LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Interpretatie nieuwe wet "Werk en inkomen" contracten

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Transilvanier
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2015 12:54

Interpretatie nieuwe wet "Werk en inkomen" contracten

Ongelezen bericht door Transilvanier »

Dag allen,

Ik heb een vraag wat betreft de nieuwe wet Werk en Inkomen waarvan een deel in gaat per 1 juli 2015. Ik werk hier nu anderhalf jaar en zit in mijn tweede contract (eerst een halfjaar contractje en toen een jaar contract). Een nieuw contract moet ingaan na 1 juli. Mag dit nu wel- of geen tijdelijk contract zijn? De werkzaamheden blijven hetzelfde. Zoals ik de tekst van de wet interpreteer moet je na twee jaar een vast contract krijgen maar ik werk er nog geen twee jaar.

Alvast bedankt voor iedere reactie.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Interpretatie nieuwe wet "Werk en inkomen" contracten

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Even googlen op "overgangsrecht wet werk en zekerheid" (Wet Werk en Inkomen is heel wat anders) levert deze hit op. Een beetje een lang artikel, maar onder het kopje "Per 1 juli 2015 – aanscherping ketenregeling" staat: "De tussenpoos waarbinnen arbeidsovereenkomsten als opeenvolgend worden gezien wordt verlengd van nu 3 maanden naar per 1 juli 2015 6 maanden, terwijl de maximumtermijn van de ketenbepaling wordt verkort van nu 3 jaar naar per 1 juli 2015 2 jaar.

Als een werknemer dus binnen 6 maanden volgens meerdere tijdelijke contracten werkt, ontstaat na een periode van 2 jaar - of bij een vierde arbeidsovereenkomst - een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Het overgangsrecht bepaalt dat deze aanscherping onmiddellijke werking heeft voor alle arbeidsovereenkomsten aangegaan op of na 1 juli 2015."

Conclusie lijkt mij dus, dat jouw volgende contract voor bepaalde tijd voor een half jaar kan zijn; als 'ie voor langer is, kom je automatisch in onbepaalde tijd terecht. (ik ben geen arbeidsrecht-expert, dus ik zou het even bij het Juridisch Loket of bij de rechtswinkel navragen)

Transilvanier
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2015 12:54

Re: Interpretatie nieuwe wet "Werk en inkomen" contracten

Ongelezen bericht door Transilvanier »

Dag Ad,

Bedankt voor het antwoord, ik had inderdaad de verkeerde term gebruikt maar het was je gelukkig duidelijk wat ik bedoelde. Een contract dat doorloopt over de ketentermijn van twee jaar wordt dus volgens jouw automatisch een vast contract. Ik zal nog even verder zoeken voor een bevestiging.

Thx!

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Interpretatie nieuwe wet "Werk en inkomen" contracten

Ongelezen bericht door langste adem »

Je hebt eerst een halfjaarcontract gehad, toen een jaarcontract.
Het lijkt me dan niet gebruikelijk dat een volgende verlenging dan weer voor slechts een half jaar zou zijn.
Mocht dat wel zo zijn, ben je dus nog steeds niet zeker van een vast contract (als ik het goed begrijp), want na dat half jaar kan het alsnog einde verhaal zijn voor je als het vervolgens niet verlengd mocht worden.

Ik hoop overigens op een goede afloop voor je, ik heb in hetzelfde schuitje gezeten,en je hebt toch iedere keer bij het naderen van de einddatum weer de onzekerheid of je contract weer verlengd gaat worden of juist niet.
En ik zou nog even geen slapende honden wakker maken als ze je nu een jaarcontract aanbieden. Want dat contract wordt dan na een halfjaar vanzelf een contract voor onbepaalde tijd.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Interpretatie nieuwe wet "Werk en inkomen" contracten

Ongelezen bericht door langste adem »

en oja, misschien is het wat vergezocht van mij, maar verdiep je ook even in het zinnetje :

"Het overgangsrecht bepaalt dat deze aanscherping onmiddellijke werking heeft voor alle arbeidsovereenkomsten aangegaan op of na 1 juli 2015."

Mocht je huidige contract eindigen op 30 juni, en het nieuwe contract zou per 1 juli ingaan, dan is het zeker niet ondenkbaar dat het nieuwe contract al wordt getekend ("aangegaan") vóór 1 juli. En dan gelden de nieuwe regels misschien niet , ook al zou je wel op 1 juli pas beginnen.

Gesloten