LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Asking
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:48

Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door Asking »

Een goededag beste lezer,

Ik werk nu een aantal jaar voor 1 uitzendbureau bij 1 vaste inlener.
Bij indiensttreding is er een kopie gemaakt van mijn IDkaart.
Dat IDkaart is al een jaar verlopen en ik heb gewoon een nieuwe.
Nu wilt het uitzendbureau waar ik voor werk een nieuwe kopie van mijn ID kaart.
Volgens het autoriteits persoonsgegevens hoeft een werkgever dit niet te vragen.
Helaas wordt er wel druk uitgeoefent van het uitzendbureau met betrekking tot het niet betalen van salaris.

Dit is ook deze week niet gebeurd.

Mijn vragen luiden als volgt;
Mogen hun dat doen?
Wat gegevens moeten hun verwerken m.b.t. het loon?
En wat kan ik doen, behalve het afgeven van een kopie van een geldig ID bewijs natuurlijk?

M.v.g. Jansen

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

U hoeft hieraan niet te voldoen. Zie voor een betrouwbare uitleg https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplicht

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het is een eenmalige actie op illegalen tegen te houden en te weten wie er werkt.
Niet om elke keer een nieuwe te vragen, ze moeten gewoon betalen, en je mag schade claimen want ze betalen te laat.
Blijkbaar klein uitzendbedrijfje die regels slecht gelezen heeft.

Asking
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:48

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door Asking »

Komkommertijd schreef:
07 jan 2020 18:16
Het is een eenmalige actie op illegalen tegen te houden en te weten wie er werkt.
Niet om elke keer een nieuwe te vragen, ze moeten gewoon betalen, en je mag schade claimen want ze betalen te laat.
Blijkbaar klein uitzendbedrijfje die regels slecht gelezen heeft.
Het is slechts de grootste ter wereld.
Juist hun lappen de regels aan hun laars ben ik bang omdat ze zich toch van alles wel kun veroorloven.

Asking
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:48

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door Asking »

Uw Jurist schreef:
07 jan 2020 18:15
U hoeft hieraan niet te voldoen. Zie voor een betrouwbare uitleg https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... atieplicht

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Hallo Monique,

Die is me al vaak voorbij gekomen.
Hun geven dit aan als reden;

De reden dat wij dit nodig hebben is dat er door de komst van de WAB per 1 januari het nodige gaat veranderen. Iedereen die werkzaam is bij de *naam inlener* zal onder een ander label geplaatst worden dan de huidige.


Door deze verplaatsing hebben wij een nieuw kopie nodig van jouw geldige legitimatiebewijs om jouw salaris te kunnen uitbetalen. Anders kunnen wij jouw salaris niet aan je uitbetalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door moederslink »

In de link die Monique geeft staat wel dat de vervaldatum van het document niet verlopen mag zijn.
En dat is in jouw geval al een jaar verlopen.
Je hebt nu een nieuwe , geldige, ID , dus waarschijnlijk hebben ze in hun administratie gezien dat de oude ID is verlopen en vragen nu om een geldige ID vanwege deze verplaatsing.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Verandert dan je feitelijke werkgever? Dan zou een nieuwe identificatie logisch zijn. Zeker nu je ook een nieuwe ID hebt.

Even los van het juridische: wat is precies het probleem? Waarom zou je je ID niet verstrekken aan je werkgever?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Maar vergeet één ding niet: principes kunnen een hoop geld, energie, ergernis en stress kosten.

Overigens is het jammer, maar dat zien we op dit forum wel vaker gebeuren, dat je niet direct volledige info hebt gegeven. Pas in tweede instantie gaf je aan dat het te maken kan hebben met het formeel veranderen van werkgever. Zijn er meer dingen die je nog niet verteld hebt? Met incomplete informatie is het nogal lastig gerichte en correcte adviezen te geven.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit even naar die WAB per 1 januari te kijken. Hier is de link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-flexwerk

Kan het zijn, aangezien je meerdere jaren gedetacheerd bent, en je tot 31 december maximaal 3 contracten in 2 jaar kon krijgen, en nu 3 contracten in 3 jaar, dat ze je formeel van werkgever laten veranderen om je in dienst te kunnen houden? In dat geval kan het niet anders dan dat ze je een nieuwe kopie van je ID vragen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit nog even te scrollen door de topics, kom ik ineens dit tegen...

werk-ontslag-f65/uitzendbureau-en-wab-w ... 92298.html

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gewoon nieuwe kopie afgeven dus.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:
07 jan 2020 21:07
Ik zit even naar die WAB per 1 januari te kijken. Hier is de link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-flexwerk

Kan het zijn, aangezien je meerdere jaren gedetacheerd bent, en je tot 31 december maximaal 3 contracten in 2 jaar kon krijgen, en nu 3 contracten in 3 jaar, dat ze je formeel van werkgever laten veranderen om je in dienst te kunnen houden? In dat geval kan het niet anders dan dat ze je een nieuwe kopie van je ID vragen.
Dat geldt niet als je onder een cao voor uitzendkrachten werkt. Dan mogen er meer tijdelijke contracten zijn. Bovendien gaat de truc met het veranderen van formele werkgever niet op als de feitelijke werkzaamheden niet veranderen. Tegen zulke trucs heeft de wetgever maatregelen genomen.

Het zal er eerder mee te maken hebben dat het uitzendbureau vanwege de wab een onderscheid wil maken tussen een flex-bv, met hogere werkgeverspremies, en een bv voor vaste krachten, met lagere lasten. Dan verandert je werkgever dus formeel, maar je rechten gaan wel gewoon mee.

Asking
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:48

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door Asking »

Moneyman schreef:
07 jan 2020 20:46
Verandert dan je feitelijke werkgever? Dan zou een nieuwe identificatie logisch zijn. Zeker nu je ook een nieuwe ID hebt.

Even los van het juridische: wat is precies het probleem? Waarom zou je je ID niet verstrekken aan je werkgever?
Ik blijf bij dezelfde inlener te werk.
Ik wacht nog even een salarisstrook af van iemand met een geldig ID kaart om te zien of er inderdaad iets veranderd in de verplaatsing van, dit zou daarop te zien moeten zijn lijkt mij.

Het gaat mij meer om principes, het is niet zo dat als iemand zegt spring, dat ik dan gelijk spring.

Mijn vraag is ook of een uitzendbureau zomaar niet mag uitbetalen met "verlopen IDkaart" als reden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door kweenie »

Asking schreef:
08 jan 2020 08:48
Mijn vraag is ook of een uitzendbureau zomaar niet mag uitbetalen met "verlopen IDkaart" als reden.
Maar zoals je ook zelf al aangeeft, dat is helemaal niet de reden. Je geeft zelf aan dat je onder een andere 'label' gaat vallen en dus een andere formele werkgever krijgt. Dát is de reden waarom je (nieuwe) werkgever een kopie van je ID moet krijgen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ex werkgever had ik toen deze regel;

Bij scannen legitimatie + opslaan moet deze geldig zijn.

Later nieuwe vragen en datum bijhouden is totaal overbodig.
Op moment controle leg je gegevens persoon vast, niet hoe lang die legitimatie geldig is.

Uitgezonderd:
Iemand met IND pasje met beperkte tijd geldig moet je de eind datum wel controleren.
Anders heb je iemand nog aan 't werk die illegaal geworden kan zijn!


Ik weet als oud werkgever tot 5 jaren terug nog alles en niet de laatste aangepaste, maar vermoed dat Uitzendbureau dit fout
gedaan heeft of de uitzondering voor IND voor iedereen nu toepaste wat overbodig is.

Als een Legitimatie 1 week verlopen is, ik mag geen fraude plegen maar...... onder valse datum in mijn systeem zetten is niet bewijsbaar en de controle is minimaal.... als iemand pas weken later een geldige heeft zit ik wel enkele weken zonder personeel en zij zonder geld, dan is administratie aanpassen niet uit te sluiten!

Bij Aanmelding Uitzend bureau moet de legitimatie geldig zijn, de werkgever die jou inhuurde hoeft geen verse te hebben!
Als ze dit wel zouden invoeren is het voor elk uitzendbureau veel extra werk wat niets zal opleveren, en de fraude met illegalen waarvoor deze regels is ingevoerd niets opleveren.

Asking
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:48

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door Asking »

Goededag allemaal..
Ik heb een belangrijk feitje gevonden die is is als volgt.

⚌ 2020-01-06: Fusie/splitsing: Op 31-12-2019 fusieakte verleden. Verkrijgende rechtspersoon: Randstad Uitzendbureau B.V., 56707479 Verdwijnende rechtspersonen: Randstad Direct B.V., 33251903 Randstad Industry B.V., 61979007 Randstad Inhouse Resources B.V., 60431903 Randstad Uitzendbureau B.V., 33154723 Randstad Onderwijs B.V., 34127860 Randstad Technoflex B.V., 33289655.

Ik ga dus van 1 van die vertakkingen naar 1 grote algemene boomstam, bij wijze van spreken.

De vraag luidt nog steeds, verplicht nieuwe ID kaart laten zien?
Kan mijn werkgever mij weerhouden van uitbetalen zolang dit niet gebeurt?
Ze laten me natuurlijk wel doorwerken dus waar is die kopie precies goed voor ,wat ze niet met alle andere gegevens wat ze al hebben als in bankgegevens, BSN etc. Kunnen?
Hartelijk dank

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

10x Randstad en ook Capac is verdwenen en meerdere merken, zo kunnen ze meer overzetten naar waar nodig.

Vaak waren vele bij meerdere Randstad ingeschreven en puinzooi door hun apart houden politiek.
Doe maar even voor geld, hoewel ik vermoed dat het onzin is.
Het kan zijn dat hun administratie een puinzooi is, of matig personeel die de wetten en regels maar half weet.

Vaak per vestiging een ander beleid helaas.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door berndv »

Feitelijk gezien is het een nieuwe werkgever, dus ook opnieuw ID-kaart afgeven.

Maar zoals eerder gevraagd, wat is precies het bezwaar om niet een kopie van het ID-bewijs af te geven?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door kweenie »

Asking schreef:
08 jan 2020 13:46
Ik heb een belangrijk feitje gevonden
...
Ik ga dus van 1 van die vertakkingen naar 1 grote algemene boomstam, bij wijze van spreken.
Maar dat had je toch ook al eerder gemeld? Dat je onder een ander 'label' komt een daarmee feitelijk een andere werkgever krijgt? En er is ook al een paar keer genoemd dat het inderdaad juist is dat je 'nieuwe' werkgever dan ook jouw ID moet krijgen.

Tot die tijd zul je dus inderdaad niet uitgekeerd krijgen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nieuwe kopie ID kaart uitzendbureau

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien vindt hij de kruisvaart tegen het kopiëren van zijn ID belangrijker dan zijn loon.

Gesloten