LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik mag niet op het werk komen.

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
PSR
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2012 15:01

Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door PSR »

Nu maak ik vandaag toch iets geks mee.
Ik werk 8 jaar bij een bouw- en schildersbedrijf als financieel medewerkster.
Het gaat financieel op het moment zeer slecht met het bedrijf, dat is bij al het personeel bekend.
Ik kreeg vandaag, op zaterdagavond, een telefoontje van de directeur dat ik de volgende drie weken niet op het werk hoef te komen, alles is onder controle zei hij.
Ik was compleet overdonderd en wist eigenlijk zo snel niet wat ik terug moest zeggen.
Hij zou mij eind week 18 weer bellen en dan zouden we praten, geen idee waarover.
ik vermoed dat er maandag iets staat te gebeuren en mijn aanwezigheid zal niet op prijs worden gesteld.
Weet iemand wat ik nu het beste kan doen, gewoon thuis blijven en afwachten of moet ik iets van stappen ondernemen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Mischien even je baas terug bellen met de vraag waarom
dat precies is waarom je thuis moet blijven ?
Dat zou ik doen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is koffiedik kijken, en speculeren is niet verstandig. Ik kan het alleen maar eens zijn met het advies van Chocomelk: vragen wat de reden is, en hoe het zit met loonbetaling. Eventueel kun je de vraag voorleggen aan het juridisch loket en/of het arbeidsburo of hoe dat tegenwoordig heten mag, want als het echt zo slecht gaat, dan heb je dikke kans dat het op een gegeven moment fout gaat.

Misschien is dit wel dé gelegenheid om alvast naar wat anders om te zien. Immers, nu heb je nog werk zonder dat je in een ontslagprocedure zit, beter kun je het niet hebben.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

PSR schreef:Nu maak ik vandaag toch iets geks mee.
Ik werk 8 jaar bij een bouw- en schildersbedrijf als financieel medewerkster.
Het gaat financieel op het moment zeer slecht met het bedrijf, dat is bij al het personeel bekend.
Ik kreeg vandaag, op zaterdagavond, een telefoontje van de directeur dat ik de volgende drie weken niet op het werk hoef te komen, alles is onder controle zei hij.
Ik was compleet overdonderd en wist eigenlijk zo snel niet wat ik terug moest zeggen.
Hij zou mij eind week 18 weer bellen en dan zouden we praten, geen idee waarover.
ik vermoed dat er maandag iets staat te gebeuren en mijn aanwezigheid zal niet op prijs worden gesteld.
Weet iemand wat ik nu het beste kan doen, gewoon thuis blijven en afwachten of moet ik iets van stappen ondernemen?
Dit is echt niet normaal

Gewoon thuisblijven kan u allerlei problemen opleveren, zeker nu u niks op schrift heeft. (ongeoorloofde absentie, onderzoek naar fraude, fraude vanuit het bedrijf, of "gewoon" een reorganisatie of faillisement )

Ik zou maandagochtend direct met de vakbond en/of rechtbijstand bellen om te bekijken wat juridisch gezien het beste is om te doen

PSR
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2012 15:01

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door PSR »

Het is inderdaad speculeren en dat moet ik eigenlijk niet doen.
Maar ik was compleet overdonderd en dan ga je van alles denken omdat de situatie al zo moeilijk is.
Hij neemt nu niet op maar ik ga inderdaad morgen nog proberen te bellen.
We hebben vorige week normaal contact gehad, er is ook geen conflict, dus ik weet niet wat ik er van moet denken.
Nou werk ik al zowat 40 jaar en zoiets heb ik nog nooit bij de hand gehad.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

en nog iets.
Bel eens een paar collega's om te checken of zij wel maandag mogen komen ..

PSR
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2012 15:01

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door PSR »

Mijn collega is op maandag vrij en ik heb haar al gebeld.
Zij heeft afgelopen vrijdag, toen ik vrij was, niets bijzonders opgemerkt en gehoord.
Ik heb verder gezocht op internet over op non-actief stellen en gelezen dat dit niet zonder meer kan.
Er moet een gegronde reden zijn, diefstal of wangedrag, en dat heb ik allemaal niet gedaan.
Dus ik heb besloten morgen te proberen telefonisch contact te zoeken en de reden te vragen.
Dan zal hij moeten zorgen dat ik die morgen op papier krijg en anders ga ik maandag gewoon aan het werk, want ik heb ook gelezen dat ik anders ongeoorloofd afwezig ben.
Wat je allemaal niet mee maakt op je vrije zaterdag!

karremaar
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2011 17:42

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door karremaar »

Gewoon maandag naar uw werk gaan en op schrift laten stellen dat u voorlopig thuis kunt blijven in afwachting van.... Meteen met een vakbond etc. dreigen verergert de situatie alleen maar en kan altijd nog.

Gewoon u zelf indekken met een verklaring van de werkgever is voorlopig voldoende.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik weet niet of het zo verstandig is op maandag zomaar te komen opdagen nadat de baas uitdrukkelijk heeft gezegd niet te komen.

Het heeft idd niet zoveel zin om te speculeren wat er aan de hand is, misschien heeft het wel niets met u te maken maar staat er iets te gebeuren waar de baas geen pottenkijkers bij wil. Net als de andere zou ik u adviseren maandag ochtend direct juridisch advies te vragen bij juridisch loket of rechtsbijstand ofzo.

Wellicht doet u er wel verstandig aan om alvast een mail te sturen waarin u bijvoorbeeld bevestigd vanaf maandag tot nader order van werkgever niet te verschijnen ( mocht u dat idd besluiten ) nav het telefoongesprek van dd ... maar dat u zich in ieder geval beschikbaar stelt voor werk. Dan heeft u in ieder geval bewijs dat het niet zomaar een ongeoorloofde afwezigheid is.

Een werkgever kan een werknemer best op non-actief zetten bv in afwachting van een ontslagprocedure of bv als een werknemer zelf ontslag heeft genomen dan moet de werknemer soms ook de opzegtermijn thuis uitzitten. Het komt bij grotere bedrijven zelfs regelmatig voor in bepaalde functies soms zo erg dat het standaardprocedure is. De werkgever zou dan wel het loon moeten doorbetalen en mag niet zomaar de verlofdagen hieraan afschrijven.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door Winterman »

karremaar schreef:Meteen met een vakbond etc. dreigen verergert de situatie alleen maar en kan altijd nog.
Wie zegt hier dat je met een vakbond moet dreigen dan?????

Vakbonden zijn in individuele gevallen trouwens totaal nutteloos. Je kan ze om advies vragen en dan vertellen ze je wat je hier ook kan horen. Verder doen ze geen zak.

fiktor
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:23

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door fiktor »

Advies blijft meld je maandag op je werk en eis een schriftelijke bevestiging waarom je niet hoeft te komen de komende 3 weken. Anders loop je het risico
dat je allerlei zaken verweten worden als.....vul zelf maar in.

Ik spreek uit ervaring. Maar het is uw keus !

S6

Wat Emmy schrijft is ook een mogelijkheid maar niet mijn keus:
Wellicht doet u er wel verstandig aan om alvast een mail te sturen waarin u bijvoorbeeld bevestigd vanaf maandag tot nader order van werkgever niet te verschijnen ( mocht u dat idd besluiten ) nav het telefoongesprek van dd ... maar dat u zich in ieder geval beschikbaar stelt voor werk. Dan heeft u in ieder geval bewijs dat het niet zomaar een ongeoorloofde afwezigheid is.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik kreeg vandaag, op zaterdagavond, een telefoontje van de directeur dat ik de volgende drie weken niet op het werk hoef te komen, alles is onder controle zei hij.
Dit is juridisch niet hetzelfde als het op non-actief zetten van een medewerker.

Het is beter om die term dan ook (nog?) niet naar je werkgever toe te bezigen.

Als je lid bent van de vakbond kan een juiridisch medewerker je wel degelijk goed adviseren wat je het beste kunt schrijven of doen. Dit heeft niks met dreigen te maken, en de werkgever hoeft niet eens te weten dat je de vakbond hebt geraadpleegd. Als je geen lid bent, ga dan naar je rechtsbijstand of eventueel naar het juridisch loket. Zorg in ieder geval dat er komende maandag iets gebeurt.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Winterman schreef:
karremaar schreef:Meteen met een vakbond etc. dreigen verergert de situatie alleen maar en kan altijd nog.
Wie zegt hier dat je met een vakbond moet dreigen dan?????

Vakbonden zijn in individuele gevallen trouwens totaal nutteloos. Je kan ze om advies vragen en dan vertellen ze je wat je hier ook kan horen. Verder doen ze geen zak.

Hoe kom je daarbij ??
Ben tig jaar lid, 2 keer nodig gehad en 2 keer alle bijstand / hulp gehad waarvan 1 keer tot aan in de rechtbank.

Zelfs na afloop nog langdurig contact gehad.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door crazyme »

Het lijkt mij het meest verstandig om vanaf nu alles schriftelijk vast te leggen, als een soort proces-verbaal zeg maar.

Probeer voor uzelf ook zoveel mogelijk feiten en omstandigheden (op financieel gebied) te herinneren en op te schrijven. Wellicht heb je daar later profijt van.

Ik ken jouw relatie met jouw werkgever niet, maar houdt er ook rekening mee dat hij jou probeert te beschermen. Als hij stoute dingen gaat doen dan is het voor jou wel zo verstandig om niet in de buurt te zijn.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ken jouw relatie met jouw werkgever niet, maar houdt er ook rekening mee dat hij jou probeert te beschermen. Als hij stoute dingen gaat doen dan is het voor jou wel zo verstandig om niet in de buurt te zijn.
Dit zou ook nog eens kunnen, of dat er een verdenking is van stoute dingen en dat er een officieel onderzoek komt, en als je dan evengoed op het werk komt, wat dan? Nogmaals, speculeren is niet verstandig, het kan echt alle kanten op. Maar om plompverloren op het werk te verschijnen terwijl er uitdrukkelijk gezegd is dat niet te doen, ik weet niet of dat wijsheid is. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat wijsheid is, in deze.

Ik denk dat het advies van Emmy het beste is: nog even telefonisch navraag doen, als dat niet lukt een mail waarin je het telefoongesprek bevestigd, en dat je graag wilt weten waarom dit is (voor zover de werkgever informatie kan en mag verstrekken) hoe het met de loonbetaling zit, en of hij dat op papier wil zetten.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Winterman schreef:
karremaar schreef:Meteen met een vakbond etc. dreigen verergert de situatie alleen maar en kan altijd nog.
Wie zegt hier dat je met een vakbond moet dreigen dan?????

Vakbonden zijn in individuele gevallen trouwens totaal nutteloos. Je kan ze om advies vragen en dan vertellen ze je wat je hier ook kan horen. Verder doen ze geen zak.
Ook in collectieve gevallen stellen de bonden niet zoveel voor. Bij mij op het werk waren ze trots dat ze een collectieve loonsverhoging van 0,5% hadden bereikt, en verhoging van de jeugdschalen en regelingen voor 60-plussers. En dan te bedenken dat de leeftijden in het personeel varieren van 25 tot 54. En vrijwel iedereen heeft een HBO of hogere opleiding....

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

GJvdZ schreef:
Winterman schreef:
karremaar schreef:Meteen met een vakbond etc. dreigen verergert de situatie alleen maar en kan altijd nog.
Wie zegt hier dat je met een vakbond moet dreigen dan?????

Vakbonden zijn in individuele gevallen trouwens totaal nutteloos. Je kan ze om advies vragen en dan vertellen ze je wat je hier ook kan horen. Verder doen ze geen zak.
Ook in collectieve gevallen stellen de bonden niet zoveel voor. Bij mij op het werk waren ze trots dat ze een collectieve loonsverhoging van 0,5% hadden bereikt, en verhoging van de jeugdschalen en regelingen voor 60-plussers. En dan te bedenken dat de leeftijden in het personeel varieren van 25 tot 54. En vrijwel iedereen heeft een HBO of hogere opleiding....

Ik heb toch hele andere ervaringen, zowel individueel als collectief.

Kan niet over jouw bedrijf oordelen. Kan zomaar zijn dat als er een hogere loonsverhoging was bedongen je werkgever afscheid moest nemen van fte's.

Vindt te hoog gezegd dat de vakbonden niet zoveel voorstellen als je de history bekijkt wat deze allemaal voor elkaar hebben gekregen door de jaren heen.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door plumber »

Gewoon Maandag naar je werk gaan en op papier laten zetten.
Je hebt nml.geen bewijs dat je baas gebelt heeft (kan ook een ander zijn)
en als je dan niet komt kan hij je daar op pakken.Wegblijven zonder
opgave van rede.Dus gewoon naar je werk gaan en als hij je wegstuurd
zorgen dat er getuigen bij zijn of op papier zetten.
gr

PSR
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 mar 2012 15:01

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door PSR »

Ik heb de directeur vanmiddag gesproken en gevraagd wat de reden is.
Het is niet nodig dat ik kom vindt hij. Ik heb gezegd dat hij mij niet zo maar op non-actief kan zetten zonder geldige reden. Weer herhaalde hij dat het niet nodig is. Op mijn vraag om dit op papier te zetten zou hij volgende week wel iets sturen en mij bellen in week 18.
Eerlijk gezegd durf ik nu morgen niet meer te gaan en ga morgenochtend een advocaat bellen voor een gesprek wat ik nu wel en niet moet doen.
Wordt vervolgd.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Ik mag niet op het werk komen.

Ongelezen bericht door riddert »

Ik ga ervan uit dat u gewoon doorbetaald word en vraag me dan ook af wat het probleem is.

Gesloten