LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Functie vervallen ivm reorganisatie, maar vermoed andere motieven

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Wammes2019
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2020 11:00

Functie vervallen ivm reorganisatie, maar vermoed andere motieven

Ongelezen bericht door Wammes2019 »

Goedenavond,

Een aantal maanden geleden heeft mijn werkgever aangegeven dat mijn functie komt te vervallen ivm een reorganisatie, afgelopen maand zijn we dan ook tot een schikking gekomen via een vaststellingsovereenkomst.

De reden van het verdwijnen van mijn functie die werd aangevoerd, en hoewel er geen economische veranderingen zijn in mijn bedrijfssector ook los staat van Covid-19, is dat dit om bedrijfseconomische redenen was en ze mijn werkzaamheden anders wilden inrichten (door een collega vanuit een ander kantoor die het zelfde werk doet en dus extra werk krijgt). Ik begreep van mijn advocaat toen der tijd dat een werkgever zijn organisatie naar eigen inzicht mag indelen maar bij een reorganisatie wel rekening moet houden met bepaalde aspecten als afspiegelingsbeginsel en herplaatsingsplicht wat niet een mogelijkheid was.

Nu nader ik het einde van mijn dienstverband en wordt mij gevraagd een overdracht te doen van al mijn werkzaamheden en relaties. Tijdens deze overdracht wordt er echter ineens een andere collega van een ander kantoor naar voren geschoven waarvan wordt gezegd dat deze persoon tijdelijk de werkzaamheden gaat overnemen. Echter intussen is mij ook te oren gekomen dat deze persoon op dat kantoor eigenlijk geen werk meer had en ontslagen zou worden. Ik heb nu eigenlijk het vermoeden (ivm verschillende zaken die ik zie en hoor) dat er mij een ander verhaal is voorgehouden en dat deze persoon helemaal niet tijdelijk mijn werkzaamheden gaat overnemen maar mijn vervanger is en ze door deze manier een goedkopere kracht hebben daar deze persoon in een aantal lagere loonschalen zit.

Mijn vraag: heb ik gegronde (juridische) redenen om dit alsnog aan te vechten en of aan te kaarten daar er mij een verkeerd beeld is geschetst en er eigenlijk sprake is van dwaling. Zoals gezegd heb ik mijn vso al getekend ..

Alvast bedankt voor jullie hulp en advies.

NeoDutchio
Berichten: 12329
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Functie vervallen ivm reorganisatie, maar vermoed andere motieven

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt een advocaat die met de zaak bekend is, breng die eens op de hoogte van het voorval. Het kan toeval zijn, maar het kan ook een bewuste keuze van uw (voormalig) werkgever zijn. Uw advocaat zal wel weten welke wegen te bewandelen om te voorkomen dat u met een smoesje er uit gezet bent.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Functie vervallen ivm reorganisatie, maar vermoed andere motieven

Ongelezen bericht door omega19 »

Het ligt natuurlijk aan wat er in je vaststellingsovereenkomst staat.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Functie vervallen ivm reorganisatie, maar vermoed andere motieven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt een bedenktermijn inzake die vaststellingsovereenkomst.

https://www.judex.nl/rechtsgebied/werk- ... -getekend/

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Functie vervallen ivm reorganisatie, maar vermoed andere motieven

Ongelezen bericht door witte angora »

Wammes2019 schreef:
02 aug 2020 20:02
Ik heb nu eigenlijk het vermoeden

(ivm verschillende zaken die ik zie en hoor)

dat er mij een ander verhaal is voorgehouden en dat deze persoon helemaal niet tijdelijk mijn werkzaamheden gaat overnemen maar mijn vervanger is en ze door deze manier een goedkopere kracht hebben daar deze persoon in een aantal lagere loonschalen zit.
Even met de botte bijl: met een vermoeden kun je weinig. Wat je 'ziet' en 'hoort' kun je ook weinig mee. Pas als je over feiten beschikt kun je er iets mee. Maar of je die feiten te horen zult krijgen?

Wat NeoDutchio ook al aangaf: overleg dit even met je advocaat om te bekijken of het nut heeft te proberen er nog wat meer uit te halen. Maar reken vooralsnog op niets.

Erthanax
Berichten: 9694
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Functie vervallen ivm reorganisatie, maar vermoed andere motieven

Ongelezen bericht door Erthanax »

Inderdaad, breng uw advocaat op de hoogte en last die het verder afhandelen. Stop er zelf geen energie meer in, kwel uzelf niet met wat-alsvragen; daar wordt u alleen maar ongelukkig van.
Dergelijke gebeurtenissen zijn niet leuk, maar bieden ook nieuwe kansen en mogelijkheden. Koester u in het vertrouwen dat uw advocaat er het maximale heeft uitgesleept en richt u op de toekomst. Over enkele maanden bent u misschien wel blij dat het zo gelopen is. U zou echt de eerste niet zijn. Succes!

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Functie vervallen ivm reorganisatie, maar vermoed andere motieven

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Misschien heeft uw werkgever subtiel geprobeerd te brengen dat hij niet zo tevreden is met u. En heeft hij tal van door u genoemde redenen hiervoor aangevoerd. Een goedkopere kracht is op deze manier te realiseren .

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Functie vervallen ivm reorganisatie, maar vermoed andere motieven

Ongelezen bericht door criticus2 »

witte angora schreef:
03 aug 2020 17:54
Wammes2019 schreef:
02 aug 2020 20:02
Ik heb nu eigenlijk het vermoeden

(ivm verschillende zaken die ik zie en hoor)

dat er mij een ander verhaal is voorgehouden en dat deze persoon helemaal niet tijdelijk mijn werkzaamheden gaat overnemen maar mijn vervanger is en ze door deze manier een goedkopere kracht hebben daar deze persoon in een aantal lagere loonschalen zit.
Even met de botte bijl: met een vermoeden kun je weinig. Wat je 'ziet' en 'hoort' kun je ook weinig mee. Pas als je over feiten beschikt kun je er iets mee. Maar of je die feiten te horen zult krijgen?

Wat NeoDutchio ook al aangaf: overleg dit even met je advocaat om te bekijken of het nut heeft te proberen er nog wat meer uit te halen. Maar reken vooralsnog op niets.
en je zal die feiten nog moeten kunnen aantonen ook. Kan dat niet kan je er helemaal niets mee denk ik.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Functie vervallen ivm reorganisatie, maar vermoed andere motieven

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik iemand moest inwerken om binnenkort ontslagen te worden.....

Al eerder meegemaakt dat iemand die hetzelfde overkwam plotseling lang ziek was.
En omdat dit een teringzooi gaf is ontslag terug gedraaid en ging nieuwe van andere vestiging de deur uit....

Niet netjes maar dat is deze manier van werkgever ook niet.
Je moet zoals ik het hier lees meewerken aan de mogelijkheid van je eigen ontslag!

Gesloten