Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

Ik heb even de vakbond gebeld waar ik ook lid van bent.

Het is niet toegestaan om zo veel overwerk uren te maken. Hij had wel over om dit niet te weigeren in de proeftijd om zo de baan niet kwijt te raken. Pas na de proeftijd.
Jammer dat een werkgever hiermee zo mee weg komt.

Helaas ben ik nog steeds ziek hun hadden over dat een werkgever vaak de proeftijd beëindigd als iemand ziek is maar niet als reden mag geven.


Lastige situatie allemaal.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

breaker_0 schreef:
03 okt 2023 16:15
Ik heb even de vakbond gebeld waar ik ook lid van bent.

Het is niet toegestaan om zo veel overwerk uren te maken. Hij had wel over om dit niet te weigeren in de proeftijd om zo de baan niet kwijt te raken. Pas na de proeftijd.
Jammer dat een werkgever hiermee zo mee weg komt.

Helaas ben ik nog steeds ziek hun hadden over dat een werkgever vaak de proeftijd beëindigd als iemand ziek is maar niet als reden mag geven.


Lastige situatie allemaal.
Lijkt me inderdaad lastig voor je. Ik begrijp dat je geen uitkering hebt en ook geen ander werk.
Maar wat gebeurt er na die maand proeftijd? Moet je dan contract tekenen? En voor hoeveel uren per week wil je dan werken los van overuren?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

breaker_0 schreef:
03 okt 2023 16:15
Het is niet toegestaan om zo veel overwerk uren te maken. Hij had wel over om dit niet te weigeren in de proeftijd om zo de baan niet kwijt te raken.
Nou, weigeren dus (er vanuit gaande dat jij wel gewoon een opzegtermijn in je contract hebt staan). Dan kunnen er twee dingen gebeuren: óf je baas ontslaat je in je proeftijd (dan heb jij je WW), óf je baas trekt zijn keutel in (en dan kan je zelf bepalen hoe lang je er blijft werken).
breaker_0 schreef:
03 okt 2023 16:15
Lastige situatie allemaal.
Valt dus best mee :wink: Niet te bang zijn :!:

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees ook dit eens door over ontslaan tijdens proeftijd.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ek%20wordt.

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

Lady1234 schreef:
03 okt 2023 16:48
Lees ook dit eens door over ontslaan tijdens proeftijd.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ek%20wordt.
Sorry even bij te vermelden dat de vakbond over had om niet zelf de proeftijd te beëindigen omdat je dan geen recht op WW uitkering hebt.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Staat toch ook in die link.

Zelf ontslag nemen tijdens proeftijd
U kunt ontslag nemen tijdens uw proeftijd. U hoeft zich in dit geval niet te houden aan een opzegtermijn. Maar u heeft geen recht op een WW-uitkering als u zelf ontslag neemt. U kunt eventueel wel aanspraak maken op een bijstandsuitkering van uw gemeente.

witte angora
Berichten: 30806
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door witte angora »

breaker_0 schreef:
03 okt 2023 16:15
Het is niet toegestaan om zo veel overwerk uren te maken.
Allemaal leuk en aardig, maar mijn vraag heb je nog steeds niet beantwoord.

Je hebt een inventarisatieformulier gekregen waarop je aan kan geven wanneer je beschikbaar bent. Is het daadwerkelijk de bedoeling dat je alle uren dat je kan gaat werken? Of houdt je werkgever zich gewoon aan de CAO, en plant hij je in op de tijden dat je het hardste nodig bent, maar dan binnen de gestelde grenzen? Stel dat er drie op woensdagavond kunnen, en slechts één daarvan op donderdagavond, om wat te noemen. Dan is het toch niet verkeerd als die ene op donderdagavond in wordt gepland, en de andere twee op de woensdag? Of misschien zelfs slechts een van de twee?

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Lastig voor u! dat dacht ik dan weer niet want u bent zo flexibel als een eikenhouten plank gaat in uw proeftijd ook nog eens eisen stellen en als kers op de taart meldt u zich in de proeftijd ook nog eens ziek.
Met excuus maar als de werkgever u dan geen beterschap wenst en enkel vraagt wanneer u denkt weer aanwezig te zijn is die vraag bedoeld om u mede te delen dat de proeftijd voortijdig beëindigd wordt want voor u tien anderen die wel flexibel zijn.
Ik ben wel benieuwd of dit uw eerste werkgever is of een door een uitkeringsinstantie opgedrongen werkgever want enige arbeidsmentaliteit is bij u echt wel ver te zoeken.
Ik wens u veel succes met uw verdere carrière in het bedrijfsleven maar met uw instelling zie ik het zeer somber in want welke werkgever neemt iemand in dienst die zo flexibel als een eikenhouten plank is en dus niets aan het bedrijf toe wil toevoegen.
Zo triest want er is een tekort aan personeel bij veel bedrijven en zeker in de fijn metaal sector waar u bij de juiste mentaliteit goed kunt verdienen maar blijkbaar ziet u dat anders.
Tussen de weg de Mac Donalds zoekt ook personeel en dan kunt u volgens de reclame zelf de werktijden bepalen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Jablan »

Mensen, niet invullen en niet beschuldigen graag.

Dit kan een kleine werkgever zijn, die zelden nieuw personeel nodig heeft en de CAO niet zo goed kent. Erg? Nee, zolang het salaris maar volgens CAO is. De rest gaat dan 'in goed overleg'.

Persoonlijk begrijp ik, dat je opziet tegen een drukke periode als je dat niet gewend bent. Vraag je collega's hoe zij ermee omgaan. Wellicht valt het allemaal reuze mee en is het meer een kwestie van jezelf goed organiseren, zodat je in die weken toch voldoende rust krijgt.

Voor Breaker_0: Beterschap en een snel herstel toegewenst. Het zou zonde zijn als je deze kans laat lopen, want Ron5300 heeft in één ding groot gelijk: de kleinmetaal betaalt goed. Erg goed. Hetzelfde werk in een andere sector doen verdient veel minder. Maak er wat van!

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

Alhoewel ik het niet eens ben met Ron5300 ben ik het ook niet eens met Jablan. Een werkgever die stelselmatig 20 uur overwerk per week vraagt en ook nog eens geen maaltijden wil vergoeden is geen goede werkgever en zaken gaan dan niet "in goed overleg". 20 uur overwerk per week voor langere tijd is geen drukkere periode, dat is meer werk aannemen dan je aankan en het afwentelen op je medewerkers.
Betaal ze dan op zijn minst 150% voor die overuren en vergoed maaltijden etc. En zelfs dan, niet doen als werkgever.

Voordat ik kritiek krijg, wellicht kan zoiets gebeuren in noodhulp zoals politie, brandweer, gezondheidszorg; maar klein metaal behoort daar niet toe.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Van mij krijg je geen kritiek.
Ik ben het met je eens.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien zijn er veel zieken in het bedrijf.

Maar moest er dan de afgelopen maand ook zoveel overgewerkt worden, zonder eten en zonder extra betaling?

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

Lady1234 schreef:
03 okt 2023 17:50
Misschien zijn er veel zieken in het bedrijf.

Maar moest er dan de afgelopen maand ook zoveel overgewerkt worden, zonder eten en zonder extra betaling?
De komende periode zijn al ruim bekend en deze drukke periode komt elke keer jaar voor.

En het is niet van de laatste jaren.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

@breaker_0, geef nou hier eens antwoord op!
witte angora schreef:
03 okt 2023 17:06
breaker_0 schreef:
03 okt 2023 16:15
Het is niet toegestaan om zo veel overwerk uren te maken.
Allemaal leuk en aardig, maar mijn vraag heb je nog steeds niet beantwoord.

Je hebt een inventarisatieformulier gekregen waarop je aan kan geven wanneer je beschikbaar bent. Is het daadwerkelijk de bedoeling dat je alle uren dat je kan gaat werken? Of houdt je werkgever zich gewoon aan de CAO, en plant hij je in op de tijden dat je het hardste nodig bent, maar dan binnen de gestelde grenzen? Stel dat er drie op woensdagavond kunnen, en slechts één daarvan op donderdagavond, om wat te noemen. Dan is het toch niet verkeerd als die ene op donderdagavond in wordt gepland, en de andere twee op de woensdag? Of misschien zelfs slechts een van de twee?

breaker_0
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 feb 2023 18:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door breaker_0 »

Als je invult dat je bijvoorbeeld die dag beschikbaar bent voor +3 uur dan moet je die uren ook werken.
Van je formulier later kan je niet meer van afwijken.

Maar wel met de eis komen dat je totaal op 50-60 uur totaal in de week moet komen.

witte angora
Berichten: 30806
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dan vul je toch enkel in wat je wilt? Bijvoorbeeld één avond en verder niet? Dan is er toch geen probleem?

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

En wat gebeurt er als je je gewoon beperkt tot het aantal uren dat de CAO zegt dat overwerk is toegestaan en dat dus ook op dat formulier invult?

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

breaker_0 schreef:
03 okt 2023 21:45
Als je invult dat je bijvoorbeeld die dag beschikbaar bent voor +3 uur dan moet je die uren ook werken.
Van je formulier later kan je niet meer van afwijken.

Maar wel met de eis komen dat je totaal op 50-60 uur totaal in de week moet komen.
Hoeveel uur wil jij werken? 40 uur denk ik? Standaard 50 - 60 uur per week mogen ze toch niet eisen? Ik zou gewoon me houden aan die 40 uur en die overuren echt weigeren.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hebt u nu al overgewerkt en verkeerd betaald geworden?

Geef nou eens gewoon antwoord op de vragen.

witte angora
Berichten: 30806
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
03 okt 2023 22:06
Maar hebt u nu al overgewerkt en verkeerd betaald geworden?

Geef nou eens gewoon antwoord op de vragen.
Ik zou zeggen: 'kom nu eens uit die slachtofferrol en geef jezelf een schop onder de kont'. Wat we ook zeggen, er wordt gewoon niks mee gedaan. Meneer wil enkel ziek zijn en/of in de WW terecht komen. Genoeg ander werk, wil hij niet. Overwerken wil hij niet. Overwerk weigeren, wil hij niet. Vragen beantwoorden wil hij niet. Die wil gewoon niks.

Niet voor niets zei ik hem al bij het eerste bezoek aan de bedrijfsarts te vragen hoe hij in de WIA kan komen. Hopelijk pakt hij dat wel op, en veegt de bedrijfsarts vervolgens de vloer met hem aan.

Ik ben er intussen wel klaar mee.

Gesloten