Niet doorbetaald vanwege pauze?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Ikjes18
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2023 11:51

Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door Ikjes18 »

Ik ben werkzaam in de service. En wij maken lange dagen. We rijden van klant naar klant. En vanwege de drukte. Is het vaak zo. Dat je je pauze neemt, als je van klant naar klant rijd. Zie mezelf niet een pauze nemen van een half uur langs de snelweg. Dit gebeurt zeker 4x per week.
Nu gebeurt het volgende. Mij baas schrijft automatisch elke dag een half uur pauze af, van de gewerkte uren. Zonder overleg.
Als we er wat van zeggen. Dan zegt hij. Tja je moet ook gewoon je pauze nemen.
Mag hij die uren zomaar afschrijven

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dat is in de transportsector al tientallen jaren.
En maar goed ook. Een pauze is iets anders dan een boterham naar binnen stoppen!

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Een werkgever is verplicht jou pauze te geven om de zoveel tijd. Dus mag deze dat automatisch in nemen omdat pauze eigen tijd is. Dat jij je pauze niet neemt is je eigen verantwoording.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Of dat zomaar mag hangt af van wat er in uw CAO over vermeldt staat. Uw CAO zou ik daar dus op nalezen. Uw werkgever is verplicht u een afschrift van de CAO te verstrekken. Doet hij dit niet of is hij weigerachtig daarin, dan gaat uw werkgever juridisch in de fout en kunt u stappen tegen uw werkgever ondernemen. Vaak is het verstandig dat u dan lid bent van een vakbond of een rechtsbijstandverzekering heeft met de module arbeid daarin. De hulp daarvan kunt u dan inroepen.

Ik kan me voorstellen dat, als het zover zou komen dat u die stappen tegen uw werkgever liever niet onderneemt. Beter kunt u dat in voorkomend geval wel doen. Uw werkgever weet dan dat hij u voortaan beter serieus kunt nemen, omdat uw werkgever zich anders alleen maar een berg moeilijkheden op de hals haalt.

Die pauze is een belangrijk ding. Hoewel ik geen jurist ben is volgens mij het Arbeidstijdenbesluit daar nogal strikt in. U bent zelfs verplicht die pauzes te nemen. Maar of de werkgever dat van uw uren dat u op uw werk aanwezig moet zijn (dus niet de uren dat arbeid verplicht is) zomaar mag aftrekken, dat wordt volgens mij individueel per CAO geregeld.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ikjes18 schreef:
22 sep 2023 11:58
Zie mezelf niet een pauze nemen van een half uur langs de snelweg.
Dat geloof ik graag. Dan neem je die pauze toch op het moment dat je bij een klant klaar bent, gewoon voor de deur? Dat deden wij als hovenier indertijd ook, desnoods in de tuin bij mensen. Of in de kantine van het bedrijf, of van de kazerne als we daar waren. En dat het druk is, dat is niet jouw probleem, toch?

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Pauze is normaal gesproken eigen tijd en eigen geld.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... jdens-werk

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door BL2 »

Lady1234 schreef:
22 sep 2023 12:50
Pauze is normaal gesproken eigen tijd en eigen geld.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... jdens-werk
Dat ligt er maar net aan in welke sector je werkzaam bent.
Altijd doorbetaald pauze in diensttijd gehad tot nu toe.

Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Misschien deze vraag stellen aan de vakbond of juridisch loket.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door rwolters »

BL2 schreef:
22 sep 2023 13:10
Lady1234 schreef:
22 sep 2023 12:50
Pauze is normaal gesproken eigen tijd en eigen geld.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... jdens-werk
Dat ligt er maar net aan in welke sector je werkzaam bent.
Altijd doorbetaald pauze in diensttijd gehad tot nu toe.
Dat is dan de uitzondering. Als je full time werkt wordt je betaald voor 40 uur en wordt ook verwacht dat je 40 uur werkt. Niet 37,5 uur. En ook niet dat je 42,5 uur betaald krijgt

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Het gaat hier zo te zien om werk in de transport waar lange dagen worden gemaakt. Daar is de chauffeur verplicht na om de zoveel tijd te pauzeren.
Welk transportmiddel het gaat is niet duidelijk ( busje of vrachtwagen?)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... %20minuten.

Zit er een tachograaf in?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... f%20hebben.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ze zijn wettelijk verplicht een half uur pauze te rekenen. Wanneer je deze inplant, dat mag je zelf bepalen. Je hoeft deze ook niet te nemen, maar dan werk je dus een half uur voor niks.

In mijn tijd op de weg pikte ik altijd van tevoren het moment waarop ik deze pauze pakte eruit. Meestal verdeelde ik het in 3x10 minuten bij klanten die meestal wat te drinken aanboden en een praatje maakten. Na een paar keer bij die klanten geweest te zijn wist je wel welke klanten dat waren.

@weeriemandanders, met een tachograaf zal iemand niet zonder pauze door kunnen rijden. Dit is waarschijnlijk geen transport cao.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Jazeker mag uw werkgever dat doen omdat die verplicht is om een werkonderbreking na bijvoorbeeld vier uur een onbetaalde pauze van 30 minuten in te lassen.
U heeft zelfs recht op één doorbetaalde pauze van 15 minuten die vaak in de ochtend van toepassing is en bedoelt is om even tot rust te komen.
Zo te lezen bent u in de service werkzaam en rijdt van klant naar klant en als u dan ook nog eens de doorbetaalde pauze niet neemt en die 30 minuten onbetaalde pauze ook niet bent u wel eerder thuis maar dat gaat u niet volhouden want de vermoeidheid slaat een keer genadeloos toe en met wat pech komt u helemaal niet meer thuis.
In sommige cao's geldt wel een soort van vliegende schaft maar die is vaak van toepassing op intern personeel die nadat een productiemachine draait tijd over hebben om pauze te nemen of tijdelijk afgelost worden daar een andere medewerker.
Als uw werkdruk zo hoog is dat u geen tijd krijgt om pauze te nemen en dus ook niet tot rust kunt komen dient u uw werkgever er op aan te spreken want met bijvoorbeeld één of twee bezoeken minder in de planning voor die dag heeft u de tijd voor tussentijdse pauzes.

Ikjes18
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2023 11:51

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door Ikjes18 »

Ik ben service monteur in de liften, dus er zijn ook respons tijden. Dus voor die pauzes is gewoon soms geen tijd.

Het is meer dat ik die vraag stelde, omdat dit op de site van rijksoverheid staat.......

Werken zonder pauze
Alleen in 2 gevallen mag u werken zonder pauze te nemen:

U werkt alleen en heeft geen direct contact met een collega die vergelijkbaar werk doet.

Dit geld namelijk voor mij. Werk altijd alleen en zie alleen mij klanten. Dus daarom vraag ik of me baas dan zomaar die half uur maag afschrijven

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door Cro »

WeerIemandanders schreef:
22 sep 2023 14:42
Het gaat hier zo te zien om werk in de transport waar lange dagen worden gemaakt. Daar is de chauffeur verplicht na om de zoveel tijd te pauzeren.
Welk transportmiddel het gaat is niet duidelijk ( busje of vrachtwagen?)
Gezien TS werkt 'in de service', denk ik eerder aan iets als service monteur. Dus met een bedrijfsbus op pad naar klanten om onderhoud / reparaties uit te voeren.

Dat er een half uur afgehaald wordt voor pauze is vrij standaard, bij veel tijdsregistratie pakketten is dat gewoon standaard inrichting, volgens mij kan er inderdaad binnen een CAO vanaf geweken worden, maar dat zie ik dan bij als het inderdaad om service monteur achtige werkzaamheden gaat niet snel het geval zijn, bij dat soort CAO's moet je vaak al blij zijn als je 2x een kwartier van de zaak krijgt in de morgen en middag, maar de lunch ook nog eens op kosten van de zaak zie ik in dat soort branches niet snel het geval zijn.

Ik zou dat halfuurtje pauze dan ook gewoon nemen, immers een boterham eten in de auto, of een auto rit naar de volgende klant an sich wordt volgens mij ook juridisch gezien niet als pauzeren gezien, en zou je mogelijk dus zelfs in de problemen kunnen brengen als stelselmatig de arbeidstijdenwetgeving niet nageleefd zou worden.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door Cro »

Ikjes18 schreef:
22 sep 2023 15:19


U werkt alleen en heeft geen direct contact met een collega die vergelijkbaar werk doet.
Ik vraag me af of dit voor jou wel van toepassing is, ik interpreteer dat namelijk eerder als 'jij bent de enige binnen het bedrijf die de betreffende werkzaamheden kan uitvoeren', wat me in jouw geval niet van toepassing lijkt, immers verwacht ik niet dat jij de enige service monteur bent die bij jullie in dienst is en je hebt ook vast regelmatig direct contact met andere service monteurs.

Ik vermoed dus niet dat de wetgever daar bedoeld dat dit ook van toepassing is wanneer jij toevallig in je eentje in de bus stapt en daardoor nooit pauze zou hoeven nemen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ikjes18 schreef:
22 sep 2023 15:19
Alleen in 2 gevallen mag u werken zonder pauze te nemen:

U werkt alleen en heeft geen direct contact met een collega die vergelijkbaar werk doet.

Dit geld namelijk voor mij. Werk altijd alleen en zie alleen mij klanten. Dus daarom vraag ik of me baas dan zomaar die half uur maag afschrijven
M.i. gaat dit alleen op als het werk niet onderbroken kan worden. Bijvoorbeeld als je de enige telefonist(e) bent, terwijl de telefoon continue bemand moet worden. Maar in mijn tijd als hovenier, als ik alleen was nam ik gewoon pauze, net als dat we met twee of meer waren. Het enige wat ik in mijn uppie niet nam was de zgn. 'piepschaft', om de doodsimpele reden dat ik niet rook.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

In het artikel dat u aanhaalt mag u zonder pauze door blijven werken wat zeker niet slim is maar er staat niet in dat de werkgever die niet genoten pauze door moet betalen.
Als uw werk bestaat uit het repareren van vastzittende liften waar ook nog eens mensen in opgesloten zijn dan is het zaak om zo snel als mogelijk aanwezig te zijn maar als het ook de service aan liften betreft kunt u ook uw pauzes in plannen en hoeft u niet op de responstijd aanwezig te zijn.
U maakt de keuze niet de werkgever want als u geen noodzakelijke pauzes neemt bent u eerder thuis en dat is in uw voordeel niet die van uw werkgever.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door Cro »

Ikjes18 schreef:
22 sep 2023 15:19
Ik ben service monteur in de liften, dus er zijn ook respons tijden. Dus voor die pauzes is gewoon soms geen tijd.
Deze snap ik ook niet helemaal, ik snap dat er mogelijk afspraken zijn en dat jullie als bedrijf binnen X tijd moeten reageren op een of mogelijk zelfs op locatie moeten zijn, maar dan kan je toch gewoon na het oplossen van het spoedje van je pauze gaan genieten. Jullie planning zal er dan voor moeten zorgen dat wanneer ze jou naar een spoedje sturen dat ze ook de rest van planning weer op orde maken, met ruimte voor een pauze.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door BreejKC »

U schrijft: "Dus voor die pauzes is gewoon soms geen tijd."

Sorry als ik het misschien wat cru stel. Bent u slaaf van uw werk, uw werkgever of van de klant van uw werkgever? Ook al IS er geen tijd, dan MAAKT u maar tijd voor het nemen van een pauze, hoe dan ook!

Eerder denk ik dat u dat "er is geen tijd" u uzelf oplegt. Uw werkgever, omdat hij dat halve uur per dag aftrekt, gaat er gewoon vanuit dat u uw pauze geniet.

Hoe denkt u dat er vandaag de dag zoveel burn-out gevallen te betreuren zijn? Dat gebeurt door mensen die geen tijd meer aan zichzelf besteden maar altijd voor hun werk bezig zijn. Vroeg of laat breekt je dat, na allerlei vage klachten, een keer definitief op. Dan hoop ik maar voor u dat het "slechts" bij een burn-out blijft. Genoeg gevallen die zelfs door hun burn-out heen werkten en het nu niet meer na kunnen vertellen. Is dat wat u wilt? Ga dan beslist zo door.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Niet doorbetaald vanwege pauze?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De uitzondering die u aanhaalt is wel wat uitgebreider omschreven dan
"U werkt alleen en heeft geen direct contact met een collega die vergelijkbaar werk doet."

Er staat namelijk ook:
"Overigens moet dit wel in de cao of bedrijfsregeling staan. Of uw werkgever moet hierover schriftelijke afspraken met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging hebben gemaakt."

In beginsel moet u ook pauze nemen als u alleen werkt, tenzij daar dus nadrukkelijk met het voor u geldende overleg-orgaan door uw werkgever afwijkende afspraken zijn gemaakt voor personeel wat 'alleen' werkt.

Kennelijk gaat uw werkgever er vanuit dat u de pauze neemt zoals u dat in beginsel ook wettelijk verplicht bent. Want hij houdt de tijd in op uw loon. De werkgever is ook wettelijk verplicht om u de pauze te geven.

Het is inherent aan 'werken op locatie' dat de pauze plek niet altijd ideaal is. Dat is jammer voor u, maar hoort nu eenmaal bij het door u gekozen beroep. Uiteraard hoeft u de pauze niet op een parkeerplaats langs de snelweg te nemen. U kunt ook nadat u klaar bent bij een klant daar de pauze nemen. Of als u onderweg naar de volgende klant een mooi parkje ziet daar lekker op een bankje in de zon gaan zitten. Of lekker naar binnen stappen bij een restaurant / eetcafé en een broodje van de lunchkaart bestellen en nuttigen.

Dat u ook storingsdiensten draait is géén excuus om de pauze over te slaan. Indien er meerdere personen in uw functie aan het werk zijn, dient de planning simpelweg rekening te houden met de wettelijke pauzes bij de aansturing van het personeel.
Als werknemer A al de hele dag druk is geweest en bijna klaar is op het moment dat er een nieuwe storing binnen komt die vlakbij is, maar deze werknemer heeft nog geen pauze gehad, dan moet de planning gewoon een andere monteur naar de storing sturen die misschien wat langer moet rijden, maar al wel pauze heeft gehad. Werknemer A kan dan pauze gaan houden zodra hij klaar is met de storing die zijn normale pauze-tijdstip heeft verstoord.

"het is druk" is nóóit een geldige reden om de wet te overtreden.
"we hebben strikte afspraken met klanten over reactie-tijden" is ook geen reden om de wet te ovetreden.

Als je de wetgeving omtrent arbeidstijden regelmatig of structureel overtreedt, dan kan dat grote gevolgen hebben als je ooit betrokken raakt bij een ongeval. Als de (mede)oorzaak van een ongeval onoplettendheid is aan jouw kant, dan zal jou worden verweten dat je te weinig rust neemt en door vermoeidheid niet goed genoeg op kunt letten. En die vermoeidheid is dan verwijtbaar gevolg van een wetsovertreding, dus het ongeval óók. Dat kan betekenen dat verzekeringsmaatschappijen maar deels of helemaal niet uitbetalen en je zelf alle schade en medische kosten mag ophoesten.

Plaats reactie