binnen 8 dagen, zoals eerder werd geadviseerd.

Waarom gaat ze niet naar het juridisch loket (www.hetjl.nl)? Daar kunnen ze haar helpen om een bezwaarschrift te schrijven.

Laat je ook niet van de wijs brengen; 2 maanden proeftijd voor een contract voor een half jaar contract is gewoon niet toegestaan. Een dergelijke bepaling in het contract zorgt er zelfs voor dat er helemaal geen sprake meer is van een proeftijd.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door Frans75 »

@Bailey,

Nog een vraag:

Heeft uw dochter een ontslagbrief meegekregen toen ze haar wegstuurden?

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door Bailey »

Mensen, bedankt, maar laat allemaal maar. Gisteren hebben we de werkelijke reden gehoord waarom ze weggestuurd is. Het is haar eigen schuld en ze mag het zelf oplossen, ik ga er geen energie in steken.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: Onterechte proeftijd van 2 maanden

Ongelezen bericht door Frans75 »

Graag gedaan, succes verder 8)

Gesloten