Teveel vakantie uren opgenomen

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Teveel vakantie uren opgenomen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, in het vorige topic is TS ook aangegeven dat die vrije dagen er nog waren. Nu zal die werkgever eerst met een uren berekening op de proppen dienen te komen, voordat ik als werknemer ook maar ergens mee akkoord ga.

Als je mij continue aangeeft dat ik nog 3 weken vakantie heb staan en op het moment dat die vakantie begint dan zijn ze ineens weg, dan moet je dat in mijn ogen heel duidelijk kunnen maken en anders heb je gewoon pech.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Teveel vakantie uren opgenomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je bent dan wel erg kort van memory als je niet meer weet dat je elf dagen opgenomen hebt.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Teveel vakantie uren opgenomen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
17 nov 2022 16:01
Je bent dan wel erg kort van memory als je niet meer weet dat je elf dagen opgenomen hebt.
Daarom mijn eerste opmerking al. Laat dat bedrijf eerst eens uitzoeken wat het nu echt is en dit duidelijk aangeven. TS weet echt wel wanneer er vrij was gepakt. Die 11 dagen zijn niet ineens verschenen of verdwenen. Dat kan ook gewoon een fout van het bedrijf zijn, als de administratie daar zo dramatisch is.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Teveel vakantie uren opgenomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
17 nov 2022 16:05
TS weet echt wel wanneer er vrij was gepakt. Die 11 dagen zijn niet ineens verschenen of verdwenen. Dat kan ook gewoon een fout van het bedrijf zijn, als de administratie daar zo dramatisch is.
Ts geeft zelf al aan dat hij het gewoon niet heeft gemerkt omdat hij nog dagen van vorig jaar voer had.

En zo dramatisch is het niet: er is simpelweg een verlofaanvraag niet goed verwerkt. Gewoon een kleine simpele menselijke fout.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Teveel vakantie uren opgenomen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
17 nov 2022 15:48
Nou... heb je het andere topic gelezen? TS wilde dat verlof juist zo graag dat hij daar discussie over voerde.
Veel mensen willen hun verlofsaldo aan het einde van het arbeidscontract nog snel even opnemen. Daaruit volgt niet dat deze mensen ook verlof willen opnemen als hun verlofsaldo hierdoor negatief wordt.
Moneyman schreef:
17 nov 2022 15:48
Per saldo is TS op dit moment objectief bezien niet benadeeld - alleen voelt dat hooguit anders.
Ik ben het hier dus eenvoudig weg niet met je eens. In situatie hypothetische situatie, waarin de werkgever wel een deugdelijk verlofadministratie voerde, had de werkgever €x betaald, terwijl in de werkelijke situatie, waarin dat niet het geval is, de werkgever €y betaald. De werknemer moet zo veel mogelijk teruggebracht worden in situatie hypothetische situatie. Die 50 kg aardappels kosten mij elders € 6, dus dat de verkoper mij € 5 teruggeeft betekent niet ik niet benadeeld ben. Ik weet best dat de werknemer in de werkelijke situatie meer had gewerkt dan in de hypothetische situatie, maar dat komt door de onjuiste informatie van de werkgever. Je zal je huur maar niet meer kunnen betalen en op deze wijze niet benadeeld zijn.
Moneyman schreef:
17 nov 2022 15:48
Ja - daar gaat het in dit topic over, maar niet in jouw citaat waarnaar je verwees en waar ik op reageer... juist daarom schrijf ik dat dat citaat niet onderbouwt wat jij zegt.
Het voeren van een ondeugdelijke verlofadministratie valt binnen de risicosfeer van de werkgever. Als die verlofadministratie later deugdelijk wordt gemaakt en dan blijkt dat sommige oud werknemer een negatief verlofsaldo hebben, dan kan de werkgever dat in beginsel niet verhalen op de oud werknemer. Daar komt nog bij dat de werkgever een zorgplicht heeft bij het voorkomen van negatieve verlofsaldo, die niet meer weggewerkt kunnen worden. In twee gevallen heeft de werkgever daarbij de deksel op zijn neus gekregen. In die twee casussen kun je heel makkelijk roepen dat de werknemer maar had moeten inzien dat zij het negatief verlofsaldo niet binnen de duur van het arbeidscontract hadden kunnen wegwerken.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Teveel vakantie uren opgenomen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
17 nov 2022 16:09
Nijogeth schreef:
17 nov 2022 16:05
TS weet echt wel wanneer er vrij was gepakt. Die 11 dagen zijn niet ineens verschenen of verdwenen. Dat kan ook gewoon een fout van het bedrijf zijn, als de administratie daar zo dramatisch is.
Ts geeft zelf al aan dat hij het gewoon niet heeft gemerkt omdat hij nog dagen van vorig jaar voer had.

En zo dramatisch is het niet: er is simpelweg een verlofaanvraag niet goed verwerkt. Gewoon een kleine simpele menselijke fout.
Dat staat er, maar er staat nergens dat TS ook echt heeft gekeken of het allemaal klopt.

En als een verlofaanvraag niet goed is gewerkt, dan hebben we het hier wel over een flink verschil. TS had namelijk 3 weken over en komt nu 11 dagen tekort. TS en werkgever gingen beiden uit van die 3 weken en nu ineens is er wat veranderd, dat betekent wel dat het administratief een rotzooitje is.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Teveel vakantie uren opgenomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat betekent niet dat de werknemer nou kan zeggen: “ikke niet weten”.

En hij bestrijdt het verschil ook niet.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Teveel vakantie uren opgenomen

Ongelezen bericht door Hophophop »

Nijogeth schreef:
17 nov 2022 16:44
Moneyman schreef:
17 nov 2022 16:09
Nijogeth schreef:
17 nov 2022 16:05
TS weet echt wel wanneer er vrij was gepakt. Die 11 dagen zijn niet ineens verschenen of verdwenen. Dat kan ook gewoon een fout van het bedrijf zijn, als de administratie daar zo dramatisch is.
Ts geeft zelf al aan dat hij het gewoon niet heeft gemerkt omdat hij nog dagen van vorig jaar voer had.

En zo dramatisch is het niet: er is simpelweg een verlofaanvraag niet goed verwerkt. Gewoon een kleine simpele menselijke fout.
Dat staat er, maar er staat nergens dat TS ook echt heeft gekeken of het allemaal klopt.

En als een verlofaanvraag niet goed is gewerkt, dan hebben we het hier wel over een flink verschil. TS had namelijk 3 weken over en komt nu 11 dagen tekort. TS en werkgever gingen beiden uit van die 3 weken en nu ineens is er wat veranderd, dat betekent wel dat het administratief een rotzooitje is.
Dat laatste zal niemand betwisten, maar dat betekent niet automatisch dat de werkgever hiervoor op moet draaien.

Meest pragmatische is denk ik als TS met de werkgever in overleg treedt en gezamenlijk op zoek gaat naar een oplossing. Ik zou een 50/50 regeling best schappelijk vinden.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Teveel vakantie uren opgenomen

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS kan nog minstens een week werken.

ikbensamen
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2022 12:29

Re: Teveel vakantie uren opgenomen

Ongelezen bericht door ikbensamen »

Bedankt voor alle (wisselende) reacties. Er valt inderdaad ook veel te zeggen over dat ik het had moeten weten.
Ik heb op de mail gekregen dat 11 dagen wel in mijn rooster zijn uitgepland, maar niet terug te vinden zijn in het vrije dagen aanvraagsysteem (om het zo maar te noemen). Er wordt aan mij gevraagd om te verklaren waar ik die dag was en of dat op werk was. Ik was die dagen niet op werk.
De dagen waren wel uitgepland in mijn rooster (door mijn manager toentertijd gedaan, die nu al een tijd vertrokken is) en dus heb ik er verder geen aandacht meer aangegeven. Ik kan deze dagen ook niet zelf uitplannen, dat kan alleen de manager.
Dit is zeker een les, om scherper te zijn hierop. Ik ga nog even rustig alle comments lezen en kijken wat het beste is om te doen.
Moneyman schreef:
17 nov 2022 15:14
Overigens wel grappig dat deze oplossing uit je vorige topic uiteindelijk mede tot dit issue heeft geleidt...
ikbensamen schreef:
10 okt 2022 16:04
Bedankt allemaal. Het is gelukt. Ik heb aangegeven dat ik niet akkoord ga hiermee en dat er gewoon vervanging mogelijk is met de zzp collega. En heb daarbij gevraagd wat zijn acties zijn geweest in vervanging zoeken. Ik heb er geen antwoord op gehad, maar zie wel dat ik in het rooster eruit ben gehaald de laatste 3 weken. Het is fijn om te weten dat ik ook rechten heb hierin, dus bedankt voor alle antwoorden!
Haha ja, ik begrijp je punt. Uiteindelijk is het toch nog in semi-overleg gegaan. Dat kwam deels doordat er toen weer een andere manager was die wat meer begrip toonde. Ik heb nog 1 week gewerkt en de andere 2 weken hebben ze een zzp’er ingezet.
Uiteindelijk zeker suf dat er zoveel discussie ontstond over dagen die er blijkbaar niet meer waren.

Plaats reactie