LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Duizenden Ontslagen Media Markt?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Lees net deze plannen, maar zijn wij forum leden mede schuldig?

1 Ik kijk, en als online goedkoper is mooie showroom maar die koste wel geld.
Vaak is MM online goedkoper en soms een andere opzoeken na keuze maken en voelen product.

2 Stoom verkopers, dan met die tegoedbon gelijk inwisselbare loop ik juist hard weg.
Ze verkopen meestal Gas& stroom en ik heb geen Gas...
Niet eens een halve bon maar niets.

3 Service? Als ze hier niet meelezen weten ze niet hoe we bij een defect of probleem over deze winkel denken, moeten we directie eens uitnodigen hier flink portie te gaan lezen wat er echt fout gaat, en niet alleen de omzet kijken en welke reclame werkt maar ook zorgen dat we nog iets willen kopen.

4 Gratis Koffie, aangegeven met bord maar blijkt alleen voor mensen die op klanten service wachten te zijn...

5 Mobieltje scherm reparatie, als er meer breekt dan gebroken scherm... of bij vervangen batterij er meer stuk ging en ik zie hoe ze werken.... zorg voor goede handige mensen daar of stop er mee, 1 telefoon en je klant kan jarenlang elders kopen als Cool Bleu door een dergelijk voorval.

Wie weet er nog meer goede punten waarmee we deze mooie showroom die vaak door ons misbruikt word voor we online gingen winkelen in stand te houden?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24
Beste antwoord
Gekozen door Komkommertijd

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

door omega19 » 05 aug 2020 20:59

Ik denk dat ze de iMacs veel te goedkoop verkopen. Dat kan niet kostendekkend zijn
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Komkommertijd schreef:
05 aug 2020 18:15
Lees net deze plannen, maar zijn wij forum leden mede schuldig?
Heb je het wel gelezen? Want het gaat om het moederbedrijf Ceconomy die 4500 van de 47.000 banen gaat schrappen. Er is nog helemaal niet bekend of dit ook invloed heeft op de Nederlandse vestigingen, bij de vakbond is ieder geval nog niets bekend. Ben je dan niet wat te voorbarig om de forum leden schuld te geven hiervan.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

SGR ging ook sneller dan ik dacht...
Bij Media (markt) aandacht zullen ze eerder rustig aan doen.

Reclame is duur en " Wij Zijn Niet Gek"op deze winkel als ik de forum leden hier vaak hoorde zeggen.

(A) Sociale Media maakt vaak meer kapot dan je lief is....

Goede tips om deze grote Showroom waar vele graag komen maar niet altijd kopen.....
Als je weg liep en online bestelde bij dezelfde firma, probeer eens in de winkel (gratis Wifi) een product online prijs te kijken en erg veel is online goedkoper!

Maar dan kijk ik ook naar Bolus.com of Cool Bleu voor hun helaas....
Als er goede tips komen, de directie vragen ook hier eens te lezen voor ze een besluit te nemen?
Minder klachten en betere service is iedereen toch voor, en nu is er nog iets te redden hoop ik.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
05 aug 2020 18:15
Lees net deze plannen, maar zijn wij forum leden mede schuldig?
Mea Culpa. Ik kocht er zelf nooit, dat heeft ongetwijfeld de nekslag gegeven aan deze dozenschuiver.

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarktSaturn, gaat organiseren en daardoor staan 3500 banen op de tocht. Het bedrijf overweegt daarnaast de verlieslatende vestigingen te sluiten.

Waarschijnlijk hebben de ontslagen met name betrekking op het personeel dat buiten Europa actief is voor het concern. Het definitieve aantal is bovendien nog niet met zekerheid vastgesteld. In Nederland werken zo'n 4500 mensen bij MediaMarkt
.

De aanleiding van de herstructurering is het teruglopend aantal bezoekers in de winkels door het coronavirus. Door het nemen van deze maatregelen verwacht Ceconomy jaarlijks meer dan honderd miljoen euro te besparen.

Hoewel door de coronacrisis e-commerce in trek is, daalt de omzet bij MediaMarkt alleen maar. Het eerste kwartaal van dit jaar viel de omzet 6,6 procent lager uit dan vorig jaar. Het derde kwartaal wordt zelfs rekening gehouden met een negatief bedrijfsresultaat van 43 miljoen euro.

Bron https://retailtrends.nl/news/61294/medi ... p-de-tocht

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wegens Corona waren we verplicht een 59" TV afstand te houden volgens Mark Rutte....
Dat zal ook veel meer online aankopen opleveren....
Ook als we daar online bestellen, toch werkloze verkopers en verwarming, verlichting enz... en lege parkeerplaats voor model autoś uit te testen helaas, mooi asfalt daar en ruimte zat helaas!

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vorig jaar zijn er ook al diverse ontslagen gevallen en zijn vele grotere vestigingen verhuisd naar kleinere locaties. In diverse landen is zelfs drastisch gesaneerd. Het ging toen al zo slecht dat de verwachting was dat ze 2020 niet zouden halen. Dat is niet de schuld van dit forum, maar van een bedrijf die denkt met hoge kosten (immers hoge huren en veel personeel) toch mee te kunnen doen met de internetprijzen.
In Nederland heeft MM al niet veel personeel meer. Vele verkopers worden neergezet door fabrikanten. Dat is de kracht van een groot bedrijf, eisen dat een fabrikant zelf zijn mannetje neer zet om hun waar aan de man te brengen. Pech is dus wel dat als je komt voor een AEG machine en er staat net een verkoper van Bauknecht dat deze je steeds zal proberen naar zijn eigen merk te praten.
En als het nu verkopers zouden zijn was het goed geweest, veelal zijn het pensionado's of mensen die wat willen bijverdienen en via een buro een snelcursus over 1 of 2 bepaalde types uitleg krijgen en de klant dus naar die machine moet praten.

Verder zijn ze in Nederland al niet echt servicegericht bezig geweest door kosten te berekenen bij het retourbrengen van winkelaankopen. Natuurlijk is terugbrengen een gunst, maar vriendelijk is het het. En gezien de vele klachten over de reparaties speelt dat ook niet in hun voordeel.

Al met al is het het beleid wat hun de das om doet. In de beginjaren konden ze flink groeien door hard te schreeuwen, maar de consument weet dat er nu ook meer te koop is. En dankzij Coolblue en Bol is het steeds makkelijker om aan je spullen te komen.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door juliomariner »

De akelig opdringerige verkopers is voor mij de reden om de MM te mijden als de pest. Wat een irritante ******* zijn dat zeg. (**** = zelfcensuur, vrucht van de Quercus Robur)

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch hebben ze het een aardige tijd volgehouden. Ik ben in 2014 uit Zwolle verhuisd, rond die tijd is er daar een filiaal geopend. Dan moet ik erbij zeggen dat ik het direct al niks vond. Een soort Kijkshop maar dan zonder vitrinekasten.

Zal MM (het bedrijf, niet de deurwaarder) gemist worden? De V&D heeft het niet gered, tot verdriet van velen omdat daar een bepaalde sfeer, een bepaalde vertrouwdheid aan hing. Maar wat is de Mediamarkt nu helemaal? Een dozenschuiver met een middelmatig assortiment en middelmatige verkopers, verder niks. Het is niks, het is nooit wat geweest, en als ik het zo bekijk zal het ook nooit meer wat worden.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Middelmatig maar wel breed assortiment

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

juliomariner schreef:
05 aug 2020 19:36
Middelmatig maar wel breed assortiment
Wellicht te breed waardoor je niet de diepte in kan. Over weinig kan je veel weten, maar over veel is het lastig om alles over te weten. Het is hooguit een voordeel als je voorraad wilt houden om die klant die een specifiek artikel wil hebben meteen kan helpen. Waarvan de wasmachine nu stuk is gegaan en een bepaalde type wil hebben en niet tot morgen wil wachten tot een ander gaat leveren. Maar hoe groot aandeel hebben die klanten? Waarom zelf met huishoudmachines gaan zeulen als je het ook de volgende dag in je gang kan hebben staan? En bij de kleinere huishoudartikelen, waarom 20 soorten stofzuigers? Als iemand een stofzuiger nodig heeft maken ze een keuze uit wat er aangeboden wordt. Zoals een oud directeur van Maxis ooit mopperend zei, om 7:00u zijn er 50 verschillende broodsoorten, om 9:00u nog 25 en na 11:00u nog een enkele. En de klant pakt toch wat er ligt. Waarom dan zo'n grote keuze, dat geeft alleen maar kosten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

20 stofzuigers?

eerder 20 zakloze en 20 verschillende met dus vele zakken moet je ook nog hebben.....

en minder keuze, Aldi is er groot mee geworden en Lidl maakte ook goede marge met minder keuze...
Dat is Pindakaas of Helaas... nu wel grote merken die slecht verkopen....

Aldi verkoopt meer huis merk en de rest koste wel ruimte en nauwelijks omzet hoorde ik van personeel....
Ik hoef geen Cola of Coca Cola... liever meer producten maar die gaan nu ook de fout in...

En stofzuigers? Ik dweil liever, stof bleef plakken en geen lawaai of snoer geklooi meer!
Blij dat ik van die stroom vretende en herrie makende naam af ben!

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
05 aug 2020 19:33
Maar wat is de Mediamarkt nu helemaal? Een dozenschuiver met een middelmatig assortiment en middelmatige verkopers, verder niks. Het is niks, het is nooit wat geweest, en als ik het zo bekijk zal het ook nooit meer wat worden.

Wat een onzin. Ik koop geregeld in de webshop van MM als zij de gunstigste prijs hebben. Voor bepaalde artikelen loop ik dan voor de bestelling even de winkel in, bijv. bij aankoop wasmachine wil ik even de kwaliteit van de manchet voelen. Verkopers heb ik nooit nodig voor advies, dus wel of geen kennis heb ik geen last van.
Ik vind het handig dat zij een groot divers assortiment onder 1 dak hebben, net als de CB winkels.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ Zeer Privé,

En als je nu na 't voelen de prijs ziet in de MM winkel en MM online goedkoper is.. wat dan?
Als je Cool Bleu neemt, kan, maar kun je uitleggen waarom de winkel vaak ietsje duurder is dan online MM?

Ik ben in Sint-Petersburg Russia geweest, zitten naast MM nog 3 andere bij Metro Piornetski en alle 4 eigen monteurs die meer kunnen dan telefoon glaasje of batterij.

Daar is Online en Winkel de prijs wel altijd gelijk!
Aardige adviseurs die zelden opdringen en alle tijd voor iedereen nemen.
Media Markt moet eens gaan kijken waarom de Russen wel heel tevreden zijn over die MM en hun 3 gelijkwaardige concurrenten...!

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

En als je nu na 't voelen de prijs ziet in de MM winkel en MM online goedkoper is.. wat dan?
Als je Cool Bleu neemt, kan, maar kun je uitleggen waarom de winkel vaak ietsje duurder is dan online MM?
@KKT: ik koop altijd online, de ene keer bij CB, de andere keer bij Bol en weer een andere keer bij MM. Daarnaast heb ik nog 3-4 webshops waar ik incidenteel bestel.
Geen idee waarom CB regelmatig wat duurder is. Zou kunnen liggen aan hogere winstmarge, hogere inkoopprijs, hogere personeelslasten enz.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door omega19 »

Ik denk dat ze de iMacs veel te goedkoop verkopen. Dat kan niet kostendekkend zijn

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door Jablan »

MediaMarkt in Nederland heeft veel franchise-vestigingen.

De aangekondigde ontslagen betreffen het moederbedrijf, dat vorig jaar (of was het in 2018) van het Metro-concern is losgekoppeld. Naast MediaMarkt valt Saturn hieronder en het lukt dit bedrijf niet goed over te schakelen naar online winkel, daardoor veel marktaandeel verspeeld aan concurrenten en aan Bol.com (Nederland) of Amazon (Duitsland) of Expert (Oostenrijk).

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door witte angora »

omega19 schreef:
05 aug 2020 20:59
Ik denk dat ze de iMacs veel te goedkoop verkopen. Dat kan niet kostendekkend zijn
Of ze doen het op zijn Noord-Koreaans: iedereen die verantwoordelijk is voor dit drama valt in ongenade en vliegt de laan uit.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Als ik door er niets te kopen mee heb geholpen om MM failliet te zien gaan, zeg ik graag gedaan.
Ben er een paar keer geweest, voor je binnen bent vechten een energieleverancier en internetaanbieder al om je aandacht met slechte aanbiedingen.
Zeer matige verkopers qua kennisniveau en ook zijn ze vaak erg duur. In de zogenaamde weg met de BTW weken worden prijzen vaak zo verhoogd dat je amper korting krijgt.
Ik ga wel bij een lokale EP naar binnen of scoor online een deal.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Duizenden Ontslagen Media Markt?

Ongelezen bericht door sjohie »

Wij hebben er eentje op loopafstand van het werk, en dan loop je er nog wel eens binnen, maar het is in het algemeen een niet al te fijne winkelformule, en dus -ervaring vind ik. De mensen die er werken, zijn niet altijd ter zake kundig, er is altijd een kassa te weinig open, en de wachttijden bij de servicebalie om bijvoorbeeld een online bestelling af te halen, zijn soms om te huilen. Elk onderdeel van hun operatie doet een ander beter. Kleinere (audio)speciaalzaken bieden een kennis- en serviceniveau wat hun hogere prijs rechtvaardigt, en andere E-tailers zoals Bol en Coolblue bieden een betere digitale ervaring. Ze zijn een beetje de V&D van de elektronicahandel, ze worden langzaamaan obsoleet.

Nou zijn de prijzen wel wat beter dan vroeger, toen ze je lokte met goedkope CD's, en de rest een stuk duurder was dan online, maar ook vaak zie je bij IT producten dat ze net een generatie achterlopen met producten, of van die "net niet" merken voeren.

Gesloten