LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen salaris ontvangen van werkgever

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Mandy1987
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2011 12:50

Geen salaris ontvangen van werkgever

Ongelezen bericht door Mandy1987 »

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen maand in totaal 33 uur gewerkt bij mijn werkgever. Ik werk in de kinderopvang. Omdat ik bij een andere organisatie een beter contract kreeg aangeboden besloot ik na die 33 uur op te zeggen. Ik had echter nog geen contract getekend omdat ze telkens zeiden, we zijn ermee bezig. Nu willen ze mij over de gewerkte uren geen salaris betalen omdat ik volgens hun enkel heb proefgedraaid en dus geen recht op loon heb.

Mijn vraag is: Omdat ik geen contract heb getekend en dus geen schriftelijke proeftijd heb is de CAO dan standaard van toepassing of niet? In de CAO kinderopvang staat vermeld dat er 2 maanden proeftijd is. Ik ging er dan ook vanuit dat ik in mijn recht stond en kon opstappen in mijn proeftijd, ook al had ik nog geen arbeidsovereenkomst.

Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden. Alvast bedankt!

Groetjes van Mandy

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Geen salaris ontvangen van werkgever

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

33 uur proefdraaien ????

Mij lijkt dat daar juist een proeftijd voor is welke in een contract staat.

Komt over dat jij op vrijdag zegt....maandag ben ik er niet meer en dat men probeert je een hak te zetten.......klopt dit of zit ik ernaast ?

Contract had allang klaar moeten zijn, vreemde zaak want zijn veelal standaard formats.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Geen salaris ontvangen van werkgever

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai

ongeacht of er proeftijd is of niet, er moet gewoon uitbetaald worden, proefdraaien is ongebruikelijk tenzij er echt een stage contract is. Zolang er dus niets is vastgelegd over proefdraaien zijn het gewoon gewerkte uren.

Trudy

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Geen salaris ontvangen van werkgever

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het maakt niet uit hoe je deze uren noemt, maar ze moeten wel gewoon betaald worden.

Zorg eerst dat je zwart op wit van de werkgever hebt staan dat je deze 33 uren aanwezig bent geweest. (anders ontkennen ze dat straks ook nog).
Verolgens maak je aanspraak op het loon over deze uren.

Er kan echt weinig discussie over de plicht tot betalen zijn, en ik verwacht dat een stevige brief van een jurist wonderen doet.

Mandy1987
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2011 12:50

Re: Geen salaris ontvangen van werkgever

Ongelezen bericht door Mandy1987 »

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Super!

Het komt er inderdaad op neer dat ze mij een hak willen zetten omdat ik zo plotseling weg ging. Ik begrijp dat dat als werkgever niet leuk is maar het kan nu eenmaal gebeuren. Ik ben er nu achter dat ze al meerdere werknemers niet betalen en/of tekort doen.

Een bewijs van hun op papier dat ik daar werkelijk gewerkt heb kan ik wel vergeten. Ze geeft aan dat ze door mij schade heeft geleden en daarom vind dat ik geen recht heb op mijn salaris.

Ik heb zelf al een aangetekende brief gestuurd maar daar is niet op gereageerd. Ik heb contact gehad met mijn rechtsbijstandsverzekering maar die geeft aan te twijfelen of ik wel of geen proeftijd heb zonder schriftelijk arbeidsovereenkomst. Als dat niet zo is dan had ik niet zomaar mogen opstappen volgens hem omdat mijn werkgever dan inderdaad schade heeft geleden, ik had dan tijdens de opzegtermijn moeten door werken.

Zelf vind ik dit erg tegenstrijdig. Zonder contract is er dus geen proeftijd maar ik heb wel een opzegtermijn, heel vreemd. Ik hoor graag jullie mening en ervaringen hierover. Alvast bedankt!

Groetjes van Mandy

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Geen salaris ontvangen van werkgever

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Mandy1987 schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties! Super!

Het komt er inderdaad op neer dat ze mij een hak willen zetten omdat ik zo plotseling weg ging. Ik begrijp dat dat als werkgever niet leuk is maar het kan nu eenmaal gebeuren. Ik ben er nu achter dat ze al meerdere werknemers niet betalen en/of tekort doen.

Een bewijs van hun op papier dat ik daar werkelijk gewerkt heb kan ik wel vergeten. Ze geeft aan dat ze door mij schade heeft geleden en daarom vind dat ik geen recht heb op mijn salaris.

Ik heb zelf al een aangetekende brief gestuurd maar daar is niet op gereageerd. Ik heb contact gehad met mijn rechtsbijstandsverzekering maar die geeft aan te twijfelen of ik wel of geen proeftijd heb zonder schriftelijk arbeidsovereenkomst. Als dat niet zo is dan had ik niet zomaar mogen opstappen volgens hem omdat mijn werkgever dan inderdaad schade heeft geleden, ik had dan tijdens de opzegtermijn moeten door werken.

Zelf vind ik dit erg tegenstrijdig. Zonder contract is er dus geen proeftijd maar ik heb wel een opzegtermijn, heel vreemd. Ik hoor graag jullie mening en ervaringen hierover. Alvast bedankt!

Groetjes van Mandy

Zo te lezen wordt je dus ind een hak gezet. Ind niet helemaal netjes van je maar begrijpelijk, een werkgever kan precies hetzelfde doen, op vrijdagmiddag bv 17:00 zeggen dat je vanaf volgende week niet meer hoeft te komen....in de proeftijd dus.

Wat zou de schade moeten zijn geweest? Extra kracht inhuren voor jouw plaats ? Hhmmm hoop dat deze dan wel betaald wordt..... :mrgreen:

Ben je lid van een vakbond ? Deze kunnen meer voor je betekenen, wellicht is dit bedrijf bekend bij omdat blijkbaar bij meer mensen het salaris niet of te weinig wordt betaald.
Nogmaals, je contract had je allang moeten krijgen, hier ben je zelf ook een beetje te goedgelovig in geweest door alvast te gaan werken zonder contract.

Denk dat je ander persoon moet spreken bij je rechtsbijstand welke meer weet van arbeidsrecht.
Tijdens een proeftijd kunnen beide partijen zonder opgaaf van reden afscheid nemen......daarvoor is een proeftijd.

Wie weet kan je een ex-collega laten getuigen dat je daar 33 uur hebt gewerkt?
En ook het KDV vermelden dat je zaak hier staat.....wie weet helpt dat ook voor je.

Zou nog ff geen namen neerzetten....kan altijd nog.

sonja2803
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2009 15:03
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Geen salaris ontvangen van werkgever

Ongelezen bericht door sonja2803 »

Beste Mandy,
Proeftijd moet je schriftelijk overeenkomen. In het geval dit niet is gebeurd, is er ook geen sprake van een proeftijd.
De uren die je gewerkt hebt, zouden uiteraard betaald moeten worden.
Het probleem hierbij is denk ik dat je op de een of andere manier zult moeten aantonen dát je 33 uren hebt gewerkt. Stond je bijvoorbeeld ingeroosterd?
Overigens is het zelfs zo dat in het geval er geen arbeidscontract ligt, er wordt aangenomen dat werknemer voor onbepaalde tijd in dienst is getreden, maar nogmaals zal wel bewezen moeten worden dát je daar hebt gewerkt.

Vriendelijke groet,
Sonja da Graça

Mandy1987
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2011 12:50

Re: Geen salaris ontvangen van werkgever

Ongelezen bericht door Mandy1987 »

Mijn jurist die ik heb ingeschakeld via mijn rechtsbijstandverzekering geeft nu aan dat de CAO kinderopvang algemeen verbindend is verklaard en er dus een proeftijd van 2 maanden geldt ook al is dit niet schriftelijk overeengekomen in een arbeidsovereenkomst. Hij geeft aan dat ik juridisch sterk sta en ik de strijd aan moet gaan en mijn salaris op moet eisen. Ik weet niet of iemand hier meer vanaf weet? Er wordt nu een brief gestuurd naar de werkgever namens mijn jurist met de eis om te betalen.

Ik ben helaas niet lid van de vakbond.

De werkgever mailde mijn roosters en dus heb ik een bewijs dat ik daadwerkelijk ingeroosterd stond. 1 ex collega wil eventueel getuigen, maar pas nadat haar opzegtermijn afgelopen is en ze netjes betaald heeft gekregen (zij gaat ook weg vanwege de manier van werken in het bedrijf). Andere ex collega's zijn te bang om te getuigen, bang dat ze er zelf op afgerekend worden.

Ik kreeg nu te horen dat ze een vakantiekracht hebben aangenomen, die heeft ook nog geen contract gekregen en tot op heden nog geen cent uitbetaald gekregen. En dat ze al een rechtzaak hebben lopen ivm het ontslaan van iemand die in de ziektewet liep. Er gebeuren dus veel rare dingen.

Ik ben in ieder geval blij dat ik daar niet meer werk en ik hoop dat ik alsnog mijn gewerkte uren uitbetaald zal krijgen.

Alvast bedankt voor de reacties! Mvg, Mandy

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Geen salaris ontvangen van werkgever

Ongelezen bericht door SJZ »

Mijn jurist die ik heb ingeschakeld via mijn rechtsbijstandverzekering geeft nu aan dat de CAO kinderopvang algemeen verbindend is verklaard en er dus een proeftijd van 2 maanden geldt ook al is dit niet schriftelijk overeengekomen in een arbeidsovereenkomst.
Goed, die jurist moet je dus óf een schop onder z'n kont geven, óf aan z'n oren trekken, want hij kan niet eens lezen. In de CAO staat:
Bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst kan schriftelijk een proeftijd worden overeengekomen. De duur hiervan bedraagt in afwijking van artikel 7:652 BW twee maanden.
Dus: er KAN een proeftijd SCHRIFTELIJK afgesproken worden van (maximaal) twee maanden.

Bron: http://www.abvakabofnv.nl/PDF/3944/1854 ... 0-2011.pdf

P.s. ik ben geen jurist, maar ik heb toen ik 6 jaar was wel leren lezen.

Gesloten