Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Norbert77
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2021 18:54

Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door Norbert77 »

Goedemiddag!

Ik heb ontslag genomen bij mijn huidige werkgever, omdat ik al jaren geleden voor mezelf wilde gaan doen. Helaas is het er nooit van gekomen, maar nu heb ik toch de keuze gemaakt om het gewoon te proberen. Mocht het tegenvallen kan ik altijd weer terug in loondienst, maar daar gaan we uiteraard niet voor.

Voor mijn eigen bedrijf wilde ik ook een professionele website laten maken. Na wat onderzoek gedaan te hebben en bij verschillende partijen een offerte aangevraagd te hebben werd dit toch best wel duur. Het probleem is niet dat ik hier niet in wil investeren, maar voor mijn bedrijf heb ik een aantal software programma's en andere zaken nodig die ik echt nodig heb om mijn werk te kunnen doen. Voor nu lijkt het mij daarom een betere keuze om hierin te investeren, zodat ik direct goed van start kan.

Ik heb daarom besloten om in eerste instantie zelf een eigen website te maken, maar hebben jullie hier toevallig tips & adviezen voor?

Op Google heb ik zelf al wat onderzoek gedaan en kwam ik verschillende programma's tegen waarmee ik een eigen website kan bouwen. Wix, Joomla & WordPress zijn hier voorbeelden van. Ik vroeg mij alleen af welk systeem ik het beste kan gebruiken als ik eigenlijk geen technische kennis heb.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door Jablan »

Het hangt van je doel af. Webshop, presentatie, contactmogelijkheid, review, wat moet erop?

Ik zou het uitbesteden aan een kleine webdeveloper, wel eentje die jou alle inlogcodes en wachtwoorden geeft, zodat je na een paar jaar makkelijk kunt overstappen naar een ander. Het is minder duur dan je denkt, belangrijk voor de eerste tijd is dat je goed geadviseerd wordt en de ontwikkelaar met je meedenkt.

rhen
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 apr 2020 16:37
Contacteer:

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door rhen »

Hoi Norbert. Ik ben zelf webbouwer, en kan je WordPress van harte aanbevelen. Als je wat youtube-filmpjes kijkt kun je prima een professionele website in Wordpress neerzetten.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik denk inderdaad ook Joomla of Wordpress, ze zijn beide vrij makkelijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door sjohie »

Hangt er van af wat je website moet kunnen. Wil je er alleen wat voorbeelden laten zien, en een contactmogelijkheid? Dan kan je vaak bij een hostingprovider zelf met een wysiwyg (what you see is what you get) editor, zelf wel een site maken. De volgende stap daarna is dan iets met Joomla of WordPress zelf maken, dat is zoals gezegd ook wel te doen, maar dan ben jij wel verantwoordelijk voor updates en versiebeheer van die pakketten. Die besteedde tijd kan je dan niet steken in je eigen zaak, dus dan is investeren in een 3e die dit voor je doet, ineens misschien wel de zakelijk betere keuze.

Als je een uitgebreide site wilt die je regelmatig wilt updaten, en bijvoorbeeld een e-commerce/webshop deel heeft, of zeg een gedeelte waar klanten in moeten kunnen loggen, wordt het al een ander verhaal, en is expertise inhuren eigenlijk de enige optie.

En het is je digitale visitekaartje, dus wees waakzaam op van die knullige dingen als een gmailadres of zo'n locatiekaartje met een google developer foutmelding, links naar dode pagina's, of van die WordPress pagina's met een meter Latijnse voorbeeldteksten er nog op.

Methusalah
Berichten: 1176
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Als het een zakelijke website is dan moet je het zakelijk aanpakken en niet zo maar wat in elkaar flansen (er is een reden dat ik webwinkels/sites niet vertrouw als ze van Wordpress zijn. Dat doen oplichters namelijk ook). En afhankelijk van wat hij moet doen heb je ook nog te maken met wetgeving, GVBR, dingen als dat. Het feit dat je hier al bijna geen budget voor hebt doet mij twijfelen of je wel klaar bent voor een eigen bedrijf. Het klinkt alsof je gewoon de gok neemt zonder echt onderzoek te hebben gedaan. Meestal is dat niet de beste start.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, toevallig gebruik ik Strato als serverhost, maar volgens mij kun je er ook vrij makkelijk en snel een website builder bij krijgen. Als ik daar de voorbeelden van zie, dan heb je echt wel heel veel mogelijkheden en qua prijs valt het best wel mee.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
10 jan 2022 10:36
Tja, toevallig gebruik ik Strato als serverhost, maar volgens mij kun je er ook vrij makkelijk en snel een website builder bij krijgen. Als ik daar de voorbeelden van zie, dan heb je echt wel heel veel mogelijkheden en qua prijs valt het best wel mee.
En dan ben je meestal ook meteen wat ingedekt mbt vrij te gebruiken afbeeldingen etc. Je ziet ook met enige regelmaat gevallen waarbij mensen een site zelf in elkaar knutselden, en via google gevonden plaatjes gebruikten, die niet rechtenvrij blijken te zijn, met vervelende kosten tot gevolg.

Ik zit bij one, en die hebben ook zo'n editor, die maakt best goede sites, zeker voor een kleine zelfstandige waar het niet meer dan een digitaal visitekaartje is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door Jablan »

sjohie schreef:
10 jan 2022 09:36
En het is je digitale visitekaartje, dus wees waakzaam op van die knullige dingen als een gmailadres of zo'n locatiekaartje met een google developer foutmelding, links naar dode pagina's, of van die WordPress pagina's met een meter Latijnse voorbeeldteksten er nog op.
Ander voorbeeld: de niet te vertalen Engelse teksten. Op mijn hobbysite is dat 'Read more', wat stug en eigenwijs tevoorschijn blijft komen, waar ik 'lees verder' of 'meer' wil zien. Het staat in de vertaallijst, maar wordt niet opgepakt. Oorzaak zit ergens in het gebruikte thema, maar voordat je die fout hebt gevonden, ben je uren verder. Voor hobby ergerlijk, voor professioneel niet acceptabel.
Nijogeth schreef:
10 jan 2022 10:36
Tja, toevallig gebruik ik Strato als serverhost, maar volgens mij kun je er ook vrij makkelijk en snel een website builder bij krijgen. Als ik daar de voorbeelden van zie, dan heb je echt wel heel veel mogelijkheden en qua prijs valt het best wel mee.
Strato vraagt iets meer dan nul kennis. En afgelopen weekend was de gehoste site langere tijd onbereikbaar na een automatische update. Voor het eerst een downtime bij dit bedrijf. Zeldzaam, maar als het nog een keer gebeurt, wordt het verhuizen.
Methusalah schreef:
10 jan 2022 10:31
(er is een reden dat ik webwinkels/sites niet vertrouw als ze van Wordpress zijn. Dat doen oplichters namelijk ook).
Apart. Verschillende grote retailers gebruiken Joomla of WordPress voor hun webshop, al zie je dat niet direct.

Norbert77
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2021 18:54

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door Norbert77 »

Het hangt van je doel af. Webshop, presentatie, contactmogelijkheid, review, wat moet erop?
Het moet gewoon een simpele website worden met een homepagina, 3 diensten pagina's, een over ons pagina en een contactpagina met formulier. Vanaf de homepagina wil ik wel de verschillende diensten zichtbaar hebben, zodat mensen vanaf de homepagina naar de verschillende diensten kunnen klikken.
Als je een uitgebreide site wilt die je regelmatig wilt updaten, en bijvoorbeeld een e-commerce/webshop deel heeft, of zeg een gedeelte waar klanten in moeten kunnen loggen, wordt het al een ander verhaal, en is expertise inhuren eigenlijk de enige optie.
De website hoeft voor nu niet heel uitgebreid te zijn. In eerste instantie moeten alleen de bovenstaande zaken op de website komen te staan. Wanneer ik eenmaal een leuk aantal klanten heb en leuke omzet begin te maken wil ik direct investeren in een goede en professionele website. Een webshop hoeft het niet te worden, want ik verkoop geen producten. Het gaat veelal om het aanvragen van een offerte formulier of contact opnemen.

Norbert77
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2021 18:54

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door Norbert77 »

Als het een zakelijke website is dan moet je het zakelijk aanpakken en niet zo maar wat in elkaar flansen (er is een reden dat ik webwinkels/sites niet vertrouw als ze van Wordpress zijn. Dat doen oplichters namelijk ook).
Dit lijkt mij persoonlijk vrij sterk. In een artikel las ik dat meer dan de helft van de websites wordt gebouwd met WordPress. Zoals jij dus zegt vertrouw jij meer dan 50% van de websites en webshops niet?

Norbert77
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2021 18:54

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door Norbert77 »

En dan ben je meestal ook meteen wat ingedekt mbt vrij te gebruiken afbeeldingen etc. Je ziet ook met enige regelmaat gevallen waarbij mensen een site zelf in elkaar knutselden, en via google gevonden plaatjes gebruikten, die niet rechtenvrij blijken te zijn, met vervelende kosten tot gevolg.

Ik zit bij one, en die hebben ook zo'n editor, die maakt best goede sites, zeker voor een kleine zelfstandige waar het niet meer dan een digitaal visitekaartje is.
Ik kwam op Google een aantal verschillende artikelen tegen over het maken van een WordPress website. Deze vond ik er bijvoorbeeld goed uitzien en legt volgens mij duidelijk uit hoe ik zelf eenvoudig een "Professionele" website kan maken met WordPress. Zijn hier ervaren website bouwers die eens kunnen kijken of dit een goede handleiding is? https://nolimitwebdesign.nl/zelf-eigen- ... te-bouwen/

Zoals ik uit dit artikel haal bouw je een website met het astra theme, want hier heb je keuze uit veel templates? Vervolgens kun je deze met elementor zonder kennis van code nodig te hebben naar wens maken. Heeft iemand hier ervaringen?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Norbert77 schreef:
10 jan 2022 11:38
Als het een zakelijke website is dan moet je het zakelijk aanpakken en niet zo maar wat in elkaar flansen (er is een reden dat ik webwinkels/sites niet vertrouw als ze van Wordpress zijn. Dat doen oplichters namelijk ook).
Dit lijkt mij persoonlijk vrij sterk. In een artikel las ik dat meer dan de helft van de websites wordt gebouwd met WordPress. Zoals jij dus zegt vertrouw jij meer dan 50% van de websites en webshops niet?
Is een beetje dezelfde discussie als die in dit topic werd gevoerd over het gebruik van Mollie als betaalsysteem.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door geengast »

Klinkt allemaal een beetje alsof je een winkel wilt beginnen, maar nog even zonder winkeldeur.
Dan komen dus geen klanten naar binnen.

Wil je professioneel beginnen, dan heb je een beginkapitaal nodig. De benodigde software, een site om klanten op je opmerkzaam te maken maar....het meeste geld gaat zitten in seo, google en facebook. Want anders bereik je nog geen klanten.

Een goed ondernemersplan maken en daarmee naar de bank stappen lijkt me een beter plan.

Norbert77
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2021 18:54

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door Norbert77 »

Klinkt allemaal een beetje alsof je een winkel wilt beginnen, maar nog even zonder winkeldeur.
Dan komen dus geen klanten naar binnen.

Wil je professioneel beginnen, dan heb je een beginkapitaal nodig. De benodigde software, een site om klanten op je opmerkzaam te maken maar....het meeste geld gaat zitten in seo, google en facebook. Want anders bereik je nog geen klanten.
Helemaal mee eens, maar zoals ik aangaf moet ik het begin kapitaal investeren in software en producten die ik nodig heb om überhaupt mijn werk te kunnen doen. Dit lijken mij belangrijkere investeringen dan een website? Ik kan nu direct investeren in een professionele website en bezoekers krijgen, maar hoe kan ik hun helpen als ik het gereedschap niet heb?

lordi
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door lordi »

Probeer https://www.jouwweb.nl/ eens uit.
Mijn nichtje moest laatst voor school een website opzetten en toen heb ik een tijdje zitten zoeken naar een makkelijke websitebuilder en uiteindelijk uitgekomen bij Jouwweb. Simpel om een site te maken maar de sites zien er professioneel uit. Toevoegen van een contactformulier is een fluitje van een cent. Je kan altijd eerst een gratis account aanmaken en kijken of het je bevalt. Dan kan je later een betaald pakket nemen en de domeinnaam erbij registreren die je wilt gaan gebruiken.

De sitebuilder van Strato vond ik zelf minder makkelijk werken (ook al is de prijs erg aantrekkelijk maar die paar euro ben je zo kwijt aan extra tijd om je site goed op te zetten). Wordpress is een fantastisch programma maar kost je meer tijd om ermee te leren omgaan.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door crazyme »

Voor zo’n algemene vraag kan je alleen een algemeen antwoord verwachten.

Gezien het verhaal in de openingspost krijg ik de indruk dat je als zzper aan de slag gaat.

Dan is wordpress met een leuke template voldoende. Kosten : bijna niets, dus de faalkosten zijn ook bijna niets.

Kijk wat jouw collega’s doen en kopieer dat (structuur)

Waar je wel aan moet denken is seo. Jouw site moet ook gevonden worden. Dat is prima zelf te doen wanneer je echt hierin verdiept. Anders een paar uur online marketing inkopen.

Zorg dat je direct een https omgeving ontwikkelt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door sjohie »

TS, maak in je ondernemingsplan ook plek voor de hoofdstukken genaamd communicatie en strategie, en als je dát helder hebt, dimensioneer dáár dan een website voor. Niks zo zonde als een website die je bij elke groeistuip of nieuwe ontwikkeling over de kop moeten trekken. En reken ook je eigen tijd hiervoor mee. Alle tijd die jij hier in steekt, kan je niet steken in werken voor klanten, je administratie bijwerken, of zorgen voor werk op langere termijn...

Dit topic leest wel een beetje als focussen op de verkeerde, naja meer niet alle, dingen die belangrijk zijn als je een bedrijfje runt. Ja, de software om je diensten aan te kunnen bieden is belangrijk, maar digitale vindbaarheid, waar oa een logische domeinnaam en een goede website voor nodig is, maar bijvoorbeeld ook iets als een sluitend linkedin profiel, is ook belangrijk.

Investeer tenminste in een fatsoenlijke domeinnaam, "norbert77software.gratissitevanmijnprovider.nl" is vrij kansloos, net als "voor meer info mail naar [email protected]" of zoiets. Idem security dingen als https.

Maar wat zijn de bedragen die je geoffreerd hebt gekregen, en die je te hoog vindt?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door grun »

Norbert77 schreef:
10 jan 2022 11:42
Ik kwam op Google een aantal verschillende artikelen tegen over het maken van een WordPress website. Deze vond ik er bijvoorbeeld goed uitzien en legt volgens mij duidelijk uit hoe ik zelf eenvoudig een "Professionele" website kan maken met WordPress. Zijn hier ervaren website bouwers die eens kunnen kijken of dit een goede handleiding is? https://nolimitwebdesign.nl/zelf-eigen- ... te-bouwen/
Daar zijn ook (engelstalige) filmpjes van op YT, zoals deze bijvoorbeeld. Ik vond het prima uitgelegd en voorgedaan.
https://www.youtube.com/watch?v=8AZ8GqW5iak

Airship
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jan 2017 13:42

Re: Ontslag genomen & eigen bedrijf begonnen: welk systeem om website te maken?

Ongelezen bericht door Airship »

Een eigen bedrijf beginnen vraagt so-wie-so de nodige tijd. Volg de logische stappen. Heb je al een duidelijk bedrijfsplan? Steek daar liever je tijd in. Heb je al een idee welke informatie er in je website moet komen. En ja, starten met een bedrijf(je) is ook investeren, bijvoorbeeld in een betaalbare webdesigner. Vergis je niet tegen welke tijdrovende problemen je aan kan lopen bij het bouwen van een website. Kijk rond, vraag in je kennissenkring. Een webdesigner kan je ook helpen met de structuur van je website. Zorg er wel voor dat je, zodra de website klaar is, je deze zelf zonodig kan wijzigen of aanvullen.
Ik adviseer je liever je tijd te steken om 's online ideeen op te doen en op papier een indeling te maken van de structuur van je website. Heb je al pakkende, informatieve teksten? Foto's? Terwijl de webdesigner jouw website bouwt kun jij andere activiteiten ontplooien waarmee je je bedrijf snel operationeel maakt. Oprecht succes gewenst.

Plaats reactie