Nieuw werk, maar vakantie al gepland. Zijn vakantiedagen veilig?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
hehenkamp
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2022 11:57

Nieuw werk, maar vakantie al gepland. Zijn vakantiedagen veilig?

Ongelezen bericht door hehenkamp »

Hi,

Ik sta op het punt om een nieuwe baan te accepteren.
Ik ben in februari hier in dienst getreden met een jaar contract. Nu is de situatie hier heel slecht en heb ik besloten een andere baan te accepteren. Het is wel zo dat ik al heel lang vakantie heb ingepland die al enkele keren is uitgesteld door corona en nu dus echt wil gaan van 25/07 tot 09/08. Dit is ook in februari al goedgekeurd.

Los van of het netjes is of niet, ik wil zo vroeg mogelijk opzeggen om het zo netjes mogelijk te doen, zijn er mogelijkheden dat ze mijn vakantie dagen intrekken? Ik kan met vrij grote zekerheid zetten dat er geen zwaarwegend bedrijfsbelang is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Nieuw werk, maar vakantie al gepland. Zijn vakantiedagen veilig?

Ongelezen bericht door Jablan »

Per wanneer wil je weg?

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuw werk, maar vakantie al gepland. Zijn vakantiedagen veilig?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Staat in uw cantract dat u eerder weg mag? Het is volgens het Juridisch Loket niet altijd mogelijk een tijdelijk contract vroegtijdig te beëindigen:
Juridisch Loket schreef:Eerder opzeggen is bij een tijdelijk contract niet altijd mogelijk. U kunt uw tijdelijke contract alleen eerder opzeggen als u dit in uw contract heeft afgesproken.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw werk, maar vakantie al gepland. Zijn vakantiedagen veilig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hehenkamp schreef:
11 jul 2022 12:00
Los van of het netjes is of niet, ik wil zo vroeg mogelijk opzeggen om het zo netjes mogelijk te doen, zijn er mogelijkheden dat ze mijn vakantie dagen intrekken? Ik kan met vrij grote zekerheid zetten dat er geen zwaarwegend bedrijfsbelang is.
In beginsel niet. Het enige wat ik me voor kan stellen, is de situatie dat je precies in die periode onmisbaar bent in het inwerken van je opvolger. Maar dat lijkt me geen grote kans of sterk argument.

De vraag is natuurlijk wél of je überhaupt tussentijds op kunt zeggen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Nieuw werk, maar vakantie al gepland. Zijn vakantiedagen veilig?

Ongelezen bericht door scontra »

U zult vanaf 1 februari tot nu te weinig vakantie uren hebben opgebouwd voor de door u aangegeven periode waarin u met vakantie gaat, aangezien u hier niet een heel kalenderjaar in dienst zal zijn.
De werkgever zal het aantal min- uren met uw laatste salaris betaling verrekenen.
Hoewel het niet netjes is, kunt u in uw vakantie schriftelijk bij uw huidige werkgever aangeven per welke datum u ontslag neemt, daarbij rekening houdend met de opzegtermijn.
U kunt ook eerder ontslag nemen en met vakantie gaan, aangezien u toch al een gedeelte van uw vakantiedagen uit eigen zak moet bekostigen.
Met uw nieuwe werkgever kunt u mogelijk alvast de afspraak maken wanneer u daar begint.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nieuw werk, maar vakantie al gepland. Zijn vakantiedagen veilig?

Ongelezen bericht door sjohie »

Als u verlof heeft aangevraagd volgens de vigerende interne procedure, en dit is goedgekeurd, dan ligt daarmee het verlof vast, voor zowel werkgever als werknemer. Tijdens dat proces heeft de toets mbt zwaarwegend bedrijfsbelang al plaats gevonden. Dus nee, dat kunnen ze niet zo intrekken. Dit is wel strikt formeel, in de praktijk is dit soms een stuk weerbarstiger.

Wel kan het zo zijn dat u gaandeweg het jaar de vakantiedagen opbouwt, en dus een deel niet zal krijgen, omdat u voor het eind van het jaar uit dienst gaat. Dat betekent mogelijk dat uw vakantie meer dagen beslaat, dan u recht op heeft tot het eind van het dienstverband. Dan kan u in overleg besluiten om die vakantie toch in te korten, of een aantal dagen bij te kopen om niet met een negatief saldo te eindigen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Nieuw werk, maar vakantie al gepland. Zijn vakantiedagen veilig?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Nog 1 aspect wat volgens mij nog niet genoemd is: probeer het netjes op te lossen. Je weet immers nooit waar en wanneer je de mensen van je huidige werkgever bij een volgende stap in je carrière weer tegenkomt. Je zou maar met ruzie hierover weggaan en bij een volgende sollicitatie je huidige manager treffen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Nieuw werk, maar vakantie al gepland. Zijn vakantiedagen veilig?

Ongelezen bericht door scontra »

PeterPeters1966 schreef:
12 jul 2022 09:46
Nog 1 aspect wat volgens mij nog niet genoemd is: probeer het netjes op te lossen. Je weet immers nooit waar en wanneer je de mensen van je huidige werkgever bij een volgende stap in je carrière weer tegenkomt. Je zou maar met ruzie hierover weggaan en bij een volgende sollicitatie je huidige manager treffen.
De kans dat dit gebeurt is zeer klein, maar het Is mij inderdaad overkomen.
Alleen waren de rollen toen wel omgedraaid.
We hebben het conflict van destijds (autoritaire instelling van zijn kant) wel eerst besproken alvorens het sollicitatiegesprek in te gaan.
In de werkrelatie daarna zijn nimmer problemen ontstaan.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Nieuw werk, maar vakantie al gepland. Zijn vakantiedagen veilig?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Alleen bij zwaarwegende belangen mag een werkgever vakantie intrekken, bijvoorbeeld bij een tijdelijke te kort aan personeel.
Mocht u hiermee te maken hebben neem dan contact op met uw vakbond of rechtsbijstandverzekering.

Plaats reactie