Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 12:45
Beste rechter,
Om elke werknemer de kans te geven om in de zomervakantie vrij te kunnen nemen, om alle vaststaande afspraken te kunnen respecteren (zoals CAO regels) en om teleurstellingen achteraf te voorkomen wil ik voor 1 maart de verlofaanvragen voor de zomervakantie hebben.
Ik snap dat een werknemer binnen 2 weken uitsluitsel wil hebben, maar die kan ik simpelweg niet geven aangezien er ander recht is waaraan ik mij ook moet houden.
Van half-dwingend recht mag niet in het nadeel van de werknemer worden afgeweken, ook niet in een CAO. Het zou niet de eerste keer zijn dat de rechter een streep door een bepaling uit de CAO zet.
NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 12:45
Wie praat er nu weer over van een werknemer af willen?
Dat is wel waar het over gaat op het moment dat het argument "verstoorde arbeidsrelartie" wordt aangehaald.
NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 12:45
Ik geef aan dat als jij als werknemer op je strepen gaat staan en een zaak start tegen je werkgever dit een verstoorde relatie geeft. Je zet jezelf in een lastige positie.
Dat is schromelijk overdreven.
NeoDutchio schreef:
16 jan 2023 12:45
En dan geef je deze werknemer akkoord voor het verlof waarna een andere medewerker komt die volgens de CAO recht heeft op de bouwvak. Maar helaas, er is te weinig personeel dan en die mag niet.
Dit is een non-issue. De bouwvak wordt niet aangevraagd.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie aanvraag zomer, wanneer akkoord?

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
16 jan 2023 13:37
Er zal vast een datum zijn gesteld waarop de vakantieaanvraag uiterlijk moet zijn ingediend, pas daarna is het mogelijk om een planning te maken. Vanuit die datum zou twee weken reactietijd gelden.
Dat is onjuist. De twee weken lopen vanaf de aanvraag, niet vanaf een door de werkgever gestelde termijn. Anders zou de hele wettelijke bepaling een papieren tijger zijn.

Plaats reactie