Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Toekan2023
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2023 00:48

Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Toekan2023 »

Mijn zoon heeft een baan bij een grote hotelketen voor 16 uur per week. Hij heeft een 7 maanden contract en heeft te horen gekregen dat dit niet verlengd wordt. Ze hebben een niet noemenswaardige reden opgegeven (in de zin dat het ernstig verwijtbaar is). Vervelend voor hem, maar het is niet anders. Ze hebben echter direct zijn diensten ingetrokken en hem hiermee vrijgesteld van werk. Ook hebben ze hem de toegang ontzegt van de app waar de roosters en de communicatie in plaats vindt en moet hij direct zijn bedrijfskleding inleveren. Hij heeft een brief ontvangen waarin staat dat zijn laatste werkdag reeds heeft plaatsgevonden en dat hij dus niet meer hoeft te werken. Hij krijgt deze maand nog uitbetaald, maar zijn gemiste uren zullen worden verrekend met zijn overuren.
Mijn vraag is nu, kan dit zomaar?
Zelf had hij graag deze maand nog af willen maken, maar door bovenstaande acties lijkt het alsof ze hem ontslag op staande voet hebben gegeven terwijl hier geen enkele grond voor is. In de brief staat ook dat zijn contract niet wordt verlengd en niet dat hij ontslag heeft gekregen.
Ik ben redelijk thuis in de materie, ik ken alleen de cao horeca niet, dus wie kan mij vertellen of het volgende is toegestaan.
Mogen ze zijn overuren compenseren met zijn gemiste uren van aankomende maand?
En heeft hij recht op een transitie vergoeding?

Toekan2023
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2023 00:48

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Toekan2023 »

Nog even een aanvulling. Hij is 18 jaar, dit i.v.m. het wel of niet recht hebben op een transitie vergoeding.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees dit bij Juristen arbeidsrecht:

Werknemers vanaf 18 jaar hebben bij ontslag recht op een transitievergoeding, mits hij/ zij minimaal 2 jaar gewerkt heeft. Elk jaar dienstverband levert 1/3 maand transitievergoeding op. Maanden waarin de werknemers voor zijn 18de, 12 uur of minder heeft gewerkt, worden niet meegeteld voor de transitievergoeding

Dus hier maak ik uit op, dat uw zoon geen recht heeft op een transitievergoeding.


Maar zijn overuren mogen, mijns inziens, niet met de niet-gewerkte uren verrekend worden.

Laat hem naar het Juridisch Loket gaan om die verrekening aan te vechten.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door witte angora »

Toekan2023 schreef:
17 sep 2023 01:06
Mogen ze zijn overuren compenseren met zijn gemiste uren van aankomende maand?
Ik denk dat je in onderstaande link de nodige informatie vindt:

https://fooks.nl/blogs-van-fooks/wat-ze ... %20betalen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Lady1234 schreef:
17 sep 2023 10:26
Ik lees dit bij Juristen arbeidsrecht:

Werknemers vanaf 18 jaar hebben bij ontslag recht op een transitievergoeding, mits hij/ zij minimaal 2 jaar gewerkt heeft.
Die 2 jaar termijn is achterhaald; zoonlief heeft gewoon recht op een transitievergoeding.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -ontslagen

De vraag over het verrekenen weet ik niet zeker maar meen dat dit wel mag...

Toekan2023
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2023 00:48

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Toekan2023 »

Bedankt voor de reacties voor zo ver.
Ik heb ondertussen in de horeca cao gelezen dat het rooster minimaal 3 weken van tevoren bekend moet zijn. Dit was ook het geval, hij was zelfs extra uren ingedeeld. Alleen hebben ze die diensten geannuleerd. Mijn inziens mogen ze die uren niet opvullen met overuren, maar moeten ze de ingeroosterde uren uitbetalen en daarnaast nog zijn overuren.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ga naar het JL en laat u helpen.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Nevyn »

Toekan2023 schreef:
17 sep 2023 12:05
Bedankt voor de reacties voor zo ver.
Ik heb ondertussen in de horeca cao gelezen dat het rooster minimaal 3 weken van tevoren bekend moet zijn. Dit was ook het geval, hij was zelfs extra uren ingedeeld. Alleen hebben ze die diensten geannuleerd. Mijn inziens mogen ze die uren niet opvullen met overuren, maar moeten ze de ingeroosterde uren uitbetalen en daarnaast nog zijn overuren.
U gaat zo te zien vechten voor uw zoon, wat begrijpelijk is.
Maar als ik het zo lees, is uw zoon ad hoc op straat gezet , is niet meer welkom .
Het is en blijft voor ons gissen waarom en dat gaat ons ook compleet niks aan, maar in deze tijd van arbeidskrapte vooral in de horeca is het wel apart.
Weet u zeker, dat als u de strijd met het bedrijf aangaat, u de doos van Pandora niet opent en de gevolgen voor uw zoon erger kunnen worden?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In de brief staat dat het contract niet verlengd wordt. Er mag nu niet ineens een andere reden worden gegeven.

Die aanzegging tot niet-verlengen moet overigens minstens een maand van te voren gebeuren. Anders heeft hij ook nog recht op (een gedeelte van) de opzegtermijn.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door witte angora »

Toekan2023 schreef:
17 sep 2023 12:05
Bedankt voor de reacties voor zo ver.
Ik heb ondertussen in de horeca cao gelezen dat het rooster minimaal 3 weken van tevoren bekend moet zijn. Dit was ook het geval, hij was zelfs extra uren ingedeeld. Alleen hebben ze die diensten geannuleerd. Mijn inziens mogen ze die uren niet opvullen met overuren, maar moeten ze de ingeroosterde uren uitbetalen en daarnaast nog zijn overuren.
Heb je ook de link gelezen die ik je gegeven heb? Of lees je alleen wat je wil lezen?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien uw zoon een rechtsbijstandverzekering hebt laat uw zoon met hun contact opnemen (of vraag aan uw rechtsbijstandverzekering of uw zoon mee verzekerd is). Of laat uw zoon contact opnemen met www.juridischloket.nl.

Toekan2023
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2023 00:48

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Toekan2023 »

witte angora schreef:
17 sep 2023 12:54
Toekan2023 schreef:
17 sep 2023 12:05
Bedankt voor de reacties voor zo ver.
Ik heb ondertussen in de horeca cao gelezen dat het rooster minimaal 3 weken van tevoren bekend moet zijn. Dit was ook het geval, hij was zelfs extra uren ingedeeld. Alleen hebben ze die diensten geannuleerd. Mijn inziens mogen ze die uren niet opvullen met overuren, maar moeten ze de ingeroosterde uren uitbetalen en daarnaast nog zijn overuren.
Heb je ook de link gelezen die ik je gegeven heb? Of lees je alleen wat je wil lezen?
Misschien bedoel je het niet zo, maar dit komt niet erg vriendelijk over.
Maar goed, ik heb zeker gelezen wat eronder die link staat, maar dat is hier volgens mij niet aan de orde, want hij was namelijk wel ingeroosterd. Dus kunnen ze dit niet ineens eenzijdig terugdraaien.

Toekan2023
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2023 00:48

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Toekan2023 »

Nevyn schreef:
17 sep 2023 12:38
Toekan2023 schreef:
17 sep 2023 12:05
Bedankt voor de reacties voor zo ver.
Ik heb ondertussen in de horeca cao gelezen dat het rooster minimaal 3 weken van tevoren bekend moet zijn. Dit was ook het geval, hij was zelfs extra uren ingedeeld. Alleen hebben ze die diensten geannuleerd. Mijn inziens mogen ze die uren niet opvullen met overuren, maar moeten ze de ingeroosterde uren uitbetalen en daarnaast nog zijn overuren.
U gaat zo te zien vechten voor uw zoon, wat begrijpelijk is.
Maar als ik het zo lees, is uw zoon ad hoc op straat gezet , is niet meer welkom .
Het is en blijft voor ons gissen waarom en dat gaat ons ook compleet niks aan, maar in deze tijd van arbeidskrapte vooral in de horeca is het wel apart.
Weet u zeker, dat als u de strijd met het bedrijf aangaat, u de doos van Pandora niet opent en de gevolgen voor uw zoon erger kunnen worden?
Ik heb ondertussen begrepen dat dit een normale gang van zaken is bij dit bedrijf. Dit geeft mij alleen maar meer reden om me hier in vast te bijten. Want anders wordt dit in stand gehouden.

Toekan2023
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2023 00:48

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Toekan2023 »

Seinhuis schreef:
17 sep 2023 13:03
Indien uw zoon een rechtsbijstandverzekering hebt laat uw zoon met hun contact opnemen (of vraag aan uw rechtsbijstandverzekering of uw zoon mee verzekerd is). Of laat uw zoon contact opnemen met www.juridischloket.nl.
Dank, dat gaat hij zeker doen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sommige bedrijven denken dat ze alles kunnen maken tegenover jongeren. Niet laten gebeuren.

Ga met hem mee.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door witte angora »

Toekan2023 schreef:
17 sep 2023 13:26
witte angora schreef:
17 sep 2023 12:54
Toekan2023 schreef:
17 sep 2023 12:05
Bedankt voor de reacties voor zo ver.
Ik heb ondertussen in de horeca cao gelezen dat het rooster minimaal 3 weken van tevoren bekend moet zijn. Dit was ook het geval, hij was zelfs extra uren ingedeeld. Alleen hebben ze die diensten geannuleerd. Mijn inziens mogen ze die uren niet opvullen met overuren, maar moeten ze de ingeroosterde uren uitbetalen en daarnaast nog zijn overuren.
Heb je ook de link gelezen die ik je gegeven heb? Of lees je alleen wat je wil lezen?
Misschien bedoel je het niet zo, maar dit komt niet erg vriendelijk over.
Maar goed, ik heb zeker gelezen wat eronder die link staat, maar dat is hier volgens mij niet aan de orde, want hij was namelijk wel ingeroosterd. Dus kunnen ze dit niet ineens eenzijdig terugdraaien.
Ik zou toch heel erg voorzichtig zijn nu je de strijd kennelijk aan wil gaan. Je zoon wordt niet voor niets in één keer op straat gezet. Weet je zeker dat hij je het volledige verhaal heeft verteld? Daarbij: je zoon is 18, dus meerderjarig. Het is zijn probleem met zijn werkgever. Is de werkgever verplicht zich tegenover jou te verantwoorden? Je kunt je zoon adviseren, maar of je voor hem op de barricaden moet gaan staan? Dat weet ik zo net nog niet.

Overigens, gezien je nicknaam is het overduidelijk om welk bedrijf het gaat. Denk je niet dat ze meelezen?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iemand op staande voet ontslagen wordt, moet dat met de reden vermeld staan in die brief.

Natuurlijk moet je voor je kind op de barricaden gaan staan.

Toekan2023
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2023 00:48

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Toekan2023 »

Lady1234 schreef:
17 sep 2023 13:51
Als iemand op staande voet ontslagen wordt, moet dat met de reden vermeld staan in die brief.

Natuurlijk moet je voor je kind op de barricaden gaan staan.
Hij is niet op staande voet ontslagen, zijn contract wordt alleen niet verlengd. Er zijn nooit signalen geweest dat hij zijn werk niet goed heeft gedaan. Ook in de brief die hij heeft gekregen staat niks over ontslag op staande voet, hier is ook geen grond voor.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door witte angora »

Wie heeft het nu over ontslag op staande voet? Ik in ieder geval niet... maar het blijft bijzonder dat hij in één keer niet meer welkom is, zelfs nu blijkt dat hij aanvankelijk in was geroosterd.

Toekan2023
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2023 00:48

Re: Verrekenen overuren bij vrijstelling werk

Ongelezen bericht door Toekan2023 »

witte angora schreef:
17 sep 2023 13:39
Toekan2023 schreef:
17 sep 2023 13:26
witte angora schreef:
17 sep 2023 12:54
Heb je ook de link gelezen die ik je gegeven heb? Of lees je alleen wat je wil lezen?
Misschien bedoel je het niet zo, maar dit komt niet erg vriendelijk over.
Maar goed, ik heb zeker gelezen wat eronder die link staat, maar dat is hier volgens mij niet aan de orde, want hij was namelijk wel ingeroosterd. Dus kunnen ze dit niet ineens eenzijdig terugdraaien.
Ik zou toch heel erg voorzichtig zijn nu je de strijd kennelijk aan wil gaan. Je zoon wordt niet voor niets in één keer op straat gezet. Weet je zeker dat hij je het volledige verhaal heeft verteld? Daarbij: je zoon is 18, dus meerderjarig. Het is zijn probleem met zijn werkgever. Is de werkgever verplicht zich tegenover jou te verantwoorden? Je kunt je zoon adviseren, maar of je voor hem op de barricaden moet gaan staan? Dat weet ik zo net nog niet.

Overigens, gezien je nicknaam is het overduidelijk om welk bedrijf het gaat. Denk je niet dat ze meelezen?
Hij is inderdaad 18 en dus volwassen, maar dat maakt niet dat je niet voor iemand op kan komen. Ik zou dit ook doen voor vrienden, ongeacht de leeftijd. Uitzoeken wat iemand zijn rechten zijn kan nooit kwaad. En als je onrecht wordt aangedaan mag je voor je rechten opkomen.
En voor de duidelijkheid, hij is niet ontslagen, zij contract wordt alleen niet verlengd.

Plaats reactie