LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Onduidelijkcontract
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2020 21:57

Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Ongelezen bericht door Onduidelijkcontract »

Begin dit jaar ben ik bij een bedrijf gaan werken waarbij ik een ‘auto van de zaak’ kreeg. Bij deze auto heb ik gekozen voor het privé gebruiken en betaal hier dus bijtelling voor. Ook staat er in het contract dat ik per maand 500 kilometers mag maken. Echter is het nu zo dat mijn contract niet verlengd wordt en ik dus de auto moet inleveren. Nu gaf de werkgever aan dat hij de teveel gereden privé kilometers in mindering brengt op de eindafrekening. Wat ik prima en eerlijk vind uiteraard, alleen vind ik nergens wat hij dan in rekening mag en kan brengen, in het contract staat alleen dat ik 500 kilometer privé per maand mag rijden, en mondeling is toegezegd dat als ik er iets overheen ga dit niet erg is. Er staat niet wat ze in rekening brengen als ik teveel rijdt. Wie weet wat ze kunnen rekenen? Het is geen leaseauto maar een auto in bezit van het bedrijf zelf.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als er iets in rekening gebracht mag worden, is dat feitelijk schadevergoeding. Wat dan in rekening gebracht mag worden, is dan de feitelijke schade. Wat die is, kunnen wij natuurlijk niet beantwoorden.

Maar wat zegt je werkgever?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoeveel kilometer zit u dan boven die 500 per maand?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Ongelezen bericht door thecure »

Bijtelling betalen en maar 6000 km per jaar mogen rijden? Vind ik persoonlijk wel een erg slechte deal...

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Dat klinkt inderdaad als een erg ongunstig contract, als u zowel bijtelling betaald én dus maar maximaal 6.000 km mag rijden.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Wat zei jouw werkgever toen je vroeg hoeveel ze in rekening brengen voor de extra kilometers?
Zou sowieso handig geweest zijn als je dit gevraagd had toen je daar begon te werken, want dan zou je op dat moment gelijk al hebben geweten of het handiger zou zijn om onder die grens te blijven of dat het niet uitmaakt.

Eerlijk gezegd weet ik niet of hierover precieze regels zijn gedefinieerd door de overheid. Mocht het bedrag tegen vallen, dan zou ik aanraden om een specificatie te vragen. Het lijkt mij dat de werkgever niet meer kan rekenen dan een kostendekkende vergoeding voor de afschrijving en benzinekosten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Bij een beetje recht uitgelijnde bedrijven teken je een leaseovereenkomst, dus naast je arbeidscontract met de algemene arbeidsvoorwaarden, waar al dit soort dingen in staat, dus ook het bedrag per privé km >6000. Maar goed, dat staat dus niet op papier?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

6000KM is wel erg beperkt, zeker gezien de bijtelling die je betaalt, 20.000KM lijkt mij meer op zijn plaats, lijkt me ook een aantal welk de meeste mensen al snel Prive zullen rijden....

terug komend op je vraag, laat hem de berekening maken, zelf kun je ook op de anwb site een berekening maken wat een specifieke auto per KM kost bij welk gebruik....

https://www.anwb.nl/auto/autokosten

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Waarom is 6000 pive zo weinig? Woonwerk verkeer hoort daar toch niet bij en de meeste Nederlanders komen met 15.000 inclusief woonwerk prima uit.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Als er in de overeenkomsten geen bedrag per extra gereden kilometer is vermeld, dan geldt 'goed overleg' en daarna eventueel een juridische route. De 19 cent per kilometer van de belastingdienst is niet kostendekkend, in dit geval een startpunt. Via de anwb-bovag koerslijst kun je een vergoeding per extra kilometer berekenen, betrek ook de bijtelling in je berekening. Als je op deze manier bij je werkgever aankomt, dan heb je al een basis voor een zakelijk gesprek hierover.

Overigens vind ik het ontzettend slordig als er niet meer op papier staat dan 'maximaal x privé kilometers per maand'; hiervoor is al terecht opgerekt dat 6000 privé kilometers per jaar aan de lage kant is. Als werkgever sta je dan niet zo sterk en is het in de regel verstandiger de auto in te nemen en er verder niet op terug te komen. Dat is een prettigere optie dan met ruzie over dit soort details (secundaire arbeidsvoorwaarden) te vertrekken.

Het ligt aan jezelf hoe je dit spel ingaat en wat je eruit haalt.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

redhead55 schreef:
21 nov 2020 20:46
Het is formeel OF 500 km privé per JAAR en GEEN bijtelling (maar WEL rittenadministratie) OF bijtelling (22% of 8% indien elektrisch) en, voor de belastingdienst, GEEN beperking in kilometrage.
Klopt, maar dat is puur fiscaal. Los daarvan mogen werkgever en werknemer overeenkomen wat ze willen.
Jablan schreef:
21 nov 2020 20:16
Overigens vind ik het ontzettend slordig als er niet meer op papier staat dan 'maximaal x privé kilometers per maand'; hiervoor is al terecht opgerekt dat 6000 privé kilometers per jaar aan de lage kant is.
Eens. Ik snap van beide kanten niet dat je zoiets tekent.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

redhead55 schreef:
21 nov 2020 20:46
...
Voorbeeld: Ik heb zelf een (hybride) Yaris van de zaak. Cataloguswaarde: 21.415 euro. Bijtelling 22% ofwel bruto 4.711,30/jaar. Dat is 4.711,30/12 = 392.60/maand.
Rijdt gemiddeld tussen de 1100/1200 km / maand. Woon/werk afstand 12 km. 5 daagse werkweek.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we dan ook nog een tankpas Europa hebben van die schelp. Die je ook mag gebruiken tijdens vakantie. IB tarief is 37,35%. Aan IB betaal je dus 392,60x37.35% = 146,63 zodat hij mij netto 245,97/maand kost.
...
Volgens mij geef je een verkeerde berekening van de netto maandkosten voor je bijtelling, de auto kost je netto 146.63 p/mnd.

Voor TS: is een bijbetaling van 19 cent/km een redelijk uitgangspunt? Zelfde bedrag wordt (nu nog) ook gerekend als max. onbelaste vergoeding. Volgens mij mag je de vergoeding (eigen bijdrage) die je betaald dan wel weer aftrekken van de bijtelling.

e.e.a. volgens deze bron: https://www.multilease.nl/wat-bijtellin ... ken-ik-dit

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Teveel kilometers bedrijfsauto, wat mag mijn werkgever in rekening brengen?

Ongelezen bericht door 16again »

redhead55 schreef:
21 nov 2020 22:58
In mijn geval bedraagt de optelsom van vaste en variabele kosten 64,5 cent per km.
Naar mijn idee behoren vrijwel alle vaste lasten al tot die eerste 6000 kilometer.
Ik zou een rekensom voorleggen, die uitgaat van 6000 kilometers die al gereden zijn, om vervolgens uit te rekenen wat een extra kilometer kost.

Gesloten