LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studieschuld wat nu?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
joopy
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2008 11:01

Studieschuld wat nu?

Ongelezen bericht door joopy »

Bij mijn huidige werkgever heb ik mcsa cursus gevolgt.

Voor deze cursus heb ik nooit getekend.
Cursus was beneden mijn niveau en ik heb niet elke cursusavond gevolgt
Vandaag ontslag genomen, nu willen ze dat ik ga betalen voor de gevolgde cursus. Maar ik heb nooit om deze cursus gevraagt. Wat nu? Ik heb geplaatst wat er in mijn contract staat onder opleidingen. Kunnen ze mij nu hier aan houden?


Dit staat er in het contract welke ik getekend hebt.
---------------------------------
Opleidingen
• Indien in het kader van een goed functioneren of vanuit andere voor het bedrijf van belang zijnde motieven cursussen worden gevolgd, op verzoek of met toestemming van de werkgever, geldt hiervoor een vergoeding van honderd procent. Wanneer de studie voortijdig wordt afgebroken, wegens het staken van de cursus dan wel wegens beëindiging van de arbeidsovereenkomst van de werknemer op diens initiatief, zal deze volledig, of voor zover reeds door werkgever betaald, moeten worden terugbetaald;
• Wanneer de werknemer binnen twee jaar na afronding van de cursus de arbeidsovereenkomst beëindigt zal een evenredig deel worden terugbetaald volgens de formule ((24-x)*y/24,) waarbij x het dienstverband in maanden na afronding van de cursus is en y de totale cursuskosten zijn.

Alvast bedankt.
J.
Laatst gewijzigd door joopy op 21 aug 2008 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Studieschuld wat nu?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Heb hier nooit voor getekend.
En die arbeisovereenkomst (contract) heb je ook nooit getekend?? Lees je eigen quote eens goed door zou ik zeggen!!

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Studieschuld wat nu?

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Helaas... ja, dit mag de werkgever doen. Hij heeft in jou geïnvesteerd in de vorm van een cursus, maar daar zit wel de voorwaarde aan vast dat jij een bepaalde termijn bij hem moet werken. Anders kost het hem alleen maar geld. En jij wordt er uiteindelijk zelf ook wijzer van, want jouw CV is weer een stukje uitgebreid.

Maar het punt is simpelweg: als jij die cursus niet had willen doen, had je op dat moment ontslag moeten nemen. En natuurlijk, waarschijnlijk had je toen niet kunnen weten dat je op dat punt zou komen, maar dat is wel de redenatie van "het systeem". Een cursus schept verplichtingen... en consequenties als je daar niet aan voldoet.

Succes in ieder geval.

A. tolboom
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 jul 2004 12:47

Re: Studieschuld wat nu?

Ongelezen bericht door A. tolboom »

Joopy,

Het is niet anders, je schrijft zelf dat je het betreffende contract hebt getekend, dus zit je er aan vast.
Overigens is het heel normaal dat de werkgever zijn investering terug wil hebben bij voortijdig ontslag. Dit komt zo vaak voor.
Jammer voor je, maar het wordt terugbetalen. :cry:

Gesloten