Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat zou er op tegen zijn als vader in naam van zijn zoon, dus als zoon, een brief naar die werkgever zou sturen?

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Nevyn »

[/quote]

Wie zegt dat ik alles uit handen neem? Ik laat hem echt wel zijn eigen boontjes doppen, maar daarnaast ben ik ook op zoek naar informatie.
Bovendien zijn er genoeg mensen die hulp zoeken bij bepaalde situaties, zijn dat allemaal geen mensen die hun mannetje niet kunnen staan? Je mag mensen best een beetje op weg helpen, zeker als het je eigen kind betreft.
[/quote]

En dat is de goede insteek

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Nevyn »

Lady1234 schreef:
17 sep 2023 16:19
En wat zou er op tegen zijn als vader in naam van zijn zoon, dus als zoon, een brief naar die werkgever zou sturen?
Omdat de werkgever zich hier niks van aantrekt, het gaat om een volwassen persoon, denk dat je je zoon ook een beetje voor schut zet als je dit doet.
Maar Toekan heeft al aan gegeven op de goede weg te zitten en adviserend te zijn.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Toekan2023 schreef:
17 sep 2023 01:06
Hij heeft een brief ontvangen waarin staat dat zijn laatste werkdag reeds heeft plaatsgevonden en dat hij dus niet meer hoeft te werken. Hij krijgt deze maand nog uitbetaald, maar zijn gemiste uren zullen worden verrekend met zijn overuren.
Mijn vraag is nu, kan dit zomaar?
Nee, dat kan niet. Uw zoon kan het beste een brief sturen waarin het aangeeft dat partijen overeengekomen zijn dat uw zoon 16 uur per week zal werken, op welje dagen, eb dat hij zich beschikbaar houdt voor het uitvoeren van arbeid.
Toekan2023 schreef:
17 sep 2023 01:06
Mogen ze zijn overuren compenseren met zijn gemiste uren van aankomende maand?
Nee, een werkgever kan niet zomaar besluiten dat een werknemer geen arbeid hoeft te verrichten en kan dat niet als gevolg aan verbinden dat hij het salaris niet hoeft te betalen. Met een nul uren contract is dat anders.

Vergeet de wettelijke verhoging van max 50% en de wettelijke rente niet! Het niet tijdig betalen van het salaris wordt serieus bestraft.
Toekan2023 schreef:
17 sep 2023 01:06
En heeft hij recht op een transitie vergoeding?
Uw zoon heeft gemiddeld tenminste 12 uur per week gewerkt en heeft daarom recht op deze vergoeding.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -ontslagen

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Pa schrijft de brief, zoon zet zijn handtekening eronder.

Veel kinderen leren geen brief meer schrijven op school.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
17 sep 2023 16:44
Pa schrijft de brief, zoon zet zijn handtekening eronder.

Veel kinderen leren geen brief meer schrijven op school.
Dat gaat dan wat worden als de generatie van Pa er niet meer is... En in dit geval helemaal niet van toepassing omdat TS toch duidelijk heeft aangegeven enkel te willen adviseren...

Maar sowieso, denk je nu echt dat een werkgever helemaal niet doorheeft dat Pa de brief heeft geschreven?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het gaat er om dat er een juiste brief gestuurd gaat worden. Er zijn jongeren van 18 die dit perfect kunnen en jongeren die amper Donald Duck kunnen spellen. Is dat belangrijk in dit geval? Totaal niet. Verstandig is het wel als ouder in control te zijn. Met 18 mag je dan wel volwassen voor de wet zijn, dat wil niet zeggen dat je als 18 jarige alles kan en weet.
Er is niets fout, vreemd, onjuist aan als een ouder een 18 jarig kind wil helpen in dit geval. Sterker, ik heb mijn toenmalige 18 jarige schoonzus geholpen met een soortgelijke situatie. En dankzij de juiste brief kreeg ze netjes haar contracturen alsnog uitbetaald tot einde contract. Dat is het doel.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
17 sep 2023 16:43
Nee, een werkgever kan niet zomaar besluiten dat een werknemer geen arbeid hoeft te verrichten en kan dat niet als gevolg aan verbinden dat hij het salaris niet hoeft te betalen.
Waarom zou een werkgever niet vrij mogen stellen van werk? Ik heb bij meerdere werkgevers meegemaakt dat een werknemer werd vrijgesteld van werk. Wat ik echter ook heb meegemaakt is dat het salaris gewoon is doorbetaald. En zolang het salaris wordt doorbetaald is er niets aan de hand.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat dan nog? Als hij naar het Juridisch Loket gaat en zij schrijven een brief, denkt u dan dat dat minder telt?

Pa wil helpen, logisch, en hij kent de capaciteiten van zijn zoon.

Hier worden vaak genoeg voorbeelden gegeven van wat er in een brief moet staan.

Vergeet het vakantiegeld, vakantieuren niet, als die niet in het uurloon opgenomen zijn, plus de transitievergoeding.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Nevyn »

Lady1234 schreef:
17 sep 2023 17:02
En wat dan nog? Als hij naar het Juridisch Loket gaat en zij schrijven een brief, denkt u dan dat dat minder telt?

Pa wil helpen, logisch, en hij kent de capaciteiten van zijn zoon.

Hier worden vaak genoeg voorbeelden gegeven van wat er in een brief moet staan.

Vergeet het vakantiegeld, vakantieuren niet, als die niet in het uurloon opgenomen zijn, plus de transitievergoeding.
Lady, wat draaf je door , natuurlijk helpt pa en houdt hij een vinger aan de pols, dat heeft hij ook al lang gezegd en dat is ook zo als het hoort.
Echter de daadwerkelijke communicatie met de werkgever moet de zoon zelf doen.
En dan mag pa best souffleren of zelfs schrijven maar niet de communicatie over nemen.
En Neo als je een volwassen kind hebt die nog geen Donald Duck kan spellen, heb je iets goed mis gedaan in de opvoeding

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik draaf niet door. Het is aan pa hoe hij wil helpen. Ik schrijf nergens dat pa de communicatie moet overnemen.

Overigens als pa dat zou willen doen, of moeten doen, is dat nog aan hem.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door kuklos »

Nevyn schreef:
17 sep 2023 17:10
Echter de daadwerkelijke communicatie met de werkgever moet de zoon zelf doen.
.................
En Neo als je een volwassen kind hebt die nog geen Donald Duck kan spellen, heb je iets goed mis gedaan in de opvoeding
Laat OP en zoon dit zelf beslissen.

Tegenwoordig is tussen de 25% en 33% van de kinderen die van de basisschool afkomen dusdanig slecht in lezen en schrijven dat ze functioneel analfabeet zijn. https://www.trouw.nl/opinie/kinderen-en ... op%20orde.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/juf ... onderwijs/

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... heeft iemand nog relevante informatie voor de TS die zijn zoon wil adviseren? Of gaan we het hier weer eens uit de hand laten lopen met een discussie die helemaal niet van toepassing is op TS en zijn zoon?

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door kuklos »

witte angora schreef:
17 sep 2023 17:20
Nou... heeft iemand nog relevante informatie voor de TS die zijn zoon wil adviseren?
Enige relevante informatie die ik heb:

Contract hoeft niet verlengd te worden en een reden voor niet verlengen contract hoeft niet gegeven te worden;
Vermoedelijk is een transitievergoeding wel verplicht;
Zoon mag vrijgesteld worden van werk;
Maar dient te worden doorbetaald;
En overuren moeten ook worden uitbetaald;
Dus ==> niet gewerkte uren vanwege vrijgesteld worden van werk mogen niet verrekend worden met overuren.

Tenzij er in de CAO iets anders is afgesproken, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Met als aanvullingen:
1) Vecht het aan;
2) Desnoods met hulp van een juridisch loket o.i.d.

Toekan2023
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2023 00:48

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Toekan2023 »

Bedankt voor alle reacties.
Zoals ik lees heeft hij inderdaad recht op uitbetaling en mogen ze ze zijn overuren niet compenseren met zijn niet gewerkte uren. Ook heeft hij recht op een transitievergoeding.

Verder wil ik even aangeven dat mijn zoon prima in staat is om zelf een brief te schrijven. Naast zijn werk volgt hij een hbo-opleiding.
En verder ben ik geen vader, maar een moeder, die kunnen dat ook prima 😉

Ik ben redelijk goed op de hoogte van de wet en regelgeving omtrent arbeidscontracten, vandaar ook dat het bij mij als een rode lap op stier werkt als bedrijven niet netjes met hun personeel om gaan. Ik ben alleen niet bekend met de horeca cao, alleen heb ik die ondertussen ook doorgenomen en daar staat geen uitzonderingen in opgenomen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Succes gewenst moeder.😁

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door alfatrion »

kuklos schreef:
17 sep 2023 17:00
Waarom zou een werkgever niet vrij mogen stellen van werk?
De werkgever mag wel besluiten dat er geen arbeid verricht hoeft te worden, maar mag daar niet als conclusie verbinden dat hij het salaris niet meer hoeft te betalen. De werkgever mag de werknemer ook niet verbieden om te komen werken, behoudens als daar aanleiding voor bestaat. Dit mag niet omdat partijen een arbeidsovereenkomst met elkaar hebben. Daarnaast geeft een verbod om te komen werken een signaal is dat er iets aan de hand is met deze werknemer.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Jablan »

Toekan2023 schreef:
17 sep 2023 13:29
Ik heb ondertussen begrepen dat dit een normale gang van zaken is bij dit bedrijf. Dit geeft mij alleen maar meer reden om me hier in vast te bijten. Want anders wordt dit in stand gehouden.
Begin met het opvragen van een uitdraai van alle informatie in die app. Werkgever is verplicht die informatie te verstrekken en als de digitale toegang onmogelijk is geworden, dan wordt het op papier. Wel snel doen, voordat allerlei gegevens eenzijdig worden gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Jablan »

alfatrion schreef:
18 sep 2023 00:49
Daarnaast geeft een verbod om te komen werken een signaal is dat er iets aan de hand is met deze werknemer.
Niet per se.

Het intrekken van toegangsrechten is standaard bij vertrek.

Er kunnen totaal andere redenen zijn voor het niet-verlengen van het contract. Slechte personeelsplanning bijvoorbeeld of veel minder reserveringen hebben dan verwacht en daarom zo snel mogelijk afscheid nemen van de mensen met tijdelijk contract. Of een andere vestiging zit nu ruim in de mensen, maar heeft te weinig werk en daarom worden er een paar naar deze vestiging gestuurd.

Verder kan deze persoon slachtoffer zijn van roddel en achterklap binnen de vestiging.

Zelf hou ik het voor waarschijnlijker, dat op deze vestiging dingen gebeuren of staan te gebeuren, die deze persoon beter niet kan zien. Tenslotte hebben we het wel over een horecabedrijf, dat in het verleden een reputatie heeft opgebouwd met eten, dat geserveerd wordt na contact met de keukenvloer...

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens dit

https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... 0f38f8e049

Moeten de redenen voor de schorsing of non-actiefstelling aan de medewerker worden medegedeeld.

Plaats reactie