LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overuren uitbetalen na ontslag

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
JBOsChker
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2013 12:16

Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door JBOsChker »

Mijn contract is vanaf 25-06-2013 niet verlengd. Nu heb heb ik 14 juni vakantie gekregen, en dus een hoop overuren en vakantiedagen al op kunnen nemen. Maar nu kreeg ik een overzicht van mijn verlofuren. Hier staat op dat ik nog 30.34 uur aan vakantieuren heb,deze moet het bedrijf toch ook uitbetalen? Want het overzicht gaat van week 1 tot en met week 28.


Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

JBOsChker schreef:Mijn contract is vanaf 25-06-2013 niet verlengd. Nu heb heb ik 14 juni vakantie gekregen, en dus een hoop overuren en vakantiedagen al op kunnen nemen. Maar nu kreeg ik een overzicht van mijn verlofuren. Hier staat op dat ik nog 30.34 uur aan vakantieuren heb,deze moet het bedrijf toch ook uitbetalen? Want het overzicht gaat van week 1 tot en met week 28.

Tuurlijk moet worden uitbetaald mits je geen voorschot oid hebt gehad, dan wordt verrekend.
Zal me niet verbazen als deze maand wordt uitbetaals, anders ff een belletje naar HRM / PO / PZ ?

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

JBOsChker schreef:Mijn contract is vanaf 25-06-2013 niet verlengd. Nu heb heb ik 14 juni vakantie gekregen, en dus een hoop overuren en vakantiedagen al op kunnen nemen. Maar nu kreeg ik een overzicht van mijn verlofuren. Hier staat op dat ik nog 30.34 uur aan vakantieuren heb,deze moet het bedrijf toch ook uitbetalen? Want het overzicht gaat van week 1 tot en met week 28.
Wanneer kreeg je dat overzicht? Afgelopen week of direct na afloop van je contract? Als het recent is dan zou ik even wachten tot de eerstvolgende salarisrun (in de meeste gevallen ergens tussen 20e en 25e van de maand).

JBOsChker
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2013 12:16

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door JBOsChker »

Het overzicht heb ik week 29 ontvangen. We hadden daar 4 weken loon, en dus dan zou het vandaag overgemaakt moeten worden, maar dit is tot heden nog steeds niet het geval.

Ik kan eventueel met het bedrijf contact opnemen, maar weet niet of dat zo verstandig is....

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

JBOsChker schreef:Het overzicht heb ik week 29 ontvangen. We hadden daar 4 weken loon, en dus dan zou het vandaag overgemaakt moeten worden, maar dit is tot heden nog steeds niet het geval.

Ik kan eventueel met het bedrijf contact opnemen, maar weet niet of dat zo verstandig is....

Bij betalen loon per 4 weken kom ik uit op week 28 laatste loon. Als jij in week 29 het overzicht hebt ontvangen zal dit in de volgende periode worden meegenomen wat week 32 zou zijn maar de week is nog niet om.

Als je donderdag middag nof niets hebt ontvangen zou ik er een belletje aan wagen naar de salaris administratie.......waarom zou dat niet verstandig zijn ? Niks mis mee hoor.

JBOsChker
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2013 12:16

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door JBOsChker »

Het loon kregen we altijd op maandag, vandaaag dat het vandaag anders op de rekening moet staan. Ze waren altijd optijd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door olaf79 »

Gewoon achteraan gaan. Als je er recht op hebt, zul je het krijgen.

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

JBOsChker schreef:Het overzicht heb ik week 29 ontvangen. We hadden daar 4 weken loon, en dus dan zou het vandaag overgemaakt moeten worden, maar dit is tot heden nog steeds niet het geval.

Ik kan eventueel met het bedrijf contact opnemen, maar weet niet of dat zo verstandig is....
Dat laatste verbaast me dan weer. Het is toch jouw geld? Via dit forum ga je het in ieder geval niet krijgen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door snepke »

Als je 4 weken loon krijgt wordt dat uitbetaald in week 33.

Uitbetalingen week 1, week 5,9 ,13, 17, 21, 25, 29 ,33, 37, etc
Je hebt dan een 13e mnd

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door henk51 »

door snepke » 06 aug 2013 15:44

Als je 4 weken loon krijgt wordt dat uitbetaald in week 33.

Uitbetalingen week 1, week 5,9 ,13, 17, 21, 25, 29 ,33, 37, etc
Je hebt dan een 13e mnd
Klopt is bij mij ook zo week 29 t/m 32 wordt uitbetaald in week 33. dat is de week beginnende met 12 augustus
Ik leef van de 12 periode's en gebruik periode 13 als 13e maand zet ik op spaarrekening als buffer doe ik al 15 jaar zo.

gr Henk

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door snepke »

Wijs,je weet nooit waar je nog voor komt te staan

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

snuffel1 schreef:Overuren zijn vaak meer gewerkte uren dan contractueel is afgesproken men spreekt dan van credituren. Deze uren vertegenwoordigen geen geld maar "vrij" opneembare tijd, aan het eind van het jaar of bij einde contract verliest u deze ook. Verlofuren zijn wettelijk bepaald en hebben niets met vakantie uren van doen. Wat doet menig werkgever bij contract einde de verlofuren afschrijven want uitbetalen wordt belast met 37% belasting (met dank aan Rutte's VVD) daar houdt u maar bar weinig aan over. Kijk nog eens goed op het afschrift maar komt u er niet uit vraag het gewoon bij uw ex werkgever, als dat lastig is vanwege redenen! een moderne werkgever heeft ook een mailadres.

Onzin:
Ten eerste vertegenwoordigd wel degelijk geld want kan worden uitbetaald.
Ten tweede kan als tijd voor tijd worden omgezet.

En dan zijn er nog overige mogelijkheden welke per branche en cao verschillend kunnen zijn, maar overuren kunnen als korting op eigen produkten worden gebruikt, in de pensioenpot worden gestopt, gedoneerd naar goed doel, etc etc etc.

Overuren kun je dus niet verliezen tegen einde jaar, je moet de mogelijkheid krijgen om op te nemen en anders gaan ze mee naar het volgende jaar, of worden uitbetaald of er zijn andere mogelijkheden.


Verlofuren anders dan vakantie uren ? Leg eens uit ? Ik heb jaarlijks xxxxx verlofuren en xxxxx atv uren welke ik voor o.a. vakantie gebruik.
Heb ik over dan gaan ze mee naar het volgende jaar met een max van......overige wordt uitbetaald.

Kortom, al dit soort uren is of geld of tijd en tijd is ook geld zij een wijs man ooit :mrgreen:

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

JBOsHKr schreef:Ik kan eventueel met het bedrijf contact opnemen, maar weet niet of dat zo verstandig is....
Waarom zou het niet verstandig zijn om nu gewoon even met het bedrijf te bellen?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:Overuren zijn vaak meer gewerkte uren dan contractueel is afgesproken men spreekt dan van credituren. Deze uren vertegenwoordigen geen geld maar "vrij" opneembare tijd, aan het eind van het jaar of bij einde contract verliest u deze ook.
Overuren moeten beginsel worden uit betaald. Als er een tijd-voor-tijd regeling is afgesproken dan krijg je daar vakantieuren terug. Dat betekend dat er een verjaringstermijn van 5 jaar geld en deze bij het einde van het contract moeten worden uitbetaald. Iets anders zou tot ongerechtvaardigde verrijking leiden aan de kant van de werkgever.
snuffel1 schreef:(..) want uitbetalen wordt belast met 37% belasting (met dank aan Rutte's VVD) (..)
Het uitbetalen van overuren tellen als inkomen en derhalve gelden de normale belastingsregels. Wat je overhoud hangt af van het overige inkomen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door alfatrion »

Teunbosseman schreef:Verlofuren anders dan vakantie uren ? Leg eens uit ? Ik heb jaarlijks xxxxx verlofuren en xxxxx atv uren welke ik voor o.a. vakantie gebruik.
Het doel van ATV uren is het creëren van werkgelegenheid. Vanwege dit doel zijn deze uren niet uit te betalen. Als dit doel ontbreekt dan zal de rechter de regels voor vakantieuren toepassen. Als er veel overgewerkt wordt dan is dat een sterke indicatie dat de ATV uren niet voor werkgelegenheid zorgen werkgelegenheid en deze constructie slechts gebruikt wordt om het regiem van bovenwettelijke vakantieuren te omzeilen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

alfatrion schreef:
Teunbosseman schreef:Verlofuren anders dan vakantie uren ? Leg eens uit ? Ik heb jaarlijks xxxxx verlofuren en xxxxx atv uren welke ik voor o.a. vakantie gebruik.
Het doel van ATV uren is het creëren van werkgelegenheid. Vanwege dit doel zijn deze uren niet uit te betalen. Als dit doel ontbreekt dan zal de rechter de regels voor vakantieuren toepassen. Als er veel overgewerkt wordt dan is dat een sterke indicatie dat de ATV uren niet voor werkgelegenheid zorgen werkgelegenheid en deze constructie slechts gebruikt wordt om het regiem van bovenwettelijke vakantieuren te omzeilen.

Ik weet wat ATV inhoudt, dat was mijn vraag niet. Mijn vraag was wat er anders is aan verlofuren dan vakantie uren.

Inderdaad worden ATV uren niet uitbetaald, deze dienen ( bij mij ) in lopende jaar te worden opgenomen.
Als ik dus vakantie of een vrije dag plan, selecteer ik als eerste de atv uren, dan pas begin ik aan vakantieuren.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door alfatrion »

Verlof is een generieke term. Hieronder valt zowel vakantie als ATV.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

snuffel1 schreef:Wat doet menig werkgever bij contract einde de verlofuren afschrijven want uitbetalen wordt belast met 37% belasting (met dank aan Rutte's VVD) daar houdt u maar bar weinig aan over.
Verlofuren worden tegen hetzelfde tarief belast als andere inkomsten. Het tarief lijkt alleen hoger omdat er geen arbeidskorting van wordt afgehouden. Aan het einde telt alleen maar hoeveel inkomsten je over het hele jaar hebt gehad en daar betaal je belasting over. Of dat nu normale uren waren, overuren, of vakantiegeld, dan wel bonussen maakt allemaal niks uit. Helaas blijft dit misverstaan jaar in, jaar uit bestaan.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Overuren uitbetalen na ontslag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

alfatrion schreef:Verlof is een generieke term. Hieronder valt zowel vakantie als ATV.

Dat dacht ik ook, maar snuffel zegt onderstaand. Begon toch te twijfelen vandaar mijn vraag. Mijn kennis hierover is ook niet meer helemaal uptodate en wellicht zijn er wijzigingen ingevoerd.
Verlofuren zijn wettelijk bepaald en hebben niets met vakantie uren van doen

Gesloten