Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

Ben nu ongeveer een maand in dienst bij mij nieuwe werkgever.

Nu ben ik helaas van de week achter gekomen dat er de komende 4 weken van mij wordt verwacht dat ik 20 uur of meer uren gaat maken 4 weken lang omdat de komende periode erg druk wordt. Deze periode is er altijd rond deze tijd en er komen nog meer periode aan. Waar ook wordt verwacht om geen vrije dagen van 3 dagen of meer op te nemen.

Heb geen moeite om extra uren te maken alleen heb ik wel moeite met zoveel uren en ook werd er gevraagd om in het weekend extra uren te draaien. Het voelt als een soort verplichting.
Helaas komt deze werkgever ook de afspraken niet na over overwerk wat in de CAO staat.

Ik weet van mij zelf dat ik deze periode niet goed gaat door brengen.

Tijdens de sollicitatie gesprek en meeloop dag en bij tekenen van het contract is hier niet over gesproken heb zelf de huisregels of de reglement niet gekregen.
Tijdens de eerste weken werd hier niet over gesproken alleen maar erg geheimzinnig over gedaan tot deze week kwam ik hier achter.

Het is jammer dat de werkgever niet eerlijk hierover is geweest en dat ik geen reglementen heb gekregen. Hier ben ik zelf erg boos over.

Heb besloten dat dit niet de juiste werkgever is voor mij. En dat ik verder ga zoeken. Jammer dat ik dit nooit heb geweten anders had ik niet bij deze werkgever gewerkt.
Alleen heb ik nog wel een maand proeftijd. Maar als ik meld dat ik weg wilt krijg ik geen WW uitkering als ik niet wat anders heb gevonden.

Hebben jullie tips voor deze situatie?

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06
Beste antwoord
Gekozen door breaker_0

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

door kuklos » 03 okt 2023 17:37

Alhoewel ik het niet eens ben met Ron5300 ben ik het ook niet eens met Jablan. Een werkgever die stelselmatig 20 uur overwerk per week vraagt en ook nog eens geen maaltijden wil vergoeden is geen goede werkgever en zaken gaan dan niet "in goed overleg". 20 uur overwerk per week voor langere tijd is geen drukkere periode, dat is meer werk aannemen dan je aankan en het afwentelen op je medewerkers.
Betaal ze dan op zijn minst 150% voor die overuren en vergoed maaltijden etc. En zelfs dan, niet doen als werkgever.

Voordat ik kritiek krijg, wellicht kan zoiets gebeuren in noodhulp zoals politie, brandweer, gezondheidszorg; maar klein metaal behoort daar niet toe.
Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In wat voor branche werkt u dan volgens welke CAO dat de aankomende weken druk worden?

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

Lady1234 schreef:
30 sep 2023 17:35
In wat voor branche werkt u dan volgens welke CAO dat de aankomende weken druk worden?
Klein metaal

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Begint u eens het CAO boekje op te vragen en te kijken wat de regels zijn voor overwerk. Dat zijn grenzen waar ze sowieso niet overheen kunnen en dat WW probleem lost zich mogelijk vanzelf op als u überhaupt weigert over te werken.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door witte angora »

breaker_0 schreef:
30 sep 2023 17:28
Hebben jullie tips voor deze situatie?
Simpel. Begin eerst maar eens een andere baan te zoeken. Best kans dat je die vrij snel al kunt vinden. Dan heb je die hele WW niet eens meer nodig.

Tweede tip: probeer van deze ervaring te leren. Je weet nu beter waar je - op een constructieve manier - naar kunt vragen, hoe dingen geregeld kunnen zijn.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door jochemd »

breaker_0 schreef:
30 sep 2023 17:38
Klein metaal
Volgens mij zegt je CAO dan het volgende:
Artikel 21. Overwerken
1. De werknemer kan niet verplicht worden om langer te werken dan volgens zijn dienstrooster.
Maar in de volgende gevallen kan de werkgever hem verplichten dat wel te doen.
a. In een periode van 4 weken kan de werkgever de werknemer maximaal 10 uur langer laten
werken dan op zijn dienstrooster staat. Maar alleen in situaties waarin dat mag volgens de
Arbeidstijdenwet. En van de werkgever wordt verlangd daarbij rekening te houden met de
persoonlijke situatie van de werknemer.
Zoals ik het lees kan je dus simpelweg weigeren om meer over te werken dat 10 uur per 4 weken. Als de werkgever vervolgens opzegt ben je niet wegens eigen schuld werkeloos en komt je WW uitkering dus niet in gevaar (als je WW rechten hebt opgebouwd tenminste). Als de werkgever niet opzegt is er ook geen conflict en kan je gewoon verder blijven werken.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onder Klein Metaal vallen vijf CAO’s, dus welke is van toepassing? En hoeveel uur werkt u normaal? En die 20 extra uren is dat per maand? En wat voor afspraken komt de werkgever niet na?

Om enigszins een antwoord te kunnen geven, moet u wel wat meer informatie verstrekken.

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

Lady1234 schreef:
30 sep 2023 18:26
Onder Klein Metaal vallen vijf CAO’s, dus welke is van toepassing? En hoeveel uur werkt u normaal? En die 20 extra uren is dat per maand? En wat voor afspraken komt de werkgever niet na?

Om enigszins een antwoord te kunnen geven, moet u wel wat meer informatie verstrekken.
Metaalbewerkings bedrijf val het bedrijf onder.

En daar komt bij bij overwerk wordt eten niet voor gezorgd moet je ook zelf voor zorgen

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door rwolters »

Gewoon weigeren te gaan werken. De werkgever moet die opdrachten maar gewoon cancellen. De klanten zoeken maar een andere leverancier. Werkt ook goed op de langere termijn.... Het overwerkprobleem lost zich dan vanzelf op.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mij lijkt de CAO inderdaad duidelijk: maximaal 10 uur per 4 weken. Er geldt weliswaar een uitzondering voor calamiteiten, maar daarvan lijkt mij geen sprake als het nu al voorzien is. Bovendien:
CAO Metaalbewerkingsbedrijf schreef:Met calamiteiten bedoelen we bijvoorbeeld situaties waarin het de werkgever, de opdrachtgever of andere partijen onredelijk veel schade oplevert als de opdracht niet op tijd af is. Of als de werkgever een boete krijgt van de opdrachtgever als de opdracht niet op tijd af is.
Nog een tip voor breaker_0: wordt lid van een vakbond. Die staat voor u klaar met advies en ondersteuning, en eventueel ook juridische bijstand.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

rwolters schreef:
30 sep 2023 18:46
Gewoon weigeren te gaan werken.
Meen je dit serieus? Werkweigering is grond voor ontslag op staande voet. Zie hier. Wat breaker_0 wel zou kunnen doen is het overwerk weigeren. Althans, voor zover voorbij de afgesproken hoeveelheid in de CAO.
Maar zoals jij het voorstelt, weigeren te gaan werken? Zeer slecht advies.

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

kuklos schreef:
30 sep 2023 19:11
rwolters schreef:
30 sep 2023 18:46
Gewoon weigeren te gaan werken.
Meen je dit serieus? Werkweigering is grond voor ontslag op staande voet. Zie hier. Wat breaker_0 wel zou kunnen doen is het overwerk weigeren. Althans, voor zover voorbij de afgesproken hoeveelheid in de CAO.
Maar zoals jij het voorstelt, weigeren te gaan werken? Zeer slecht advies.
Denkt dat hij bedoelt weigeren over te werken. Maar dat ga ik zeker doen ik heb tegen de voorman dat ik het nog niet wist en dat ik maandag op terug zal komen.

Daar komt ook bij je ben als werkgever verplicht om je werknemer te beschermen en dat zie ik hier ook niet terug.

Het gaat bij mij om als ik ontslag wil dat ik kan WW kan aanvragen bij de UWV. Ik heb gelezen dat bij proeftermijn de ontslag reden niet wordt getoetst door de UWV.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kuklos schreef:
30 sep 2023 19:11
rwolters schreef:
30 sep 2023 18:46
Gewoon weigeren te gaan werken.
Meen je dit serieus? Werkweigering is grond voor ontslag op staande voet. Zie hier. Wat breaker_0 wel zou kunnen doen is het overwerk weigeren. Althans, voor zover voorbij de afgesproken hoeveelheid in de CAO.
Maar zoals jij het voorstelt, weigeren te gaan werken? Zeer slecht advies.
Was mijns inziens sarcastisch bedoeld.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

breaker_0 schreef:
30 sep 2023 19:32
kuklos schreef:
30 sep 2023 19:11
rwolters schreef:
30 sep 2023 18:46
Gewoon weigeren te gaan werken.
Meen je dit serieus? Werkweigering is grond voor ontslag op staande voet. Zie hier. Wat breaker_0 wel zou kunnen doen is het overwerk weigeren. Althans, voor zover voorbij de afgesproken hoeveelheid in de CAO.
Maar zoals jij het voorstelt, weigeren te gaan werken? Zeer slecht advies.
Denkt dat hij bedoelt weigeren over te werken. Maar dat ga ik zeker doen ik heb tegen de voorman dat ik het nog niet wist en dat ik maandag op terug zal komen.

Daar komt ook bij je ben als werkgever verplicht om je werknemer te beschermen en dat zie ik hier ook niet terug.

Het gaat bij mij om als ik ontslag wil dat ik kan WW kan aanvragen bij de UWV. Ik heb gelezen dat bij proeftermijn de ontslag reden niet wordt getoetst door de UWV.

Maar wilt u nu werken of wilt u niet werken en liever WW? Waar wordt u dan niet tegen beschermd?

BL2
Berichten: 4841
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door BL2 »

Lady1234 schreef:
30 sep 2023 19:41
kuklos schreef:
30 sep 2023 19:11
rwolters schreef:
30 sep 2023 18:46
Gewoon weigeren te gaan werken.
Meen je dit serieus? Werkweigering is grond voor ontslag op staande voet. Zie hier. Wat breaker_0 wel zou kunnen doen is het overwerk weigeren. Althans, voor zover voorbij de afgesproken hoeveelheid in de CAO.
Maar zoals jij het voorstelt, weigeren te gaan werken? Zeer slecht advies.
Was mijns inziens sarcastisch bedoeld.
Vaak schrijft rwolters dan even later:

"...Duh... Het mag toch duidelijk zijn dat dit "advies" niet serieus bedoeld is........"

BL2
Berichten: 4841
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door BL2 »

Te beschermen tegen "handjes uit de mouwen" en dan ook nog geen "maaltijd van de werkgever".

Denk dat je heel snel een soort kantoorbaantje moet gaan zoeken, beetje saai maar netjes van 9 tot 17 uur, maandag t/m vrijdag.....

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

Lady1234 schreef:
30 sep 2023 19:45
breaker_0 schreef:
30 sep 2023 19:32
kuklos schreef:
30 sep 2023 19:11


Meen je dit serieus? Werkweigering is grond voor ontslag op staande voet. Zie hier. Wat breaker_0 wel zou kunnen doen is het overwerk weigeren. Althans, voor zover voorbij de afgesproken hoeveelheid in de CAO.
Maar zoals jij het voorstelt, weigeren te gaan werken? Zeer slecht advies.
Denkt dat hij bedoelt weigeren over te werken. Maar dat ga ik zeker doen ik heb tegen de voorman dat ik het nog niet wist en dat ik maandag op terug zal komen.

Daar komt ook bij je ben als werkgever verplicht om je werknemer te beschermen en dat zie ik hier ook niet terug.

Het gaat bij mij om als ik ontslag wil dat ik kan WW kan aanvragen bij de UWV. Ik heb gelezen dat bij proeftermijn de ontslag reden niet wordt getoetst door de UWV.

Maar wilt u nu werken of wilt u niet werken en liever WW? Waar wordt u dan niet tegen beschermd?
Daarbij ben ik bang als ik ga solliciteren en misschien vrij moet vragen dit niet mogelijk is.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door jonis »

breaker_0 schreef:
30 sep 2023 19:32

Het gaat bij mij om als ik ontslag wil dat ik kan WW kan aanvragen bij de UWV. Ik heb gelezen dat bij proeftermijn de ontslag reden niet wordt getoetst door de UWV.
Heeft mijn partner in verleden ook eens gedaan.
Baan vond ze niet passend, werd toen geaccepteerd en ww voortgezet. Daarna ander werk gezocht en gevonden.
Tijdje geleden alweer.

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

BL2 schreef:
30 sep 2023 20:19
Te beschermen tegen "handjes uit de mouwen" en dan ook nog geen "maaltijd van de werkgever".

Denk dat je heel snel een soort kantoorbaantje moet gaan zoeken, beetje saai maar netjes van 9 tot 17 uur, maandag t/m vrijdag.....
Heb bij aantal werkgever gewerkt bij overwerk was standaard een maaltijd of etensgeld waar je daarvoor eten kon kopen voor de avond.

En hier wordt er niks geregeld wat ik er jammer vindt. Ik weet niet of de werkgever hiervoor verplicht is.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of u recht hebt op eten of een vergoeding daarvan bij overwerk moet in uw CAO staan.

Het ligt er ook aan hoelang u op een dag moet overwerken.

Gesloten