Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

breaker_0 schreef:
04 okt 2023 14:32
Ben met jullie eens het is geen goede advies.

Maar wat moet de vakbond dan doen?
Jou een goed advies geven hoe te handelen.
breaker_0 schreef:
04 okt 2023 14:32
Het bedrijf een waarschuwing geven of boete dat ze niet houden aan de CAO dan ben ik mij baan sowieso kwijt.
En bij weigering waar ik recht op heb gaan ze de proeftijd niet voortzetten.

Ik heb niet veel keus en helaas komt een bedrijf zomaar hiermee weg. Als ik daar wil blijven werken.
Sorry, maar dit snap ik niet. Wat wil je nu? Daar werken, of juist niet? Dat is iets dat je zelf zal moeten bepalen en daar dan naar handelen.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als je daar met behoud van ww niet meer wil werken, niet overwerken en veel ziek melden. Zijn ze je zo zat. Is in korte tijd alweer de 2e werkgever waar je gedoe mee hebt, zie ik.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Bij zo'n baas wil je niet werken, als jij gewoon je 40 uur wil werken en af en toe een keer overwerken.
Hoe dan ook, je trekt aan het kortste eind.
Ik denk dat er niks anders overblijft, als simpelweg solliciteren.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Uw ziekmelding is al een reden voor ontslag binnen de proeftijd maar en dat is wel weer grappig de werkgever is wel verplicht om u bij een uitkerende instantie ziek te melden en dient hoe triest ook het salaris door te betalen.
Ik vraag me ook af of het cao al direct van toepassing is of pas na de proeftijd omdat u pas na het afmaken van de proeftijd in dienst gaat treden.
Uw instelling verdient zeker geen schoonheidsprijs want u wil de werkgever uw regels opleggen en zo werkt dat niet in het bedrijfsleven.
Daarbij telt de reden van ontslag binnen de proeftijd ook mee want die krijgt u op schrift mee en dient u bij de aanvraag van een ww uitkering ook in te dienen.
Uw recht op een ww uitkering vervalt niet als u voor de gevraagde functie ondanks uw inzet door de werkgever ongeschikt bevonden wordt want dat kan gebeuren en is niet aan u te wijten.
Het recht op een ww uitkering vervalt echter wel als de werkgever gemotiveerd het verloop van de proeftijd op schrift stelt en behalve het weigeren van overwerken als dat nodig mocht zijn meldt u zich ook nog eens ziek en dat maakt dat u verwijtbaar in de proeftijd ontslagen wordt.
Voor u verwacht ik dat het bij deze werkgever einde oefening is en dat is best wel jammer voor u dan want wie weet had u er een goed betaalde baan aan over kunnen houden maar daar gaat u niet meer achter komen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

Ron5300 schreef:
04 okt 2023 15:33
Ik vraag me ook af of het cao al direct van toepassing is of pas na de proeftijd omdat u pas na het afmaken van de proeftijd in dienst gaat treden.
??????
Ik heb bij meerdere werkgevers een proeftijd gehad, en indiensttreding begint met de eerste werkdag.

Ron5300 schreef:
04 okt 2023 15:33
Uw instelling verdient zeker geen schoonheidsprijs want u wil de werkgever uw regels opleggen en zo werkt dat niet in het bedrijfsleven.
Nee, TS wil dat de werkgever zich aan de CAO houdt. Daar is niks mis mee.
Ron5300 schreef:
04 okt 2023 15:33
Daarbij telt de reden van ontslag binnen de proeftijd ook mee want die krijgt u op schrift mee en dient u bij de aanvraag van een ww uitkering ook in te dienen.
Ziekmelding tijdens proeftijd, wel afhankelijk van de aard, is geen reden om ww te weigeren.
Ron5300 schreef:
04 okt 2023 15:33
Het recht op een ww uitkering vervalt echter wel als de werkgever gemotiveerd het verloop van de proeftijd op schrift stelt en behalve het weigeren van overwerken als dat nodig mocht zijn meldt u zich ook nog eens ziek en dat maakt dat u verwijtbaar in de proeftijd ontslagen wordt.
Nee, weigeren van overwerk buiten de CAO afspraken om en ziek melden zijn geen reden ww te weigeren. Zeker gezien het enorme verschil in overwerk dat verwacht wordt en is afgesproken in de CAO. Ziekmelding, ook hier hangt veel af van de reden van ziek zijn en de duur etc. Zo zwartwit als jij het stelt is niet terecht.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ziek melden mag al helemaal niet aangevoerd worden als reden voor ontslag in de proeftijd.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Sinds wanneer mag je vlg de CAO niet overwerken? Met incidenteel wat extra uren p.w. werken, is niets mis. Zijn zoveel sectoren waar mensen regelmatig 60-70 uur p.w. draaien. Om het over ondernemers maar niet te hebben.

De hel breekt hier los als mensen in de zorg zich netjes aan 40 u.p.w. gaan houden.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
04 okt 2023 15:54
Ziek melden mag al helemaal niet aangevoerd worden als reden voor ontslag in de proeftijd.
Dat hoeft een werkgever ook niet als reden op te geven. Trouwens, is het ontslag als je tijdens je proeftijd vertelt wordt dat je morgen niet meer hoeft te komen?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daar zegt u wat. Incidenteel.

Hoeveel uur ondernemers werken is hier niet relevant.

@zeer prive

Wat zou het anders zijndan ontslag?

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

ZeerPrivé schreef:
04 okt 2023 15:55
Met incidenteel wat extra uren p.w. werken, is niets mis. Zijn zoveel sectoren waar mensen regelmatig 60-70 uur p.w. draaien. Om het over ondernemers maar niet te hebben.

De hel breekt hier los als mensen in de zorg zich netjes aan 40 u.p.w. gaan houden.
Regelmatig 60 tot 70 uur werken is meer dan incidenteel wat extra uren werken. En wat ondernemers en anderen doen is niet relevant, voor TS is relevant wat er is afgesproken in de CAO voor zijn sector.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
04 okt 2023 16:00
Daar zegt u wat. Incidenteel.

Hoeveel uur ondernemers werken is hier niet relevant.

@zeer prive

Wat zou het anders zijndan ontslag?
Onder incidenteel valt voor mij ook een bepaalde periode (nee, niet 6 maanden achter elkaar) wanneer het even erg druk is door of onderbezetting of door extra veel werk.

Gewoon, bedankt voor je diensten en veel succes verder bij een andere werkgever. Zo ben ik als werknemer ook wel vertrokken tijdens proeftijd, de groeten ik vind het hier niks (even kort gezegd). Ik heb nooit gezegd in zo'n periode: ik neem ontslag.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kuklos schreef:
04 okt 2023 16:04
ZeerPrivé schreef:
04 okt 2023 15:55
Met incidenteel wat extra uren p.w. werken, is niets mis. Zijn zoveel sectoren waar mensen regelmatig 60-70 uur p.w. draaien. Om het over ondernemers maar niet te hebben.

De hel breekt hier los als mensen in de zorg zich netjes aan 40 u.p.w. gaan houden.
Regelmatig 60 tot 70 uur werken is meer dan incidenteel wat extra uren werken. En wat ondernemers en anderen doen is niet relevant, voor TS is relevant wat er is afgesproken in de CAO voor zijn sector.
Nou dan wens ik hem veel succes bij een andere werkgever als hij zo star vast houdt aan zijn werktijden.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De arbeidsovereenkomst wordt beëindigd. Je neemt ontslag of je krijgt het.

Hoe je het noemt doet er toch niet toe.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

ZeerPrivé schreef:
04 okt 2023 16:10
Nou dan wens ik hem veel succes bij een andere werkgever als hij zo star vast houdt aan zijn werktijden.
Werktijden die in de CAO zijn afgesproken. We kunnen het ook omdraaien, en de werkgever veel succes wensen als ze steeds mensen binnen halen met een mooi verhaal en eenmaal binnen komen met "oh ja, tijdens onze drukke periodes moet je 60 uur per week werken, en betalen we geen maaltijdvergoeding o.i.d.".
Flexibiliteit en eerlijkheid moet van twee kanten komen. Je kan niet tegen breaker_0 zeggen dat hij niet zo star moet zijn en vervolgens hetgeen het bedrijf heeft gedaan (tijdens de sollicitatie niet open en eerlijk zijn) negeren.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik lees nergens dat hij verplicht wordt 60 u.p.w. te werken. Hij kan zich ook 1 of 2x p.w. beschikbaar stellen voor extra uren. Is ook wat collegialer t.o.v. je collega's. Oh, bij zo'n vorig baantje ging het over discriminatie. Benieuwd wat het de volgende keer is.

Maar goed, zoals ik al schreef, veel succes.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

ZeerPrivé schreef:
04 okt 2023 16:32
Ik lees nergens dat hij verplicht wordt 60 u.p.w. te werken.
Toegegeven, de berichten van breaker_0 zijn erg onduidelijk, maar het staat in het openingsbericht:
breaker_0 schreef:
30 sep 2023 17:28
Ben nu ongeveer een maand in dienst bij mij nieuwe werkgever.

Nu ben ik helaas van de week achter gekomen dat er de komende 4 weken van mij wordt verwacht dat ik 20 uur of meer uren gaat maken 4 weken lang omdat de komende periode erg druk wordt. Deze periode is er altijd rond deze tijd en er komen nog meer periode aan.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@kuklos: maar verderop lees ik weer heel wat anders, nl dat je aan kunt geven wanneer je beschikbaar bent voor overwerk. Als dat maar 1x p.w. is, geef je gewoon dat aan.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
04 okt 2023 15:54
Ziek melden mag al helemaal niet aangevoerd worden als reden voor ontslag in de proeftijd.
Een proeftijd mag zonder reden beëindigd worden.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
04 okt 2023 18:44
Lady1234 schreef:
04 okt 2023 15:54
Ziek melden mag al helemaal niet aangevoerd worden als reden voor ontslag in de proeftijd.
Een proeftijd mag zonder reden beëindigd worden.
Ja, maar als je naar de reden vraagt, mag dan niet die ziekmelding zijn.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe baan alleen te veel overwerk in de komende tijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
04 okt 2023 13:16
Moneyman schreef:
04 okt 2023 07:53
breaker_0 schreef:
03 okt 2023 23:17
Jammer dat mensen denken dat ik zo in de WW wil komen.
Ja gek hé, als je zelf in je allereerste bericht al schrijft dat je daar niet wilt werken, maar niet weg gaat omdat je dan geen WW krijgt... :roll:
Dat is toch niet zo heel gek. Stoppen en geen WW krijgen is soms financieel geen mogelijkheid.
Dat snap ik, maar dat is het punt niet.

Gesloten