nieuwe baan / WW bij ontslag

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
IDDF
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2011 20:15

nieuwe baan / WW bij ontslag

Ongelezen bericht door IDDF »

Goede morgen,

Sta op het punt een overstap te maken van mn huidige werkgever naar een andere. Hierbij ga ik van vast contract met dienstverleden van 13jaar naar een jaar contract met daarin 1 maand proeftijd, daarin is wel uitzicht op vast dienst verband meegenomen in het aangeboden voorstel. Het is mij niet helemaal duidelijk of ik bij eventueel ontslag in proeftijd, of ontbinding voor aanvang van ingang nieuw arbeidsovereenkomst nog enig recht heb op WW ?

Heb vernomen dat er naar het arbeids verleden gekeken wordt, dus niet perse naar de werkgever waar je werkt ? En daarnaast wordt er ook gekeken naar eventuele noodzaak om over te stappen naar de nieuwe werkgever (neem aan dat groei in carriere hier dan niet ondervalt ?) ?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: nieuwe baan / WW bij ontslag

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb in een zelfde situatie gezeten. Het Uwv gaat sowieso vragen stellen. Dan gaat het erom dat je kan beargumenteren waarom je het risico hebt gelopen. Bij mij was dat omdat het loon hoger was en er mogelijkheden waren om stappen te zetten, die er bij de werkgever waar ik een vast contract had niet waren. Ook lag er een vast contract in het verschiet na een jaar.

IDDF
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2011 20:15

Re: nieuwe baan / WW bij ontslag

Ongelezen bericht door IDDF »

In mijn geval is het loon niet hoger, wel heb ik direct de mogelijkheid om mezelf te ontwikkelen in de richting waarin ik heen wil (huidige werkgever wellicht ook wel, maar dat kan zo nog 6maanden tot een jaar duren). In de overeenkomst staat ook uitzicht op vaste aanstelling na een jaar..

Bromsax
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 jan 2018 12:55
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: nieuwe baan / WW bij ontslag

Ongelezen bericht door Bromsax »

Het UWV zal bij ontslag in de proeftijd kijken naar "verwijtbaar" gedrag. Oftewel: is het jouw schuld dat het niet gegaan is zoals geverwacht. Ook als jij zelf in de proeftijd ontslag neemt zal er gekeken worden naar verwijtbaarheid. Hierop wordt je WW uitkering dan gebaseerd.

e.w.m.lagerweij
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mei 2009 12:23

Re: nieuwe baan / WW bij ontslag

Ongelezen bericht door e.w.m.lagerweij »

Het UWV gaat vragen stellen omdat je zelf het risico hebt genomen dat die nieuwe baan mogelijk geen succes wordt. Je gaat van een baan voor onbepaalde tijd naar een nieuwe tijdelijke baan met proeftijd.
Het verhaal dat je kans maakt op een baan voor onbepaalde tijd (en ook al staat dat in de arbeidsovereenkomst zegt helemaal niets) ben arbeidsjurist en heb bij herhaling meegemaakt dat een werkgever daar heel gemakkelijk onderuit kan. Als een werkgever je graag wil hebben zal hij je een contract dienen aan te bieden voor onbepaalde tijd eventueel met proeftijd maar zo zijn alle risico's voor de werknemer. Vertel dat ook tegen die werkgever en stel je wat strijdvaardiger op!!!l

knuffel26
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 mar 2007 21:44

Re: nieuwe baan / WW bij ontslag

Ongelezen bericht door knuffel26 »

Goedemiddag!

Normaal gesproken geldt, als je ergens ontslag neemt, dat je opnieuw begint met het opbouwen van WW-rechten en dan geldt dat met name voor de weken eis (26 uit 36 weken eis). Die gaat opnieuw gelden: Je moet dan minimaal 26 weken in je nieuwe baan hebben gewerkt, wil je een nieuw WW recht krijgen. Maar er is een uitzondering. Als het vooruitzicht bij de nieuwe baan minimaal 26 weken is, en je wordt toch in je proeftijd ontslagen, dan kán er alsnog recht bestaan op WW. Als je bv. een jaarcontract krijgt, dan is het vooruitzicht bij het nieuwe werk inderdaad minimaal 26 weken, ook al wordt je in de proeftijd ontslagen. Wel kijkt het UWV uiteraard alsnog naar de reden van het proeftijd ontslag, en als je zelf proeftijdonstslag neemt, dan geldt dat volgens mij alsnog als verwijtbare ontslag.
Als je de WW krijgt toegekend dan kijkt UWV zowel naar de jaren als de wekeneis: Als je alleen voldoet aan de 26/36 weken eis, krijg je alleen 3 maanden WW uitkering. Voldoe je ook aan de 4 uit 5 jaren eis, dan wordt voor de duur van de WW gekeken naar het aantal jaren arbeidsverleden. Voor de 1e 10 jaar arbeidsverleden geldt 1 maand WW recht en daarna voor elk jaar arbeidsverleden een halve maand WW recht geloof ik.
In een ver verleden heb ik dat ook meegemaakt (in 2006). Toen ben ik ergens ontslagen in de proeftijd nadat ik mijn vaste bijbaan had opgezegd. Ik heb toen een halfjaarcontract gekregen en na de proetijdontslag toch WW toegekend gekregen.
Afgelopen jaar had mijn partner ook iets dergelijks, alleen kreeg hij een contract voor onbepaalde tijd aangeboden bij de nieuwe werkgever, met 2 maanden proeftijd. UWV belde wel met de vraag wat de reden was van het proeftijdontslag en vroeg ook naar de reden van het eerste ontslag.

Plaats reactie