Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

Hallo iedereen,

Mijn vriendin heeft een oproepcontract voor bepaalde tijd (7maanden).

In het contract staat dat tussentijds opzeggen is toegestaan.

Is het opzegtermijn de 4 dagen die op veel plekken terugkomt? Of het is een maand. De werkgever geeft aan dat het een maand is. Online kom ik meestal die 4 uur tegen, maar soms ook dat het bij een bepaald contract een maand is.

Ze wilde haar vakantie ook opnemen maar dit mocht niet. Volgens de werkgever is dit maar een dag(staat niks op haar loonstrook..). Wat niet klopt, ze werkt er 3 maanden dus zou ze genoeg moeten hebben voor minimaal een week zover ik weet.

Heeft iemands iets meer inzicht?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In het contract zal ook het opzegtermijn moeten staan. Over het algemeen is dat 1 kalendermaand. Een opzegtermijn van 4 dagen lijkt mij niet juist. Hoe zou een werkgever een planning kunnen maken als je binnen 4 dagen weg zou kunnen?

Qua vakantie uren heb je recht op 4x het aantal uren dat je per week werkt. En in geval van uw vriendin 7/12 deel. Zou ze 38 uur per week werken, dan heeft ze recht op 88 uur verlof. Maar als ze eerder stopt moet er een correctie op komen.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat staat er in het contract zelf?

De website van de overheid zegt dit:
Opzegtermijn met tijdelijk contract
Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.

Eerder opzeggen
U mag met uw werkgever afspreken dat u uw contract eerder kunt opzeggen. Deze afspraak moet u dan in uw contract laten zetten.

Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

NeoDutchio schreef:
25 jul 2023 10:24
In het contract zal ook het opzegtermijn moeten staan. Over het algemeen is dat 1 kalendermaand. Een opzegtermijn van 4 dagen lijkt mij niet juist. Hoe zou een werkgever een planning kunnen maken als je binnen 4 dagen weg zou kunnen?

Qua vakantie uren heb je recht op 4x het aantal uren dat je per week werkt. En in geval van uw vriendin 7/12 deel. Zou ze 38 uur per week werken, dan heeft ze recht op 88 uur verlof. Maar als ze eerder stopt moet er een correctie op komen.
Dat is in iedergeval wat er staat op rijksoverheid enzo. 4 dagen.

Maar klopt. Een dag zou niet kunnen kloppen als ze 3 dagen per werkt.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

Ferryarthur schreef:
25 jul 2023 10:36
Dat is in iedergeval wat er staat op rijksoverheid enzo. 4 dagen.
Heb je de link daarnaartoe?

Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

kuklos schreef:
25 jul 2023 10:28
Wat staat er in het contract zelf?

De website van de overheid zegt dit:
Opzegtermijn met tijdelijk contract
Heeft u een contract voor bepaalde tijd? Bijvoorbeeld een contract voor 1 jaar of 6 maanden? Dan eindigt uw contract vanzelf op de afgesproken einddatum. U heeft in dit geval geen opzegtermijn.

Eerder opzeggen
U mag met uw werkgever afspreken dat u uw contract eerder kunt opzeggen. Deze afspraak moet u dan in uw contract laten zetten.
Ja klopt. Het is dus dat ik met oproepkrachten andere dingen tegen kwam.

In het contract staat alleen wettelijk opzegtermijn.

Maar die 4 dagen enzo gelden dus alleen met onbepaalde tijdscontracten?

Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

kuklos schreef:
25 jul 2023 10:38
Ferryarthur schreef:
25 jul 2023 10:36
Dat is in iedergeval wat er staat op rijksoverheid enzo. 4 dagen.
Heb je de link daarnaartoe?
https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... 01%20maand.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... epkrachten

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar heeft uw vriendin dan een nul uren contract?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ferryarthur schreef:
25 jul 2023 10:36
…ze 3 dagen per werkt.
Qua vakantie uren heeft ze, als ze 3 dagen 8 uur per dag werkt, wettelijk recht op 56 uur in die 7 maanden. Maar let op, als ze snel ontslag neemt en ze maar 4 maanden heeft gewerkt, dan heeft ze maar recht op 24 vakantie uren.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

@Ferryarthur, ik had gemist dat het een oproepcontract was. Doch ook daar geldt dat heel belangrijk is dat je de exacte vorm van het oproepcontract weet. Per soort oproepcontract kan dit verschillen zoals al in de link van het Juridisch Loket staat.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Bij een oproepcontract/nulurencontract kan je dacht ik altijd zelf kiezen of je wilt werken als je opgeroepen wordt. Dus dan is opzegtermijn in de praktijk geen struikelblok, want je kan steeds "nee" zeggen als de werkgever je vraagt om te komen werken. Dus voor de werknemer geen probleem lijkt mij.

Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

HandigeHarrie schreef:
25 jul 2023 12:14
Bij een oproepcontract/nulurencontract kan je dacht ik altijd zelf kiezen of je wilt werken als je opgeroepen wordt. Dus dan is opzegtermijn in de praktijk geen struikelblok, want je kan steeds "nee" zeggen als de werkgever je vraagt om te komen werken. Dus voor de werknemer geen probleem lijkt mij.
Het is meer dat de werkgever moeilijk doet. Die zegt dat het een maand moet zijn. Ondanks dat het 0 uren is. In het contract staat niks over een termijn, alleen dat het kan volgende de wettelijk regels.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees dit.



ondernemenmetpersoneel.nl
https://www.ondernemenmetpersoneel.nl › arbeidsrecht
Zoeken naar: Wat gebeurt er als je niet komt opdagen op je werk?
Wat is de opzegtermijn van een 0 uren contract?
Het is niet mogelijk om per direct te stoppen met een 0 uren contract. De werknemer heeft een opzegtermijn van vier dagen. Voorwaarde hiervoor is wel dat er contractueel een opzegtermijn opgenomen is. Via een CAO kan een kortere opzegtermijn mogelijk gemaakt worden van minimaal 24 uur.24 feb 2023

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door kuklos »

Ferryarthur schreef:
25 jul 2023 15:42
Het is meer dat de werkgever moeilijk doet. Die zegt dat het een maand moet zijn. Ondanks dat het 0 uren is. In het contract staat niks over een termijn, alleen dat het kan volgende de wettelijk regels.
Verwijs naar de site van het juridisch loket en hou dan die 4 dagen aan. let wel, als je zeker weet dat het een nul uren contract is.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Uw vriendin kan het beste contact opnemen met haar rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl. Ook een aangesloten vakbond kan misschien iets voor haar betekenen.

* Opzegtermijn is meestal 1 maand.
* Na 3 maanden heeft uw vriendin 1 week verlof opgebouwd (indien er geen verlof op is genomen). Er zijn enkele uitzonderingen waarbij geen verlof opgebouwd wordt (zie link hieronder).
* Wettelijk heeft werknemer recht op 4 weken verlof per jaar. Hier wordt vanuit gegaan dat werknemer een hele jaar werkt. Indien korter gewerkt wordt wordt dit in verhouding berekend.
Aangezien uw vriendin een contract hebt voor 7 maanden, houdt in dat ze recht hebt op 2 weken en ongeveer halve dag verlof.
Indien werknemer uit dienst gaat dan wordt plus/minuren verrekend met de salaris. www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vakant ... b-ik-recht

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... epkrachten staat meer informatie over oproepkrachten (wat in de volksmond 0 uren contract heet).

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een oproepkracht heeft niet altijd een nuluren contract. Ook niet in de volksmond.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ook krijgt deze niet altijd vakantiedagen, maar worden de vakantierechten direct uitbetaald.

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door IvoPep »

@nijogeth,als de vakantie rechten elke maand mee uitbetaald worden heb je wel nog steeds recht op de uren verlof, maar dan zonder uitbetaling. Het is niet zo dat met maandelijkse of zelfs wekelijkse betaling je verlof uren vervallen.

Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

kuklos schreef:
25 jul 2023 16:04
Ferryarthur schreef:
25 jul 2023 15:42
Het is meer dat de werkgever moeilijk doet. Die zegt dat het een maand moet zijn. Ondanks dat het 0 uren is. In het contract staat niks over een termijn, alleen dat het kan volgende de wettelijk regels.
Verwijs naar de site van het juridisch loket en hou dan die 4 dagen aan. let wel, als je zeker weet dat het een nul uren contract is.
Ze heeft iig geen recht op uren. Het aantal uur is 0.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Opzegtermijn oproepkracht bepaalde tijd

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
25 jul 2023 15:57
Ik lees dit.



ondernemenmetpersoneel.nl
https://www.ondernemenmetpersoneel.nl › arbeidsrecht
Zoeken naar: Wat gebeurt er als je niet komt opdagen op je werk?
Wat is de opzegtermijn van een 0 uren contract?
Het is niet mogelijk om per direct te stoppen met een 0 uren contract. De werknemer heeft een opzegtermijn van vier dagen. Voorwaarde hiervoor is wel dat er contractueel een opzegtermijn opgenomen is. Via een CAO kan een kortere opzegtermijn mogelijk gemaakt worden van minimaal 24 uur.24 feb 2023
Die opzegtermijn is dus in het contract geregeld: de wettelijke opzegtermijn, dus 4 dagen.

Plaats reactie